handdator

Visa fullständig version : Stå still i träningsvikt men öka i muskelmassa?


teddynalle
2008-04-24, 18:45
Stå still i träningsvikt men öka i muskelmassa?

Går det?

eller måste belastningen öka för att muskeln ska utvecklas ytterligare?

Arf Pingvin
2008-04-24, 19:09
Klart det går, kolla alla byggare. Du kan göra fler reps på samma låga vikter och bli enormt stor.

Koloftw
2008-04-24, 19:11
Klart det går, kolla alla byggare. Du kan göra fler reps på samma låga vikter och bli enormt stor.

Och de enda tillskotten de tar är whey-80.

exzs
2008-04-24, 19:14
Glöm inte att de dricker rikligt med mjölk och äter spenat!

champion
2008-04-24, 19:18
Och de enda tillskotten de tar är whey-80.


Varför just de tillskottet?

teddynalle
2008-04-24, 19:21
Klart det går, kolla alla byggare. Du kan göra fler reps på samma låga vikter och bli enormt stor.

men jag menar om man kör samma antal reps.

YTS
2008-04-24, 22:42
men jag menar om man kör samma antal reps.
Kör bara ordentligt med set, så blir du stor.

Roosen
2008-04-24, 22:46
Kör bara ordentligt med set, så blir du stor.

Variation!!! Bland övningarna!!! glömm inte det.

Durre
2008-04-24, 23:20
Variation!!! Bland övningarna!!! glömm inte det.

Tycker det är ganska överskattat, låter nästan som en ursäkt att man tar otillåtna preparat och säger att man varierar och därifrån får resultat, men men olika för alla.

Jo jag tror man ökar i muskelmassa, man kan ju köra striktare och fler reps osv.

Koloftw
2008-04-24, 23:21
Kör bara ordentligt med set, så blir du stor.

Varför tror du att man ska bli större, om man inte överbelastar någonting?

Visst, man kan göra det med fler repetitioner men tillslut blir det mer som cardio med vikter - då får man nog se till att höja vikten och försöka bli starkare.

Tror inte du blir stor om du kör med 10kgs hantlarna 10 repetitioner 20 set om kör så år in, år ut. Du måste öka något för att växa. Antingen lägga till reps eller vikt.


EDIT: Min kommentar om Whey-80 var för att säga att proffsbyggare är ganska irrelevanta i sådana här frågor.

Dreas
2008-04-24, 23:26
Jo jag tror man ökar i muskelmassa, man kan ju köra striktare och fler reps osv.+1 på den.

Scratch89
2008-04-24, 23:27
Varför tror du att man ska bli större, om man inte överbelastar någonting?

Visst, man kan göra det med fler repetitioner men tillslut blir det mer som cardio med vikter - då får man nog se till att höja vikten och försöka bli starkare.

Tror inte du blir stor om du kör med 10kgs hantlarna 10 repetitioner 20 set om kör så år in, år ut. Du måste öka något för att växa. Antingen lägga till reps eller vikt.


EDIT: Min kommentar om Whey-80 var för att säga att proffsbyggare är ganska irrelevanta i sådana här frågor.

Du behöver ju inte ta till extremfall varje gång du ska försöka bevisa någonting. Det är konstigt att de naturliga byggare jag ser inte är överdrivet starka i förhållande till sin storlek. Man kan höja intensiteten på många andra sätt mer än att höja vikten. Dropset, restpause, superset, forced reps, alltihopa på ett och samma set, osv.

Durre
2008-04-24, 23:36
Du behöver ju inte ta till extremfall varje gång du ska försöka bevisa någonting. Det är konstigt att de naturliga byggare jag ser inte är överdrivet starka i förhållande till sin storlek. Man kan höja intensiteten på många andra sätt mer än att höja vikten. Dropset, restpause, superset, forced reps, alltihopa på ett och samma set, osv.
+1 Sen att alla är viktkåta är en annan sak :D

YTS
2008-04-25, 05:49
Varför tror du att man ska bli större, om man inte överbelastar någonting?

Visst, man kan göra det med fler repetitioner men tillslut blir det mer som cardio med vikter - då får man nog se till att höja vikten och försöka bli starkare.

Tror inte du blir stor om du kör med 10kgs hantlarna 10 repetitioner 20 set om kör så år in, år ut. Du måste öka något för att växa. Antingen lägga till reps eller vikt.




Givetvis skall man inte börja med 20 set, man ökar setantalet allt eftersom.
Detta var under förutsättning att man inte fick öka antalet reps i set, vilket frågan gällde. Se t.ex. på smederna i början får de titta på mycket för att lära sig, men ju mer de kan desto fler moment får de göra och tillslut blir de jättestora och jättestarka.

YTS
2008-04-25, 05:52
Glöm inte att de dricker rikligt med mjölk och äter spenat!

Nej, byggare äter inte spenat, det är Karl-Alfred som gör det, byggare äter broccoli, det har jag läst i FLEX.