handdator

Visa fullständig version : Pans Labyrinth. 90 min+ bortkastat


Purren
2008-04-25, 23:29
Såg just klart Pans Labyrinth på DVD och vill höja ett varningens finger till alla som funderar på att se den här filmen. Jag är precis som er andra, jag såg "Tre Vunna Oscars!" och 8.5 (!) i betyg på IMDB, för en Spansktalande film dessutom, och tänkte, vafan, det här måste vara teh shitzz.

Otroligt löst sammanhängande blandning av fantasi och allvar som byggs upp av halvdant skådespeleri och ett MASSIVT antiklimax. Typiskt sån där film där man tänker. SNART händer det. SNART räddas den här filmen från kass-listan och anledningen till varför den har blivit så kritikerrosad ska uppenbara sig som Gud för Moses.

Men låt er inte luras.

Det här är den spanska motsvarigheten till filmatiseringen av Jan Guillous Ondskan.

P.s. Enda förmildrande punkterna var själva filmningen och Kaptenens utmärkta skildring som fascist D.s

Exhale_
2008-04-25, 23:32
Jag tycker tvärtemot. Jag har sett filmen två stycken gånger och enligt mig är den klart sevärd. Jag kan förstå varför dess betyg är så pass högt. Samtidigt är det en film man måste vara på rätt humör för att klara av att se. Jag ger den lätt en 7a eller 8a på en tiogradig skala. See it!

petah
2008-04-25, 23:34
Grym film, skaffa smak.

coxie
2008-04-25, 23:37
Mycket bra film, kass smak från din sida.

Kaboffastar
2008-04-25, 23:38
oväntad respons?

"Tre Vunna Oscars!" och 8.5 (!) i betyg på IMDB"

Tomten
2008-04-25, 23:40
Får väl svara med ett passande "FU" och påpeka att du borde skaffa dig lite bättre filmsmak. :thumbup:

Whistler
2008-04-26, 00:06
Mitt önskemål är att orginaltiteln ska få vara kvar på filmen, så man vet vilket land den kommer ifrån. Jag ser inte på filmer som inte är engelskspråkiga.

egge
2008-04-26, 00:08
wtf. Gillar både Ondskan och Labyrinten. Instämmer med hittills inkomna svar.

edit: Varför inte whistler?

Exhale_
2008-04-26, 00:11
Mitt önskemål är att orginaltiteln ska få vara kvar på filmen, så man vet vilket land den kommer ifrån. Jag ser inte på filmer som inte är engelskspråkiga.

Jäklar, då missar du en hel del bra filmer med andra ord. För att ta några "Spirited Away", "Det levande slottet", en bunt japanska filmer för att inte tala om alla svenska guldkorn, t ex Vi hade i alla fall tur med vädret. :D

petah
2008-04-26, 00:19
Mitt önskemål är att orginaltiteln ska få vara kvar på filmen, så man vet vilket land den kommer ifrån. Jag ser inte på filmer som inte är engelskspråkiga.

Du tycker inte om film lr?

För om du gör det bör du vidga vyerna.

joriice
2008-04-26, 00:20
Sjiet, Grub kommer skalpera dig. :D

Whistler
2008-04-26, 00:38
wtf. Gillar både Ondskan och Labyrinten. Instämmer med hittills inkomna svar.

edit: Varför inte whistler?

Jäklar, då missar du en hel del bra filmer med andra ord. För att ta några "Spirited Away", "Det levande slottet", en bunt japanska filmer för att inte tala om alla svenska guldkorn, t ex Vi hade i alla fall tur med vädret. :D

"Spirited Away" var ju totalt värdelös. Finns en del anime som jag med nöje ser på, men då ska det vara anime. Japanska filmer som inte är animerade är inget för mig. Oftast handlar ju anime om serier dock, så det är väl där jag håller mig. "Ghost in the shell" och dess uppföljare är exempel på bra animefilmer.

"Vi hade i alla fall tur med vädret" är bland det sämsta jag sett. Den enda svenska film jag sett som var ens sevärd var "Hamilton", men då ska det vara miniserieversionen, bioversionen är för kort och saknar massor. Arn är givetvis helt underbar! Så de är väl de stora undantagen. Dock tror jag Arn kommer vara bättre som miniserie också. Saknades för mycket i filmen, klipp som var för skarpa, så man märkte att scener saknades.

