handdator

Visa fullständig version : Gym på morgon eller eftermiddag/kväll?


J_al
2008-04-26, 23:12
Tjena!

Vill bara veta när ni brukar styrketräna.
På kvällarna efter jobbet/skolan eller på morgonen innan jobbet/skolan?
Eller kanske nån övrig tid? Lite intresserad *drool*

champion
2008-04-26, 23:20
Det beror på hur jag jobbar. 14:00 tiden oftast eller 20:30

überstarken
2008-04-26, 23:46
Ibland innan jobbet, ca 21:00 (skiftarbete)
Ibland efter jobbet, ca 23:00 eller 15:00
När jag är ledig så runt 18.
Aldrig på förmiddagen för då har jag noll ork.

Cidersson
2008-04-27, 00:31
Jag kommer till gymmet vid 18.30-19.00.. Tyvärr så kommer man ju hem vid senaste laget då men har märkt att det är på kvällen jag är som mest laddad psykiskt och kan prestera bäst! :)

rolf
2008-04-27, 00:50
Jag tränar direkt när jag vaknar (vilket oftast är runt 13-14 :D) eftersom det är minst folk på gymmet då, och eftersom det är dagens höjdpunkt så har man det gjort och slipper gå och vänta hela dagen på att få träna :thumbup:

Danny Devito
2008-04-27, 04:27
Jag tränar direkt när jag vaknar eftersom det är minst folk på gymmet då, och eftersom det är dagens höjdpunkt så har man det gjort och slipper gå och vänta hela dagen på att få träna :thumbup:

+1

Jag trivs bäst med att träna så tidigt som möjligt (om jag orkar stiga upp ur sängen förstås :D). Då har man det gjort så kan man göra vad man vill sen resten av dagen.

King Grub
2008-04-27, 04:44
Ur tillväxtsynvinkel är det att föredra att träna på eftermiddag/kväll; bättre hormonförutsättningar.

Men det är skönast att ha det gjort så tidigt som möjligt. Jag är på gymmet strax efter klockan 6 på morgonen.

Eddie Vedder
2008-04-27, 05:32
Vid 11-tiden eller vid 16-tiden brukar det oftast bli. Jag tränar i regel så jag är klar vid lunchtid eller middagstid alltså. Vissa dagar får man ju förstås vara flexibel beroende på andra saker men det där är väl dom prioriterade tillfällena skulle jag säga.

wideheim
2008-04-27, 06:15
Kl.9 när gymmet öppnar. Är lugnast på gymmet då och det är inte så fullproppat med folk.

Sparven från Minsk
2008-04-27, 07:45
Ur tillväxtsynvinkel är det att föredra att träna på eftermiddag/kväll; bättre hormonförutsättningar.

Men det är skönast att ha det gjort så tidigt som möjligt. Jag är på gymmet strax efter klockan 6 på morgonen.

Måste fråga om du kan förklara vad du menar med hormonförutsättningar?

Tränar själv oftast vid 14:00 eller 19:00.

illuminaughty
2008-04-27, 08:08
Runt 0730, innan jobbet. Har bättre fokus då än på kvällen efter jobbet.

novaline
2008-04-27, 08:13
vid 10,30, då jag arbetar blir det vid 1600.

Alfred Nobel
2008-04-27, 08:43
Vardagar
Runt 17-18.00, beroende på dag, men alltid efter skolan.

Helger
Runt 12-13.00, alltid mellan frukost och lunch.

King Grub
2008-04-27, 08:44
Måste fråga om du kan förklara vad du menar med hormonförutsättningar?

Testosteron/kortisolration är mer gynnsam för anabolism.

Both testosterone (T) and cortisol (C) exhibit circadian rhythmicity being highest in the morning and lowest in the evening. T is a potent stimulator of protein synthesis and may possess anti-catabolic properties within skeletal muscle, and C affects protein turnover, thereby altering the balance between hormone-mediated anabolic and catabolic activity. Physiological reactions of these hormones and training adaptations may influence the post-exercise recovery phase by modulating anabolic and catabolic processes, therefore affecting metabolic equilibrium, and may lead to intensification of catabolic processes. We investigated the effect of the circadian system on the T and C response of weight-trained men to heavy resistance exercise. Thirteen young (21.8 +/- 2.2 yr) weight-trained men (12 months training experience) performed an eight-station heavy-resistance exercise protocol on two separate occasions (AM: 06:00 h and PM: 18:00 h), completing 3 sets of 8-10 repetitions at 75% of each subject's one-repetition maximum (1-RM). Blood samples were obtained prior to, during, and following the exercise bout, and serum total T and C concentrations were determined by competitive immunoassay technique. Performing the single bout of heavy-resistance exercise in the PM as compared to the AM positively altered the C and T/C ratio hormonal response. Pre-exercise C concentrations were significantly lower (p < 0.05) in the PM session, which resulted in a lower peak value, and the accompanying increased T/C ratio suggested a reduced catabolic environment. These data demonstrate that the exercise-induced hormonal profile can be influenced by the circadian time structure toward a profile more favorable for anabolism, therefore optimizing skeletal muscle hypertrophic adaptations associated with resistance exercise.

