handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin vid deff


Shark
2008-04-23, 23:53
Jag äter ca 0.5g malto/dextros per kilovikt under/direkt efter träning i samband med 1 dl proteinpulver.. Jag har börjat deffa nu och undrar ifall det är bäst att lägga av med maltodextrinet? Jag misstänker dock att jag lika gärna kan fortsätta köra med det eftersom det är kcal in vs ut som gäller? Jag orkar mycket mer på gymmet när jag äter det och jag behöver ju kolhydrater, även om jag har minskat på det. Så, går det bra att fortsätta med det? Jag menar, jag tar typ en halv portion också av pulvret!

mvh

Fatcan
2008-04-24, 00:01
Jag äter ca 0.5g malto/dextros per kilovikt under/direkt efter träning i samband med 1 dl proteinpulver.. Jag har börjat deffa nu och undrar ifall det är bäst att lägga av med maltodextrinet? Jag misstänker dock att jag lika gärna kan fortsätta köra med det eftersom det är kcal in vs ut som gäller? Jag orkar mycket mer på gymmet när jag äter det och jag behöver ju kolhydrater, även om jag har minskat på det. Så, går det bra att fortsätta med det? Jag menar, jag tar typ en halv portion också av pulvret!

mvh

Kör på tycker jag, finns väl inget negativt med att fylla på med kolhydrater efter träningen, så länge du räknar in det i ditt dagliga kcal-intag. Så gör jag och det funkar bra.

Koloftw
2008-04-24, 00:31
Visst kan du det. Men det är svårare att säkerställa näringsbehoven på ett energiunderskott, och om man då lägger till näringslöst kolhydratpulver så blir det ännu svårare.

Samt att det mättar sämre.

Men på deffresultaten lär det ha 0% praktisk påverkan om du äter kolhydrat från malto eller potatis.

Fatcan
2008-04-24, 01:19
Visst kan du det. Men det är svårare att säkerställa näringsbehoven på ett energiunderskott, och om man då lägger till näringslöst kolhydratpulver så blir det ännu svårare.

Inte särskilt, det är bara att äta lite grönsaker till varje måltid. Ett par morötter, lite vitkål, tomater osv tar inte upp många kcal.

Rahf
2008-04-24, 09:36
En ny fruktsort till varje måltid och man ligger på ett häftigt överskott inom de flesta vitaminkategorier även under deff. Malto funkar att fortsätta med, jag skar ner på mitt men hade kört på cirka 1g/kg innan deff.

Shark
2008-04-24, 10:44
Ok, tack för svaren!

Koloftw
2008-04-24, 11:40
En ny fruktsort till varje måltid och man ligger på ett häftigt överskott inom de flesta vitaminkategorier även under deff. Malto funkar att fortsätta med, jag skar ner på mitt men hade kört på cirka 1g/kg innan deff.

Frukt är inte särskilt näringsrikt i förhållande till animaliska livsmedel. Förutom vitamin-C och antioxidanter.

Rahf
2008-04-24, 14:26
Frukt är inte särskilt näringsrikt i förhållande till animaliska livsmedel. Förutom vitamin-C och antioxidanter.

Ser du till per 100g nu? För så räknar inte jag och jag vågar påstå att tre blandade frukter á 500g innehåller ett potpurri av mikronäringsämnen för att inte tala om fiber. Vitamin C, E och A är antioxidanter.

Eddie Vedder
2008-04-24, 15:13
Vitamin C, E och A är antioxidanter.

I frukt är det fattigt på vitamin E, få frukter är särskilt rika på betakaroten. Det är just ämnen med antioxidativ effekt som sagt. Både kända och mer oidentifierade ämnen samt kombinationer av dessa som tillskriver frukt dess hälsofördelar.

Essentiella makronutrienter är frukt inte särskilt rikt på generellt sett.

Scratch89
2008-04-24, 15:50
Att inte Eddie skrev någonting om broccoli i sitt förra inlägg är över mitt förstånd. :D

Rahf
2008-04-24, 16:31
I frukt är det fattigt på vitamin E, få frukter är särskilt rika på betakaroten. Det är just ämnen med antioxidativ effekt som sagt. Både kända och mer oidentifierade ämnen samt kombinationer av dessa som tillskriver frukt dess hälsofördelar.

Essentiella makronutrienter är frukt inte särskilt rikt på generellt sett.

Makronutrienter har jag inte nämnt något om heller utan fokuserade på just mikronäringsämnen. Där kan jag självklart hålla med om att både frukt och grönsaker är fattiga. Anledningen till att jag drog upp det är för att jag har tolkat inläggen som att det är mikronäringsämnen som diskuteras och utgår alltså därifrån.

Eddie Vedder
2008-04-24, 16:39
Makronutrienter har jag inte nämnt något om heller utan fokuserade på just mikronäringsämnen.Där kan jag självklart hålla med om att både frukt och grönsaker är fattiga. Anledningen till att jag drog upp det är för att jag har tolkat inläggen som att det är mikronäringsämnen som diskuteras och utgår alltså därifrån.

Jag skrev fel, jag menade mikronutrienter och inget annat. Och där ÄR frukt relativt fattigt om man bortser från C-vitamin.

Blandar vi även in grönsaker ökar näringstätheten/100g något, det håller jag med om. I alla fall vissa. Scratch89 nämner broccoli och det är mycket näringsrikt, likaså spenat och grönkål.

Men fortfarande får de mest näringsrika grönsakerna stryk mot t.ex. ägg och fisk och mjölk.

Att inte Eddie skrev någonting om broccoli i sitt förra inlägg är över mitt förstånd. :D

Pratade enbart om frukt då.

maRRtin
2008-04-24, 17:37
Jag skulle vilja påstå att det är viktigare under diet, för att säkra sig om en effektiv glykogeninlagring.