handdator

Visa fullständig version : Akuta träningstips. Hjälp!


nashua
2008-04-24, 07:34
Hej, jag heter Niklas och behöver akut hjälp med min träning!
Det är så att jag har gymmat 4 grr/veckan i ungefär ett år nu. Mitt träningsprogram ser ut såhär nu:
Måndag: Biceps/Axlar
Tisdag: Mage/Rygg
Torsdag: Ben/Vader
Fredag: Bröst/Triceps

Efter jag har gymmat så dricker jag en GAINOMAX direkt efter träningen och käkar väl middag några timmar senare.

Jag är också ute och går en timme innan skolan, 4 dagar i veckan.

Även om jag tränar såhär pass mycket så lyckas jag inte märka någon skillnad på min kropp, utan man kan fortfarande ta ett rejält greep på magen. :D Jag har inte märkt någon större skillnad på min muskelmassa heller.

Värt att tillägga är att jag käkar godis/chips på helger, om det skulle ha någonting med saken att göra. Det kan väl även slinka ner nån godisbit på vardagarna också :)!

Hur ska jag lägga upp det här? Har hört av några kompisar att jag borde sluta gå på morgorna och bara träna 4ggr/veckan. Men hur går det då med att ta bort det där extra fläsket som jag har? :) Eller borde jag kanske satsa på att gå och gymma i omgångar?

Om någon skulle kunna hjälpa mig att lägga upp det här så skulle jag vara tacksam! Kan tillägga att jag har tillgång till gym ca 6 dagar/vecka, och gå kan jag väl göra varje dag? (Slipper helst helger)

Tack på förhand
/Niklas

forslund
2008-04-24, 07:53
Om det är att förlora fett du vill, då är det deffa du ska göra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Denna är till grymt stor hjälp. Läs den många gånger. :)

ArcTiC
2008-04-24, 07:56
* Vad vägde du när du började träna? Vad väger du nu?

nashua
2008-04-24, 08:00
vägde ca 70-75 när jag började. Idag vägde jag 72,1 nu på morgonen.. men det brukar ligga runt 70-75.

forslund det är väl inte förlora fett jag vill göra.. eller det är det väl också! Men försöker både förlora fett och träna samtidigt. Går det, eller måste man göra en sak i taget? :)

forslund
2008-04-24, 08:19
forslund det är väl inte förlora fett jag vill göra.. eller det är det väl också! Men försöker både förlora fett och träna samtidigt. Går det, eller måste man göra en sak i taget? :)

Nej, du kan inte bygga muskler och gå ner i vikt/fett samtidigt. Vissa nybörjare kanske kan till viss del, men det handlar egentligen bara om att äta mindre än vad du gör av med. Då går du ner i vikt. För att öka muskelmassan måste du äta mer än vad du gör av med, då går du upp i vikt och muskelmassa. Det går således inte att göra båda sakerna samtidigt.

ArcTiC
2008-04-24, 08:24
vägde ca 70-75 när jag började. Idag vägde jag 72,1 nu på morgonen.. men det brukar ligga runt 70-75.

forslund det är väl inte förlora fett jag vill göra.. eller det är det väl också! Men försöker både förlora fett och träna samtidigt. Går det, eller måste man göra en sak i taget? :)

Något förenklat:

Energiöverskott (du får i dig mer energi än vad du gör av med) + styrketräning = "Bulkning" = förutsättningar för att bygga muskler.

Energiunderskott (du får i dig mindre energi än vad du behöver t.ex. genom att lägga om kosten, att konditionsträna eller genom en kombination av de båda) + stryketräning = "Deffning" = förutsättningar för att bli av med fett samtidigt som förlust av muskelmassan minimeras.

I och omkring energibalans (förmodligen det du ligger på) = varken hackat eller malet


Hur ser ditt schema ut i detalj?

Atjoo
2008-04-24, 08:25
Att förlora fett gör du effektivast genom att ligga på ett kaloriunderskott (äta mindre mat,energi än du förbrukar) samtidigt som du kombinerar detta med träning för att just förbruka mer kalorier.
Problemet med ett kaloriunderskott är att det blir svårare att bygga muskelmassa samtidigt, det går långsammare om inte annat.

Missuppfatta mig inte, det går självklart att bygga muskler och tappa fett samtidigt men att göra en sak i taget är oftast effektivare (bulk/deff). Det är inte så att du kommer förlora muskler för att du äter mindre, förutsatt att du äter bra och inte tar till extrema minskningar i matintag.

Försök variera din träning lite, ät bra mat och gärna lite mindre om ditt mål är att gå ner i kroppsfett och kanske se lite starkare ut.

Kanske blev lite rörigt men hoppas jag kan hjälpa, rätta mig gärna om jag har fel. /Andreas

nashua
2008-04-24, 08:28
Hur tycker ni jag ska göra då? Vad borde jag satsa på? :) Ni som är experter! Borde jag skippa att gå ut och gå?

Vägled mig! Känner mig lite vilsen. *gah!*

EDIT: Missade atjoo's post.. Så då tycker du att jag borde fortsätta som jag gör nu? Tänk er att ni är min personliga tränare, hur hade ni lagt upp träningen?

Rex
2008-04-24, 08:37
Träna så som du gör just nu!

- Räkna ut hur mycket energi du förbrukar varje dag.. låt oss säga att det är 2500kcal / dagligen.
- Då behöver du ligga -500kcal dagligen för att förlora ½kg per vecka.
- Protein är viktigt under deff, satt du inte förlorar allt för mycke muskler. 2gram per kilo brukar räcka.
- Gå ut o gå på morgonen..

Ett par andra tips är ju att du ska skita i vågen, kolla bara lite då och då.. skaffa måttband och mät istället. Skit i skräpmat i ett par veckor.

Atjoo
2008-04-24, 08:40
Att gå ut och gå på morgonen är ingenting direkt negativt så länge det inte är något du tycker är riktigt jobbigt att orka med (sämre humör). Jag tror inte det är något större problem med din träning. Om du inte tränar till någon speciell tävling eller några speciella mål som kräver att du delar upp träningen skulle jag börja köra halvkroppspass där jag ena dagen kör överkropp och andra dagen underkropp.

Ett exempel skulle kunna vara:
Måndag: Bröst, Rygg, Axlar etc
Tisdag: Framsida lår, baksida lår, vader etc
Onsdag: Vila
Torsdag, Fredag: Börja om.

De flesta övningar bör vara flerledsövningar så att du även får med alla mindre muskelgrupper som hjälper till vid lyften. Exempelvis på bröst skulle du kunna köra bänkpress, denna övning aktiverar inte bara brösten utan även bland annat triceps (baksidan av armen) arbetar.

Hoppas du lärt dig något, I övrigt rekomenderar jag Deffguiden av King Grub(http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) där du kan lära dig mycket även om du inte är ute efter en Deff.

Det här är bara ett exempel, annars tycker jag absolut du ska träna som du trivs. "All träning är bättre än ingen träning"