handdator

Visa fullständig version : Protein i mjölk

Anghammarad
2008-04-24, 17:56
Ja, jag har sökt och funnit trådar, dock inga som direkt besvarar mina frågeställningar. Om någon är bättre än mig på att söka, länka gärna och lås tråd.

Min fråga är: De proteiner som finns i mjölk, hur bra är de i jämförelse med exempelvis protein från kött? Jag vet att "bra" är ett svårdefinierat begrepp, men jag har inte den blekaste aning till att börja med, så vet inte hur jag annars ska formulera frågan. Tack på förhand!

Eddie Vedder
2008-04-24, 18:00
Mjölkproteinet är bättre. Vassle som utgör 20% av mjölkens protein är det mest högkvalitativa av alla intakta protein som finns. T.o.m. högre BV (biological value) än ägg.
80% utgörs av kasein som även det är mycket högkvalitativt.

Anghammarad
2008-04-24, 18:09
Där ser man! Jag har nämligen hört att mjölkprotein ska vara dåligt, men kunde nu inte hitta något som bekräftade det och började misstänka att något inte riktigt stämde. Tack för hjälpen!

Eddie Vedder
2008-04-24, 18:11
Jag pratar om proteinkvalitén utifrån människans aminosyrabehov och inget annat. Kaseinet från skandinaviska kor är t.ex. sammankopplat med diabetesutveckling, man kan vara mjölkproteinallergiker o.s.v.

Är du säker på vad personen ifråga syftade på när han/hon påstod att det var "dåligt". Finns ju alltid en fram- och baksida med allt. Kvalitén på proteinet är som sagt mycket mycket bra dock.

Anghammarad
2008-04-24, 18:15
Jag är säker på att det var i kost-/träningssammanhang, så han var nog bara ute och cyklade.

Gurram
2008-04-24, 22:23
men i muskelbyggarsammanhang? går det lika bra med mjölk som riktigt kött?

Koloftw
2008-04-24, 22:51

Som Eddie skrev: bättre t.o.m.

Eddie Vedder
2008-04-25, 03:49

Var ju exakt det jag skrev.

Ch4rles
2008-07-28, 17:25
Vad är det som gör att det är bättre? Båda är väl fullvärdiga proteinkällor?

Eddie Vedder
2008-07-28, 17:40
Vad är det som gör att det är bättre? Båda är väl fullvärdiga proteinkällor?

Mer lämplig aminosyrasammansättning. Bara för att två olika proteinfraktioner anses fullvärdiga för människan innebär det inte alls att kvalitén är densamma och att sammansättningen av aminosyror är lika lämplig ur ett visst perspektiv (såsom t.ex. muskeltillväxt).

Det är alltså inte så enkelt som fullvärdigt - icke fullvärdigt utan det varierar ordentligt mellan olika proteiner. Jordnötsprotein är värdelöst t.ex. Linsprotein är inte fullvärdigt det heller men har en mycket bättre proteinkvalité än jordnöten ändå.

Likaså är mjölkprotein av högre kvalité än protein från t.ex. griskött.

josu
2008-07-29, 12:51
Ajdå... jag som tyckte jordnötter var perfekt för att äta när man bulkar och vill hamna på kcal+ och samtidigt få i sig mycket protein.

Finns det några tabeller eller liknande där man kan se vilka proteinkällor som är bäst ur muskeluppbyggnadssyfte för människor? Med jämförelser mellan olika aminosyrosammansättningar och dess för- och nackdelar?

Apos78
2008-07-29, 13:02
Ajdå... jag som tyckte jordnötter var perfekt för att äta när man bulkar och vill hamna på kcal+ och samtidigt få i sig mycket protein.

Välj en annan nöt. Paranötter exempelvis om du inte äter stora mängder då paranötter innehåller radium i små mängder.

Apos78
2008-07-29, 13:06
Men som jag tror nämnts i tidigare tråd har jordnötter ett PDCAAS på 87 vilket inte får anses värdelöst.

josu
2008-07-29, 15:19
Men som jag tror nämnts i tidigare tråd har jordnötter ett PDCAAS på 87 vilket inte får anses värdelöst.

Har inte hört om PDCAAS tidigare, men bra, nu har jag något jag kan läsa på om!

Jordnötter ser ut att ha 0.52 i PDCAAS-värde; http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Digestibility_Corrected_Amino_Acid_Score vilket inte är så superbra. Bättre att ta en kessella som mellanmål har jag kommit på :thumbup:

Sverker
2008-07-29, 17:36
Välj en annan nöt. Paranötter exempelvis om du inte äter stora mängder då paranötter innehåller radium i små mängder.

Radium:confused: Hade du skrivit aflatoxin så hade jag förstått, men radium ?

machine gun
2008-07-29, 17:45
Radium:confused: Hade du skrivit aflatoxin så hade jag förstått, men radium ?

