handdator

Visa fullständig version : höga latsfästen


Chris-Dawg
2008-04-26, 08:21
Någon som kan berätta ifall höga latsfästen inverkar på styrkan?, i t.ex. chins. Jag har höga fästen, och som antytt suger jag i chins...

Tack på förhand!

edit: bör väl säga ursprung inte fäste :P

Rahf
2008-04-26, 08:41
Kör supinerade chins, det brukar ofta vara lite lättare.

Chris-Dawg
2008-04-26, 08:51
hur ser supinerade chins ut? är det när man lägger upp fötterna på en bänk?

Rahf
2008-04-26, 09:00
Handflatorna mot dig istället för ifrån dig.

Waggho
2008-04-26, 09:19
edit: bör väl säga ursprung inte fäste :P
Nu för tiden har man övergett uttrycket ursprung inom anatomin, eftersom det i många fall blir ganska godtyckligt vilket som är ursprung och vilket som är fäste. Man talar helt enkelt om fästen.

Chris-Dawg
2008-04-26, 09:26
ok, då vet jag.

Men är det nån som vet svaret på frågan om höga latsfästen?

Chris-Dawg
2008-04-26, 09:27
Handflatorna mot dig istället för ifrån dig.

Ah, danke!

obesogen
2008-04-26, 09:38
Nu för tiden har man övergett uttrycket ursprung inom anatomin, eftersom det i många fall blir ganska godtyckligt vilket som är ursprung och vilket som är fäste. Man talar helt enkelt om fästen.

Jasså? Det här var något nytt för mig, när gjorde man det?
Jag har hört att vissa påstår att det heter ursprung och fäste pga att fästet alltid närmar sig ursprunget i en dynamisk kontraktion, men sen man upptäckt att bl.a. M.rectus abdominis också kan göra en kontraktion där ursprunget närmar sig fästet stämmer inte längre den teorin och därför
På grund av det inte längre lär ut på vissa ställen att det heter ursprung och fäste, utan nu ska det heta fäste och fäste istället.
Men mig veterligen har det inte försvunnit och kommer inte försvinna. "origin" och "insertion" använts fortfarande över hela världen.

Edit: För att svara på trådskaparens fråga så är det klart att det kan skilja avseende momentarm, men man ska verkligen inte stirra sig blind på det, alla friska kan oavsett infästningen träna sig till att göra 20 chins förutsatt att man inte är +50 ;)

Arf Pingvin
2008-04-26, 10:21
Jag har relativt höga latsfästen men är bra på chins. Det är nog mer frågan om var det fäster på överarmen och vilka hävarmar det blir. Tror att i mitt fall har jag gynnsamma vinklar för chins/pullups och bänkpress.

eller så är jag klen i ben

Chris-Dawg
2008-04-26, 20:38
Ok då vet jag, får lägga lite extra krut på chinsträning, tackar!

Arne Persson
2008-04-26, 22:31
Latsen fäster fortfarande proximalt på överarmens insida (Crista tuberculum minoris humeri) nära den stora bröstmuskelns fäste. varken högre eller lägre. Det som troligen avses är M. latissimus dorsi's utseende på muskelbuken där denna övergår från bröst-/ländryggsfascian. Denna kan variera och ge intrycket att vara kort hos vissa individer..... tex herr James, D.:D

tntballe
2008-04-26, 22:33
Nån som har bilder så man kan se skillnaden mellan de olika varianterna?

Arne Persson
2008-04-26, 22:48
Latsen fäster fortfarande proximalt på överarmens insida (Crista tuberculum minoris humeri) nära den stora bröstmuskelns fäste. varken högre eller lägre. Det som troligen avses är M. latissimus dorsi's utseende på muskelbuken där denna övergår från bröst-/ländryggsfascian. Denna kan variera och ge intrycket att vara kort hos vissa individer..... tex herr James, D.:D

Fascian heter Fascia thoracolumbalis

Waggho
2008-04-26, 23:00
Jasså? Det här var något nytt för mig, när gjorde man det?
Jag har hört att vissa påstår att det heter ursprung och fäste pga att fästet alltid närmar sig ursprunget i en dynamisk kontraktion, men sen man upptäckt att bl.a. M.rectus abdominis också kan göra en kontraktion där ursprunget närmar sig fästet stämmer inte längre den teorin och därför
På grund av det inte längre lär ut på vissa ställen att det heter ursprung och fäste, utan nu ska det heta fäste och fäste istället.
Men mig veterligen har det inte försvunnit och kommer inte försvinna. "origin" och "insertion" använts fortfarande över hela världen.
Ja du har nog helt rätt i det du säger. När jag pluggade anatomi (läkarprogrammet i Uppsala) behövde vi i alla fall bara lära oss dem som fästen och fästen (vilket var tacksamt eftersom det var jobbigt nog att lära sig alla namn på musklerna och deras fästen och innervering utan att behöva hålla reda på vad som var ursprung och fäste). Och då kan man kanske tycka att det som duger för läkare duger för random styrketränande. :P

Sniggel
2008-04-27, 18:30
Latsen fäster fortfarande proximalt på överarmens insida (Crista tuberculum minoris humeri) nära den stora bröstmuskelns fäste. varken högre eller lägre. Det som troligen avses är M. latissimus dorsi's utseende på muskelbuken där denna övergår från bröst-/ländryggsfascian. Denna kan variera och ge intrycket att vara kort hos vissa individer..... tex herr James, D.:D

Men kan inte Crista tuberculum minoris humeri ligga olika långt ut på olika individer (även om de har samma längd på Humerus)?

Arne Persson
2008-04-27, 19:55
Men kan inte Crista tuberculum minoris humeri ligga olika långt ut på olika individer (även om de har samma längd på Humerus)?

Oavsett den lilla variation som finns på dess fäste på humerus så påverkar det knappast latsens utseende. Utan det beror snarare på det som jag skrev.