handdator

Visa fullständig version : Optimal viktnedgång utan muskelförlust?


Serenade
2008-04-25, 16:30
Hej, jag är 17 år gammal och väger 107 Kg på 180cm. *gah!*

Jag styrketränar 5 dagar i veckan, kör morgon promenader för frukost och joggar efter frukost 5 dagar i veckan med.
Det snackas mkt om kaloriunderskott här på forumet men jag vet inte om jag ligger på ett underskott. :confused: Självklart äter jag inte som jag gjorde innan med all fet mat och allt socker, undviker dom sakerna helt.
För det första undrar jag hur mkt kalorier jag bör äta under dagen och hur stort underskottet bör vara.
Det andra är hur jag effektivast får en "snabb" viktnedgång utan att förlora musklerna jag har under fettet. Jag vet att jag inte kan bulka under denna tid men jag tränar mer för styrkan och formerna just nu.
Tar proteintillskott och kreatin då jag hört att detta ska motverka muskelnedbrytning. :smash:

Tack på förhand och kom gärna med tips hur jag kan gå ner i vikt, saker som jag inte redan gör. :)

JoeyP
2008-04-25, 16:45
Du ligger förmodligen på ett kaloriunderskott om du går ner i vikt.

Kolla deffguiden som King Grub har skrivit.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=512944&postcount=1

Där finns massor av information.

Eddie Vedder
2008-04-25, 16:49
Om du har haft en kost som innehållit mycket onyttigheter, stått still i vikt på den kosten, men nu tagit bort den och börjat röra mer på dig och utan att ersätta onyttigheterna med ännu mer vanlig mat så kan jag nästan garantera att du ligger på underskott.

Men som sagt, det är lätt att tro att bara för att maten är "nyttig" så går man ner i vikt. Och så är det inte per automatik, långt därifrån.

Men om du märker på våden att det sakta men säkert går neråt ja då kan du ju vara nöjd och känna att det går åt rätt håll. Styrketräning är en förutsättning för att bibehålla muskelmassan vid energiunderskott, ett adekvat proteinintag likaså. Där kan det vara lämpligt att försöka ligga över 2g protein/kg kroppsvikt varje dag.:)

tp_88
2008-04-25, 16:52
Hur stort just ditt energibehov är kan ingen här svara på, men går du ner i vikt så ligger du på kaloriunderskott. Att du äter magert och "nyttigt" innebär inte per automatik att du kommer gå ner i vikt, utan det är mängden som avgör.

500-1000kcal/dag anser jag är ett vettigt underskott, det innebär att man tappar ungefär 0,5-1kg/v. Desto mer fett man har på kroppen, desto större underskott kan man lägga sig på.

Försök nå 2g protein/kg kroppsvikt och dag (i ditt fall strax över 200g, alltså) och ät allmänt "bra" mat så att du får i dig den näring du behöver trots den begränsade kalorimängden.

Jag vet inte vilken träningsbakgrund du har, men 5 styrketräningspass, 5 pass joggning och morgonpromenader på det känns på gränsen till lite väl bra. Känner du att du orkar så är det säkert inget fel i det, men var inte rädd för att skära ned på antalet pass om du tycker det blir för jobbigt.

EDIT: Jahopp, då var mitt inlägg helt meningslöst. Tack Eddie! :thefinger