handdator

Visa fullständig version : Uppsvälld


1684_
2008-04-23, 18:50
Vf blir jag alltid uppsvälld i magen som en, ballong efter mitt sista målmat, fubergavregryn med mjölk och lite russin, kvarg?
Jag kokar ALLTID gröten 5-10min EXTRA så grynen verkligen sväller upp och mina grötportioner e inte stenhårda utan lite mert som "välling" hållet.
Jag äter varekn för tajt eller långt emellan mina måltider heller och vätska finns dte gott om i magen med*screwy* Idag bytte jag ut havregrynen emot gyllenhamars fiberhavregryn men det blev fan VÄRRE*gah!* Så nu sitter jag här emd uppsvälld mage å känner mig som en fet flodhäst och vill ut å "motionera" bort det.
*mini

Sen undrar jag hur d kmr sig att det e hela 7/100g fett i en fibrehavregyn, e det bra?

forslund
2008-04-23, 18:53
En full magsäck tar upp mer plats än en tom. Det är ju logiskt, och händer antagligen varenda person, mer eller mindre. Samma är det för mig, direkt efter käket är magen mycket större än normalt.

1684_
2008-04-23, 19:03
En full magsäck tar upp mer plats än en tom. Det är ju logiskt, och händer antagligen varenda person, mer eller mindre. Samma är det för mig, direkt efter käket är magen mycket större än normalt.

jag tror inte du fattar hur uppsvälld jag e så, till och emd familjen tycker det e knepigt.

Eddie Vedder
2008-04-23, 19:06
Sen undrar jag hur d kmr sig att det e hela 7/100g fett i en fibrehavregyn, e det bra?

Vad du menar med "hur d kmr sig" förstår jag inte riktigt. Alltså jag förstår vad det betyder men inte riktigt vad du menar. Havren är fetare än andra spannmål helt enkelt, alla grödor i världen får inte samma sammansättning och havren är lite fetare. Den är ju även mer proteinrik än många andra t.ex.

Hursomhelst stämmer fettinnehållet på "genomsnittshavregrynet" och fettsammansättningen är bra skulle jag påstå.

Beepfaaarp
2008-04-23, 19:59
Om det blev värre med mer fibrer kanske du ska testa lite mindre.

Sverker
2008-04-23, 20:01
Varför köpa fiberhavregryn ?
Vanliga havregryn är fulla med kostfibrer redan från början. Dels olöslig cellulosa som ger tarmarna motion och dels lösliga fibrer som beta-glukan.

1684_
2008-04-23, 20:04
Varför köpa fiberhavregryn ?
Vanliga havregryn är fulla med kostfibrer redan från början. Dels olöslig cellulosa som ger tarmarna motion och dels lösliga fibrer som beta-glukan.

för jag vill inte bli "fet" av all snabb skit man äter i övrigt som ris, pasta osv.
Jag behöver mina kostfibrer oxå, dessutom vill jag ge musklerna något att ha långsamt under en hel natt.

Eddie Vedder
2008-04-23, 20:08
för jag vill inte bli "fet" av all snabb skit man äter i övrigt som ris, pasta osv.
Jag behöver mina kostfibrer oxå, dessutom vill jag ge musklerna något att ha långsamt under en hel natt.

Havregrynsgröt utan extra vetekli är knappast supersnabbt om man säger så.;) Och inte blir du fet av pasta och ris i sig, varför skulle du bli det?

Slutligen är inte pasta snabba kolhydrater det heller, då är t.ex. havregrynsgröt snabbare antagligen.:D:Virro

1684_
2008-04-23, 20:13
Havregrynsgröt utan extra vetekli är knappast supersnabbt om man säger så.;) Och inte blir du fet av pasta och ris i sig, varför skulle du bli det?

