handdator

Visa fullständig version : Sola solarium, en nybörjares undran


Allram
2008-04-23, 17:22
Hallå!

Nu är det så att jag vill börja sola lite solarium. Så jag är brun och fin till balen och studenten och så. Men det är så att jag har aldrig solat solarium innan. Så jag har lite funderingar och frågor.

Vad är bra att tänka på första gången man solar, om man utgår från att man är helt vinterblek? Smörja in sig? Hur länge ska man sola i början? Hur ofta i veckan?

Vilken tidpunkt tror ni är den bästa? Efter gymmet? Före gymmet? Före duschen efter gymmet? O.s.v.

Det ska tilläggas att det är ett "dubbelt" solarium jag kommer att sola i, alltså att man solar båda sidor samtidigt.
Det kostar 10kr för 8 minuter ifall det är till någon hjälp. :)

Finns säkerligen massvis med andra saker som är bra att tänka på och veta som jag inte tänkt på. Kan som sagt ingenting om detta så precis alla tips och idéer är välkomna!

Stort tack! /Allram

Masdonne
2008-04-23, 17:26
Hallå!

Nu är det så att jag vill börja sola lite solarium. Så jag är brun och fin till balen och studenten och så. Men det är så att jag har aldrig solat solarium innan. Så jag har lite funderingar och frågor.

Vad är bra att tänka på första gången man solar, om man utgår från att man är helt vinterblek? Smörja in sig? Hur länge ska man sola i början? Hur ofta i veckan?

Vilken tidpunkt tror ni är den bästa? Efter gymmet? Före gymmet? Före duschen efter gymmet? O.s.v.

Det ska tilläggas att det är ett "dubbelt" solarium jag kommer att sola i, alltså att man solar båda sidor samtidigt.
Det kostar 10kr för 8 minuter ifall det är till någon hjälp. :)

Finns säkerligen massvis med andra saker som är bra att tänka på och veta som jag inte tänkt på. Kan som sagt ingenting om detta så precis alla tips och idéer är välkomna!

Stort tack! /Allram

Jag tror inte du ska smörja in dig första gången, men börja med lägsta antalet första gången för att sedan öka succesivt. Det är inte så bra att sola för mycket så sola max 1 gång i veckan.

Jag har dessutom hört att man INTE ska duscha direkt efter solarium, trots att man blir ganska blöt... ^^

internethjälten
2008-04-23, 17:33
läs instruktionen som finns på solariet, står om hudtyper etc.

Allram
2008-04-23, 17:33
läs instruktionen som finns på solariet, står om hudtyper etc.

Vart menar du? På själva "solariumet"?

vsson
2008-04-23, 17:53
Vart menar du? På själva "solariumet"?

I rummet där solariet står, skulle jag gissa att det sitter info.

tron
2008-04-23, 17:56
Kan tipsa dig om att solen legat på hela veckan annars.

Kabuto
2008-04-23, 18:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112411 Står lite granna dära...

Tricklev
2008-04-23, 19:16
Jag har dessutom hört att man INTE ska duscha direkt efter solarium, trots att man blir ganska blöt... ^^

Det är bara en myt.

Allram
2008-04-23, 19:40
Tack för tipset! Är det någon som kan tala av egen erfarnhet vad som är bäst? När är det bästa att sola o.s.v? Samt finns de någon typ av "hudlista" eller är det att satsa på att de finns vid solariumen?

Exdiaq
2008-04-23, 19:43
http://www.meddo.se/files/submenu/11/Hudtabel.jpg

tobbo
2008-04-23, 19:52
I regel brukar det stå vid solariumet så jag skulle nog kolla där istället för någon allmän rekommendation för styrkan varierar från olika maskiner.

L-Sami
2008-04-23, 20:53
Jag är erfaren solare så här gör jag

1. Duschar, skrubbar bort döda hudceller med en skrubbvante. Babyolja är grymt bra efter man har skrubbat hyn.
2. Smörjer in mig med hudlotion (En deeptan kräm är ännu bättre)
3. Solar
4. Kommer hem duschar och smörjer in med hudlotion.

Viktigt är att man håller huden fuktig med en hudlotion och babyolja om man vill behålla en bra bränna.

Som första gångare, så är 10min lagom, sen succesivt öka solarietiden. 20min när man är någorlunda brun.

KlopFer
2008-04-23, 21:45
Jag är erfaren solare så här gör jag

1. Duschar, skrubbar bort döda hudceller med en skrubbvante. Babyolja är grymt bra efter man har skrubbat hyn.
2. Smörjer in mig med hudlotion (En deeptan kräm är ännu bättre)
3. Solar
4. Kommer hem duschar och smörjer in med hudlotion.

Viktigt är att man håller huden fuktig med en hudlotion och babyolja om man vill behålla en bra bränna.

Som första gångare, så är 10min lagom, sen succesivt öka solarietiden. 20min när man är någorlunda brun.

Damn, så seriös är inte jag med solning :D

Undrar vad mamma säger när jag ber henne handla babyolja nästa gång hon handlar :confused:

L-Sami
2008-04-23, 22:00
Damn, så seriös är inte jag med solning :D

Undrar vad mamma säger när jag ber henne handla babyolja nästa gång hon handlar :confused:

Man sparar både tid och pengar genom att göra det seriöst :) Vill man bibehålla en bra bränna så gäller det att man anstränger sig lite :)

Säg att Farbror Salami använder babyolja för att förbli brun.