Chronobiol Int. 2004 Jan;21(1):131-46. Influence of circadian time structure on acute hormonal responses to a single bout of heavy-resistance exercise in weight-trained men.

Insulinus
2008-04-27, 09:57
Tränar efter jobbet. Börjar gymma mellan 17.00 och 18.00

Hank
2008-04-27, 11:52
Jag lånar tråden för en fråga!

Borde det inte vara bättre att träna på förmiddagen eftersom man sen under dagen får i sig mer protein och energi i och med att man äter flera gånger, än på kvällen då man kommer hem och bara äter en gång sen går och lägger sig och "fastar"?

Edit. Jag inser att man på samma gång bränner mer också under dagen men om man tar det hyffsat lungt efter sitt pass vid, säg, 10 tiden.

kalllee
2008-04-27, 12:02
Själv försöker jag träna lite senare på dagen då jag alltid brukar må dåligt och bli spyfärdig när jag tränar tidigt på morgonen.

JonasTL
2008-04-27, 12:09
Testosteron/kortisolration är mer gynnsam för anabolism.



Jag har fått intrycket av att kroppens olika kortisolnivåerna inte påverkar träningen alls.

Jag läste en studie jag fann på pubmed där de låtit två grupper män styrketräna. En grupp som åt glukortikoider vilket gav dem kortisolnivåer 3 till 4 gånger högre än vad kroppen normalt kan producera. Det andra var en kontrollgrupp. Man lät båda grupperna styrketräna en period och kom fram till att man inte kunde finna någon skillnad i muskelutveckling mellan de båda grupperna. Således bör kroppens relativt små fluktuationer av kortilsolnivåerna under dygnet inte påverka träningen alls.


Därmed inte sagt att det inte spelar någon roll när man styrketränar på dygnet p.g.a annan hormonutsöndring, men man kan nog hoppa över kortisol i samtalsämnet =)

Synd att jag inte kunde finna studien igen, jag är kass på att orientera mig på pubmed.

Morrris
2008-04-27, 12:28
Runt 14:30, efter skolan...

egge
2008-04-27, 12:33
Morgontröttheten brukar släppa någon gång vid 3-tiden så efter 3 är det fritt fram att gå till gymmet. Imorgon börjar jag ett jobb med lite knasiga tider så vi får se när jag tränar då. Sommaröppettiderna på friskis är ju också under all kritik.

Eddie Vedder
2008-04-27, 12:33
Borde det inte vara bättre att träna på förmiddagen eftersom man sen under dagen får i sig mer protein och energi i och med att man äter flera gånger, än på kvällen då man kommer hem och bara äter en gång sen går och lägger sig och "fastar"?

Tränar man senare har man ju dock fått i sig mer mat under dagen. Och sedan är det ju knappast som så att man bara kan äta en måltid på kvällen.

Jag äter alltid som mest kvällstid, två stora måltider brukar det bli. Igår när jag sprang långpass räknade jag kcal för att jag ville undvika underskott, mellan klockan 18 och klockan 19:30 hade jag smällt i mig två måltider på en sammanlagd kalorimängd av ca. 1700kcal.:D:eating:

petah
2008-04-27, 12:37
Kan träna 1 timme på arbetstid om jag tar ut det en morgon, så en morgon i veckan är jag på gymmet klockan 07:00. Annars blir det mellan 17-18.

Johan_P
2008-04-27, 13:06
Jag tränar oftast efter skolan mellan 14.30 till 16.00, har jag alltid gjort och tycker jag kan prestera bra (bäst, med tanke på situationen) då.

