Logga in

Visa fullständig version : Myt - Kokosfett

Atjoo
2008-04-26, 20:04
Har sökt och hittat en del intressant information gällande kokosfett men inte ett direkt svar på min fråga.

Jag har hört från flera olika källor att Kokosfett skulle vara den enda typ av fett man inte kan förbränna, jag personligen tycker det låter lite konstigt men jag undrar om någon annan har ett mer konkret svar.

Om detta stämde skulle jag, efter att ha ätit ex en Bounty(choklad), aldrig kunna bli av med fettet ifrån kokosfyllningen i den och om jag gjorde det på en daglig basis skulle det ge sjuka resultat. Men som sagt, jag tror inte direkt på det men jag vänder mig ändå till er.

Så det jag undrar är egentligen...
Går det att förbränna kokosfett? Finns det olika typer av kokosfett och hur skiljer det sig mellan dem?

Ursäkta mig om det redan finns en tråd som rör detta men jag kunde inte finna den, Tacksam för svar! :)

Scratch89
2008-04-26, 20:24
Hej!
Kokosfett går att förbränna, precis som allt annat digerbart fett. Det lite speciella är att det är ett av få vegetabiliska fetter som är riktigt värdelösa gällande fettsyresammansättning.

Atjoo
2008-04-26, 20:25
Tack för ett snabbt och bra svar. :)
Kokosfett är alltså inget man bör sträva efter att inkludera i kosten?

Koloftw
2008-04-26, 20:37
Tack för ett snabbt och bra svar. :)
Kokosfett är alltså inget man bör sträva efter att inkludera i kosten?

Kokosfett är inte fel alls.

rbn
2008-04-26, 20:58
Kokosfett är väl i synnerhet fett som går att förbränna då en stor del är MCT?

Atjoo
2008-04-26, 22:13
Kokosfett är inte fel alls.

Om Kokosfett, som Scratch säger, har värdelös fettsyresammansättning så är det ju antagligen inte klassat som en av de bättre fettkällorna.

Då anser jag att det är lite "fel" att sträva efter att ha med det i sin vardagliga kost. (efterssom det finns bättre alternativ)

Eddie Vedder
2008-04-26, 23:18
Kokosfett är inte värdelöst. MCT-fettets positiva egenskaper finns väldokumenterade, samtidigt finns inget som pekar på ökad ohälsa i länder med hög kokoskonsumtion.

CoolHandLuke
2008-04-27, 02:22
Finns det olika typer av kokosfett och hur skiljer det sig mellan dem?
Beror på vad du menar. Allt härstammar från samma frukt från kokospalmen, men det är olika nivåer av raffinering. Bounty tex innehåller antagligen riven torkad kokosnöt. Kokosmjölk är torkad och blötlagd eller färsk riven kokosnöt som pressas. Man använder en hel del kemiskt behandlat kokosfett i fabrikation av margarin, godis, glass, etc. Man kan även få en del från friterad mat som pommes frites.

Eftersom smältpunten ligger strax över 20C (förrutom härdat fett som har högre smältpunkt) så är det lite blandat mellan att kalla det kokosolja eller kokosfett. I tropiska klimat så är den ju alltid i flytande form.

Det finns även palmolja som kommer från frukten från en annan sorts palm. Man kan även få fram olja från fruktens kärnor då kallas det palmkärnolja.

Lite wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut
http://en.wikipedia.org/wiki/Copra
http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_oil
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_palm

DrP
2008-06-03, 20:28
Hej!
Kokosfett går att förbränna, precis som allt annat digerbart fett. Det lite speciella är att det är ett av få vegetabiliska fetter som är riktigt värdelösa gällande fettsyresammansättning.

Alltså hur ligger det till med kokosfett? Jag har läst det jag hittat på nätet och forskning verkar ju vissa att det är ett nyttigt fett, även fast det är ett mättat fett.

