handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga ang. promenerande


topic
2008-04-24, 17:20
Tjenare!

Jag vet att det är bra att ta sina 1-timmes-promenader på morgonen, innan frukost, men jag brukar ofta gå strax innan jag lägger mig, runt 23/00/01-tiden. Uppskattar verkligen lugnet och ensamheten vid den tiden. :]

För/nack-delar med detta? Eller det spelar ingen större roll?

Tack för svar!

forslund
2008-04-24, 17:29
Nej, det spelar ingen roll.
Fördelen med promenader/motionerade i övrigt på morgonen före frukost är att en större del energi tas från fett istället för kolhydrater om jag fattat det rätt.

I det långa loppet spelar det ingen roll. Det är kaloriintaget som spelar roll ifall du ska ner i vikt.

Pelle2
2008-04-24, 18:16
Kunde inte sagt det bättre själv :thumbup:

topic
2008-04-24, 18:23
Tack! Det var precis vad jag ville höra.

Rocco74
2008-04-29, 10:08
Hej, jag lånar tråden lite. Har en kompis som påstår att man bränner mera fett om man går i rask takt än om man springer. Har läst här någonstans att detta inte stämmer(vilket jag åxå tror) kan någon förklara hur det är, eller ännu bättre länka till någon källa/forskning?

King Grub
2008-04-29, 10:15
Man bränner mer fett, procentuellt av den totala mängden förbrukad energi vid lågintensivt arbete. Men vid högintensivt ökar energiförbrukningen, kolhydratförbränningen och fettförbränningen. Fettförbränningen ökar alltså, men övrig förbränning ökar ännu mer, så procentuellt sett blir den lägre.

Det gäller under träning. Vid matchad energiförbrukning, påverkas inte 24-timmarsoxidationen av intensitetsnivån.

Den optimala intensiteten är den högsta man kan hålla så lång tid som möjligt.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/92/3/1045

http://www.ms-se.com/pt/re/msse/abstract.00005768-200412000-00020.htm;jsessionid=LWnJMpH1KHPvG4DGCh3FqwhhwrqWL Tf13pKL8DPvdQLY3r3XvDxc!1167962659!181195628!8091!-1

Atjoo
2008-04-29, 14:30
Om man innan den här morgonpromenaden intar exempelvis EAA förstör det effekten av att ta en morgonpromenad? Dvs, har det samma effekt som att jag skulle äta frukost innan jag gick och åt eller gör det bara gott? :)

Ursäkta att jag "snor tråden" lite, Tacksam för svar :)
/Andreas

kimozabe
2008-04-29, 16:19
Så promenad på fastande mage ger "dubbel" effekt, den förbrukar en del kalorier samtidigt som den ger sig på fett o bränner?

Atjoo
2008-04-29, 16:23
Vet inte hur du menar med "dubbel" effekt men det är antagligen fel, däremot är resten av det du skrivit mer eller mindre rätt. Precis som flera andra redan skrivit förbränner du lika många kalorier men dessa kalorier kommer till större andel att komma ifrån fett om de utförs på fastande mage. :)

Eddie Vedder
2008-04-29, 16:28
Så promenad på fastande mage ger "dubbel" effekt, den förbrukar en del kalorier samtidigt som den ger sig på fett o bränner?

Den förbrukar samma mängd kcal och kommer i slutändan innebära samma fettbalans som under en identisk 24-timmarsperiod där man antingen promenerar före frukost eller promenerar t.ex. klockan 19 på kvällen.

Samma effekt alltså.

JFO
2008-04-29, 17:47
Tjenare!

Jag vet att det är bra att ta sina 1-timmes-promenader på morgonen, innan frukost, men jag brukar ofta gå strax innan jag lägger mig, runt 23/00/01-tiden. Uppskattar verkligen lugnet och ensamheten vid den tiden. :]

För/nack-delar med detta? Eller det spelar ingen större roll?

Tack för svar!

Det enda jag kan säga är att det är väldigt sent att ut och gå på natten vid 0100 när kroppen biologiskt vill ligga och sova.

JFO
2008-05-01, 10:02
Att man kör prommenader så kallad powerwalks för att bränna mera fett kommer ifrån att man under diet har ett begränsat intag/tillgång av kolhydrater. Och vill där med inte förbruka dessa på slösaktig konditionsträning vid en nivå som för brukar mer kolhydrater än nödvändigt.

Men vid högintensivt ökar energiförbrukningen, kolhydratförbränningen och fettförbränningen. Fettförbränningen ökar alltså, men övrig förbränning ökar ännu mer, så procentuellt sett blir den lägre.


Därför har man också valt att tala om att köra powerwalks på morgonen före frukost när just kolhydratlagerna är på en lägre nivå än de är vid kvällen då man har ätit under dagen. Att på morgonen(under diet) slösa upp sina kolhydrater på någon aktivitet som höjer kolhydratförbrukningen är inte så smart.

Det är alltså mer fördelaktigt att köra en fettförbrännare som inte höjer kolhydratförbränningen under diet när man har dragit ner på kolhydraterna.