handdator

Visa fullständig version : Kenny Bräck körde för fort och blev av med körkortet


Nitrometan
2008-04-27, 18:05
Dubbla hastigheten på en 90-väg enligt polisen.

Från SR Örebro:
Före detta racingstjärnan Kenny Bräck körde enligt polisen i 181 kilometer i timmen på en 90-väg när han i lördags natt fångades av polisens laser vid Adolfsberg utanför Örebro.

Kenny säger att han inte utsatte nån för fara, det var ingen trafik på vägen (och han kan köra bil).

Enligt Kenny Bräck fanns ingen annan trafik på den dubbelfiliga motorvägen och han tittade inte på hastighetsmätaren och ifrågasätter den uppmätta hastigheten.

Kenny Bräck förnekar därför att han gjort sig skyldig till hastighetsöverträdelsen och vårdslöshet i trafik. Han blev på platsen av med sitt körkort som han för övrigt inte hade med sig. Det engelska fick han behålla, eftersom han skulle lämna landet inom ett par dagar.



Men...

Borde han inte ha kunnat köra fortare än 180 på en tom väg? Han är ju ändå racerförare...

selmir
2008-04-27, 18:06
Beror väl på bilen också ? Min opel går inte snabbare än 180..

shut teh face
2008-04-27, 18:08
Min kusin Rickard Rydell brukar ha för vana att köra för fort. Han har åkt fast runt 10 ggr på motorvägen när han legat alldeles för fort. Han har dock aldrig blivit av med körkortet. Polisen har ansett att han "kan köra bil". Det kanske visserligen stämmer på motorvägen eller så, men på små vägar är det helt idiotiskt och man bör få pisk oavsett vem man är.

NiXPhoenix
2008-04-27, 18:08
"Det engelska fick han behålla, eftersom han skulle lämna landet inom ett par dagar."

Eh, lite udda formulering där, varför skulle svenska polisen ta hans engelska körkort?


Jävligt skönt skrivet överlag. Han blev av med sitt kort som han inte hade med sig. :D

Nitrometan
2008-04-27, 18:08
Beror väl på bilen också ? Min opel går inte snabbare än 180..
Tror du att räser-Kenny kör en tråk-Opel?

Nitrometan
2008-04-27, 18:10
"Det engelska fick han behålla, eftersom han skulle lämna landet inom ett par dagar."

Eh, lite udda formulering där, varför skulle svenska polisen ta hans engelska körkort?
Varför skulle inte svensk polis få ta ett utländskt körkort?

Piranha
2008-04-27, 18:12
Jag tror dock inte att tex en älg som vandrar ut mitt i vägen tar hänsyn till om de är räcer-kenny tex.

NiXPhoenix
2008-04-27, 18:15
Varför skulle inte svensk polis få ta ett utländskt körkort?


De har väl inte dem med att göra, skillnad vore om engelsk polis utfärdat en arresteringsorder eller bara bett svensk polis om hjälp med att ta hans engelska körkort. Det senare låter ju ytterst otroligt i mina öron.
Men ett trafikbrott i Sverige kan ju inte påverka hans engelska "straffregister" tycker jag.



Jag tror dock inte att tex en älg som vandrar ut mitt i
vägen tar hänsyn till om de är räcer-kenny tex.


Det är väl först o främst hans eget problem.
Och älgens då.

Piranha
2008-04-27, 18:17
Det är väl först o främst hans eget problem.
Och älgens då.

Snela, ersätt älg med trimmad eu moppe då, annars skulle man kunna resonera så om alla singelolyckor.

Nitrometan
2008-04-27, 18:20
De har väl inte dem med att göra, skillnad vore om engelsk polis utfärdat en arresteringsorder eller bara bett svensk polis om hjälp med att ta hans engelska körkort. Det senare låter ju ytterst otroligt i mina öron.
Men ett trafikbrott i Sverige kan ju inte påverka hans engelska "straffregister" tycker jag.
Så om folk från andra länder är på semester i Sverige och kör som klantar så ska inte polisen kunna ta deras körkort? Ska de inte få felparkeringsavgifter eller hastighetsböter heller?

Polisen i hemlandet kanske vill veta att en snubbe har kört för fort 18 gånger på tre veckor när han var på semester?