Andra utomländska filmer jag tycker om är koreanska "Fighter in the wind", men det är mest för att jag såg den då jag tränade Kyokushin, vars grundare filmen handlar om. Utöver detta gillar jag thailändska "Ong Bak", men även där har det grunden i att jag just då var i Thailand och tränade thaiboxning, vilket är det filmen handlar om.

Dels tror jag det hela är en budgetfråga, det är i engelskspråkiga länder som tillräckligt högkvalitativ film görs, men först och främst handlar det nog om språket. Engelskan är ett språk som fungerar oavsett situation, handling och miljö. Jag kan inte minnas när jag läste en bok på svenska senast. Det måste varit Andreas Romans triologi om "Drakväktarna". De skrevs på svenska för att läsas på svenska. Jag kan inte läsa översättningar, man märker så väl att det inte är författarens egna ordval.

Dock ska jag inte säga att jag är helt emot andra språk i filmer. Jag blir vansinnig när jag hör filmtyskar prata engelska med tysk brytning istället för riktig tyska, det har med trovärdighet att göra. Jag skulle dock aldrig sätta mig och titta på en tyskspråkig och tysktillverkad film. Det finns liksom inte ens på kartan.

Kanske har det att göra med att jag är väldigt bekväm med engelska, men det är ändå inte så nära vardagen att det blir tråkigt? Svenska filmer känns bara tillgjorda, löjliga eller alldeles för vardagstråkiga. Tyska, spanska, franska eller på annat språk gjorda filmer känns för främmande. Engelska ligger dock precis lagom. Det är tillräckligt långt borta för att väcka fantasin, men ändå så nära att det känns trovärdigt.

Du tycker inte om film lr?

För om du gör det bör du vidga vyerna.

Jag älskar film. Ser 3-5 filmer per vecka.

bugulu
2008-04-26, 00:46
Jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att man ska undvika Pans Labyrinth, själv tyckte jag att den var en bra film, dock inte så pass bra som man skulle kunna tro av alla hyllningar den fick. Men som vanligt: smaken är som baken.

Älskar Ondskan förresten.

Exal
2008-04-26, 00:52
Pans Labyrinth var okej, den hade en del kul ideér, men den hade också en hel del brister. Oskars och hype ska man heller inte lyssna för mycket på (Titanic fick ju typ rekord många Oskars och den filmen var rätt kass), likaså IMDB (där de är överkåta på Return of the King).

Nä det ända som i princip gjorde filmen underhållande var fantasi varelserna etc, ta bort det och filmen skulle suga rätt hårt.

Arf Pingvin
2008-04-26, 04:53
Pans Labyrint är grymt bra, rekommenderar den till alla.

Eddie Vedder
2008-04-26, 06:21
Pans Labyrint är grymt bra, rekommenderar den till alla.

+1

Jag var helt förtrollad av den filmen, helt fantastisk i mina ögon. Just blandningen av fantasivärldar i kontrast med den hemska verkligheten. Dessutom får man ju själv fundera och tänka hela tiden. Hur mycket av det som tjejen upplever ÄR fantasi och vad upplever hon faktiskt i verkligheten? Är hennes pappa den man får tro att han är eller är han helt enkelt dödad i kriget t.ex.?

Kwon
2008-04-26, 06:31
Tyckte om Pan's Labyrinth.

Intressant och fascinerande film! Rekommenderas!

forslund
2008-04-26, 07:35
Gillade den inte. Tyckte det var för stora hopp och skillnader i filmen. Rakt igenom försöker filmen vara seriös, men med sina komiska uppstickare här och där sabbade mycket av upplevelsen för mig. Grodan under trädet var också alldeles för mycket, det kändes inte verkligt.