+1

Nu blev jag intresserad. Lägger in den klassiska "Källa på det?" :D

King Grub
2008-07-29, 17:57
Det har varit känt sedan 1958 att paranötter innehåller höga halter, ungefär 1000 gånger mer än genomsnittet för andra livsmedel, av radium (Turner, R.C., Radley, J.M. Mayneord, V.W. The Naturally Occurring Alpha Ray Activity of Foods. Health Physics 1: 268 - 275; 1958).

Senare bekräftat ett antal gånger (Penn-Franca, et al. Radioactivity of Brazil Nuts. Health Physics 14: 95-99; 1968, Smith, K.A. The Comparative Uptake and Translocation by Plants of Calcium, Strontium, Barium, and Radium. Plant and Soil 34:369-379; 1971), t ex.

Kommer från det vidsträckta rotsystemet.

Eddie Vedder
2008-07-29, 17:59
Angående jordnötsprotein samt PDCAAS. En bra tråd med en givande diskussion i ämnet bl.a. en riktigt bra pdf som Grub länkar till.:thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114179&highlight=PDCAAS

Sverker
2008-07-29, 18:16
Det har varit känt sedan 1958 att paranötter innehåller höga halter, ungefär 1000 gånger mer än genomsnittet för andra livsmedel, av radium (Turner, R.C., Radley, J.M. Mayneord, V.W. The Naturally Occurring Alpha Ray Activity of Foods. Health Physics 1: 268 - 275; 1958).

Senare bekräftat ett antal gånger (Penn-Franca, et al. Radioactivity of Brazil Nuts. Health Physics 14: 95-99; 1968, Smith, K.A. The Comparative Uptake and Translocation by Plants of Calcium, Strontium, Barium, and Radium. Plant and Soil 34:369-379; 1971), t ex.

Kommer från det vidsträckta rotsystemet.

Man lär sig hela tiden något nytt.
Spontant låter det som om man skulle rosta och hacka paranötterna för att driva bort radondöttrarna. Samtidigt som man dricker mycket mjölk för att blockera upptaget genom att konkurera med kalcium i stora doser.
Vill det sig riktigt illa är radium atomärt, och så pass "fett", att det slinker in i alla fall:(

King Grub
2008-07-29, 18:45
Lyckligtvis lagras inte mycket av radiumet från paranötter i kroppen (Gabay, J.J., Sax, N.I. Retention of radium due to ingestion of Brazil Nuts. Health Physics 16: 812-813; 1969.).

King Grub
2008-07-29, 18:48
Det är inte konstigare än att aminosyresammansättningen är dålig. Det är vad som avgör om ett protein är bra eller inte.

Sniggel
2008-07-29, 19:12
Det finns ju ett gammalt träningsprogram som heter Squats and Milk ;)
i programmet får man rådet att dricka kopiösa mängder mjölk medans man hela tiden (nästan) enbart tränar knäböj och försöker förbättra sig från pass till pass. Kanske en liten galen approach att dricka de mängderna men det visar ju på att mjölk har praktiskt testats av byggare förut och fått popularitet.

josu
2008-07-29, 21:00
Angående jordnötsprotein samt PDCAAS. En bra tråd med en givande diskussion i ämnet bl.a. en riktigt bra pdf som Grub länkar till.:thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114179&highlight=PDCAAS

Perfekt... tackar Eddie! :thumbup:

josu
2008-07-29, 21:09
Ser nu att länken till PDF-filen som Grub länkade till verkar vara död... men Eddie länkade ju till specialtabeller på livsmedelsverkets sida, får ta en titt där istället.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13971&epslanguage=SV

Den här sidan var också bra såg jag;
http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

King Grub
2008-07-29, 21:34
Ser nu att länken till PDF-filen som Grub länkade till verkar vara död...

Nej. Då är det hos dig det felar.

Frumpish
2009-08-03, 19:47
Bumpar denna tråden då jag är lite nyfiken, när livsmedelverket skriver att aflatoxiner kan finnas i "nötter", menas det alla typer av nötter då?

Gillar inte tanken att smaska i mig massa aflotoxiner men då nötter har enligt vissa studier visat minskad risk för hjärt/kärlsjukdomar, är jävligt gott och lättlagat (he he) smaskar jag gärna de nötter som löper mindre risk att mögla.

Eddie Vedder
2009-08-03, 19:50
Bumpar denna tråden då jag är lite nyfiken, när livsmedelverket skriver att aflatoxiner kan finnas i "nötter", menas det alla typer av nötter då?

Primärt gäller det paranötter. Det räcker med halten i en enda nöt för att orsaka leverskador.

Dessutom har man sett det i jordnötter från exotiska klimat, pistagenötter och ris vad jag vet. Kontroller förekommer men man går aldrig 100% säker.

Sverker
2009-08-03, 19:51
Aflatoxin bildas när nötterna möglar. Enkelt skrivet.

Det är främst paranötter som misstänks. Vad jag vet testas alla partier nötter som packas i Sverige. Mandel, hasselnötter etc.