handdator

Visa fullständig version : Långvarig smärta i hela högersidan.


Sheogorath
2008-04-24, 07:56
Rakt på sak.

Jag har haft (konstant) vilovärk som ligger över höger sternocleiodomasoideus (halsmuskeln) som ofta förstärks och sprider sig över övre trapezius, masseter (tuggmuskeln) och ibland enda fram till ögonbrynet under flera år. De senaste två åren har jag dessutom kunnat få väldigt ont i framsidan av axeln efter belastning. Det kan också, inte helt sällan, istället sätta sig lateralt eller dorsalt. Smärtan på framsidan kan när det är riktigt illa ibland kännas huggande. En veckas vila brukar ta bort symptomen men inte ens längre sammanhängande vila tar bort problemet. Det återkommer direkt när kroppen börjar belastas. Kan t.o.m. triggas av en rask promenad.

Ibland (särskilt efter bänkpress/tricepspress och kast) kan smärtan också vandra ner över biceps och/eller brachialis, men går sällan över armbågen, men det händer att det sitter på underarmens doralsida också. Det kanske låter på min beskrivning som om smärtan "traskar runt", men sitter den över ett område (t.ex. nack/traps/hals/tuggmuskel) sitter den i regel där tills jag belastar mycket och då kan det även sätta sig i axeln. Det är alltså snarare så att smärta kan "breda ut sig" under vissa omständigheter, t.ex. hög belastning. Om jag smärtlindrar t.ex. axelns framsida med Voltaren-gel märker jag ofta att jag får ont på ett "nytt" ställe, vílket ju bara betyder att den starkare smärtan som nu lindrats maskerade en annan smärta.

Vilovärken i halsmuskeln har jag haft i flera år och smärtan i biceps har jag alltid kunnat provocera genom att kasta t.ex. sten, boxa eller göra andra explosiva rörelser, men just axelsmärtan har stegvis blivit värre och värre. Jag minns att jag även som tonåring drog mig för att kasta sten, och fick i perioder avstå från boxningen. Jiu-jitsu med sina kraftiga statiska drag är helt uteslutetet. Det kan t.o.m. provocera bicepssmärta även på vänster (!) sida. Dessa rörelser medfrörde åtminstone inte då, vad jag kan minnas, smärta från axeln, men gör det idag.

Jag har för ett par veckor sedan fått en kortisoninjektion men den hjälpte inte. Kanske träffade sprutan fel: vem vet. Jag ska få ytterligare injektioner imorgon.

Det är möjligt att vi har att göra med tre separata skador/inflammationer men hur som helst är jag j-vligt trött på detta, efter all denna tid.

Några noteringar är att högeraxeln ej ligger fixerad när jag t.ex. kör baksida axlar i cable-crossen, samt att den inte vill ligga retraherad när jag gör knäböj utan helt enkelt ser till att befinna sig längre fram än vänsteraxeln. Jag kan med muskelkraft tvinga den bak, men det är mycket ansträngande att hålla den där och det skänker naturligtvis ingen stabilitet för stången eftersom axeln inte ligger fixerad på rätt ställe.

De övningar som är absoluta no-no är stångpressar för bröst och stångsträck runt huvudet (triceps). Hantelpressar är i regel mer problemfria och för det mest helt oproblematiska.

Bänkpress har jag nu ersatt med breda "armböj plus" och smalbänk med smala "armböj plus", och stångsträck runt huvudet kör jag med riktigt låg vikt, höga reps (20) och långsamma kontrollerade repetitioner. Det känns som ett bra sätt att stärka upp nödvändig muskulatur som ev. kan vara försvagad.

Jag tränar också aktivt rörelsen att föra bak högeraxeln, för vilket vi har en kabelmaskin som är perfekt eftersom jag kan imitera positionen där axeln lägger sig framåt i knäböjen. Där tränar jag helt enkelt en mycket kort rörelse.

Jag har också brassat på ordentligt med roddar (som utförs i en position så att det blir en omvänd bänkpress), och utåtrotation. Allt dessa för att stärka upp skuldrans baksida.

Så vi får se hur långt detta räcker. Förslag på "diagnoser" mottages gärna. Trist att gå runt år efter år och ha ont, och nu dessutom ha sådana problem att träningsmängden och övningsvalet blir kraftigt inskränkt.

/Sheo

obesogen
2008-04-24, 08:36
Ska svara senare när jag har mer tid, men skippa kortisonsprutan!!!!!

obesogen
2008-04-24, 10:54
Ok ett snabbt svar. Som vanligt kan det bero på så många olika saker. Men jag skulle aldrig låta någon sätta en kortisonspruta på mig innan jag låtit någon utesluta alla andra tänkbara orsaker. Kortisonsprutan hjälper dessutom endast vid en pågående inflammation och då du haft detta i ett bra tag är den sannolikheten ytterst liten.

Spontant skulle det kunna vara någon form av reffererad smärtproblematik, vad det beror på är omöjligt att säga utan att ta en koll. Men jag skulle titta närmre på cervikalen, costae 1, övre bröstrygg, och de flesta strukturer kring axelleden. Nu har jag dåligt med kontakter i ditt område, men PM:a/ring David ("Sjukgymnast" här på forumet), han jobbar i Norrköpingsområdet men har kontakter över hela Sverige då många har gått hans kurser.

Guddi
2008-04-24, 12:30
Kolla med Anne Link Sheo, hon är duktig.. Hon har jobbat en hel del med nacke, hals och rygg, särskilt nacke. Helena Stenelo är också bra

Om inte annat så har dem säkert bra koll på sjukgymnasterna i Lundområdet.

Tolkia
2008-04-24, 12:32
Ok ett snabbt svar. Som vanligt kan det bero på så många olika saker. Men jag skulle aldrig låta någon sätta en kortisonspruta på mig innan jag låtit någon utesluta alla andra tänkbara orsaker. Kortisonsprutan hjälper dessutom endast vid en pågående inflammation och då du haft detta i ett bra tag är den sannolikheten ytterst liten.
Plus typ TUSEN.

Sheogorath
2008-04-24, 15:09
Kolla med Anne Link Sheo, hon är duktig.. Hon har jobbat en hel del med nacke, hals och rygg, särskilt nacke. Helena Stenelo är också bra

Om inte annat så har dem säkert bra koll på sjukgymnasterna i Lundområdet.

Efter ett snabbt googlande har jag nu både mail och telefon till Anne. Tusen tack!