handdator

Visa fullständig version : Viktproblem


Palten
2008-04-26, 13:32
Hej alla.

jag har ett ganska så irriterande problem..

Jag hade ett mål att väga 75 kilo (muskler) innan sommarn. men grejjen e den att jag bara går ner i vikt hela tiden.
för en månad sen vägde jag 72 och nu är jag nere på 68.
Jag äter mycket och tränar mycket. Inte bara de utan jag går upp styrkemässigt.

vad är felet ??

Eddie Vedder
2008-04-26, 14:02
vad är felet ??

Det tror jag du vet själv.

Du äter inte tillräckligt mycket. Man kan äta mycket utan att för den delen äta TILLRÄCKLIGT mycket. Du gör över med en viss mängd energi under en tid, om du under samma tid inte äter mer än det du förbrukar kommer du inte gå upp. Så simpelt är det och ingen annan orsak finns.

Om du söker finns tusen och åter tusen trådar om samma sak, hela forumet är fullt av trådar med bra och enkla tips att få i sig mer energi utan att för den delen behöva trycka i sig glass och godis i jättemängder.:thumbup:

Palten
2008-04-26, 14:12
Det tror jag du vet själv.

Du äter inte tillräckligt mycket. Man kan äta mycket utan att för den delen äta TILLRÄCKLIGT mycket. Du gör över med en viss mängd energi under en tid, om du under samma tid inte äter mer än det du förbrukar kommer du inte gå upp. Så simpelt är det och ingen annan orsak finns.

Om du söker finns tusen och åter tusen trådar om samma sak, hela forumet är fullt av trådar med bra och enkla tips att få i sig mer energi utan att för den delen behöva trycka i sig glass och godis i jättemängder.:thumbup:



men du måste tro mig att min tallrik är smockad me käk.
alltså ett berg me mat.jag äter alltid nyttiga fetter till maten och dricker mycket vatten, och följer tallriksmodellen.
får se om jag går upp nu när badmintonsäsongen är över

Eddie Vedder
2008-04-26, 14:17
men du måste tro mig att min tallrik är smockad me käk.
alltså ett berg me mat.jag äter alltid nyttiga fetter till maten och dricker mycket vatten, och följer tallriksmodellen.


Jag har inte sagt att jag inte tror dig, läste du inte vad jag skrev?

Ett råd är ju t.ex. att dricka mindre vatten och sluta äta enligt tallriksmodellen. Öka andelen fett i maten, pasta, bröd och ris likaså. Det är lätt att få i sig stora mängder av. Drick röd mjölk etc. Som sagt finns hur mycket som helst om det här redan.

Jag vet inte vilken typ av träning du bedriver men är det bara styrketräning lär inte vätskebehovet vara superhögt, utöver all den vätska som maten bidrar med lär ytterst sällan mer än 2 liter vara nödvändigt för någon. Om du sysslar med långdistanslöpning eller dylikt kan ju mer vätska krävas.

Waggho
2008-04-26, 23:05
Hej alla.

jag har ett ganska så irriterande problem..

Jag hade ett mål att väga 75 kilo (muskler) innan sommarn. men grejjen e den att jag bara går ner i vikt hela tiden.
för en månad sen vägde jag 72 och nu är jag nere på 68.
Jag äter mycket och tränar mycket. Inte bara de utan jag går upp styrkemässigt.

vad är felet ??
Det ringer lite medicinska klockor för mig här. Har du alltid haft problem med att hålla vikten eller är det något som är nytillkommet? Har du några andra besvär?

Davido
2008-04-28, 19:21
jag kan inte annat än hålla med Waggho.. gå ner i vikt när man äter som en häst låter ju väldigt konstigt!! för min egna del får jag hela tiden tänka på vad och hur mycket jag äter för att hålla min vikt.. ibland räcker det med att titta på mat så har man ju gått upp 1 kilo..

Eddie Vedder
2008-04-28, 19:26
jag kan inte annat än hålla med Waggho.. gå ner i vikt när man äter som en häst låter ju väldigt konstigt!!

En 17-årig kille som tränar mycket.

