handdator

Visa fullständig version : Styrka


killer7
2008-04-24, 13:02
Hej, JAg e en liten kille(r):P på 16 år och väger runt 50. Jag är mycket starkare än alla jag känner i gemförelse med min vikt. jag tar runt 80 i bänk och det är inte ens något jag e bra på. Jag klarar runt 30 chins och kan runt 80 armhävningar.Jag ser väldigt klen ut men e starkare än biffiga killar i min vikt. Även fast dom har mer muskel massa än mej. Hur kmr de sej???:confused:

L-Sami
2008-04-24, 14:35
Det finns två typer av styrkor relativ och absolutstyrka. Om du klarar av lyfta dig upp i en chinsräck 30 gånger så är det ett bevis på att du har bra relativstyrka. Styrkan handlar också om hur bra man kan rekrytera muskelfibrer, bara för att man grov och har stora muskler betyder inte per automatik att man har en bra förmåga att rekrytera de starkaste muskelfibrerna. Eftersom de som är ute efter maximal muskelvolym inte tränar primärt de snabbaste och starkaste muskelfibrerna utan de som växer i storlek lättast.

killer7
2008-04-24, 18:51
vilka är de som ökar i storlek mest?= tack för svaret

L-Sami
2008-04-24, 18:56
vilka är de som ökar i storlek mest?= tack för svaret

Typ IIa muskelfibrer växer mest i storlek, i en människokropp finns blandning av de här olika fibrerna. En del har mer av vissa typer av fibrer än andra rent genetiskt och man kan påverka fibrernas egenskaper genom träning.

Rex
2008-04-24, 18:58
Börja tävla vetja :)

jakkan
2008-04-24, 19:32
om bänk inte ens är något du är bra på vad är du bra på då? :D Att ta nästan 2ggr sin egen vikt i bänk och göra 30chins är grymt imponerande enligt mig.

killer7
2008-04-25, 14:52
i tricep pushdown tar jag 70, och hantel press 22 i varje hand och 18 kg bicep curl varje hand.
Var skulle jag tävla isåfall??

killer7
2008-04-25, 14:53
Var skulle jag tävla isåfall??

Hank
2008-04-25, 14:59
tja... i din viktklass i bänkpress, chins, dips. Att tävla i tricepspushdowns är nog inte så vanligt förekommande.

Åse Columbus
2008-04-25, 15:03
skulle vilja se bild på dig.........in action alltså!

The Swedish Oak
2008-04-25, 15:31
"tricep pushdown tar jag 70" hur funkar det när du väger 50kg, har du någon som trycker ner dig på marken eller ^^

Koloftw
2008-04-25, 15:45
Förmodligen lbs och förmodligen i CCn som är lättare.

killer7
2008-04-25, 15:52
för det första NEJ DET ÄR INTE LB , tror du jag baara snackar en massa ****. Och för d andra ställer jag mig stadigt tar bra grepp och trycker ner, jag åker svajar en del men jag klarar ändå det. testa ni med över er egna vikt så får ni se.(om ni klarar d då)

regus
2008-04-25, 15:56
för det första NEJ DET ÄR INTE LB , tror du jag baara snackar en massa ****. Och för d andra ställer jag mig stadigt tar bra grepp och trycker ner, jag åker svajar en del men jag klarar ändå det. testa ni med över er egna vikt så får ni se.(om ni klarar d då)

Men helvete, skärp dig.
Vikten i en cablecross är fast i en lina som går genom några hjul. Det gör vikten lättare.
Alltså... Pressar man ner 70kg i en cablecross så lägger man inte 70kgs tryck neråt.

killer7
2008-04-25, 15:59
vf???:confused:

regus
2008-04-25, 16:09
vf???:confused:

Vf=varför?

Egentligen kan jag inte förklara bättre än att det blir så, men det blir lättare med hjul.
Skulle du trycka ner 70kg med en kropp på 50kg skulle du trycka upp dig själv :)

killer7
2008-04-25, 16:17
ja, jag kan bänka 70 kilo+. jag skulle säkert göra armhävningar utan ben om jag hade balansen.

Ivar_Lo-J
2008-04-25, 16:22
http://sv.wikipedia.org/wiki/Talja


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Four_pulleys.svg/400px-Four_pulleys.svg.png

Krampus
2008-04-25, 16:23
ja, jag kan bänka 70 kilo+. jag skulle säkert göra armhävningar utan ben om jag hade balansen.

Några andra saker som du är bra på när vi ändå är igång? *popcorn*

regus
2008-04-25, 16:33
ja, jag kan bänka 70 kilo+. jag skulle säkert göra armhävningar utan ben om jag hade balansen.

I bänken har du själva bänken i ryggen som du ligger på.

I armhävningar pressar du upp dig..

Vad var egentligen meningen med den här posten?

sleep is the enemy
2008-04-25, 16:35
I bänken har du själva bänken i ryggen som du ligger på.

I armhävningar pressar du upp dig..

Vad var egentligen meningen med den här posten?

Vad var meningen med den här posten egentligen?

regus
2008-04-25, 16:37
Vad var meningen med den här posten egentligen?

Jag tolkade hans post som "Ah, men jag kan ju bänka 70+. Varför kan jag inte pressa 70kg neråt i cc.