Slutligen är inte pasta snabba kolhydrater det heller, då är t.ex. havregrynsgröt snabbare antagligen.:D:Virro

JAmen jag vill ju GE kroppen något att ARBETA med under nattens gång!
Jag får i mig mina snabba kolhydrater via russina så mina muskler får i sig det snabbt ändå. annars hade man väl knappast lagt på sig något vettigt på kroppen ,

Eddie Vedder
2008-04-23, 20:27
JAmen jag vill ju GE kroppen något att ARBETA med under nattens gång!

Tro mig, det får du definitivt från vanliga havregryn också.

Jag får i mig mina snabba kolhydrater via russina så mina muskler får i sig det snabbt ändå. annars hade man väl knappast lagt på sig något vettigt på kroppen ,

Även russin är väldigt fiberrikt. Och snabba kolhydrater är knappast något som bygger i sig. Det är den totala mängden kolhydrater som är av vikt för att upprätthålla glykogennivåer i skelettmuskulaturen, det som BYGGER är aminosyrorna (alltså protein) och inte kolhydrater.

Icefire
2008-04-23, 20:28
JAmen jag vill ju GE kroppen något att ARBETA med under nattens gång!

Det kanske är just därför du får magproblem, för mycket fibrer mår magen inte bra av. http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12482&epslanguage=SV
Annars kan det vara den kokta mjölken som är svårsmält. Laktosen skulle också kunna vara problemet.

Morty
2008-04-24, 08:50
Bara jag som misstänker en viss känslighet mot laktos?

EDIT: Kul skämt att det var det som icefire skrev, och jag läste inte sista meningen >.<

lamerica
2008-04-24, 13:31
Min förra flickvän var så där. Tyckte det var gulligt när hon helt plötsligt svällde upp som en ballong! :) Verkar inte finnas nån speciell anledning till det heller.

1684_
2008-04-24, 15:14
Min förra flickvän var så där. Tyckte det var gulligt när hon helt plötsligt svällde upp som en ballong! :) Verkar inte finnas nån speciell anledning till det heller.

a men den uppsvälldighet jag har e kanske inte så jäkla skönt.

1684_
2008-04-24, 15:15
Bara jag som misstänker en viss känslighet mot laktos?

EDIT: Kul skämt att det var det som icefire skrev, och jag läste inte sista meningen >.<

har redan testat och e inte laktosintolerant.

1684_
2008-04-24, 15:15
Det kanske är just därför du får magproblem, för mycket fibrer mår magen inte bra av. http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12482&epslanguage=SV
Annars kan det vara den kokta mjölken som är svårsmält. Laktosen skulle också kunna vara problemet.

äter inte fibrer knappt, bara gröten.

Mega_man1000
2008-04-24, 21:29
testa något annat till fukost istället för gröt! som typ musli och fil;) Bara för att se ifall det sker en förendring

Eddie Vedder
2008-04-24, 21:36
testa något annat till fukost istället för gröt! som typ musli och fil;) Bara för att se ifall det sker en förendring

Varför kan du aldrig läsa trådarna innan du postar? :smash: Finns väl ingen anledning till att skriva i en tråd du inte ens läst? Det är ju efter hennes SISTA måltid, inte frukost!

Morrris
2008-04-27, 19:31
Kan låta dumt, men du äter inte väldigt snabbt så att du får i dig en massa luft?

Mega_man1000
2008-04-28, 15:19
Varför kan du aldrig läsa trådarna innan du postar? :smash: Finns väl ingen anledning till att skriva i en tråd du inte ens läst? Det är ju efter hennes SISTA måltid, inte frukost!

jasså??? *grr27* fan sorry såg inte det;)

auToeXeC
2008-04-28, 15:31
Men hur mycket rör detta sig om? För själv kan jag kanske ha ett midjemått på 83cm på morgonen och kvällen ligger man på 86-87cm?

Durre
2008-04-28, 15:36
Bara jag som känner att problemet är ingen bid deal? Om du nu blir uppsvälld på kvällen gör väl inte det något, du sover väl endå. Byt ut maten om det är så störande då, som det finns exempel på i tråden. Du kommer antaligen inte få några mer råd så lev vidare eller förändra något.