Inte bara kokos pokus
Kokosfett är näringsmässigt mycket intressant, om man ser det ur ett evolutionsmedicinskt perspektiv. Människan har sitt ursprung på tropiska breddgrader och där växer kokosnöten vilt, vilket har garanterat en stadig tillgång. De individer som mått bra av den speciella fettsammansättningen i kokos har haft störst chans att överleva och fört sina gener vidare. Logiskt sett borde kokos därför vara ett nyttigt livsmedel och därför är det ett mysterium varför kokos idag anses skadligt för bl a hjärt-/kärlhälsan enligt många kostexperter. Personligen tror jag dock att kokosolja är betydligt bättre än sitt rykte vilket idag stöds av mycket forskning. Kokosoljan är mycket värmetålig och oxiderar inte så lätt tack vare att omkring 90 procent av fettet är mättat. Nästan hälften av kokosoljans fettinnehåll består av den medellånga mättade laurinsyran med sina tolv kolatomer. Det som gör laurinsyran speciell är att den har låg smältpunkt trots att den är mättad. Kokos smälter tvärt vid cirka 25 grader, vilket gör att kokosfett inte ger någon flottig känsla i munnen utan en sval och gräddig känsla som många tycker om.

Eftersom laurinsyra inte är en vanlig lång fettsyra, som t ex är vanliga i feta mejeri och charkprodukter, har den speciella egenskaper. Den förbränns lättare i kroppen, är mer vattenlöslig och verkar vara mer gynnsam för hälsan än många andra mättade fetter. Forskning har visat att en hög halt laurinsyra i hjärnan minskar är gynnsamt för det psykiska välmåendet (1). När man jämför laurinsyra med andra mättade fettsyror tycks den vara något bättre på att skapa en mättnadskänsla (2). Eftersom laurinsyrans höga innehåll av medellånga fettsyror (MCT) även stimulerar energiförbrukningen och fettförbränningen mer än långa fettsyror (3, 4) kan laurinsyra vara bra för viktkontroll. MCT tycks inte ens lagras som kroppsfett utan bränns direkt i levern. Precis som med alla fetter kan även kokosfett ge ett överskott av energi som givetvis i slutändan kan öka vikten.

Laurinsyra har också förmågan att höja nivåerna av HDL, det goda kolesterolet som anses skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar (5). En annan god effekt är att laurinsyra har antibakteriella egenskaper och dessutom kan ombildas till monolaurin, en fettsyra med ännu starkare antibakteriell effekt.

Kokosoljans alla fördelar gör att det är en bra fettkälla när man behöver hållbara och hårda fetter. Dessutom är det en mycket bra fettsort att steka eller fritera i, när det krävs ett fett som tål värme och smakar bra. Totalt sett gillar jag kokos väldigt bra och det finns mycket forskning som stöder dessa nya insikter, så det är inte bara kokos pokus.

1.

Irmisch G, Schlafke D, Richter J. Relationships between fatty acids and psychophysiological parameters in depressive inpatients under experimentally induced stress. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids.2006 Feb;74(2):149-56.

2.

Little TJ, Feltrin KL, Horowitz M, Smout AJ, Rades T, Meyer JH, Pilichiewicz AN, Wishart J, Feinle-Bisset C.Dose-related effects of lauric acid on antropyloroduodenal motility, gastrointestinal hormone release, appetite, and energy intake in healthy men. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol.2005 Oct;289(4):1090–1098.

3.

Papamandjaris AA, White MD, Raeini-Sarjaz M, Jones PJ.Endogenous fat oxidation during medium chain versus long chain triglyceride feeding in healthy women. Int J Obes Relat Metab Disord.2000 Sep;24(9):1158–1166.

4.

St-Onge MP, Jones PJGreater rise in fat oxidation with medium-chain triglyceride consumption relative to long-chain triglyceride is associated with lower initial body weight and greater loss of subcutaneous adipose tissue. Int J Obes Relat Metab Disord.2003 Dec;27(12):1565–1571

5.

Mensink RP, Zock PL, Kester AD, Katan MB. Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials. Am J Clin Nutr.2003 May;77(5):1146–1155.

"Den är inte bara den i särklass mest hälsosamma oljan, utan också ett av de näringsmässigt bästa födoämnena. FORUM Frisk föredrar att använda benämningen kokosolja istället för kokosfett, eftersom det är den allmänt vedertagna benämningen världen över. Kokosfett för tankarna till det härdade fettet som säljs i våra livsmedelsbutiker."