Jag svarade.

sleep is the enemy
2008-04-25, 16:39
Jag tolkade hans post som "Ah, men jag kan ju bänka 70+. Varför kan jag inte pressa 70kg neråt i cc.

Jag svarade.

Angeående pushdown vikten? Jag trodde mest att skröt om att han kunde göra armhävningar utan att sätta i tårna... (om han hade balansen)

regus
2008-04-25, 16:42
Angeående pushdown vikten? Jag trodde mest att skröt om att han kunde göra armhävningar utan att sätta i tårna... (om han hade balansen)

Ja. Armhävningspåståendet blev jag osäker på om det hade något med pushdownvikten. Men jag svarade på den också för att vara på säkra sidan.

killer7
2008-04-25, 16:52
okej tack för diagramet. jag vill inte skrytta hur stark jag e jag ville bara bevisa att det går men nu förstår jag vad du menar att jag skulle lyfta mej sj istället för vikten. har d kanske nåt med acceleration att göra??

sleep is the enemy
2008-04-25, 16:54
okej tack för diagramet. jag vill inte skrytta hur stark jag e jag ville bara bevisa att det går men nu förstår jag vad du menar att jag skulle lyfta mej sj istället för vikten. har d kanske nåt med acceleration att göra??

Det har att göra med att du inte lyfter 70 kg.

regus
2008-04-25, 16:56
okej tack för diagramet. jag vill inte skrytta hur stark jag e jag ville bara bevisa att det går men nu förstår jag vad du menar att jag skulle lyfta mej sj istället för vikten. har d kanske nåt med acceleration att göra??

När du pressar ner något kommer kraften ovanifrån. För att pressa ner 70kg i en cc. Måste du kunna tillföra en kraft på 70kg+ rakt neråt. Det går ju om man får upp farten. Typ springer hoppar och slänger sig på handtaget. (fart+massa=kraft eller nått sånt). Men då kanske man inte kan kalla det en triceps pushdown? ;)

killer7
2008-04-25, 16:58
vf känns du lite negative??? kan du klandra mej för de står 70KG på vikten, då tror jag att jag klarar 70. fattar du logiken????? om d står 5 tror jag jag klarar 5! du behöver inte bli sur.

sleep is the enemy
2008-04-25, 16:59
vf känns du lite negative??? kan du klandra mej för de står 70KG på vikten, då tror jag att jag klarar 70. fattar du logiken????? om d står 5 tror jag jag klarar 5! du behöver inte bli sur.

Även om det sår 70 kg. Så är det inte så att du verkligen lyfter/pressar 70 kg.

killer7
2008-04-25, 17:00
men om jag förstår rätt så är det omöjligt att lyfta över sin egna vikt i tricep pshdown???

bubbe
2008-04-25, 17:03
vf känns du lite negative??? kan du klandra mej för de står 70KG på vikten, då tror jag att jag klarar 70. fattar du logiken????? om d står 5 tror jag jag klarar 5! du behöver inte bli sur.

Tror ingen är sur förutom att du känner dig påhoppad.

Det bygger på enkel logik, 50kg på ena sidan av en balanspunkt kan omöjligt pressa ned 70kg på andra sidan om det inte är någon sorts utväxling eller balanserade på annat vis. Det är också därför det är lite svårt att jämföra styrka i olika maskiner.

Jag undrar lite vart i landet du bor, om du har testat marklyft och hur utförandet av bänkpressen ser ut. Detta undrar jag därför du verkar vara en liten stark ettrig killer som säkert skulle kunna göra bra ifrån dig i styrkelyftssammanhang. Jag hjälper dig gärna att leta reda på en styrkelyftsklubb där du kan få lära dig att lyfta tillsammans med folk som vet vad riktigt tunga lyft är och gärna lär upp ungdomar till att börja tävla i styrkesport.

regus
2008-04-25, 17:03
vf känns du lite negative??? kan du klandra mej för de står 70KG på vikten, då tror jag att jag klarar 70. fattar du logiken????? om d står 5 tror jag jag klarar 5! du behöver inte bli sur.

Riktat till mig?
Jag blev bara "negative" på din attityd i början när du lacka på koloftw för att han skrev att det kanske inte riktigt var så. Frågar man en fråga får man vara ödmjuk när svaren kommer. Kallas hyffs.

Alltså. Du klarar ju att pressa ner den vikten i den maskinen, med den hjälp man får av alla hjul.. Men man kan inte jämföra sådana resultat.

killer7
2008-04-25, 17:07
tack för svaren bubbe

killer7
2008-04-25, 17:18
Och för att reda ut alla oklaraheter öppnade jag inte denna tråden för att skrytta på nåt sett utan om ni läser första posten så får ni veta varför.

Krampus
2008-04-25, 17:20
Och för att reda ut alla oklaraheter öppnade jag inte denna tråden för att skrytta på nåt sett utan om ni läser första posten så får ni veta varför.

Ok. Kan jag få passa på att ställe en fråga som inte riktigt har med detta att göra?

killer7
2008-04-25, 17:22
gör du d:)

Krampus
2008-04-25, 17:26
gör du d:)

Nej, jag såg nu att denna tråden låg i träningsdelen ocvh där ska endast talas träning.
Men kolla in målningen av Anders Zorn i tråden som jag länkar. Titta extra noga på stortån. Ngt är fel.. Jag samlar olika medlemmars åsikter om det, men som sagt: du behöver inte svara i den här tråden.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=112549

akerstrom
2008-04-25, 17:36
Längd på dig??