Definitivt värd sina oscars som de fick, no doubt. Best Achievement in Art Direction, Best Achievement in Cinematography, Best Achievement in Makeup.
Det var nog särskilt den här scenen som gav dem en chans att vinna oscar-priserna:

http://lifeoutofbalance.files.wordpress.com/2007/07/pans-labyrinth-400a0320.jpg

Otroligt välkonstruerad scen, speciellt all mat som verkligen ser förtrollande god ut, men monstret.. wow, vilken sjukt bra idé. :thumbup:

Det syndes verkligen att de lagt ner tid på filmens omgivning, men tappar tyvärr lite fokus runt bifigurer och ett par halvdåliga skådespelarinsatser fanns tyvärr också.

En film som inte föll mig i smaken, men jag kan förstå varför folk gillade den.

Eddie Vedder
2008-04-26, 07:47
Grodan under trädet var också alldeles för mycket, det kändes inte verkligt.

Det är denna typ av saker jag tycker gör filmen bra.:) Det ska ju inte vara verkligt, allt är ju en stor mix av fantasi och verklighet där varken tjejen eller tittaren riktigt kan avskilja var gränsen går.

vad är det som egentligen händer och vad är hennes livliga fantasi?

forslund
2008-04-26, 07:58
Det är denna typ av saker jag tycker gör filmen bra.:) Det ska ju inte vara verkligt, allt är ju en stor mix av fantasi och verklighet där varken tjejen eller tittaren riktigt kan avskilja var gränsen går.

vad är det som egentligen händer och vad är hennes livliga fantasi?

Ja, som du säger, det är en riktig tänkarfilm där mycket lämnas åt åskådaren att bestämma. Men tycker jag att försöker man rekonstruera någonting som finns i verkligeten, Grodan dvs, bör man eftersträva att få den att bete sig som i verkligheten också. Det gör hela scenen mycket mer levande, även om det nu ska vara i hennes fantasi.

Om man tänker på hur de har gjorde de andra figurerna till exempel. Snubben i källaren med ögonen i handen (Har glömt bort namnet, länge sen jag såg filmen). Han rör sig som en människa, med en otäck twist. Samma sak gäller den goda getliknande personen som berättar om för henne vad hon ska göra. Den rör sig som en människa, med en anorlunda twist.

Grodan däremot tyckte jag inte alls att jag kunde acceptera in i filmen, fantasi eller ej. De har helt klart lyckats med de andra figurerna, men nej, grodan tyckte jag var dålig.

nim
2008-04-26, 08:11
Jag har sett den 2ggr och jag tycker helt klart att det var en av de bästa filmerna som släpptes 2007.

bollio
2008-04-26, 08:35
Den är bra men överskattad... kändes som den försökte vara två filmer i ett och så är jag lite kluven till slutet/plot twisten...

Jay-Z
2008-04-26, 08:45
En av förra årets bästa filmer i mina ögon. Och den innehåller kanske den brutalaste scenen jag sett på film. Visst, mer grafiskt splatteraktiga har jag sett, men den här var läbbigt brutal. Huga!

Longshot
2008-04-26, 08:48
Mitt önskemål är att orginaltiteln ska få vara kvar på filmen, så man vet vilket land den kommer ifrån. Jag ser inte på filmer som inte är engelskspråkiga.

Aehm. Du gillar film, och säger sådär? Kom igen.

Hoppas du skämtar.

Mago
2008-04-26, 08:49
Underbar film! Har sett den två gånger utan att först låta det gå ett antal år mellan, vilket är ovanligt för mig. Blev t.o.m. snäppet bättre andra gången och jag fick gråta en skvätt.
Men visst, förstår man inte riktigt så.. :) Betyg: 9/10

Aasa
2008-04-26, 09:20
Usch jag tyckte inte alls om den.

Förresten, vad betyder dålig smak? Förutom att den är annorlunda från er smak?

Stoltz
2008-04-26, 09:22
Purren, du har i min högt värderade åsikt helt jävla fel.

Pan's Labyrinth är riktigt bra, nuff said.

melancoolio
2008-04-26, 09:38
Pans Labyrinth och Parfymen var nog förra årets två bästa filmer!

iaf gällande den typen av film.