Vanligtvis brukar de få tillbaka sitt körkort vid gränsen - vid allvarliga brott iaf. Annars blir det som i Kennys fall om de ska lämna landet snart så får de behålla det.

Jag tror dock inte att tex en älg som vandrar ut mitt i vägen tar hänsyn till om de är räcer-kenny tex.
Nä. Och det gjorde ju inte den där muren heller.

chidde
2008-04-27, 18:48
min kollega (40+) körde på tok för fort i danmark och den danska polisen tog hans körkort, érre skandinaviska regler?

Nitrometan
2008-04-27, 18:58
min kollega (40+) körde på tok för fort i danmark och den danska polisen tog hans körkort, érre skandinaviska regler?
Japp. De nordiska länderna har ett samarbete mellan polismakterna när det gäller trafikförseelser.

stefannn
2008-04-27, 19:08
Snela, ersätt älg med trimmad eu moppe då, annars skulle man kunna resonera så om alla singelolyckor.

nu har ni ju inte så mycket motorväg i huvudstaden men, där det finns är det olagligt att köra eu moped på dom

Linnet
2008-04-27, 20:03
Tror du att räser-Kenny kör en tråk-Opel?

Tidigare när han bodde och tävlade i USA körde han en volvo 240 hemma i Sverige, detta med motiveringen att det var svårt att hitta något som matchade firmabilen.

Wao
2008-04-27, 20:23
nu har ni ju inte så mycket motorväg i huvudstaden men, där det finns är det olagligt att köra eu moped på dom

Inte mycket motorväg i stockholm? Jag tvivlar även på att en pojk som kör trimmad moped tar hänsyn till att han inte får åka på motorvägen. :smash:

Kaboffastar
2008-04-27, 21:05
De är inte lätt för alla oss Kennysar där ute. jag lider med Bräck.

Piranha
2008-04-27, 21:23
Inte mycket motorväg i stockholm? Jag tvivlar även på att en pojk som kör trimmad moped tar hänsyn till att han inte får åka på motorvägen. :smash:

Jo han missade poängen där en aning, oavsett om det är rejs-kenny eller lill-löwis så finns de andra/annat på vägen som är svårt att ta in i ekvationen. Ja sånt som hamnar i statistiken sen.

He-man
2008-04-28, 01:23
Varför skulle Kenny få ett mildare "straff" än någon annan som bryter mot lagen.

Dessutom är det väll uppenbart att även de bästa kan förlora kontrollen över fordonet vid höga hastigheter, annars skulle det väll aldrig ske olyckor på racingbanorna. :rolleyes:

Mr. Moose
2008-04-28, 06:55
Må vara att han är en duktig bilförare men den han brukar köra när han tävlar/tränar är en bil designad för högre hastigheter, bättre krängningshämmare, bredare (special?)däck, bättre bromsar.....

Tror knappast hans "hembil" kommer ens i närheten....

Han ska inte klaga, "If you can't do the time, don't do the crime"!

David86
2008-04-28, 11:25
Må vara att han är en duktig bilförare men den han brukar köra när han tävlar/tränar är en bil designad för högre hastigheter, bättre krängningshämmare, bredare (special?)däck, bättre bromsar.....

Tror knappast hans "hembil" kommer ens i närheten....

Han ska inte klaga, "If you can't do the time, don't do the crime"!
Men då kör han ju liiite snabbare med firmabilen än hans "hembil". Finns gott om bilar som klarar 180 kmph utan några större problem. Med han bakom ratten tvivlar jag inte på att han framför fordonet bättre i 180 än många andra gör i 110...eller 50 heller för den delen.

...och när det gäller eu-moppe på motorvägen, den är livsfarlig oavsett om man kommer i 110 eller 180.

sunkan
2008-04-28, 11:45
om racingförare ska få köra för fort på svenska vägar för dem är duktiga på det så ska jag få gå omkring med skarpladdad kulspruta också för den är jag duktig på att hantera.

Nitrometan
2008-04-28, 11:47
om racingförare ska få köra för fort på svenska vägar för dem är duktiga på det så ska jag få gå omkring med skarpladdad kulspruta också för den är jag duktig på att hantera.
Fullkomligt logiskt. Jag köper det argumentet.


P.S. diskutera inte med nån som har en skarpladdad kulspruta.