Du kanske bara har muskler i bröst och triceps men inge på ben och resten av kroppen(i jämförelse)

Hur dina muskelfästen är, hur din kropp är växt , hur bra hävarm det blir och så?

HUr tar du i benpress och knäböj lr marklyft och liknande

killer7
2008-04-25, 17:43
tränar aldrig ben vill inte sluta växa. ofta tas all belastning när man tränar ben på ryggraden. jag e small och rätt så kort. har

akerstrom
2008-04-25, 17:52
här hör vi killen som vet!

akerstrom
2008-04-25, 18:01
ja du är ganska kort, men HUR kort är du i cm?

Sen så har väll dom som väger mer än dig mer muskler på benen och ryggen som gör att dom väger 10-15kg mer än dig!

Xtreme-G
2008-04-25, 18:15
Skulle vara kul att veta hur lång (kort) du är.

Ifall du vill kan du prova köra triceps pushdowns i latsdragen nästa gång så får du se vad tar i riktiga kg.

joriice
2008-04-25, 18:18
Slutar jag bygga ben, rygg, utan bara fokuserar på pecs, triceps till bänken så skall vi nog se att man kan bänka mycket trots en låg kroppsvikt.

killer7
2008-04-25, 19:07
host host, hörde jag fel????? va fan vet du om mina lats jag lat drar faktiskt 70 kg de med i en lat maskin och så kör jag 30 chins som osso tar på lats, jag tränar mina rygg ofta, kör den när man ligger vertikalt och sträcker ut ryggen rakt.jag kör den med 20 20 kilos vikter som jag håller intill bröstet jag e 170 cm lång, PS:var inte så snabba på att döma. denna övningen med 2 20 kilos plattor intill bröstet :http://www.bodyresults.com/_iexer/S2post8.gif

killer7
2008-04-25, 19:15
http://www.bodyresults.com/_iexer/S2post8.gif denna med 2 20 kilos plattor intill bröstet för kanske 8-10 reps. jag VET att man slutar växa om man belastar ryggraden som till exempel på benpress.visst tränar jag bena lite lätt genom och jogga o springa o så men ingen styrkelyft. Försök inte vara så negativa bara och "trycka" ner mej.vill inte ha en massa smicker men inte heller en massa förklaringar varför jag e så dålig och att jag bara tränar triceps och pecs och om ni gjorde de skulle ni vara MYCKEt bättre en mej och så vidare.*grr*

killer7
2008-04-25, 19:17
och sej inte jag har korta armar och därför lättare för mej för raka motsattsen har jag långa smala armar och ben.

manmannen
2008-04-25, 19:28
Du slutar inte växa av att träna benen, så börja träna ben.;)

spange
2008-04-25, 19:36
Du slutar inte växa av att träna benen, så börja träna ben.;)

+1, att man stannar i växten är en seglivad myt, kanske om man tränar hårt några timmar om dagen och ligger på en kraftigt kcal underskott skulle det påverka, du nämner benpress och det belastar dessutom inte ryggen mkt, men du kanske tänkte på knäböj?

joriice
2008-04-25, 19:47
Men sluta whina innan du försvinenr från kolo.

bubbe
2008-04-25, 21:01
host host, hörde jag fel????? va fan vet du om mina lats jag lat drar faktiskt 70 kg de med i en lat maskin och så kör jag 30 chins som osso tar på lats, jag tränar mina rygg ofta, kör den när man ligger vertikalt och sträcker ut ryggen rakt.jag kör den med 20 20 kilos vikter som jag håller intill bröstet jag e 170 cm lång, PS:var inte så snabba på att döma. denna övningen med 2 20 kilos plattor intill bröstet :http://www.bodyresults.com/_iexer/S2post8.gif

För det första, du verkar ha en grym förmåga att misstolka saker. Ingen undrar hur stark du är i latsdrag, utan frågan var ställd som hur många kg det skulle bli om du gjorde triceps pushdowns i latshissen (som ofta har ett 1:1 vikt ratio). Du reagerar väldigt defensivt på varje fråga, vilket inte kommer hjälpa dig att hitta folk som vill hjälpa dig framöver. Ett tips är att fråga snällt så får man snälla svar.

För det andra, det är inte lätt att imponera på folk på kolozzeum. Här finns världsmästare och rekordhållare i styrkelyft, det finns tyngdlyftare, byggare och folk som har 30+ års erfarenhet av träning. Då kanske inte 80kg ens på 50kg kroppsvikt slår så högt. Du verkar dock vara motiverad och intresserad av styrka, det var därför jag tyckte du skulle prata med en styrkelyftsklubb som kan hjälpa dig att få något vettigt av din motivation (och såklart göra oss imponerade).

För det tredje, på kolozzeum har det florerat (och fortfarande gör) diverse troll och andra fantasitränande som gormar om siffror som aldrig blir konkreta. Alltså ljug rakt av, orsakerna bakom detta kan man undra över.

Som sagt skriv vart du bor så ska jag leta upp en klubb åt dig. För är man så pass intresserad av styrka så ska du självklart ta hjälp av folk som vet vad dom pysslar med då du själv inte riktigt verkar ha kommit på banan än.