1684_
2008-04-28, 19:24
Bara jag som känner att problemet är ingen bid deal? Om du nu blir uppsvälld på kvällen gör väl inte det något, du sover väl endå. Byt ut maten om det är så störande då, som det finns exempel på i tråden. Du kommer antaligen inte få några mer råd så lev vidare eller förändra något.

Jaha så du menade att jag inte ens skulle FRÅGAT om råd för tänk OM det fanns råd att få?:S ööh.. aja, som om, sök inte läkar hjälp, skit i det. och lev viadre. haha aja

melle
2008-04-28, 21:16
hejhej!

Förut åt jag russin i min gröt och jag blev väldigt uppsvälld av det trots att jag inte åt särskilt många russin. Fastän jag älskar att ha russin i gröten så insåg jag ändå till slut att det troligen var de som gjorde mig uppsvälld =/. Slutade att äta dem och det blev genast bättre, så mitt tips är att testa att skippa russinen. Du kan ju ta i lite sötnigsmedel om det är den söta smaken du är ute efter, dessutom är inte russin särskilt nyttigt heller men ack så GOTT! Blir du fisig också så är det definitivt russinen som ska bort hehe.

Lycka till =)

Durre
2008-04-28, 21:29
Jaha så du menade att jag inte ens skulle FRÅGAT om råd för tänk OM det fanns råd att få?:S ööh.. aja, som om, sök inte läkar hjälp, skit i det. och lev viadre. haha aja

Det sa jag aldrig, jag sa att du antagligen fått de svår du kan få och det verkar som det endå inte leder någon vart. För du verkar ju inte nöjd med svaren...

nickodemus
2008-05-01, 15:35
varför ska du ge din mage något att jobba med på natten?

1684_
2008-05-01, 16:21
hejhej!

Förut åt jag russin i min gröt och jag blev väldigt uppsvälld av det trots att jag inte åt särskilt många russin. Fastän jag älskar att ha russin i gröten så insåg jag ändå till slut att det troligen var de som gjorde mig uppsvälld =/. Slutade att äta dem och det blev genast bättre, så mitt tips är att testa att skippa russinen. Du kan ju ta i lite sötnigsmedel om det är den söta smaken du är ute efter, dessutom är inte russin särskilt nyttigt heller men ack så GOTT! Blir du fisig också så är det definitivt russinen som ska bort hehe.

Lycka till =)

russin e ju nyttigt eftersom det e torkadvindruva, å ätit d varenda dag i 4år å inte blivit "tjock" så. Jag kokar mina russin så dom e rätt så lättsmälta med, så nej russina e d inget fel på. MEN däremot skulle jag äta dom utan ha kokat dom så skulle d blivit jävla gnäll på magen.

Raggis
2008-05-01, 18:56
russin e ju nyttigt eftersom det e torkadvindruva, å ätit d varenda dag i 4år å inte blivit "tjock" så. Jag kokar mina russin så dom e rätt så lättsmälta med, så nej russina e d inget fel på. MEN däremot skulle jag äta dom utan ha kokat dom så skulle d blivit jävla gnäll på magen.

Men tjock och uppsvälld är INTE samma sak...

skaparn
2008-05-01, 19:13
Men tjock och uppsvälld är INTE samma sak...

Fast det är en barnlek att åstadkomma kombinationen...

1684_
2008-05-01, 19:51
Men tjock och uppsvälld är INTE samma sak...

har jag sagt det?:S jag säger att jag BLIR uppsvälld efter viossa måltider men har nu kommit på vad felet e!
Jag sa att jag HAR inte bliviut " tjock " på dom 4år då jag har ätit russin varenda dag, som HON tjejen påstog var onyttigt. LÄS vad man skriver istället.

Raggis
2008-05-01, 19:56
Förut åt jag russin i min gröt och jag blev väldigt uppsvälld av det trots att jag inte åt särskilt många russin.


russin e ju nyttigt eftersom det e torkadvindruva, å ätit d varenda dag i 4år å inte blivit "tjock" så.