Mart|n
2008-04-26, 10:16
Gillar också Pans labyrint riktigt mycket! En annan bra film från Guillermo del Toro är El orfanato (the orphanage). Kolla på den genast.

egge
2008-04-26, 10:16
text

En film som du genast ska ta och se är Oldboy (http://www.imdb.com/title/tt0364569/). En av dom absolut bästa filmer som gjorts. Ligger 111:a på imdb's lista över dom bästa filmerna. En annan du borde se är den brasilianska Cidade de Deus (Guds Stad) (http://www.imdb.com/title/tt0317248/) (edit: #16 på imdb). Två utav mina absoluta favoritfilmer. Jag lovar att du inte kommer märka skillnad i budget jämfört med t ex Pirates of the Caribbean-filmerna.
Detta är bara tips i all välmening, du får såklart ha din åsikt, men enligt mig så missar du en jävla massa bra filmer.

Nu när jag tänker efter så ser jag alldeles för få icke-engelskspråkiga filmer. Skärpning på mig. Snart ska jag ta tag i Bergman, inte sett en enda hittills. :em:

myggan
2008-04-26, 10:43
Hmm, värt att starta en tråd om något så subjektivt, som en persons tyckande om en film ?

Som du sa har den fått 8.5 på imdb och vunnit 3 oscars vilket då förmodligen betyder att objektivt sätt så tycker folk om den här filmen, samt att filmen har två år på nacken och de flesta med filmintresse har nog redan sett den, men tack för varningen. :)

(Jag tyckte den var bra för övrigt, tror jag gav den 8)

shut teh face
2008-04-26, 11:09
Jag måste instämma i kören, detta är en av de bästa filmerna jag sett.

=)

theoppositescollide
2008-04-26, 11:11
+452425664 på Oldboy.


Jag har sett MYCKET film (har säkert alla här visserligen), men Oldboy är utan tvekan en av dom... topp 5 bästa filmerna jag någonsin sett. Helt FANTASTISK historia, grymt skådespel och kameraarbete, fängslande karaktärer och coola scener.

De andra delarna i trilogin (som inte har något konkret med varandra att göra, de behandlar bara samma tema, hämnd) Sympathy for mr Vengeance och Sympathy for lady Vengeance är också väldigt bra, men når av olika anledningar inte upp lika högt som Oldboy.


För att hålla sig till topic litegrann tyckte jag också att Pans Labyrinth var en väldigt bra film.

stevebc
2008-04-26, 11:26
Jag älskar filmer som är lite flytande mellan verklighet och fiktion. Som blir något av en psykedelisk upplevelse, i gränslandet mellan dröm och vakenhet. Lite så jag upplever min egen verklighet ibland och det är sjukt häftigt.

Efter den här tråden bara måste jag se Pans Labyrint så jag tror trådskaparen misslyckades med sitt uppdrag :D

Finns det andra filmer med liknande egenskaper?

Stoltz
2008-04-26, 11:31
Jag älskar filmer som är lite flytande mellan verklighet och fiktion. Som blir något av en psykedelisk upplevelse, i gränslandet mellan dröm och vakenhet. Lite så jag upplever min egen verklighet ibland och det är sjukt häftigt.

Efter den här tråden bara måste jag se Pans Labyrint så jag tror trådskaparen misslyckades med sitt uppdrag :D

Finns det andra filmer med liknande egenskaper?

Plötsligt i Vinslöv.

Whistler
2008-04-26, 11:48
En annan du borde se är den brasilianska Cidade de Deus (Guds Stad) (http://www.imdb.com/title/tt0317248/) (edit: #16 på imdb).

Råkade få hem den i tron att det var något i stil med "God's Army"-filmerna med Christopher Walken och blev grovt besviken (inte bara för att den inte tillhörde nämnda serie filmer). Minuter av mitt liv som jag aldrig får tillbaka.

Ignatius72
2008-04-26, 11:55
Råkade få hem den i tron att det var något i stil med "God's Army"-filmerna med Christopher Walken och blev grovt besviken (inte bara för att den inte tillhörde nämnda serie filmer). Minuter av mitt liv som jag aldrig får tillbaka.

Av ren nyfikenhet: vad gillar du? Säg inte Beck för då får du mitt liv på ditt samvete.

Whistler
2008-04-26, 12:12
Av ren nyfikenhet: vad gillar du? Säg inte Beck för då får du mitt liv på ditt samvete.

