handdator

Visa fullständig version : Nu är det jag som är i Centrum!


Kockeleven
2008-04-24, 21:06
Bakgrund: Kille, 17år, 186,5cm, 80+ (gått upp och ner ett tag) tränat typ 2-3 år. tränat för att hålla igång och se "snygg" ut om man nu vågar säga det. Det var i alla fall försök till det.


Vad gäller det: Jag har nu beslutat mig att jag ska börja träna "amatör" strongman. Jag har alltid tränat mest för att hålla igång och försöka få till en lite snyggare kropp och försökt hålla det ganska estetisk korrekt så att säga men nu e det slut med det! Jag ska försöka börja träna strongman, jag tror inte att jag har den här "samuelson" grunden att jag kan öka en jävla massa på så sätt men jag har bestämt mig att jag ska försöka. Men nog talat om mig.

Jag vill be er andra forum medlemar att ge mig tips på vad för saker som jag kan bygga/införskaffa för att på bästa sätt träna min kropp. Jag har lokala kontakter så att jag kan fixa lite skrot osv men jag vill även ha tips på saker som jag ska försöka leta efter som tex "gren" övningar. jag har ett par gamla hockey mål som jag kan kapa och svetsa med och sedan finns det mer stål att bygga ännu mer av om nu det skulle behövas. Jag har ingen direkt lokal så det e "underground" style som kommer dominera antagligen.

Jag ber inte om någe program eller hur ska jag bygga den muskel vilket vara en återkommande fråga här på forumet utan jag vill mest veta vad har ni sett på erat gym som kanske inte finns på alla andra?

Nej skriver jag mer orkar ingen läsa, men jag e jätte tacksam för alla svar och konstruktiv kritik om det känns lättare. Om jag nu har fel stavningar så ursäkta ;)

Med vänliga hälsningar Kockeleven

Buken
2008-04-24, 21:42
1. Fixa en 50-75 liters "Keg" dvs en tunna.
2. Fyll med lämplig mängd vatten.
3. Lyft skiten tills du inte orkar mer.

Roosen
2008-04-24, 22:43
Jag är inte speciellt insatt innom ämnet men om man tittar på hur tex Magnus Samuelsons träning ser ut så är det att bygga ren råstyrka, explosivt liksom. Lika dant övningarna/grenarna dom utför, prova att lyfta lite skit (som buken sa, hehe) Se vilka muskelgrupper och vilken teknik du måste utveckla. Som sagt, det är rent logiskttänkande från mig.. Kanske titta på lite Eurosport å worlds strongest man osv osv.

Lycka till!

Kockeleven
2008-04-25, 06:17
Okej ett fat kan jag fixa ganska lätt, men sen tror jag att det får bli sand som har störe friktion för om jag ska ha vatten i bör manju fylla hela och det kommer bli lite väl tungt. Men tack för svaren hittils :)

Buken
2008-04-25, 09:51
Okej ett fat kan jag fixa ganska lätt, men sen tror jag att det får bli sand som har störe friktion för om jag ska ha vatten i bör manju fylla hela och det kommer bli lite väl tungt. Men tack för svaren hittils :)

jag tror det kan vara bra med vatten som skvalpar runt en massa, då ändras hela tiden tyngpunkten och du får balans och stabilitetsträning i mycket högre grad.

Kockeleven
2008-04-25, 12:03
jag tror det kan vara bra med vatten som skvalpar runt en massa, då ändras hela tiden tyngpunkten och du får balans och stabilitetsträning i mycket högre grad.



Okej Jo det låter logiskt*slap* . Jag får väl pröva nu efter helgen när man har en vecka ledigt... gött ;)

Buken
2008-04-25, 17:28
Okej Jo det låter logiskt*slap* . Jag får väl pröva nu efter helgen när man har en vecka ledigt... gött ;)

Heh jå ledighet ska man använda till att träna, för då kan man prestera mer pga att andra saker inte spelar in på träningen i samma grad!

Kockeleven
2008-04-27, 09:12
Okej men om jag nu fattat det här: När jag tränar "gren" träning så är inte utförandet så enormt noga så länge inte kroppen kommer i fara? utan det handlar mer om att blir bättre i dom musklerna som man använder i sin egna teknik så att säga?

G_lund
2008-04-28, 13:13
Okej men om jag nu fattat det här: När jag tränar "gren" träning så är inte utförandet så enormt noga så länge inte kroppen kommer i fara? utan det handlar mer om att blir bättre i dom musklerna som man använder i sin egna teknik så att säga?