Vazze
2008-04-25, 21:36
asså killer7, har du problem eller? folk försöker hjälpa dig, istället försöker du trycka ner alla andra..

"jag VET att man slutar växa om man belastar ryggraden,..." är du en läkare att du VET så mycket för att vara 16år?

akerstrom
2008-04-25, 21:53
killer7 driver du med oss!? om du vet så mycket om allting varför frågar du oss då???!!!!

DU frågar oss på kollo hur det kan var si och så!

när vi BERÄTTAR varför det kan vara så.. så säger du; att Klanka inte ner på mig, nej jag har inte så, vad vet du om det?

och om du inte ska köra ben, kör disco då...det blir JÄTTE snyggt sen om du fixa bra överkropp

vi säger inte att du är si och så VI FRÅGAR!!!!!!!!!

akerstrom
2008-04-25, 22:01
...

Timme
2008-04-25, 22:17
Det bubbe skriver är bra grejer.


Killer7: Om du skriver var du bor så ska du få tips om vart du kan gå så att du kan utveckla din styrka. Du verkar ha stor talang och det är alltid bra.

akerstrom
2008-04-25, 22:25
Det bubbe skriver är bra grejer.


Killer7: Om du skriver var du bor så ska du få tips om vart du kan gå så att du kan utveckla din styrka. Du verkar ha stor talang och det är alltid bra.

+100

killer7
2008-04-25, 23:23
för sista gången jag vill INTE bevisa någonting. Jag blir sur när jorice påstår att jag bara tnker på min överkropp + hans post var helt onödig till tråden + man slutar växa om ryggraden belastas och jag bryr mig inte vad någon sejer , jag tänker inte träna knäböj som de heter med tung vikt.jag vill inte sluta växa.det är kanske inte bevisat att man gör men det e heller inte bevisat att man inte gör. Gå till första posten i tråden och läs e ni snälla så förstår ni vad tråden handlar om.

killer7
2008-04-25, 23:39
Om du läser Joricce första post så kan du märka att han försöker hävda hur stark HAN egentligen är och hur svag jag är när i själva verket jag inte ens förökte seja"Så stark är jag!!!" För att toppa detta gav han falskt information om att jag bara tränar triceps o bröst. detta blir jag irriterad på.jag kanske inte är så stark men min originela fråga var vf kan en lägre massa muskler vara starkare en en störe massa muskler och den blev svarad på första sidan. Godnatt allesams.

Rahf
2008-04-25, 23:52
för sista gången jag vill INTE bevisa någonting. Jag blir sur när jorice påstår att jag bara tnker på min överkropp + hans post var helt onödig till tråden + man slutar växa om ryggraden belastas och jag bryr mig inte vad någon sejer , jag tänker inte träna knäböj som de heter med tung vikt.jag vill inte sluta växa.det är kanske inte bevisat att man gör men det e heller inte bevisat att man inte gör. Gå till första posten i tråden och läs e ni snälla så förstår ni vad tråden handlar om.

Om det inte är bevisat att man stannar i växten så borde man väl kunna dra slutsatsen att man inte gör det? Ryggraden påverkas ju inte på det sättet och jag kan personligen säga att det krävs en förbannad kraft för att komprimera ryggkotor, jag vet för jag har gjort det och det smärtar något enormt.

Ifall du nu är nojig över att stanna i växten på knäböj så bör du rent logiskt alltså utesluta all tung styrketräning på alla muskelgrupper eftersom extremiteter också växer och kan avstanna.

Förstår du vad jag försöker komma fram till? Din lilla noja och ifrågasättande är bra, men just nu har det ingen grund. Gör man rätt från början så händer inget.

killer7
2008-04-25, 23:59
tack för att du försöker hjälpa mej men jag personligen har svaga/smala ben alstå svaga kotor.(min handled e 11 cm medans min underarm är 31 cm)
Övningarna jag tränar tar inte på ryggraden och trycker kotorna.Knäböj gör dock och d är något jag testat med bara min egna vikt tillsatt kände jag knappt nån spänning i låren men en jävla drag i ryggraden.Därför bestämer jag mej att undvika detta åtminstonde tills jag växt färdigt. TAck för svaret.

Rahf
2008-04-26, 00:02
tack för att du försöker hjälpa mej men jag personligen har svaga/smala ben alstå svaga kotor.(min handled e 11 cm medans min underarm är 31 cm)
Övningarna jag tränar tar inte på ryggraden och trycker kotorna.Knäböj gör dock och d är något jag testat med bara min egna vikt tillsatt kände jag knappt nån spänning i låren men en jävla drag i ryggraden.Därför bestämer jag mej att undvika detta åtminstonde tills jag växt färdigt. TAck för svaret.

Kommer du att träna benen överhuvudtaget? Det tycker jag absolut att du bör göra.