Precis som King Grub visar med att han själv tränar 6.00 på morgonen, även om hormorförutsättningar inte är optimala, är det förmodligen så att resultatet i slutändan bestäms mer om man kan prestera bra än om ration mellan testosteron/kortisol är bäst - hoppas det tillförde diskussionen lite :thumbup:

Eddie Vedder
2008-04-27, 13:17
även om hormorförutsättningar inte är optimala, är det förmodligen så att resultatet i slutändan bestäms mer om man kan prestera bra än om ration mellan testosteron/kortisol är bäst - hoppas det tillförde diskussionen lite :thumbup:

Oh ja. Dessa kommentarer är ALLTID värdefulla.:thumbup: Mycket bra sagt, prestationsförmågan bör prioriteras i alla lägen. Enda gången jag kan se att man medvetet väljer att utföra NÅGON form av träning/motionerande (kan vara allt från tung styrketräning, intervallträning, promenader o.s.v.) vid en tidpunkt då man vet att man oftast presterar sämre är när det passar in mer praktiskt.

Och där är ju morgonträningen fenomenal, att ha kört färdigt ett träningspass innan man ens har ätit frukost innebär ju en hel dag med möjlighet till att göra andra saker (typ träna en gång till eller så:D).

troot
2008-04-27, 13:53
Om jag får välja så blir det några timmar efter att jag har vaknat så för det mesta på morrgonen. Eftermiddagen går med bra, men är inte särskillt ofta på kvällen. Viktigaste är ialla fall att man hinner köra de pass man har planerat att genomföra :)

machine gun
2008-04-27, 15:52
Jag tränar direkt efter jobbet, brukar bli vid 18-19. Går redan upp kl.5:30 och har inte lust att gå upp kl.4 bara för att hinna träna innan jobbet... Är jag ledig tränar jag när det passar bäst in i det övriga schemat, oftast mitt på dagen nångång.

Per B
2008-04-27, 20:29
Tränar för det mesta styrketräning runt kl 12, och det tycker jag är optimalt för mig: har ätit en stadig frukost runt kl 8, och äter sen lunch direkt efter träningen. Då kan jag deffa på kvällen! *flex*

J_al
2008-04-27, 21:34
Det beror på hur jag jobbar. 14:00 tiden oftast eller 20:30


Hur tror ni Ronnie Coleman, Jay Cutler och de flesta body builders brukar träna? Ni kanske har fått reda på det på något sätt, vad vet jag =P
Genom deras filmer osv.
Ronnie brukade väl träna på morgonen innan jobbet? Eftersom han slutade kl 12 på natten då han gick hem och gick på rullbandet i en timme innan läggdags. Så han tränade på morgonen. Eller?
Vad tror ni dom flesta biffarna gör? Och äter dom mer innan dom går och styrketränar kl 6 på morgonen eller äter dom mer efter dom har styrketränat?

Sorry att jag byter ämne! Men det handlar delvis om samma sak

Exhale_
2008-04-27, 21:36
Jag tränar oftast direkt på morgonen innan frukosten. Det blir en innan-träningen-drink innehållandes Maltodextrin, EsaPro och Kreatin. Sen kör jag!

J_al
2008-04-27, 22:07
Jag tränar oftast direkt på morgonen innan frukosten. Det blir en innan-träningen-drink innehållandes Maltodextrin, EsaPro och Kreatin. Sen kör jag!

Har du fått bra resultat?

Exhale_
2008-04-27, 22:21
Har du fått bra resultat?

Jag tycker att jag fått bra resultat. Jag gillar det faktum att jag kan komma hem och smälla i mig en stor frukost efter ett avslutat pass. Dock så kräver det att jag käkar rätt bra med kolisar innan läggdags!

J_al
2008-04-27, 22:23
Jag tycker att jag fått bra resultat. Jag gillar det faktum att jag kan komma hem och smälla i mig en stor frukost efter ett avslutat pass. Dock så kräver det att jag käkar rätt bra med kolisar innan läggdags!

Och så slipper man tänka på gym efter jobbet*drool*

Scratch89
2008-04-27, 22:27
Jag varierar träningstiderna nästan varje pass, varje vecka. Jag kör lite efter när det passar och efter energinivåer. Dock har jag märkt att jag presterar bäst antingen direkt innan frukost (typ 07-08 på morgonen) eller sent på kvällen direkt innan kvällsmat (typ 21-22). Tyvärr, p.g.a schematekniska fel, så brukar träningen hamna runt 15-16. Jag ska försöka strukturera upp det bättre, så jag har det gjort på morgonen eller direkt innan jag lägger mig.

Troll
2008-04-27, 22:58
Brukar gå ner och träna efter jag lagt sonen, vanligtvis mellan 18:30 - 19:00.

Pompere
2008-04-28, 15:57
Runt 16 efter plugget oftast.
Lediga dagar runt 13~