ROIDRAGE!1111 *screwy*

Hon skrev aldrig att det var onyttigt. Melle skrev dock att hon blev väldigt uppsvälld av just russin.

Eddie Vedder
2008-05-01, 19:57
som HON tjejen påstog var onyttigt. LÄS vad man skriver istället.

Läs själv vad andra skriver. "HON tjejen", d.v.s. melle, skrev ett jättebra inlägg och delade med sig av sina erfarenheter för att hjälpa dig och vara schysst.

Men du beter dig lika löjligt som genom hela tråden hittills. Klart du inte måste bli tjock på russin, russins energivärde är likvärdigt med godis men det är mer näringsrikt. Du blir inte per automatik tjock av varken godis eller russin och ingen har heller påstått det.

Jag förstår inte vad du vill få ut av tråden egentligen. Du ställer en fråga och flera personer, inklusive jag själv, försöker tipsa och komma med eventuella förslag på förändringar och resonemang kring vad orsaken kan vara. Men allt du själv bidrar med är gnäll. Tråkigt att du är så otacksam mot hjälp du får...

Robbin
2008-05-02, 08:21
Fan va dryg man kan vara *gah!*

Du kan bli fet på dina underbara fiberhavregryn med om du inte visste det.

AlexGBG
2008-05-02, 09:38
vad var problemet då? kan väl vara trevligt att dela med sig för dom som sen söker efter samma problemstälning

Tolkia
2008-05-02, 09:38
Idag bytte jag ut havregrynen emot gyllenhamars fiberhavregryn men det blev fan VÄRRE*gah!* Så nu sitter jag här emd uppsvälld mage å känner mig som en fet flodhäst och vill ut å "motionera" bort det.
Om du har problem med gasbildning och dessa förvärras av att du börjar äta fiberhavregryn kanske det vore läge att överväga huruvida du verkligen behöver äta mer fibrer (som redan påpekats).

Jag undrar om det inte snarast är det i citatet markerade som är problemet du behöver jobba med, d.v.s. din perception och din reaktion på den. Du presenterar lite för mycket ångest kring risken för att bli tjock (hur du nu definierar tjock) och olika matvarors nyttighet/onyttighet/varande på förbudslistan här och i andra trådar för att det skall verka riktigt bra. Det problemet kan dock knappast någon här lösa.

Endura
2008-05-02, 12:35
Jag undrar om det inte snarast är det i citatet markerade som är problemet du behöver jobba med, d.v.s. din perception och din reaktion på den. Du presenterar lite för mycket ångest kring risken för att bli tjock (hur du nu definierar tjock) och olika matvarors nyttighet/onyttighet/varande på förbudslistan här och i andra trådar för att det skall verka riktigt bra. Det problemet kan dock knappast någon här lösa.

+1

Klockren, som alltid Tolkia! :thumbup:

Cohen
2008-05-02, 19:50
Om du har problem med gasbildning och dessa förvärras av att du börjar äta fiberhavregryn kanske det vore läge att överväga huruvida du verkligen behöver äta mer fibrer (som redan påpekats).

Jag undrar om det inte snarast är det i citatet markerade som är problemet du behöver jobba med, d.v.s. din perception och din reaktion på den. Du presenterar lite för mycket ångest kring risken för att bli tjock (hur du nu definierar tjock) och olika matvarors nyttighet/onyttighet/varande på förbudslistan här och i andra trådar för att det skall verka riktigt bra. Det problemet kan dock knappast någon här lösa.

En till +1.

Tänkte samma sak första gången jag läste tråden.

Morty
2008-05-05, 15:27
Varför sånt onödigt jävla drama?? Jag förstår inte. 2 fulla sidor med förslag och du bara whinar. Melle skrev ett jättebra inlägg som du totalt sågade utan att ens ta det i consideration (på svenska??). Att du dessutom skriver på sjukt jobbig svenska gör ju inte saken bättre.

Men än en gång så har folk trots detta verkligen försökt. Jag älskar kolozzeum :)