I övrigt vill jag påpeka att ditt beteende i tråden faktiskt lämnar en del att önska. Folk påstår en sak och du biter ifrån som en järv inträngd i ett hörn. Ta inläggen för vad de är, sakliga och faktiska. Vissa användare är lite mer retsamma och cyniska än andra men det är smällar man får ta, du har valmöjligheten att ignorera dem fullständigt och behöver inte besvara deras inlägg.

killer7
2008-04-26, 00:07
jo jag tränar ben lite genom att jogga och springa.inget direct styrcke ökning men det räcker till vidare. Jag förstår fullständigt vad du menar och jag borde inte reta mig när d är uppenbart att vissa bara inte vill hjälpa en alls lr helt enkelt inte ved vad trådeden handlar om och bara kma in o seja hur starka dom e. JAg skall ignorera sånt. Tack för svaret Rahf.

Rahf
2008-04-26, 00:12
jo jag tränar ben lite genom att jogga och springa.inget direct styrcke ökning men det räcker till vidare. Jag förstår fullständigt vad du menar och jag borde inte reta mig när d är uppenbart att vissa bara inte vill hjälpa en alls lr helt enkelt inte ved vad trådeden handlar om och bara kma in o seja hur starka dom e. JAg skall ignorera sånt. Tack för svaret Rahf.

Om du vill ha likvärdig utveckling av dina ben som för resten av kroppen rent volymmässigt så måste du faktiskt träna dem i gymmet också. Att påstå att löpträning ger volym på benen är direkt fel såtillvida att du inte syftar på sprint. Vill du inte köra knäböj eller övningar som tar knäcken på bålen så finns det andra alternativ, jag vet att tp_88 har haft ryggproblem och har förbättrat sina ben väldigt bra med benpress samt andra kompletterande övningar.

Kör du inte träning för benen så kommer du att se rent ut sagt förjävlig ut om något år, den funktionella styrkan kan även ifrågasättas och därefter kan du ej förvänta dig någon "cred" av de vars åsikter räknas i verkligheten.

Ingen har sagt att de är starka, däremot har de beskrivit hur saker skulle se ut om dom, som de tror, tränar som du.

Lycka till med vad du tar dig för och tänk igenom ditt beslut både en och två gånger. Allt går att lösa bara man har viljan till det.

joriice
2008-04-26, 00:15
Ditt första inlägg handlar om:

hur mycket du klarar i bänk, hur många chins du klarar, och att du väger lite, Du undrar hur det kommer sig? Tja, utan bakgrundsinfo så antar man att du inte tränar ben så tungt, då kommer du med den smarta slutsatsen att det slutar man växa av-

Du skryter visst.
Du skriver invecklat och osammanhängande, så ingen förstår; ingen kan hjälpa dig.
Du gnäller som en skitunge.
Du kommer med dåliga bortförklaringar.

Vad är det du vill egentligen? Hitta en styrkeklubb? Men de tränar nog ben där tror jag. :S

pojken
2008-04-26, 01:56
för sista gången jag vill INTE bevisa någonting. Jag blir sur när jorice påstår att jag bara tnker på min överkropp + hans post var helt onödig till tråden + man slutar växa om ryggraden belastas och jag bryr mig inte vad någon sejer , jag tänker inte träna knäböj som de heter med tung vikt.jag vill inte sluta växa.det är kanske inte bevisat att man gör men det e heller inte bevisat att man inte gör. Gå till första posten i tråden och läs e ni snälla så förstår ni vad tråden handlar om.

Igår tryckte jag över 170kg knäböj. Jag är 17år, väger lite över 60kg och växer som jag ska. Jag har tränat böj och mark sedan jag var 15år och mår prima helt enkelt.
Jag börjar bli trött på alla som säger att man stannar i växten av hård träning i tidig ålder. Titta bara på alla sveriges ungdomsstyrkelyftare så finner du att dom alla är normallånga. Om inte det räcker som bevis för dig så fråga bara din doktor.

80kg i bänkpress är grymt bra på 50kg KV. Om det stämmer så är du bland de starkaste i Sverige. Gå till närmsta klubb och skaffa tävlingslicens för bubblan :thumbup:

Robban
2008-04-26, 04:57
Benspark=framlår
Lårcurl=baklår

Ingen rygg inblandad.

Dips=tricepsövning som både ger och "imponerar"!

Grym bänkstyrka du sitter inne med. Kör hårt och lyssna på råden om att ta vara på din talang. :thumbup:

Mvh

Dreas
2008-04-26, 09:40
tränar aldrig ben vill inte sluta växa. ofta tas all belastning när man tränar ben på ryggraden. jag e small och rätt så kort. har Haha tror du på tomten också? Okej det det var en ganska kass jämförelse men du kommer inte sluta växa ifall du börjar träna ben, iallafall inte ifall du tränar rätt.

Läs runt lite här på forumet så hittar du massa intressant information om träning:)

killer7
2008-04-26, 10:07
tac för svaren dreas,robban och pojken. Jorrice jag undrade bara hur en midre massa muskler kan vara starkar än en större massa fast du verkar bara se vad vill se.låt bli att skriva mer onödigt jorrice för jag kmr inte svara på d.

