handdator

Visa fullständig version : räcker helkropp 1gång/veckan?


Animalistic
2008-04-27, 19:10
räcker helkropp 1gång/veckan för bygge/bibehålla?

fått extrajobb (lager) så kommer vara i full igång fem dagar i veckan, nu undrar jag om det räcker med ett riktigt tufft gympass i veckan för att behålla muskelmassa under deff och bygga under bulk.


Mvh

J_al
2008-04-27, 19:16
räcker helkropp 1gång/veckan för bygge/bibehålla?

fått extrajobb (lager) så kommer vara i full igång fem dagar i veckan, nu undrar jag om det räcker med ett riktigt tufft gympass i veckan för att behålla muskelmassa under deff och bygga under bulk.


Mvh

Om det var jag skulle jag hellre ha helkropps pass 2gånger/vecka.
Eller så kan du alltid träna 3 gånger i veckan, om du har tillgång till det.
T.ex
Dag 1 - bröst och biceps
Dag 2 - rygg, mage och triceps
Dag 3 - Axlar och ben

Jag skulle hellre göra så eftersom det är väldigt svårt och ha helkropps pass. Är verkligen emot det. Man kan inte ha ett perfekt helkropps pass. Det är oftast 2-3 kropps delar som tränas bra och resten av kroppen slarvar man på eftersom det är för mycket och träna.
Så fungerar det för mig.
Hoppas att jag har hjälpt dig en aning.

Bönne
2008-04-27, 19:22
Om det var jag skulle jag hellre ha helkropps pass 2gånger/vecka.
Eller så kan du alltid träna 3 gånger i veckan, om du har tillgång till det.
T.ex
Dag 1 - bröst och biceps
Dag 2 - rygg, mage och triceps
Dag 3 - Axlar och ben

Jag skulle hellre göra så eftersom det är väldigt svårt och ha helkropps pass. Är verkligen emot det. Man kan inte ha ett perfekt helkropps pass. Det är oftast 2-3 kropps delar som tränas bra och resten av kroppen slarvar man på eftersom det är för mycket och träna.
Så fungerar det för mig.
Hoppas att jag har hjälpt dig en aning.Han vill träna en dag i veckan och du föreslår att han ska träna tre dagar istället?

1 pass i veckan räcker, vet inte hur det skulle funka vid en hårdare diet, men på en lättare diet så går det utmärkt.

tigerofsweden
2008-04-27, 19:23
Om det var jag skulle jag hellre ha helkropps pass 2gånger/vecka.
Eller så kan du alltid träna 3 gånger i veckan, om du har tillgång till det.
T.ex
Dag 1 - bröst och biceps
Dag 2 - rygg, mage och triceps
Dag 3 - Axlar och ben

Jag skulle hellre göra så eftersom det är väldigt svårt och ha helkropps pass. Är verkligen emot det. Man kan inte ha ett perfekt helkropps pass. Det är oftast 2-3 kropps delar som tränas bra och resten av kroppen slarvar man på eftersom det är för mycket och träna.
Så fungerar det för mig.
Hoppas att jag har hjälpt dig en aning.

Jaså är det så? Beror väll på hur mkt volym man väljer? Kör du t ex ett set per muskelgrupp så är det knappast för mycket att träna.

Animal, läs HiCoast's journal, han tränar väldigt sällan och får fin fina resultat! Läs lite vad han har att säga om det

Robban
2008-04-27, 19:23
Ja du, intressant fråga? Är det ok om jag startar en träningsjournal med samma namn som din tråd?

agazza
2008-04-27, 19:25
Gjort det i några veckor nu under praktiken och det går, men det går sakta och jag är inte alls nöjd :(

Slartibartfast
2008-04-27, 19:31
Ja du, intressant fråga? Är det ok om jag startar en träningsjournal med samma namn som din tråd?