Beck? Det är väl svenskt? *spy*

Har väl något av en förkärlek för sci-fi, fantasy och superhjältefilmer.

Lord of the Rings-triologin, Star Wars, Highlander-verken, The Matrix... Superhjältefilmerna är ju inte så konstiga: Batman, Daredevil, X-Men, Spiderman etc.

Fight Club, Snatch, The Boondock Saints och dylikt går ner också. Gillar Bruce Willis verk också, har i princip alla större rullar han gjort.

Komedier lutar åt Clerks, Chasing Amy och de andra grejerna från View Askew.

LoTiX
2008-04-26, 13:12
Otroligt besviken på filmen, fick bli en sexa i betyg. Fantasy-delen var riktigt bra men huvudelen av filmen utgjordes ju utav denna tråkiga krigs/drama-story.

Dreas
2008-04-26, 13:19
Ts tror jag gick och gömde sig:) Gillade filmen och den är väl sevärd.

Koettman
2008-04-26, 14:59
Underbar film. Nuff said.

Duffman
2008-04-26, 15:18
mina förhoppningar var jävligt höga. Men, jag tyckte filmen levererade. Den var visserligen inte riktigt lika bra som jag hade hoppats men den var definitivt sevärd!

vesterberg
2008-04-26, 15:59
du har ingen smak.

Shajjn
2008-04-26, 16:04
Sevärd, men smått överskattad. Nådde inte mina förväntningar i vilket fall. Alldeles för lite av det magiska, det man ville ha mer av. Verkligen inte top10-film nånsin, som jag hört någon tycka.

egge
2008-04-26, 16:04
@Whistler

Jag förstår inte hur du kan kalla dig filmälskare när du dissar filmer pga språket som talas i dom. Visst att du dissar sådana du sett men du kan ju inte generalisera bort flera länder.

LoTiX
2008-04-26, 16:05
du har ingen smak.

För att man är oliktänkande? :S

jontahontas
2008-04-26, 16:52
Daredevil


Du skojar? :D

On topic så vill jag minnas att jag tyckte Pan Labyrinth var bland det bättre jag såg 2006. Väldigt fin film.

novaline
2008-04-26, 16:56
trevlig film. Se den1

shut teh face
2008-04-26, 16:56
Vadå daredevil är mkt pra filmen

novaline
2008-04-26, 16:57
trevlig film. Se den!

Whistler
2008-04-26, 17:02
@Whistler

Jag förstår inte hur du kan kalla dig filmälskare när du dissar filmer pga språket som talas i dom. Visst att du dissar sådana du sett men du kan ju inte generalisera bort flera länder.

Klart jag kan. Om jag suttit och tittat på en film och sagt "jo, den kunde ju varit bra, om den varit på engelska istället", så är det väl språket som är felet, inte filmen?

Jag står för övrigt upp för att jag gillar Daredevil. Det är en underbar film. :)

petah
2008-04-26, 17:04
Gillar också Pans labyrint riktigt mycket! En annan bra film från Guillermo del Toro är El orfanato (the orphanage) . Kolla på den genast.

ojojoj riktigt offtopic +1 här, riktigt bra skräckfilm. Mysläskig och bra story så inni.

erks
2008-04-26, 17:09
Tyckte den var riktigt bra och monstret vid matbordet var sjukt jävla äckligt.

Tomten
2008-04-26, 17:13
På tal om ingenting så ska ju Guillermo del Toro vara regissör för "The hobbit"

http://www.imdb.com/title/tt0903624/

egge
2008-04-26, 17:13
Klart jag kan. Om jag suttit och tittat på en film och sagt "jo, den kunde ju varit bra, om den varit på engelska istället", så är det väl språket som är felet, inte filmen?

Så språket är den avgörande faktorn? Om vi tar din favoritfilm och byter språk på den så blir det helt plötsligt en dålig film?

Tomten
2008-04-26, 17:28
Så språket är den avgörande faktorn? Om vi tar din favoritfilm och byter språk på den så blir det helt plötsligt en dålig film?

Fast jag kan hålla med om att språket kan ha betydelse. Gillar man inte språket så kan det förstöra helhetskänslan. En film med västerländsk tema skulle bli konstigt om karaktärerna helt plötsligt snackade kinesiska.

