handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass vs. halvkropp?


erik_strid
2008-04-24, 17:45
Har tränat boxning sen januari nu och i maj kommer det vara vara boxning en gång/vecka. Jag har tänkt att börja med mma i höst, så jag ska träna stenhårt till dess. En del av träningen som jag ska köra är styrketräning. Till frågan då, hur ska jag lägga upp styrketräningen för att bli stark och explosiv? Har senaste tiden (då jag har kört mycket boxning) kört ett helkroppspass en gång i veckan. Nu har jag mer tid, så jag kan köra fler pass. Är 2 halvkroppspass bättre än 2 helkroppspass? Så här har mina pass sett ut senaste tiden:

Marklyft x3
Knäböj x3
Bänkpress x3
Militärpress x3
Chins x3
Frivändningar x3

Kör tungt 2-5 reps bara basövningar självklart Ska jag köra såhär 2 gånger i veckan fast kanske byta ut marklyft det andra passet, eller ska jag lägga upp det i halvkroppspass?

Whistler
2008-04-24, 17:48
Helkropp äger.

Önskar själv att jag hade kört helkropp när jag var kampsportare. Var inte roligt att gå in och köra ett säckpass dagen efter att man haft ett ryggpass på gymmet.

kalajset
2008-04-24, 17:53
Helkropp äger.

Önskar själv att jag hade kört helkropp när jag var kampsportare. Var inte roligt att gå in och köra ett säckpass dagen efter att man haft ett ryggpass på gymmet.

Men borde inte istället hela kroppen kännas väldigt sliten om man kör, säg t ex två-tre helkroppspass i veckan, varvat med två pass kampsport i veckan ? (Ja, naturligtvis snackas det generaliseringar här).

Funderar själv starkt på att börja med någon kampsport till hösten, men kommer fortfarande satsa på byggning i första hand, och kampsporten mest för skojs skull. Borde då inte t ex en tung, (inte nödvändigtvis "repetitionstung"), tre-split vara ett vettigt alternativ ?

tntballe
2008-04-24, 17:58
Men borde inte istället hela kroppen kännas väldigt sliten om man kör, säg t ex två-tre helkroppspass i veckan, varvat med två pass kampsport i veckan ? (Ja, naturligtvis snackas det generaliseringar här).


Med helkroppspass så känns det lite i hela kroppen, istället för massor i en del.

Tycker det kändes mycket bättre än 3-split när jag samtidigt tränade kampsport.

erik_strid
2008-04-24, 17:59
Men borde inte istället hela kroppen kännas väldigt sliten om man kör, säg t ex två-tre helkroppspass i veckan, varvat med två pass kampsport i veckan ? (Ja, naturligtvis snackas det generaliseringar här).

Funderar själv starkt på att börja med någon kampsport till hösten, men kommer fortfarande satsa på byggning i första hand, och kampsporten mest för skojs skull. Borde då inte t ex en tung, (inte nödvändigtvis "repetitionstung"), tre-split vara ett vettigt alternativ ?

Jag kör bara boxning en gång i veckan nu, och till sommarn blir det ingen. Tränar upp mej inför hösten. Då kommer det nog bli 1 gång i veckan men nu har jag mycket tid.

Scratch89
2008-04-24, 18:09
Ett lite längre helkroppspass i veckan kan nog vara grejen för dig, isåfall. Fokusera som vanligt på de stora övningarna, men målet kanske inte ska vara att lyfta så tungt som möjligt, utan se det som ett komplement till kampsporten, typ explosivitet eller mjölksyreträning (jag vet inte riktigt vad en kampsportare prioriterar).

kalajset
2008-04-24, 18:26
Med helkroppspass så känns det lite i hela kroppen, istället för massor i en del.

Tycker det kändes mycket bättre än 3-split när jag samtidigt tränade kampsport.

Alrajt, det låter vettigt !