Skulle följas med stort intresse! :thumbup:

Slartibartfast
2008-04-27, 19:33
Om det var jag skulle jag hellre ha helkropps pass 2gånger/vecka.
Eller så kan du alltid träna 3 gånger i veckan, om du har tillgång till det.
T.ex
Dag 1 - bröst och biceps
Dag 2 - rygg, mage och triceps
Dag 3 - Axlar och ben

Jag skulle hellre göra så eftersom det är väldigt svårt och ha helkropps pass. Är verkligen emot det. Man kan inte ha ett perfekt helkropps pass. Det är oftast 2-3 kropps delar som tränas bra och resten av kroppen slarvar man på eftersom det är för mycket och träna.
Så fungerar det för mig.
Hoppas att jag har hjälpt dig en aning.

Man lackar rejält på folk som istället för att ge ett svar på en vettig fråga börjar rabbla upp skit som inte har nåt med tråden att göra.

I all välmening.

Robban
2008-04-27, 19:45
Ja du, intressant fråga? Är det ok om jag startar en träningsjournal med samma namn som din tråd?

Jag orkar inte vänta på svaret. Blir väl ingen rättstvist om det heller...

Ganymedes
2008-04-28, 07:37
För att behålla muskelmassa kommer det med stor sannolikhet fungera helt ok, så länge alla andra givna parametrar sköts (dvs sömn, kost etc) så klart.

J_al, att du själv inte har disciplin eller ett bra upplägg gör inte att du kan döma ut helkroppspass. Det finns gott om folk som lyckas mycket bra med helkroppspass. Jantelagen åt sidan så är jag en av dem. Jag kör en övning per muskelgrupp och tre sådana pass i veckan. Jag har gjort bra ökningar sedan jag började med det upplägget.

Jacksatan
2008-04-28, 07:53
Jag har sommarjobbat på lager i 6 år och det går bra att klämma in åtminstone 2 pass i veckan. Det kommer kännas skit och du kommer vara svag i början, för musklerna är inte vana den typen av lyft som lagerarbetet innebär. Efter någon vecka släpper det och det brukar faktiskt gå ganska bra för mig att träna, även fast jag jobbar med ett fysiskt krävande jobb.

Animalistic
2008-04-28, 10:10
Jag har sommarjobbat på lager i 6 år och det går bra att klämma in åtminstone 2 pass i veckan. Det kommer kännas skit och du kommer vara svag i början, för musklerna är inte vana den typen av lyft som lagerarbetet innebär. Efter någon vecka släpper det och det brukar faktiskt gå ganska bra för mig att träna, även fast jag jobbar med ett fysiskt krävande jobb.

ok :) fram tills studenten kommer det dock bli jobbigt då jag går normalt i skolan på vardagarna. och jobbet pågår mellan 17:30-22:30 vilket gör att det blir svårt att hinna med mer träning än på helgen. och det är ju helt onödigt att träna lör & sön. men efter studenten blir det inga problem att jobba fler dagar i veckan, det är bara fram tills dess som det kommer bli ett pass i veckan.

Slartibartfast
2008-04-28, 10:13
och det är ju helt onödigt att träna lör & sön.

Hurså?

Mr. Moose
2008-04-28, 10:24
Hurså?

Undrade samma sak. Kanske han super till var helg?

Animalistic
2008-04-28, 10:44
Hurså?

alltså att träna helkropp både lördag och söndag. kommer att träna antagligen på lördagen. men att träna båda dagarna är väl tårta på tårta?

Koloftw
2008-04-28, 10:56
Jag tror att det räcker för att möjligtvis behålla massan under deff, om du kör tillräckligt hårt och ser till att fylla på med rejält med mat på träningsdagen (refeed typ). Men är tveksam till om det räcker till att bygga då musklerna växer i runt 24h efter ett träningspass.

-S-T-
2008-04-28, 11:09
...och det är ju helt onödigt att träna lör & sön...