Jag tycker däremot att språk ger karaktär åt filmen och i regel inte i negativ mening. Det är ju därför "remakes" på andra språk nästan alltid är sämre än orginalet. Alla Japanska skräckisar som hollywood gjort remakes på är ju bara... skräp.

AFanatic
2008-04-26, 19:36
El Laberinto del fauno är en väldigt intressant film och man kastas hela tiden mellan verklighet och fantasi, som man till slut inte kan särskilja. Jag får verkligen känslan av att man inte kan fly undan händelserna - ungefär som i mardrömmar man hade när man var liten - den känslan genomsyrar hela filmen.

Får instämma i att Oldboy är en mkt sevärd film. Topp 10 i min bok.

xeym
2008-04-26, 19:54
Grymt bra film, en riktigt toppfilm enligt mig.

forslund
2008-04-26, 20:34
På tal om ingenting så ska ju Guillermo del Toro vara regissör för "The hobbit"

http://www.imdb.com/title/tt0903624/

Ja, det där är fruktansvärt oroväckande. Men sen ska PJ vara med på ett hörn också, som producent, vad jag har hört. Det är ju åtminstone bra.

Tjuckot
2008-04-26, 22:00
En film som du genast ska ta och se är Oldboy (http://www.imdb.com/title/tt0364569/). En av dom absolut bästa filmer som gjorts. Ligger 111:a på imdb's lista över dom bästa filmerna.

Tack för tipset, såg den nyss. Riktigt bra :thumbup:

Exal
2008-04-26, 22:03
Alltså för mig var filmen en Berg- och dalbana. Fantasi delarna var bra, men så fort de andra delarna kom in i bilden så märkte man verkligen det dåliga skådespeleriet och den hängande B-känslan.

Ja, det där är fruktansvärt oroväckande. Men sen ska PJ vara med på ett hörn också, som producent, vad jag har hört. Det är ju åtminstone bra.
Har hört nått sånt också, han har ju och kommer att ha händerna fulla ett bra tag framöver.

forslund
2008-04-26, 22:16
Har hört nått sånt också, han har ju och kommer att ha händerna fulla ett bra tag framöver.

Guillermo del Toro was announced on April 24th, 2008, as the director of The Hobbit films at a conference attended by executive producers Peter Jackson and Fran Walsh, New Line president Toby Emmerich, and Mary Parent, chief of MGMs Worldwide Motion Picture Group.

http://www.imdb.com/title/tt0903624/faq#.2.1.7

Både PJ och Fran Walsh, det måste sluta bra!
Lite offtopic, men det är ju snack om en film som Del Toro ska göra trots allt.

NiXPhoenix
2008-04-26, 22:29
En annan såg då den här igår kväll, verkar som jag gjorde ett bättre val. :)


http://akas.imdb.com/title/tt0312700/

The Foreigner med Steven Seagal, får 2,7/10 av användare på IMDB. En annan skulle lätt ge den 5 eller 6 i betyg.
Man ska inte lita på såna där Oscars och grejer, har en polare som sa att det kritikerna tycker om, det ska man hålla sig undan. Kanske inte alltid, men ofta.


Han hade då just Steven Seagal som favoritskådis, själv säger jag nog fortfarande att Van Damme är min favorit om jag tvingas välja nån så ja...

tigerofsweden
2008-04-26, 23:16
ojojoj riktigt offtopic +1 här, riktigt bra skräckfilm. Mysläskig och bra story så inni.

-1

Att folk gillar Pans Labyrinth kan jag förstå även om den inte föll mig i smaken men att kalla The Orphanage för skräckfilm förstår jag inte. Storyn är väll bitvis bra men stor brist på läskiga scener.

Wiken
2008-04-26, 23:19
Smaken är som baken -delad, jag gillar den...

petah
2008-04-27, 00:02
-1

Att folk gillar Pans Labyrinth kan jag förstå även om den inte föll mig i smaken men att kalla The Orphanage för skräckfilm förstår jag inte. Storyn är väll bitvis bra men stor brist på läskiga scener.

Näe det är väll inte en film du ska se om du vill bli riktigt rädd, men kuslig och bra rulle.