Tycker du det är konstigt att den personen inte går upp i vikt? Att man har mycket mat på tallriken och upplever att ens matintag är jättehögt behöver definitivt inte betyda att energiintaget är högt nog.

Snacka om en för tidig slutsats att börja diskutera medicinska fel när det inte finns någon information alls att gå efter mer än "min tallrik är smockad me käk".

Waggho
2008-04-28, 19:51
Snacka om en för tidig slutsats att börja diskutera medicinska fel när det inte finns någon information alls att gå efter mer än "min tallrik är smockad me käk".
Jo, jag är rimligtvis skadad av min utbildning och inställd på vissa tankebanor. Men om det är så att han tränar som han brukar och går in för att äta mycket och plötsligt tappar 4 kg på en månad så blir man ju lite fundersam. Glutenintolerans t ex kan se ut såhär och är inte speciellt ovanligt.

Palten
2008-04-28, 19:58
de har nog med att de har varit väldigt seriöst med badmintonträningen nu . eller jag vet inte, men jag mår bra i övrigt är pigg osv. lite konstigt bara att jag tappar kilon i hopp att gå upp

Eddie Vedder
2008-04-28, 20:00
lite konstigt bara att jag tappar kilon i hopp att gå upp

Nej inte det minsta konstigt som sagt. Ditt energiintag är ju för lågt.

Masdonne
2008-04-28, 20:38
Hej alla.

jag har ett ganska så irriterande problem..

Jag hade ett mål att väga 75 kilo (muskler) innan sommarn. men grejjen e den att jag bara går ner i vikt hela tiden.
för en månad sen vägde jag 72 och nu är jag nere på 68.
Jag äter mycket och tränar mycket. Inte bara de utan jag går upp styrkemässigt.

vad är felet ??

En kompis till mig på gymmet beskrev samma problem för ett tag sedan. Han gick ner 1 kg i veckan.

Han gick till doktorn och fick reda på att det var en sjukdom, och hade han behandalt det senare så hade det kunnat gått riktigt illa.

Antagligen är det ingenting, men du kanske ändå ska besöka doktorn.

Masdonne
2008-04-28, 20:41
En 17-årig kille som tränar mycket.

Tycker du det är konstigt att den personen inte går upp i vikt? Att man har mycket mat på tallriken och upplever att ens matintag är jättehögt behöver definitivt inte betyda att energiintaget är högt nog.

Snacka om en för tidig slutsats att börja diskutera medicinska fel när det inte finns någon information alls att gå efter mer än "min tallrik är smockad me käk".

Så trodde jag också tills jag hörde min kompis på gymmet. Han var 16 år.

Man ska inte vifta bort det om man upplever det som ett problem. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

Eddie Vedder
2008-04-28, 20:45
Så trodde jag också tills jag hörde min kompis på gymmet. Han var 16 år.

Man ska inte vifta bort det om man upplever det som ett problem. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

Absolut. Något annat har jag inte påstått och jag hoppas trådskaparen inte uppfattar det som att jag utesluter något eventuell medicinskt fel.

Det jag vänder mig emot är att man gör en internetdiagnos när man knappt får någon som helst information om energiintag eller energiförbrukning. "Mycket träning och mycket mat" säger inte ett dugg faktiskt, det startas 1000 såna trådar i månaden typ och inte är alla där sjuka. Att ge så odetaljerad information om aktiviteten och matintaget är ju lite av eten indikator på att man faktiskt inte har så bra koll också utan "bara kör på".

Masdonne
2008-04-28, 20:49
Absolut. Något annat har jag inte påstått och jag hoppas trådskaparen inte uppfattar det som att jag utesluter något eventuell medicinskt fel.

Det jag vänder mig emot är att man gör en internetdiagnos när man knappt får någon som helst information om energiintag eller energiförbrukning. "Mycket träning och mycket mat" säger inte ett dugg faktiskt, det startas 1000 såna trådar i månaden typ och inte är alla där sjuka. Att ge så odetaljerad information om aktiviteten och matintaget är ju lite av eten indikator på att man faktiskt inte har så bra koll också utan "bara kör på".