Det ska väl gå att köra vettiga helkroppsgenomkörare fördelat på lördag och söndag? Du kan ju växla mellan olika upplägg: överkropp/underkropp, drag/press, tungt/explosivt osv, och försöka undvika att kroppsdelar eller rörelser krockar allt för mycket, men med fem dagars vila är ju det ett mindre problem.

Slartibartfast
2008-04-28, 11:40
alltså att träna helkropp både lördag och söndag. kommer att träna antagligen på lördagen. men att träna båda dagarna är väl tårta på tårta?

Halvkropp lö/sö?

Säkert bättre än ett helkroppspass.

J_al
2008-04-28, 11:42
Man lackar rejält på folk som istället för att ge ett svar på en vettig fråga börjar rabbla upp skit som inte har nåt med tråden att göra.

I all välmening.

Förlåt att jag försöker hjälpa till. Fast jag inte kan så mycket. Tycker du inte att mitt inlägg hjälpte alls så varför läsa? Skulle du vara trådskaparen skulle det vara en annan grej.
Lackar? lackar du för det här lilla grejjen så går du på steorider.:banned

J_al
2008-04-28, 11:45
Jaså är det så? Beror väll på hur mkt volym man väljer? Kör du t ex ett set per muskelgrupp så är det knappast för mycket att träna.

Animal, läs HiCoast's journal, han tränar väldigt sällan och får fin fina resultat! Läs lite vad han har att säga om det

Säger disco byggaren:devil:

Slartibartfast
2008-04-28, 12:15
då musklerna växer i runt 24h efter ett träningspass.

Detdär är ju ett högst teoretiskt resonerande som faller på det faktum att de allra flesta som lyckats bygga någonslags massa gjort det genom att träna varje muskelgrupp en gång i veckan.

Slartibartfast
2008-04-28, 12:18
Förlåt att jag försöker hjälpa till. Fast jag inte kan så mycket. Tycker du inte att mitt inlägg hjälpte alls så varför läsa? Skulle du vara trådskaparen skulle det vara en annan grej.
Lackar? lackar du för det här lilla grejjen så går du på steorider.:banned

Hur ska jag kunna veta ifall ditt inlägg hjälper om jag inte först läser det?

Trådskaparen frågar angående träning EN gång i veckan och du börjar prata om tresplit tre gånger i veckan.

King Grub
2008-04-28, 12:30
Detdär är ju ett högst teoretiskt resonerande som faller på det faktum att de allra flesta som lyckats bygga någonslags massa gjort det genom att träna varje muskelgrupp en gång i veckan.

Det är inte teoretiskt. Och det faller inte. Däremot finns det väl inget som säger att musklerna krymper resten av veckan så att man går back?

mangs
2008-04-28, 13:01
Om du har ork och energi så kör halvkroppspass både lördag och söndag. Om du känner att du vill ha en dag ledig så kan nog ett helkropppass/helg fungera även om det kan vara svårt att köra så hårt som då krävs.

hgus
2008-04-28, 13:09
Jag har aldrig jobbat på ett lager. Men om jobbet är fyskiskt krävande så borde väl det också ge en träningseffekt? Därmed tycker jag att det borde fungera utmärkt att bara träna ett helkroppspass i veckan.

agazza
2008-04-28, 14:35
Vill tillägga att en gubbe som tränar på mitt gym kör ett pass i veckan. bänk böj och mark, han är stor som ett hus och stark som en oxe.

Hur han lever för övrigt har jag ingen anning om, men ett pass i veckan funkar ju iaf. Men det är nog ganska sannolikt inte opti

Björkvedens mästare
2008-04-28, 14:39
Det är inga problem att jobba med tunga grejer och träna efteråt. Kroppen vänjer snabbt med jobbet. Jag har alltid jobbat med kroppen. Lagerjobb är inte speciellt tunga heller för den delen. Låt kroppen vänja sej en period och sen är det bara att träna på som vanligt.