Du ska nog ta det lite lugnt i början och tänka mycket på utförandet, killarna på eurosport har ju hållt på med det där i hur många år som helst, så har nog en bra teknik även om det bara ser ut som de kör explosivt och "rycker upp skiten".

kanske varva med lite basövningar på gymmet??

Martin Löwgren
2008-04-28, 13:28
Okej men om jag nu fattat det här: När jag tränar "gren" träning så är inte utförandet så enormt noga så länge inte kroppen kommer i fara? utan det handlar mer om att blir bättre i dom musklerna som man använder i sin egna teknik så att säga?

Ta en titt på grenen "atlasstenarna" så kommer du förstå varför deras ryggar går sönder och de springer till en fysioterapeut flera gånger i veckan.

Hallberg
2008-04-28, 13:32
Ta en titt på grenen "atlasstenarna" så kommer du förstå varför deras ryggar går sönder och de springer till en fysioterapeut flera gånger i veckan.

mmm... Jag lider varje gång jag ser den grenen.

Martin Löwgren
2008-04-28, 13:58
mmm... Jag lider varje gång jag ser den grenen.

Jag hör ett kassaljud "kaching" :) hehe

Fast jag tycker synd om dem. De går fan sönder hela jävla tiden och de känns som att man sliter i onödan med dem då de kommer fortsätta med sin sport.

Hallberg
2008-04-28, 14:14
Jag hör ett kassaljud "kaching" :) hehe


Jo, så kan man ju se det... ;)

Kockeleven
2008-04-28, 16:39
Du ska nog ta det lite lugnt i början och tänka mycket på utförandet, killarna på eurosport har ju hållt på med det där i hur många år som helst, så har nog en bra teknik även om det bara ser ut som de kör explosivt och "rycker upp skiten".

kanske varva med lite basövningar på gymmet??



Jag kör ju gym 5 dagar i veckan med varvat kondis osv. Jag har haft svårt för marklyft förut men jag har fått hjälp med det så jag börjar bli bättre i mina "rygg" övnignar. Eller menar du något annat?

Matsa
2008-04-28, 17:03
Kul, har faktiskt lite idéer gällande sådant. Funderat lite den senaste tiden på hur jag skulle kunna fixa enkla och billiga träningsredskap till sommarstugan.

Införskaffa följande:

Sandsäckar. Nu menar jag inte sådana man hänger i taket och spöar upp, utan den sorten man använder till fördämningar och så vidare. Ingen aning vart man enklast skaffar sådana men i värsta fall går det att göra egna. Ett par på 50kg och ett par på 25kg borde väl räcka ganska långt.

Två stora väskor, modell hockeytrunk. Överskottsbolaget har säkert något billigt som duger.

Bildäck modell stort. Snoka lite på bilskroten så löser det sig säkert.

Rep.

Förslag på användning:

Farmers Walk - Fyll väskorna med lagom mängd tunga prylar (förslagsvis sandsäckarna), lyft och gå.

Släddrag - Bildäcket borde kunna funka som en duglig släde, fäst rep i det och dra det efter dig. Om däcket är för lätt skulle man kunna fästa det på en träbotten så mam kan lägga i vikter.

Bara att vara fantasifull, militärpress och overhead squats med sandsäckar borde funka. Försök fixa någonstans att göra chins och dips, se bara till att det är en stabil ställning så du inte gör dig illa. Att använda rep att hålla i när man gör chins ger bra greppträning, greppstyrka är väldigt viktigt för en strongman.

Gående utfall med sandsäck eller väskor bör funka fint med. Eftersom du kommer vara något begränsad gällande vikter bör du lära dig enbenta versioner av marklyft och knäböj. Sök på "Bulgarian Squat", "King Deadlift" och "Pistol Squat" så har du en bra början.

Jag tror dock att du tjänar en hel del på att besöka ett gym med jämna mellanrum även om du vill lägga det mesta krutet på hemmaträning. Det är ett bra sätt att se till att du inte åsidosätter någon muskelgrupp. När du gymmar bör du fokusera på basövningarna.

jag tror det kan vara bra med vatten som skvalpar runt en massa, då ändras hela tiden tyngpunkten och du får balans och stabilitetsträning i mycket högre grad.

Hehehe, jag läste för en tid sedan om någon som hade fyllt ett grovt och långt (ca 2m) plaströr två tredjedelar fullt med vatten. Det hade precis det syfte som du talar om, ska ha varit fruktansvärt svårhanterligt. Tror det var på T-Nation jag läste det men minns inte riktigt.