Förvisso, men jag kan dock känna igen mig.
Jag har inte full koll på vad jag äter, men jag äter betydligt mer nu och äter hela tiden när jag är hungrig.

"Mycket träning och mycket mat" för min del alltså. ^^
Dock så har jag gått upp i vikt en del på senaste, kanske kan bero på kreatinstarten nyligen? Har gått upp 1,2 kg på 20 dagar (antagligen vattnet som bundits)

Men tips till trådskaparen: Prova kreatin om du inte gjort det.

Eddie Vedder
2008-04-28, 20:55
Förvisso, men jag kan dock känna igen mig.
Jag har inte full koll på vad jag äter, men jag äter betydligt mer nu och äter hela tiden när jag är hungrig.

"Mycket träning och mycket mat" för min del alltså. ^^

Ja exakt.

Och eftersom din och Paltens energiintag och energiförbrukning inte är identisk säger det alltså inte ett dugg, båda upplever ni att ni tränar och äter mycket även fast det såklart är stor skillnad mellan er två.

Ajin
2008-04-28, 21:03
Precis som Eddie Vedder säger, så ligger problemet i psyket och ingen annan stans. Du är precis som jag, fastän mindre extrem. När jag började träna vid 15 års ålder, vägde jag inte mer än 54kg och var pinnsmal, fastän jag tyckte att jag åt "jättemycket".

Det är inte föränn du börjar räkna kalorier som du inser hur lite du egentligen äter. Jag äter ungefär 5-6 gånger om dagen med 3 stora måltider och får knappt i mig tillräckligt med kalorier för att gå upp i vikt. Jag är glad om jag kan hålla mig över 60kg, vilket för vissa låter löjligt lite.

Jag antar även att du har en, lik mig, hög metabolism, vilket leder till att du även i tomgång förbränner många kalorier. Du måste tänka på att du faktiskt förbränner kaloerier genom styrketräning också.

Men det finns fördelar med kroppar som våra också, man är hård året om. (I mitt fall i alla fall *flex* )

Lycka till!

Palten
2008-04-28, 21:04
men jag ska försöka få i mig lite mer "energifulla" livsmedel så jag kan komma upp lite i vikt =)

Palten
2008-04-28, 21:15
men du eddie . kan du inte tipsa lite snabbt ??. och ge tips hur jag ska göra

alltså före varje pass eller under ??
fattar som inte..

Eddie Vedder
2008-04-28, 21:20
men du eddie . kan du inte tipsa lite snabbt ??. och ge tips hur jag ska göra

Det har jag ju redan gjort. Inlägg #4.

Du dricker idag vatten till maten. Drick en liter röd mjölk om dagen och drick även ett glas juice varje dag t.ex.

Utöver det käkar du som vanligt. Bara där kommer ju kcalintaget öka rejält, dessutom via nyttiga livsmedel. Händer inget då heller så lägg till en näve valnötter som avslutning på varje måltid exempelvis. Det enklaste är att låta allt vara som det är idag och sedan helt enkelt LÄGGA TILL nya saker. Då vet du att det blir mer jämfört med om du skulle lägga upp ett helt nytt matschema.

Palten
2008-04-28, 21:23
okej tack för hjälpen. hoppas de resulterar i viktökning då..

ps. vad är röd mjölk ?.

Eddie Vedder
2008-04-28, 21:29
ps. vad är röd mjölk ?.

Just ja, jag tror inte ni har Arla uppe i Boden va?:D

Hursomhelst är det standardmjölk, d.v.s. den fetaste varianten.

Masdonne
2008-04-28, 21:30
okej tack för hjälpen. hoppas de resulterar i viktökning då..

ps. vad är röd mjölk ?.

Den med mest fett i.