Blaine
2008-04-26, 10:15
Jag är djupt imponerad över att Kolozzeums folk är så hjälpinriktade oavsett vem personen är och hur denne beter sig. All heder åt er, mesar.

jmk
2008-04-26, 10:16
Hej, JAg e en liten kille(r):P på 16 år och väger runt 50. Jag är mycket starkare än alla jag känner i gemförelse med min vikt. jag tar runt 80 i bänk och det är inte ens något jag e bra på. Jag klarar runt 30 chins och kan runt 80 armhävningar.Jag ser väldigt klen ut men e starkare än biffiga killar i min vikt. Även fast dom har mer muskel massa än mej. Hur kmr de sej???:confused:

När du kommit ur slyngel åren kanske du inser hur genomskinligt ditt syfte med inlägget från början var. En massa tomt skryt och pladder och ingen egentlig fråga! Skäms!! Hur fan ska folk på forumet veta hur din bekantskapskrets ser ut/varför de kanske inte maxar vikterna när du kollar på?
Att du klarar si och så många chins och pajashävningar är bara för du inte väger någonting, och inte kan relatera till någonting.

Kom tillbaks när du växt klart :D

killer7
2008-04-26, 10:38
det som du kalar pajashävningar är faktiskt inte enklare för man är lätt.en tyngre person har mer massa och om han var lika stark förhållande till sin kropp skulle han klara like många.Ddet e kanske inget för dej för du kanske inte har nån styrcka förhållande till din kropp alls. Jag vet att en mindre massa muskler kan vara starkare än en större massa för jag fick bekräftelse från L-sami.Han var trevlig nog att svara och inte bara attackera mig.jag klarar tydligen så många dels för jag har tränat på dom och att jag har mer av dom starka muskel fibrerna och mindre av dom stora tunga"bodybuilding" vattenbindande fibrerna.

killer7
2008-04-26, 10:42
denna tråden är avklarad och jag har redan fått veta vad jag ville men var vänliga attackera mig lite till om ni känner er tillfredstälda av d.:D

tp_88
2008-04-26, 10:46
Du är alltså rädd för att belasta korsryggen i benövningar, men kör hyperextenions (såna där ryggresningar i maskin) med nästan egna kroppsvikten i famnen. Det känns ok eller?

Sjukt bra tråd för övrigt! :laugh:

killer7
2008-04-26, 10:55
hej tp-88 med denna övningen jag gör så får jag ingen belastning på rygg raden ovanifrån som då komprimerar mina 'disks' i ryggen lr vad dom nu en heter. Fast på knäböj e d ovanifrån.föstår du vad jag menar , var kanske lite oklar.denna som jag gör stärker ryggen och belastar inte ryggen ovanifrån denna har jag kört ett tag och mår hur bra som helst i ryggen.Har såpass stark rygg att jag har aldrig haft problem med den även fast jag har en svag ryggrad.

jmk
2008-04-26, 10:56
det som du kalar pajashävningar är faktiskt inte enklare för man är lätt.en tyngre person har mer massa och om han var lika stark förhållande till sin kropp skulle han klara like många.Ddet e kanske inget för dej för du kanske inte har nån styrcka förhållande till din kropp alls. Jag vet att en mindre massa muskler kan vara starkare än en större massa för jag fick bekräftelse från L-sami.Han var trevlig nog att svara och inte bara attackera mig.jag klarar tydligen så många dels för jag har tränat på dom och att jag har mer av dom starka muskel fibrerna och mindre av dom stora tunga"bodybuilding" vattenbindande fibrerna.

man kan hugga av sig benen också, då klarar man säkerligen ännu fler chins. Men det kommer fortfarande inte vara ett styrke resultat utan snarare uthållighet. Du verkar blanda ihop muskelfibrerna fast du fått det förklarat för dig. El salami kan sin sak

Sen benkpressar alla jag känner mer än dig!!! *flex*

stahlberg
2008-04-26, 11:02
Det finns många former av styrka. Det man vanligen kallar styrka är maxstyrka (Fmm), dvs förmågan att utöva maximal muskelkraft mot ett (yttre) motstånd. Om man vill mäta maxstyrka med hjälp av styrketräningsövningar är det bästa sättet att mäta 1RM i något av styrkelyften (knäböjning, bänkpress, marklyft). 1RM betyder uttryckligen att lyfta så mycket som möjligt i en repetition. Trådstartarens resultat i bänkpress visar på hans maxstyrka.

Absolut styrka innebär att man "mäter" ett resultat oberoende av kroppsvikt. Realtiv styrka innebär att man jämför lyftresultat med kroppsvikt (relativ styrka = absolut styrka/kroppsvikt). Generellt har man mer relativ styrka om man är lätt, den relativa styrkan minskar med ökad kroppsvikt. Detta gäller både otränade och topptränade människor.

Många faktorer inverkar på förmågan att generera mastyrka : 1) "muskelmassan", 2) muskelfibertypfördelningen, 3) förmågan att aktivera maximalt antal motoriska enheter, 4) "signalfrekvensen" (summationen), 5) den inter- och intramuskulär koordinationen och 6) "musklernas arbetsförhållanden" (som jag brukar indela i 11 underpunkter).

Förklaringen till att större tränande är svagare än trådstartaren är dels den, att ett flertal faktorer påverkar förmågan att utvöva Fmm och dels den, att trådstartaren är lätt och därför har stor relativ styrka. (Själv tycker jag inte t.ex långa serier chins har särskilt mycket med maxstyrka att göra, men det är en annan sak).

Trådstartaren borde istället för att fixera sig på trådens frågeställning försöka få en inblick i vad styrketräning egentligen är. Efter detta vore det kanske dags att ställa upp mål för träningen för att försöka nå dem (och sedan fundera på hur målen ska nås).