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36

I många år har vi fått höra att vi ska undvika mättade fettsyror, men nu håller trenden på att vända. Ny forskning pekar på att det just är de mättade fettsyrorna som kan vara nyckeln till hälsa och en sund livsstil. Kokosfett är en vegetabilisk källa för mättade fettsyror, och en amerikansk studie (Portillio med flera, 1998) visade att en diet innehållande kokosfett effektivt minskade de vita fettdepåerna. En rad studier har visat att kokosfett har flera positiva egenskaper:

normaliserar kroppsfetterna
stärker immunförsvaret och den antiinflammatoriska förmågan motverkar bakterier, virus och svampinfektioner
balanserar insulinutsöndringen
Skyddar levern mot skador av alkohol

http://www.green-n-lean.se/kokosfett.html

Scratch89
2008-06-03, 20:48
Jag vet inte. Jag ställer mig tveksam till stort intag av mättade fetter, med eventuellt undantag för MCT-fetter. Jag tycker inte att man kan kasta de gamla studieresultaten bara för att det har kommit några nya som visar något annat. Rekommendationerna för <10 E% mättat- och transfett står fortfarande kvar, inte bara hos Sveriges SLV utan hos WHO och i resten av världen också.

Sen tycker jag inte om ordet "nyttigt" heller.
Är kokosfett nyttigt för långdistanslöparen som behöver fylla ut sitt energibehov? Möjligen.
Är kokosfett nyttigt för trebarnsmamman med stress och antydan till diabetes och metabolt syndrom? Tveksamt.

z_bumbi
2008-06-03, 20:54
Fanns det kokosnötter i afrika på den tiden? Om man ska lägga några evolutionsaspekter på det hela så bör det väl också innebära att palmerna växte där människan anses ha uppstått.
En snabb sökning talar bara om polynesien och sydamerka t ex http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/notter/notter_kokos.htm och som alla som sysslar med evolution bör veta så befolkades de delarna relativt sent i människans historia.

Scratch89
2008-06-03, 21:00
Och för att lägga till lite till z_bumbis inlägg; överlevnad på den tiden tror inte jag handlade om hur nyttigt livsmedlet var, utan till större del om hur energirikt det var så man inte svalt ihjäl. Kokosnötter är väl bland det energirikaste som finns i natauren, så inte konstigt att folk som åt mycket kokosnötter överlevde.

Klein
2008-06-03, 21:23
Och för att lägga till lite till z_bumbis inlägg; överlevnad på den tiden tror inte jag handlade om hur nyttigt livsmedlet var, utan till större del om hur energirikt det var så man inte svalt ihjäl. Kokosnötter är väl bland det energirikaste som finns i natauren, så inte konstigt att folk som åt mycket kokosnötter överlevde.

Ett livsmedels nyttighet är inte en konstant och ju mer och ju längre det äts, ju mer påverkar det frossarnas genpol. Jag personligen skulle aldrig basera kosten på kokosolja och detta därför att jag blir gravt illamående om jag äter större mängder. Det ligger inte i mina gener helt enkelt.

mikaelj
2009-03-11, 20:32
Ett livsmedels nyttighet är inte en konstant och ju mer och ju längre det äts, ju mer påverkar det frossarnas genpol. Jag personligen skulle aldrig basera kosten på kokosolja och detta därför att jag blir gravt illamående om jag äter större mängder. Det ligger inte i mina gener helt enkelt.

Tänk på att kokosnöten inte innehåller 100% fett som silverpaketet gör, varför urfarfar nog inte mådde illa av det.

Hursomhelst.

Jag har märkt att det är bäst att äta kokosfettet tidigare snarare än senare på dagen, då verkar jag tåla det bäst i större mängder. Senare på kvällen klarar jag inte av att äta mer än en ungefär en matsked. Jag har kommit fram till det här den hårda vägen...

Scratch89
2009-03-11, 20:35
Tänk på att kokosnöten inte innehåller 100% fett som silverpaketet gör, varför urfarfar nog inte mådde illa av det.

Hursomhelst.

Jag har märkt att det är bäst att äta kokosfettet tidigare snarare än senare på dagen, då verkar jag tåla det bäst i större mängder. Senare på kvällen klarar jag inte av att äta mer än en ungefär en matsked. Jag har kommit fram till det här den hårda vägen...

Då kanske jag blir proppmätt på min kycklinggryta nu, som kokas i kokosmjölk! Vi får hoppas! :thumbup:

mikaelj
2009-03-11, 20:39
Då kanske jag blir proppmätt på min kycklinggryta nu, som kokas i kokosmjölk! Vi får hoppas! :thumbup:

Du har helt klart valt en vinnande kombination! Lycka till!