Prankie
2008-04-28, 21:35
Får inte Boden mjölk från norrmejeriet? då är röd 1,5% och gröna 3%. :)
Om du vill kan du skriva ner allt du äter på en hel vecka och räkna ut kalorieinnehåll. Då vet du hur mycket/lite du egentligen äter. Om du har svårt att äta mer mat är det bara byta ut energisnåla saker mot energitätare saker. Som pasta, ris som går att äta mycket av. :)

ChrisDEFC
2008-04-28, 21:40
röd mjölk är den som har högst fetthalt och det brukar ligga runt 3% och dom flesta tillverkare använder någon form av färgsystem när dom designar mjölkkartonger men det va inte därför jag gör ett inlägg utan

+1 på allt som eddie skriver, och om du inte tagit till dig det han skriver så läs hela tråden tills du verkligen känner att du förstått. tog mig 5år innan jag fattade och jag kan nästan säga att dessa år i gymmet va i princip bortkastade pga samma problem som du har (känner du att du mår dåligt så sök läkarhjälp men jag tror betydligt mer på eddies linje). alltså får du inte i dig tillräckligt med energi kommer styrketräningen inte ge dig speciellt mycket och du har ingen energi för att bygga muskler utan kommer förmodligen bara tappa fett och därför tappar du vikt. kör du hårt med badmintonen och dessutom styrketränar och förmodligen sitter du inte still resterande delen av dagen heller så behöver du faktiskt riktigt jävla mycket energi, skulle nästan gissa på att din kropp skulle klara av det dubbla du äter nu utan att du lägger på dig allt för mycket fett och det är inget skämt utan vad jag seriöst tror.
men jag tycker du ska gå på eddies linje att LÄGGA TILL lite åt gången för att börja äta dubbelt så mycket imorgon kommer bara få dig att må riktigt dåligt och du kommer känna dig som en boll och förmodligen inte ens få ner så mycket så att sakta men säkert lägga till extra grejer är precis så jag har gått från att stå still i vikt i 4år till att gå upp ½kg/mån i över 1,5år i sträck.
Tex du kanske äter frukost lunch middag och kvällsmat nu el nått liknande. tips på hur jag har laggt till saker kommer här: frukos(som vanligt, orkar inte äta mycket på morgonen), frukost 2(tar ungefär lika mycket som första frukosten på jobbet vid 9tiden brukar dock bara bli 2mackor med skinka och en kopp choklad), lunch (laggt till en extra potatis och två knäckebröd, äter knäckebröden efter maten då jag har kommit fram till att det är lättare att äta knäckebröd när man är mätt än att äta potatis och kött) mellanmål 1(2-3h efter lunch tar jag en banan och 1proteinshake på jobbet) efter jobbet mellanmål2 (beroende på om jag tränar eller inte men tränar jag brukar jag ta halva gainern före och halva efter, tränar jag inte så blir det fil och müsli el liknande) middag (vanligen efter träning ca ½-1h efter träning för jag vill inte äta lite pga att jag precis hällt i mig en gainer så väntar tills den sjunkit lite i magen och här äter jag lixom lunch så mycket jag orkar för jag ska ändå bara sitta i soffan och kolla på tv efter så spelar ingen roll om jag blir ordentligt mätt) kvällsmål (detta tar jag väldig sällan men lite beroende på om jag är hungrig eller om middagen blev tidigt, brukar bestå av en proteinshake och inget mer, max en extra macka/banan om jag är riktigt hungrig).
hoppas inte detta skrämmer dig allt för mycket och lägg till en sak i taget tills du känner att det funkar och hitta lätta, goda saker som passar för dig och tänk på att hela hysterin med "nyttig" mat mest är vinklat mot folk som vill gå ner i vikt, så alla saker dom bannlyser behöver inte nödvändigt vis vara dåliga utan kanske bara är energirika och det är ju sådana du vill ha i din kost, det kan va värt att tänka på.
Nej nu ska jag kasta mig i säng, lycka till och sätt upp mål för vad du vill och sen hittar du dina vägar att gå för att komma dit, men skippa att kasta bort 5år på att inse att inget händer om du inte äter tillräckligt!

Palten
2008-04-28, 22:18
satan att man är allergisk mot laktos =/. men det ska bli intresant att få se hur de går med ett mellanmål och juice.

återkommer senare och säger hur de går

tack eddie och chris