Det har gjorts ett stort antal vetenskapliga undersökningar för att se hur styrketräning påverkar unga och/eller lätta personer. Några av dem har länkats till här på Kolozzeum. Gemensamt för undersökningarna är att det rätt utförd styrketräning inte påverkar längdtillväxten. Själv har jag över 30 års erfarenhet av styrketräning (varav 28 år som SL-tränare), och min egen praktiska erfarenhet är helt i överensstämmelse med detta.

Trådstartaren verkar iof ha rätt goda anlag för styrka. Men att ha anlag betyder inte att man ännu är stark. Men man kan kanske bli det.

killer7
2008-04-26, 11:02
och???:confused: har d med nåning o göra??? vilket löjlig påhopp. du e helt bäng i huvet. känns nästan att du e lite avundsjuk på chins.detta var inte till dej stahlberg

tp_88
2008-04-26, 11:12
hej tp-88 med denna övningen jag gör så får jag ingen belastning på rygg raden ovanifrån som då komprimerar mina 'disks' i ryggen lr vad dom nu en heter. Fast på knäböj e d ovanifrån.föstår du vad jag menar , var kanske lite oklar.denna som jag gör stärker ryggen och belastar inte ryggen ovanifrån denna har jag kört ett tag och mår hur bra som helst i ryggen.Har såpass stark rygg att jag har aldrig haft problem med den även fast jag har en svag ryggrad.
Hyperextensions påverkar diskarna. En kraft ovanifrån när man står upprätt är inte särskilt farlig, utan det är när man fäller ryggen och det bildas moment runt korsryggen som det kan bli farligt, vilket sker i en hyperextensions. Förövrigt finns det flera benövningar som korrekt utförda knappt påverkar korsryggen alls.

JonasTL
2008-04-26, 11:56
Benspark=framlår
Lårcurl=baklår

Ingen rygg inblandad.


Mvh

Rätta mig om jag har fel, men dessa två övningar tränar väl inte rumpmuskelaturen? Haha vad grymt rolig en person skulle se ut om han fick stora biffiga ben efter att ha tränat dessa två övningar men hade en helt otränad rumpa :D
Någon som sett något sådant freak på sitt gym?

bubbe
2008-04-26, 11:57
Rätta mig om jag har fel, men dessa två övningar tränar väl inte rumpmuskelaturen? Haha vad grymt rolig en person skulle se ut om han fick stora biffiga ben efter att ha tränat dessa två övningar men med helt otränad rumpa :D
Någon som sett något sådant freak på sitt gym?

Nä men storkben på plankrövar finns det......

killer7
2008-04-26, 13:09
tack för svar allesams men jag har kört hyperextenions på en 90 graders bräda med upp till 40 kilo intill bröstet och har inte en enda gång känt något i rygg raden.jag gör dom kontrollerade fast muskeln känns som fan:D fast altid när jag får vikt som kmr ovanifrån blir det jävla krångel med ryggen.jag har kört hyperextensions kanske några månader nu med inga problem alls.

tp_88
2008-04-26, 13:29
tack för svar allesams men jag har kört hyperextenions på en 90 graders bräda med upp till 40 kilo intill bröstet och har inte en enda gång känt något i rygg raden.jag gör dom kontrollerade fast muskeln känns som fan:D fast altid när jag får vikt som kmr ovanifrån blir det jävla krångel med ryggen.jag har kört hyperextensions kanske några månader nu med inga problem alls.
... och jag kan lova dig att du inte hade fått några problem med korrekt utförda knäböj heller...

tntballe
2008-04-26, 13:37
tack för svar allesams men jag har kört hyperextenions på en 90 graders bräda med upp till 40 kilo intill bröstet och har inte en enda gång känt något i rygg raden.jag gör dom kontrollerade fast muskeln känns som fan:D fast altid när jag får vikt som kmr ovanifrån blir det jävla krångel med ryggen.jag har kört hyperextensions kanske några månader nu med inga problem alls.

Du kanske är för klen i ryggen, du får börja med lägre vikter i övningar där du har vikten på axlarna.

Eddie Vedder
2008-04-26, 14:13
och???:confused: har d med nåning o göra??? vilket löjlig påhopp. du e helt bäng i huvet. känns nästan att du e lite avundsjuk på chins.

Börjar bli dags att lugna ner sig nu kanske?

Du beter dig som en riktig barnrumpa och gnäller och gnäller genom precis hela tråden. Vägrar ta till dig ett enda råd och hugger på varenda ifrågasättande från andra medlemmar.

Du behöver inte svara på mitt inlägg, läs det bara och skärp dig sen. Fortsätter du på samma vis och häver ur dig saker som ovan då kan du räkna med att varningsprocenten börjar stiga så småningom

Robban
2008-04-26, 14:29
Rätta mig om jag har fel, men dessa två övningar tränar väl inte rumpmuskelaturen? Haha vad grymt rolig en person skulle se ut om han fick stora biffiga ben efter att ha tränat dessa två övningar men hade en helt otränad rumpa :D
Någon som sett något sådant freak på sitt gym?