(Mer om ämnet: kokosfett har verkligen en helt annan påverkan på mättnad och ämnesomsättning än smör. MCT är intressant.)

Sverker
2009-03-11, 20:56
Underskatta inte smörets innehåll av den korta och vattenlösliga smörsyran. Visserligen innehåller smörfett bara 4 % smörsyra men smörsyran har samma egenskaper som de mellanlånga fettsyrorna.

mikaelj
2009-03-11, 21:15
Underskatta inte smörets innehåll av den korta och vattenlösliga smörsyran. Visserligen innehåller smörfett bara 4 % smörsyra men smörsyran har samma egenskaper som de mellanlånga fettsyrorna.

Jag har provat att laga min lunchomelett med drygt 50g kokosfett resp. knappt 75g smör, och det var en väldig skillnad i mättnad och värme till fördel för kokosfettet. Smör är gott och jag tål det även på kvälen, så det är ju bra att det är nyttigt också.

Läst runt lite mer, och där står det att kokosolja på något vänster höjer insulinkänsligheten samt stimulerar insulinproduktionen. Kan det vara en förklaring till varför mitt illamående (som började som en väldigt kort stund hunger) ~5-6h efter lunchomeletten gick över med tre bitar dextrosol? (jag har sedan tidigare en benägenhet att få lågt blodsocker på natten)

MrBulk
2009-03-12, 11:47
Du har helt klart valt en vinnande kombination! Lycka till!

(Mer om ämnet: kokosfett har verkligen en helt annan påverkan på mättnad och ämnesomsättning än smör. MCT är intressant.)

Nu kanske Lasse kan börja sälja MCT igen :) Marknadsföra hårt till alla LCHF-fanatiker.

mikaelj
2009-03-12, 11:53
Nu kanske Lasse kan börja sälja MCT igen :)

36 kr/kg på ICA. :-)

Marknadsföra hårt till alla LCHF-fanatiker.

Ahh, är det så det funkar! Jag tycker om kakao också. Du borde tipsa Fazer!

MrBulk
2009-03-12, 14:00
Ahh, är det så det funkar! Jag tycker om kakao också. Du borde tipsa Fazer!

Fazer vet redan.

mikaelj
2009-03-12, 14:02
Fazer vet redan.

o_O

Ola Wallengren
2009-03-12, 18:33
Jag skrev några rader om kokosfett och MCT i body för inte så länge sedan.

Vad man kan tänka på och som jag inte var så tydlig med var att den mesta forskningen på MCT fett är på fettsyror som inte är längre än 10 kolatomer, så MCT är i detta fallet inte riktigt samma som kokosfett i affären som innehåller väldigt mycket C12 (laurinsyra).
Laurinsyran höjer både LDL och HDL men nästan lika mycket vilket gör att kvoten total/HDL nästan blir oförändrad. Hur detta påverkar hälsan i långa loppet är väl inte riktigt kännt.
De populationer som äter mycket kokos verkar inte få sämmre hälsa av det men sånt är svårt att undersöka eftersom det är så mycket annat som inverkar och samverkar.
Det där med mättnad och MCT är intressant men är inte så välstuderat, vissa data tyder på at effekten avtar med tiden.

mikaelj
2009-03-12, 18:46
Laurinsyran höjer både LDL och HDL men nästan lika mycket vilket gör att kvoten total/HDL nästan blir oförändrad.

Mättes Apo-kvoten?

Ola Wallengren
2009-03-12, 20:01
Nej inte i någon studie jag känner till ur minnet i alla fall.

Oavsett om apoB/a1 kvoten kanske är en bra riskmarkör för hjärt-kärlsjukdom så är det ändå svårt att uttala sig om vad som händer när man äter kokos och hur det påverkar utvecklingen av sjukdom.

norpx
2009-03-13, 21:50
Så vad är slutsatsen? Ska jag byta ut min rapsolja som jag steker i nu mot kokosfett?

mikaelj
2009-03-13, 22:15
Rapsolja tål värme sämre än både kokosfett och smör, så bara det är ett argument.

Jag steker all mat i kokosfett och smör (för smakens skull), större del kokosfett.