handdator

Visa fullständig version : En fråga om min effektpedal


Emil_Larsson
2008-04-27, 10:09
Det är så att jag har en effektpedal till min elgitarr och just nu använder jag batterier till den. Problemet är att batterierna tar slut så fort och häromdagen sa en polare till mig att jag skulle sluta använda batterier och köra på en billigare variant, nämligen en adapter som jag sätter från effekpedalen in i väggen. Jag har sökt på adapter och det var ingen sån grej som jag trodde att det var, jag trodde det var en sån som finns till mobilen typ en laddare, som man för in i vägguttaget så det blir ström emellan pedalen och väggen.

Vad menar han?
Tack

/Larsson

Edit: Jag sa till honom:
- Du menar en sån där som går ifrån vägguttaget till pedalen?
då svarade han..
- NEJ! ingen sån, du vet vad jag menar, adapter!

Kurash
2008-04-27, 10:12
Han kanske menar uppladdningsbara batterier?

Emil_Larsson
2008-04-27, 10:14
Han kanske menar uppladdningsbara batterier?

Ah, kanske det.
Men ni vet vad jag menar väl? funkar det med en sån och köra med? för det finns ett uttag i pedalen med ett sånt hål i precis likadant hål som finns som batterieladdare till nokia telefoner.
Om en sån funkar, vad kostar de? kan man köpa det i vanliga elektronikaffärer eller?

Kurash
2008-04-27, 10:15
Kolla volten bara, eller ta med dig pedalen till närmaste musikaffär och be dem ta fram en adapter.

Emil_Larsson
2008-04-27, 10:17
Kolla volten bara, eller ta med dig pedalen till närmaste musikaffär och be dem ta fram en adapter.

All right, schysst. Drar ner till musikaffären imorgon.

Känner mig rätt dum om jag lagt så mycket pengar på "batterier" som tar slut efter fyra timmars spelande, om jag hade kunnat köpa en adapter till och sparat in mer pengar.

/MVH..

Officer
2008-04-27, 11:06
Vad är det för pedal?

Ta alltid ur instrumentsladden från pedalen efter användning. Batteridrivna pedaler drar ström konstant så länge instrumentsladden är i på ena sidan.

Emil_Larsson
2008-04-27, 11:15
Vad är det för pedal?

Ta alltid ur instrumentsladden från pedalen efter användning. Batteridrivna pedaler drar ström konstant så länge instrumentsladden är i på ena sidan.

Nu har jag inte den hemma för en polare har lånat den men den heter någonting G1 mer vet jag ej :D

Tricce
2008-04-27, 12:13
På Clas Ohlsson har dom batteri eliminatorer (stavning ab) där du kan ändra volt styrkan själv.

Tror du är ute efter något sånt här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=35483291

FreCKo
2008-04-27, 14:03
Traska till random musikaffär och säg att du behöver en vanlig enkel adapter för att driva en effektpedal, kostar max 200 spänn, eller så köper man från clas ohlson för typ 49kr som funkar precis lika bra.

Din polare har btw INGEN aning om vad han snackar om :D

Emil_Larsson
2008-04-27, 14:15
Eftersom jag är ekonomisk av mig så går jag nog till Clas Ohlson.

Torwald
2008-04-27, 14:47
Vad är det för pedal? Jag skulle avråda från Clas Ohlson om du inte gillar brus väldigt mycket.

Köp Boss eller motsvarande batterieliminator på valfri musikaffär. Vill du slå på stort och ha möjlighet att att strömförsörja flera pedaler gör exempelvis Cioks väldigt bra saker.

Emil_Larsson
2008-04-27, 19:11
Vad är det för pedal? Jag skulle avråda från Clas Ohlson om du inte gillar brus väldigt mycket.

Köp Boss eller motsvarande batterieliminator på valfri musikaffär. Vill du slå på stort och ha möjlighet att att strömförsörja flera pedaler gör exempelvis Cioks väldigt bra saker.

Jag är ett stort fan av brus, skämt åsido.
Ok, så det är bättre att kosta på sig lite mer m.a.o?

Pedalen är, det enda jag vet, en G1 bla bla någonting :Virro

Tricce
2008-04-27, 19:17
Jag är ett stort fan av brus, skämt åsido.
Ok, så det är bättre att kosta på sig lite mer m.a.o?

Pedalen är, det enda jag vet, en G1 bla bla någonting :Virro

Testa en Clas Ohlsson först, man har ju öppet köp så bara att lämna tillbaka om det brusar. Skulle iaf jag gjort :D

Torwald
2008-04-28, 06:01
Zoom G1? Det är ju en digital multieffekt. Då behöver du nog inte bry dig om eventuellt brus, det problemet är avsevärt mycket större på analoga pedalder, i synnerhet äldre fuzzpedaler. Köpt en batterieliminator med specsen 9V/300mA så går det nog bra.