handdator

Visa fullständig version : Ont i knä(na)..


tobbo
2008-04-26, 17:34
Hej! Jag börjat få ont i framförallt mitt högra knä men ibland även i mitt vänstra. Smärtan brukar komma när jag har suttit länge, framför datorn eller liknande, ingen speciell rörelse gör ont den bara kommer när jag sitter stilla. När jag rör på mig så brukar smärtan försvinna, kanske inte alltid helt men det mesta av den. Vet inte om det är för att benet är böjd som något trycker på och gör så att en smärta bildas.
Skadan kan ha framkommit när jag tränat knäböj antingen på grund av dålig teknik eller en annan gång när jag råka faila i smithböj och kom för långt ner så det knacka till lite i högra benet, men jag fick inget ont av det då, hörde bara att något knäckte lite som när man knäcker i fingrarna.

Mycket tacksam för svar om någon har någon aning om vad felet kan vara. Känns tråkigt om man inte ska kunna träna axlarna eller bena. :\

MVH Tobbe

tobbo
2008-04-28, 18:50
Jag inbillar mig också att det känns lite i knävecket men jag är inte säker.

Guddi
2008-04-28, 22:27
Ålder? har du ont på morgonen? Kan det kännas som att knät låser sig ibland? Är knät varmt, svullet eller ömt när du rör på det? Var sitter smärtan, under/över/vänster om/höger om/på knäskålen? När hände olyckan i smithmaskinen? hur kändes knät efter att det knakade?

tobbo
2008-04-29, 15:59
Ålder? har du ont på morgonen? Kan det kännas som att knät låser sig ibland? Är knät varmt, svullet eller ömt när du rör på det? Var sitter smärtan, under/över/vänster om/höger om/på knäskålen? När hände olyckan i smithmaskinen? hur kändes knät efter att det knakade?

Jag är 16 år, men jag har levt ett ganska stillasittande liv de senaste 4åren om det har något med saken att göra.
Som jag skrev tidigare så brukar smärtan komma när jag sitter ner, så därför brukar det mesta vara borta när jag legat ner ett tag - sovit.
Det är inte svullet. Det kan hända när smärtan är stark att det kan vara lite varmt och ömt, men är inte säker.
Från början så kändes smärtan precis över knäskålen rakt in, ungefär där som en typ "ilande" smärta. Nu på senare tid kan jag även bli lite öm i knäväcket, men vet inte om det är på grund av den skadan.
Det är det jag inte är säker på. Det konstiga är att börja få ont under en vilo vecka. Jag var sjuk och hade inte lämnat huset på 2dagar, så jag hade inte rört på mig speciellt mycket, mest suttit.
Fast det borde vara olyckan i smithmaskinen som var grunden till problemet eftersom smärtan är starkast på högersida och var där det knäckte till när jag faila i knäböj, detta hände ungefär 2-3v innan jag börja få ont. Jag kan ha fått lite ont när det knacka till i knäet men bara under en väldigt kort tid.

Var sitter smärtan, under/över/vänster om/höger om/på knäskålen? Just nu tror jag det känns mest på vänster sida om knäskålen från mitt point-of-view.

tobbo
2008-04-30, 16:06
Var hos en sjukgymnast idag. Hon testade lite saker och det verkar inte vara något fel på några leder eller menisken(stavning?) tror jag hon sa. Hon kunde inte riktigt förstå varför jag fick ont, det är inte på grund av någon skada från överkroppen tror vi eftersom det bara gör ont om jag böjer benet. Hon trodde att det kanske kunde bero på att jag är väldigt stel på framsida/baksida lår och ojämnt vig på höger och vänster sida. Fast jag vet inte riktigt om det kan vara det, men jag ska stretcha nu ordentligt för det har jag slackat med tidigare.

MVH

tobbo
2008-05-03, 03:25
Några kommentarer?

tobbo
2008-05-05, 19:38
:em:

kottovic
2008-05-08, 17:45
Hallå!

Har långa storkben och spelar fotboll. Känner att båda knäna inte riktigt orkar hålla uppe kroppen då det svider till ibland. Finns det några övningar man kan göra för att stimulera knä(skålarna)?

Bärs
2008-05-15, 14:44
Några kommentarer?

Jag tycker att du borde surfa på engelska sidor om knäskador hos löpare (sökord som "running" "knee injuries" etc.). Stelhet och smärta efter att man suttit stilla etc. är symptom som ingår i väldigt vanliga knäskador som bl.a. löpare råkar ut för, och det kan ju hända att du har en motsvarande skada trots att du inte springer. Kommer det förresten ett klickljud från knät om du sitter på huk och reser dig?

tobbo
2008-05-15, 14:53
Jag tycker att du borde surfa på engelska sidor om knäskador hos löpare (sökord som "running" "knee injuries" etc.). Stelhet och smärta efter att man suttit stilla etc. är symptom som ingår i väldigt vanliga knäskador som bl.a. löpare råkar ut för, och det kan ju hända att du har en motsvarande skada trots att du inte springer. Kommer det förresten ett klickljud från knät om du sitter på huk och reser dig?

Tack för tipset ska kolla. Jo det kan "klicka" ibland. :\

Bärs
2008-05-15, 16:32
Tack för tipset ska kolla. Jo det kan "klicka" ibland. :\

I så fall kan det vara knäskålen som glider fel på grund av att musklerna runt är för svaga eller starka i förhållande till varandra, eller att nån muskel är alldeles för spänd. Mina knän befinner sig i det tillståndet för tillfället.

tobbo
2008-05-15, 16:36
I så fall kan det vara knäskålen som glider fel på grund av att musklerna runt är för svaga eller starka i förhållande till varandra, eller att nån muskel är alldeles för spänd. Mina knän befinner sig i det tillståndet för tillfället.

Det var skönt att höra för det är något liknande som min sjukgymast också har sagt att det är en obalans mellan musklerna. Då ska jag bara fortsätta nöta på med stretching får vi se om de ordnar sig.

Bärs
2008-06-04, 18:01
Det var skönt att höra för det är något liknande som min sjukgymast också har sagt att det är en obalans mellan musklerna. Då ska jag bara fortsätta nöta på med stretching får vi se om de ordnar sig.


Hur går rehabiliteringen?

Det brukar också rekommenderas att man tränar framsidan av låren (givetvis så att det smärtar) för att knäskålen att komma rätt. Jag har kört den här övningen på sistone för mina knän:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLSingleLeg45LegPress.html

, dock med mycket mindre rörelseomfång och lätta vikter. Höger knä har slutat klicka och det är svagare ljud än förr i vänster knä. Men det är långt kvar.