Larsson85
2008-04-28, 12:13
om racingförare ska få köra för fort på svenska vägar för dem är duktiga på det så ska jag få gå omkring med skarpladdad kulspruta också för den är jag duktig på att hantera.

+1

hahavaffan
2008-04-28, 14:32
om racingförare ska få köra för fort på svenska vägar för dem är duktiga på det så ska jag få gå omkring med skarpladdad kulspruta också för den är jag duktig på att hantera.Dom ska inte få lov att köra för fort, men man kan ju pröva varje fall individuellt, och då är ju Bräck ett enormt mycket mildare fall än om Patrik, 18 år med sammanlagt 1½ timmes bilkörning i ryggen, kör lika fort. Så översatt blir det att om jag skulle drutta runt med en skarpladdad kulspruta, borde jag få ett hårdare straff än om du gjorde det. För jag är bara mästare på luftgevär :naughty:

KlopFer
2008-04-28, 14:33
Han ska vara glad att det inte var i Finland.

sunkan
2008-04-28, 15:17
Dom ska inte få lov att köra för fort, men man kan ju pröva varje fall individuellt, och då är ju Bräck ett enormt mycket mildare fall än om Patrik, 18 år med sammanlagt 1½ timmes bilkörning i ryggen, kör lika fort. Så översatt blir det att om jag skulle drutta runt med en skarpladdad kulspruta, borde jag få ett hårdare straff än om du gjorde det. För jag är bara mästare på luftgevär :naughty:

att ge mildare straff för att man är duktig på något tycker jag är fullkomlig idioti. Har man brutit mot lagen så har man brutit mot lagen, that's it. hur skulle det se ut? bräck får 1000kr i böter för han har vunnit cart lopp men plucke har bara vunnit SM i go-kart så han får 2000kr i böter men sen kommer sunkan som har haft körkortet i 5år och han tappar det? logiskt?

Piranha
2008-04-28, 15:18
att ge mildare straff för att man är duktig på något tycker jag är fullkomlig idioti. Har man brutit mot lagen så har man brutit mot lagen, that's it. hur skulle det se ut? bräck får 1000kr i böter för han har vunnit cart lopp men plucke har bara vunnit SM i go-kart så han får 2000kr i böter men sen kommer sunkan som har haft körkortet i 5år och han tappar det? logiskt?

GAAAAAAAA GA GA, skärp dig plucke skulle aldrig få plats i en go-kart.

Versus
2008-04-28, 15:56
Snacka om att idiotförklara sig själv ifall han nu skyller ifrån sin fortkörning med att han är räcerförare. Eller delar av den.

Är ju väldigt många andra faktorer som spelar in vid olyckor än att man är en bra bilförare. Jag menar själv är jag en grym bilförare men inte fan hjälpte det när Agda 75 svängde ut rakt framför mig på 70 väg med sin 240 och jag var tvungen att nita och blev påkörd bakifrån av någon jäktad kontorsnisse.

LoTiX
2008-04-29, 00:22
Svaren här är rätt lustiga om man jämför med vad man brukar höra när folk ska skryta om vilka hastigheter de själva varit uppe i. Oh well...

Mr. Moose
2008-04-29, 10:58
att ge mildare straff för att man är duktig på något tycker jag är fullkomlig idioti. Har man brutit mot lagen så har man brutit mot lagen, that's it. hur skulle det se ut? bräck får 1000kr i böter för han har vunnit cart lopp men plucke har bara vunnit SM i go-kart så han får 2000kr i böter men sen kommer sunkan som har haft körkortet i 5år och han tappar det? logiskt?

Exakt, med den logiken skulle en massmördare få lägre straff än en som "bara" mördat en person. *screwy*

Nitrometan
2008-04-29, 11:10
Exakt, med den logiken skulle en massmördare få lägre straff än en som "bara" mördat en person. *screwy*
Eller nån elitsoldat som har dödat massor med folk i strid skulle då få ett mycket milt straff om han skulle sticka ner nån på en krog. Han är ju så duktig på det.

jwzrd
2008-04-29, 11:15
Känn för fasen lite skam nu era analogigrobianer.

Nitrometan
2008-04-29, 11:16
Känn för fasen lite skam nu era analogigrobianer.
Ja.

jak e skems hest. :em:

Mr. Moose
2008-04-29, 12:04
Ja.

jak e skems hest. :em:

Dito :em: