handdator

Visa fullständig version : Liposinol?


cerial
2008-04-23, 18:09
Såg reklamen på TVn och tänkte att "Fan, gubbarna (och gummorna) på kolo kommer säkert rådissa den här produkten." så jag måste höra om jag hade rätt? De hänvisar till att "Liposinol™ är en certifierad medicinsk produkt vars säkerhet och effekt har bedömts enligt direktivet för medicintekniska produkter 93/42/EEC." Vad betyder det i termer av effekt?

Så, vad säger ni, deffgurus?*popcorn*

[UnTr] freshmint
2008-04-23, 18:46
Någon bluff är nog inte så troligt att det är.

Bara icke-energigivande olösliga fibrer som binder fett i tarmen och förhindrar att det absorberas, likt t.ex. chitosan

cerial
2008-04-26, 11:02
Är inte det ganska revolutionerande? Jag menar, om jag stoppar i mig fett (energi) plus piller ger det ett mindre energiupptag? Den gamla klassikern "kaloribalansen = Energi in - förbrännd energi" får väl se sig lite nudgad i kanten då? Och, är inte detta någon slags magisk minus kalori?

(lite provokation, men vill ha lite svar, gärna från nån av er mods med nån fet (ordvits!) studie som bringar lite klarhet.)

Eddie Vedder
2008-04-26, 11:11
Är inte det ganska revolutionerande? Jag menar, om jag stoppar i mig fett (energi) plus piller ger det ett mindre energiupptag? Den gamla klassikern "kaloribalansen = Energi in - förbrännd energi" får väl se sig lite nudgad i kanten då? Och, är inte detta någon slags magisk minus kalori?


Nej det förändrar ingenting på den punkten. [UnTr] freshmint jämför med chitosan så jag gissar att detta är en lipashämmare?

Lipashämmare gör precis vad ordet antyder, d.v.s. hämmar kroppens lipasaktivitet. Lipaser är fettspjälkande enzymer i kroppen och om dessa inte funkar så kan inte fettkedjorna spjälkas och absorberas i tarmen.

Att man skiter ut det motverkar alltså inte termodynamikens lag.;)

Sverker
2008-04-26, 11:28
Nu är ju inte ringmuskeln gjord för att hålla tillbaka fett. Blir lite Antabus över det hela, man undviker fet mat:D

cerial
2008-04-26, 13:16
Jag trodde att detta preparat var läkemedelsklassat? hade en riktigt tjock kompis för 5år sedan som skulle få nånslags diarrépiller mot sin fetma? Han var dock tvungen att gå ner 5-10kg först på egen hand. Nu minns jag inte vad detta hette, men är det samma aktiva substans / fysiologiska effekt som detta preparat?

Sverker
2008-04-26, 13:44
Xenical heter läkemedlet.
Effekten är samma men, jag vet inte om det har samma aktiva substans eller verkar på samma enzymer.

Mental
2008-04-26, 13:46
Ett enda in vivo försök, resten invitro enligt de själva

http://www.liposinol.com/liposinol_csty.htm

Och det var en pilotstudie, uppenbarligen utan uppföljning eller med dåligt resultat?

Det kan inte vara läkemedelsklassat i sverige, då skulle det bara säljas på apotek.

Edit, sen att de inte skriver vart studierna är utförda, eller om man kan läsa dem, eller om de är pubilcerade någonstans ger mig bluffvibbar

Kischen
2008-05-10, 14:53
Ett enda in vivo försök, resten invitro enligt de själva

http://www.liposinol.com/liposinol_csty.htm

Och det var en pilotstudie, uppenbarligen utan uppföljning eller med dåligt resultat?

Det kan inte vara läkemedelsklassat i sverige, då skulle det bara säljas på apotek.

Edit, sen att de inte skriver vart studierna är utförda, eller om man kan läsa dem, eller om de är pubilcerade någonstans ger mig bluffvibbar

Men det säljs på apoteket? Vet iofs inte om det säljs på andra ställen också. :cool:

patashnik
2008-05-10, 16:45
Edit, sen att de inte skriver vart studierna är utförda, eller om man kan läsa dem, eller om de är pubilcerade någonstans ger mig bluffvibbar

+1
Typiskt den här typen av oseriösa företag att göra så, antingen hänvisa till "hemliga" studier, och vägra lämna ut dem (som om det var frågan om ett hemligt recept, hade de klara bevis på att produkten fungerade hade de ju knappast undanhållit dem...*rolleyes*) eller hänvisa till forskning som faktiskt är utförd och tillgänglig, men "glömma" nämna att studierna bara visade att produkten saknar effekt. Men hur många svenssons orkar kolla upp referenserna när de köper antibakfyllemedel på Pressbyrån, t.ex.? ;) Inte minst kosmetikabranschen är ju fenomenalt lömsk när det gäller detta.

Eddie: det är ingen pankreaslipashämmare som Xenical, utan bara diverse fibrer som ska suga åt sig fett och gallsalter, enligt hemsidan.

edit: Nu vet jag ju ingenting om preparatet ifråga, så det är möjligt att det har någon effekt... men det ser ju lite misstänkt ut.

Angel
2008-11-15, 21:42
Någon som testat detta än?

Lockzi
2008-11-16, 21:43
Är själv väldigt intresserad. Borde väl iaf ge mättnadskänsla p.g.a. fibrerna?
Blir fruktansvärt hungrig efter 18:00 och det går inte mer än 1h efter middagen som jag är hungrig och det spelar ingen roll hur mycket jag äter. Inte så bra för deffen alls!

Angel
2008-11-16, 21:49
Ska nog köpa och testa.