Visa fullständig version : myt eller ?
tjena, hörde någonstans att kaffe ska vara bra att dricka 30 minuter innan träningspasset , då det frigör fettcellerna , stämmer detta eller är det något skvaller skit ?
skulle va kul att veta mvh//tobias
Kaffe innehåller koffein.
Sök så kommer du att hitta tusen trådar om koffein.
Koffeinet stimulerar frisättningen av adrenalin. Adrenalinet i sin tur höjer blodsockret och stimulerar frisättningen av fettsyror från fettdepåerna.
King Grub
2008-04-26, 13:42
Koffein frisätter fettsyror, samt ökar kaloriförbrukningen och prestationsförmågan. Det är ingen myt.
okej tackar för svar ! :)
Control_61
2008-04-26, 15:15
Är kaffe bra eller dåligt att dricka?
Bra i måttliga mängder men samtidigt är det en psykiskt beroendeframkallande stimulant. Kaffe är ett tveeggat svärd kan man säga, du blir piggare och fokuserad om du är känslig mot koffein, samtidigt kan du bygga upp en resistans om du regelbundet dricker kaffe.
Många dricker kaffe för att det är oförskämt gott och den ultimata fikadrycken. Jag är personligen inte mycket för kaffe men grymt koffeinkänslig så jag går an som en batterikanin om jag får i mig 200mg.
Eddie Vedder
2008-04-26, 17:25
Är kaffe bra eller dåligt att dricka?
Jag skulle svara ja men samtidigt tillägga att koffein är mer värt att i såna fall hålla nere intaget av. Förutsatt att vi nu enbart pratar hälsoperspektivet och inte pigghet/prestation.
Det finns hur mycket vetenskapligt stöd som helst för skydd mot t.ex. insulinresistens och diabetes vid regelbunden kaffekonsumtion, kaffe är även rikt på polyfenoler och även mer antioxidanter än så om jag inte minns fel. Men i dessa studier ser man alltid samma effekter även på koffeinfritt kaffe, således är det ämnen i just kaffet som sådant som är nyttigt. Koffein är dock inte lika bra skulle jag säga, men givetvis är det ju som alltid att vi får utgå från konsumtion med sunt förnuft av kaffe och/eller koffeintillskott och då pratar vi inte om några "farligheter" här.:)
Felet med kaffe är väl annars vad det kan ställa till med för tänderna och magen kanske. Och även andedräkten ibland.;)
Men är inte te mycket bättre än kaffe bara för att det är mindre koffein och hälsosamt (olika tee´r då)
Eddie Vedder
2008-04-26, 18:35
Men är inte te mycket bättre än kaffe bara för att det är mindre koffein och hälsosamt (olika tee´r då)
Så kan man aldrig generalisera. "Té" är först och främst knappast någonting heterogent om man säger så.;) Finns ju så mycket olika tésorter så det är helt otroligt. Olika saker har olika bra egenskaper, kaffe har sina, alla miljarder olika tésorter (okej en liten överdrift kanske:D) har ju sina.
Mindre koffein är sant, men en dryck är ju mer än bara ett ämne.
Finns ju så mycket olika tésorter så det är helt otroligt.
Kan dela med mig att jag testade grönt te med vaniljsmak i veckan - bättre blir det nog inte *drool*
en liten fråga bara . hur bra är kaffe på morgonpromenaderna ? dvs fettförbränningspromenaderna, innan man ätit frukost*
Acquiescence
2008-04-28, 14:16
en liten fråga bara . hur bra är kaffe på morgonpromenaderna ? dvs fettförbränningspromenaderna, innan man ätit frukost*
Lika bra som att dricka kaffe någon annan tidpunkt.
Jacksatan
2008-04-28, 14:24
Så kan man aldrig generalisera. "Té" är först och främst knappast någonting heterogent om man säger så.;) Finns ju så mycket olika tésorter så det är helt otroligt. Olika saker har olika bra egenskaper, kaffe har sina, alla miljarder olika tésorter (okej en liten överdrift kanske:D) har ju sina.
Mindre koffein är sant, men en dryck är ju mer än bara ett ämne.
homogent?
Eddie Vedder
2008-04-28, 14:51
homogent?
Ja givetvis.:D Jag är verkligen expert på att skriva fel när två motsatser låter för lika, att skriva överskott när jag menar underskott och vice versa inträffar väl typ en gång i veckan.:Virro Men ja, HOMOgent var ordet jag syftade på.;)
Ja givetvis.:D Jag är verkligen expert på att skriva fel när två motsatser låter för lika, att skriva överskott när jag menar underskott och vice versa inträffar väl typ en gång i veckan.:Virro Men ja, HOMOgent var ordet jag syftade på.;)
Blir inte det lite jobbigt på tentor?
Endo exo homo hetro osv? Eller funkar det bara du fokuserar?
Eddie Vedder
2008-04-30, 00:21
Eller funkar det bara du fokuserar?
Ja så är det oftast. Jag tittar igenom mina tentasvar lite noggrannare än mina Kolosvar faktiskt.;)
lamerica
2008-04-30, 08:25
Paulun hävdar ju att en kopp kaffe boostar förbränningen under morgonpromenaden. Jag tycker främst att det gör att man piggnar till lite extra! Jag märker oxo att jag svettas mer om jag tar en kaffe innan joggning tex..så nåntng gör det väl med termogenesen!
Jag märker oxo att jag svettas mer om jag tar en kaffe innan joggning tex..så nåntng gör det väl med termogenesen!
Detta behandlas nyligen i en annan tråd. Ola sa någonting om att det var skillnad på tillförd värme och värme som kroppen själv skapar.
Så att du blir varm är inget bevis på att ämnesomsättningen ökar (även om den gör det).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.