Kockeleven
2008-04-28, 17:13
Kul, har faktiskt lite idéer gällande sådant. Funderat lite den senaste tiden på hur jag skulle kunna fixa enkla och billiga träningsredskap till sommarstugan.

Införskaffa följande:

Sandsäckar. Nu menar jag inte sådana man hänger i taket och spöar upp, utan den sorten man använder till fördämningar och så vidare. Ingen aning vart man enklast skaffar sådana men i värsta fall går det att göra egna. Ett par på 50kg och ett par på 25kg borde väl räcka ganska långt.

Två stora väskor, modell hockeytrunk. Överskottsbolaget har säkert något billigt som duger.

Bildäck modell stort. Snoka lite på bilskroten så löser det sig säkert.

Rep.

Förslag på användning:

Farmers Walk - Fyll väskorna med lagom mängd tunga prylar (förslagsvis sandsäckarna), lyft och gå.

Släddrag - Bildäcket borde kunna funka som en duglig släde, fäst rep i det och dra det efter dig. Om däcket är för lätt skulle man kunna fästa det på en träbotten så mam kan lägga i vikter.

Bara att vara fantasifull, militärpress och overhead squats med sandsäckar borde funka. Försök fixa någonstans att göra chins och dips, se bara till att det är en stabil ställning så du inte gör dig illa. Att använda rep att hålla i när man gör chins ger bra greppträning, greppstyrka är väldigt viktigt för en strongman.

Gående utfall med sandsäck eller väskor bör funka fint med. Eftersom du kommer vara något begränsad gällande vikter bör du lära dig enbenta versioner av marklyft och knäböj. Sök på "Bulgarian Squat", "King Deadlift" och "Pistol Squat" så har du en bra början.

Jag tror dock att du tjänar en hel del på att besöka ett gym med jämna mellanrum även om du vill lägga det mesta krutet på hemmaträning. Det är ett bra sätt att se till att du inte åsidosätter någon muskelgrupp. När du gymmar bör du fokusera på basövningarna.



Hehehe, jag läste för en tid sedan om någon som hade fyllt ett grovt och långt (ca 2m) plaströr två tredjedelar fullt med vatten. Det hade precis det syfte som du talar om, ska ha varit fruktansvärt svårhanterligt. Tror det var på T-Nation jag läste det men minns inte riktigt.


Jag har en ställning för att göra chins med en grov stång så att man får använda greppet på ett bra sätt, jag har natur stenar jag brukar lyfta lite men jag måste hämta större för det blir för många reps annars ;). Jag har oxå ett stor rund betong klump jag försöker komma på ett användnings sätt för. hmm jag har oxå två full stora hockey mål som jag kanske ska kapa upp och bygga något av, ska försöka fixa ett fat imorgon eller ikväll.

JAg kan försöka fixa lite bilder imorgon om jag hittar kameran osv. :)

Kockeleven
2008-04-28, 17:24
ps. JAg har tränat lite farmers walk förra sommaren med 50+ vikter från en traktor men dom va lätta så jag kommer kanske gjuta egna i betong. Det beror på hur tids fördelningen ser ut. ds.

hjalten
2008-04-28, 20:26
skaffa ett jävligt stort däck.. ett hjullastar däck eller något och vält det tills du inte pallar mer.

Kockeleven
2008-04-28, 23:13
skaffa ett jävligt stort däck.. ett hjullastar däck eller något och vält det tills du inte pallar mer.


Jo jag försöker, snackade med en bonde nu idag men dom hade tydligen skickat iväg allt sitt gummi till någon återvinnings grej en vecka tidigare vilket va surt! So the Hunt goes on!

Betar
2008-05-03, 20:40
Det finns en hel del om du bara söker. Mycket kan du dessutom göra själv om du bara skaffar en del rör m.m.

Ex http://www.geocities.com/fightraining/farmerw.html
http://www.geocities.com/fightraining/strongyoke.htm
http://www.ontariostrongman.ca/Resources/stone/fibreglass_mold/fibreglass_mold_how-to.html

En "släde" som denna kan ju inte heller vara överdrivet svårt att fixa själv: http://www.ontariostrongman.ca/Resources/stone/fibreglass_mold/fibreglass_mold_how-to.html

Google is your friend =)

Men som sagt om du börjar med att skaffa ett däck, nån säck och en tunna så har du e början.