På mig biter inte böj å mark heller. Noll rumpa... :D

Sniggel
2008-04-26, 16:52
http://www.bodyresults.com/_iexer/S2post8.gif denna med 2 20 kilos plattor intill bröstet för kanske 8-10 reps. jag VET att man slutar växa om man belastar ryggraden som till exempel på benpress.visst tränar jag bena lite lätt genom och jogga o springa o så men ingen styrkelyft. Försök inte vara så negativa bara och "trycka" ner mej.vill inte ha en massa smicker men inte heller en massa förklaringar varför jag e så dålig och att jag bara tränar triceps och pecs och om ni gjorde de skulle ni vara MYCKEt bättre en mej och så vidare.*grr*

1. Ingen försöker trycka ner dig. Du beter dig paranoid och defensiv, hugger tillbaka så fort du kan misstolka att någon skulle mena dig nåt illa.
2. Man slutar inte att växa av att belasta ryggen
3. Man belastar knappt ryggen i benpress eftersom trycket hamnar bakvid rumpan, nedre delen av ländryggen, men gör alltså itne så att kotorna pressas ihop
4. Försök vara lite trevligare, bara ett tips

Coach
2008-04-26, 17:44
En bakant till mig väger cirka 70kg och bänkar 120kg. Han släpper stången från utgångsläget utan någon kontroll what so ever och med hjälp av höften studsar han upp vikten igen. Mitt första intryck av dig - 16 år, "jag-mot-världen-attityd" och väldigt oerfaren - är att du förmodligen använder dig av liknande utförande. En film där du tar 80kg i bänkpress hade dock motbevisat mig och många andra i tråden väldigt snabbt :)

MVH

stahlberg
2008-04-26, 21:36
Min "kollega" - coach alltså - har inte läst trådens första inlägg ordentligt. killer7 skriver att han klarar "runt" 80 i bänkpress, inte exakt 80.

Detta betyder, att han antingen klarar något under 80 i bänkpress och avrundar det uppåt för att det ska se bättre ut. Eller också har han inte testat hur mycket han klarar utan gör en uppskattning (vilket jag tror).

Det sägs ingenting om utförandet. Lyftet kan vara ett "fuskbetonat" lyft. Ett osrtikt gymlyft på 80 kg kan motsvara 60-70 kg i tävlingsbänk. Detta är iof ett bra resultat för en 50 kg tung 16-åring - men inte omöjligt.

Det är lite oklart hur länge killer7 tränat. En helt otränad 50 kgs 15-åring lägger sig inte på bänken och pressar upp 80 kg.

Vad han vill få fram är ju att han är starkare än sådana som är "biffigare" än han- Det måste väl snarast gälla skolkompisar. Biffiga människor som styrketränar på gym lär nog klara mer än 80 kg i bänkpress.

tntballe
2008-04-26, 21:42
En litet tillägg stahlberg, det gäller biffiga killar som även dom väger runt 50kg.

zydar
2008-04-27, 09:09
Jag tycker han verkar stark.
Men vet inte vad han vill komma riktigt.
Starkare än biffiga killar på samma vikt.
Kan man vara biffig på 50kg?

Coach
2008-04-27, 09:39
Min "kollega" - coach alltså - har inte läst trådens första inlägg ordentligt. killer7 skriver att han klarar "runt" 80 i bänkpress, inte exakt 80.

Detta betyder, att han antingen klarar något under 80 i bänkpress och avrundar det uppåt för att det ska se bättre ut. Eller också har han inte testat hur mycket han klarar utan gör en uppskattning (vilket jag tror).

Det sägs ingenting om utförandet. Lyftet kan vara ett "fuskbetonat" lyft. Ett osrtikt gymlyft på 80 kg kan motsvara 60-70 kg i tävlingsbänk. Detta är iof ett bra resultat för en 50 kg tung 16-åring - men inte omöjligt.

Det är lite oklart hur länge killer7 tränat. En helt otränad 50 kgs 15-åring lägger sig inte på bänken och pressar upp 80 kg.

Vad han vill få fram är ju att han är starkare än sådana som är "biffigare" än han- Det måste väl snarast gälla skolkompisar. Biffiga människor som styrketränar på gym lär nog klara mer än 80 kg i bänkpress.

Jodå, jag har läst det första inlägget. Vad jag menar är att bänka runt (nöjd?) 80kg när man väger 50kg inte är särskilt bra om utförandet är katastrofalt. Ändå är det många som berömmer killer7s styrka för sin låga ålder och vikt, utan någon som helst aning om hans teknik.

tntballe
2008-04-27, 09:47
Jag tycker han verkar stark.
Men vet inte vad han vill komma riktigt.
Starkare än biffiga killar på samma vikt.
Kan man vara biffig på 50kg?

Får känslan av att det gäller killar med synligare muskler. Gäller ju även här på kolo, att har någon tvättbräda så är den personen lite mer biff än andra. Hur klena dom än är.

Allan
2008-04-27, 13:35
Det är fortfarande för låga vikter för att man ska kunna yttra sig om huruvida det är starkt eller inte. Och vi har inte heller sett utförandet.

Allan
2008-04-27, 13:36
Får känslan av att det gäller killar med synligare muskler. Gäller ju även här på kolo, att har någon tvättbräda så är den personen lite mer biff än andra. Hur klena dom än är.

Läser du bara fjårtistrådar? Det finns väl ingen vettig människa som tar synliga magrutor som intäkt för att de skulle vara kralligare än andra???