Angel
2008-04-24, 08:10
Babyolja är en bra produkt, går att använda till det mesta. Brukar ha det i slutet av duschen så blir man len och fin efteråt.

Mukryian
2008-04-24, 11:48
ÄSch det är inte värsta dealen med att sola. Men eftersom du är nybörjare så är mitt råd att skynda försiktigt, dvs att du inleder med att vänja pigmenten så kan du allteftersom du solar mer lägga till extra minuter i solariet. På så sätt lär du känna din hud samtidigt som du minskar risken för att bränna dig, nu vet jag inte hur pass starka rören är där du kommer att sola, men även en sådan sak gör det nödvändigt att skynda sakta. Så slipper du begå samma misstag som mig när jag fick helt blåa läppar precis som när man druckit rödvin. Blev rekommenderad en solarium som skulle ha kraftfull ansiktskanon, och solarietorsk som jag är, gick jag all in första gången för att sedan bli helt förskräckt framför spegeln :$

Annars så är melanotan 2 ett annat tips. Kör på det nu, fungerar riktigt bra!

Tabbe
2008-04-24, 11:51
ÄSch det är inte värsta dealen med att sola. Men eftersom du är nybörjare så är mitt råd att skynda försiktigt, dvs att du inleder med att vänja pigmenten så kan du allteftersom du solar mer lägga till extra minuter i solariet. På så sätt lär du känna din hud samtidigt som du minskar risken för att bränna dig, nu vet jag inte hur pass starka rören är där du kommer att sola, men även en sådan sak gör det nödvändigt att skynda sakta. Så slipper du begå samma misstag som mig när jag fick helt blåa läppar precis som när man druckit rödvin. Blev rekommenderad en solarium som skulle ha kraftfull ansiktskanon, och solarietorsk som jag är, gick jag all in första gången för att sedan bli helt förskräckt framför spegeln :$

Annars så är melanotan 2 ett annat tips. Kör på det nu, fungerar riktigt bra!

Det jobbiga är att det måste injeceras, vilket känns jobbigt och är emot mina principer känns det som.

Tabbe
2008-04-24, 11:52
Hur många gånger i veckan ska man sola solarium då?
1-2?

Mukryian
2008-04-24, 11:58
Det jobbiga är att det måste injeceras, vilket känns jobbigt och är emot mina principer känns det som.

Nja så farligt är det inte, ungefär lika som ett blodprovsstick i fingern. Man går max 1 cm in i bukfettet.

Ja du, man solar väl tills man blir nöjd med sin bränna under kuren. Det är ganska så individuellt, men jag tror det inte finns någon begränsning för hur svart man kan bli, jag fick erfara den egenskapen:em: Jag tror att börja väldigt, väldigt försiktigt är en väldigt bra rekommendation.

Emil_Larsson
2008-04-24, 13:19
Jag är rödhårig, ganska blek, jag blev brun av detta, eller snarare, jag blev normalbrun.

Vecka 1, 10 minuter 3 ggr per vecka.
Vecka 2, 10 minuter 3 ggr per vecka
Vecka 3, 10 minuter 2 ggr per vecka
Vecka 4, 10 minuter 1 ggr per vecka.

Efter det solade jag endast 1 ggr per vecka för att behålla brännan, jag har aldrig blivit brännskadad, men jag har blivit lite röd, dock har det försvunnit 1-2 timmar efter solandet.
Ja, nu gav jag ett litet bidrag till tråden iallafall :)

Sen får man tänka på att detta var på VINTERN! nu är det vår och solen ligger på rejält redan (23-29 grader vindstilla) så man skall nog vara väldigt försiktig med solarium nu under sommaren, tror solen i sig ger mycket.

Edit: Tror? jag VET att solen ger mycket.

NiXPhoenix
2008-04-24, 15:02
Sen får man tänka på att detta var på VINTERN! nu är det vår och solen ligger på rejält redan (23-29 grader vindstilla) så man skall nog vara väldigt försiktig med solarium nu under sommaren, tror solen i sig ger mycket.

Edit: Tror? jag VET att solen ger mycket.



Beror ju på hur mycket man är ute också. :)

shut teh face
2008-04-24, 15:42
Skönt att man kan sitta en kvart i solen och ta en cigg och bli brun. :D

Marcüs
2008-04-24, 16:56
Babyolja är en bra produkt, går att använda till det mesta.

Japp, helt klart. Själv har jag kört de två senaste säsongerna med babyolja i skotern. Sen brukar jag steka i det och olja in altanen. Klockren produkt helt enkelt!

Sa jag att den är en suverän törstsläckare också? Kanon i bastun!

GI-Joe
2010-05-16, 09:41
Bumpar lite :Virro

Tycker ni man ska vända sig och lägga sig på mage halva tiden i solariet? Jag tycks alltid bli snäppet brunare på ovansidan, varför vet jag inte *gah!*

mela
2010-05-16, 12:00
Bumpar lite :Virro

Tycker ni man ska vända sig och lägga sig på mage halva tiden i solariet? Jag tycks alltid bli snäppet brunare på ovansidan, varför vet jag inte *gah!*

Det är många som gör det för att bli av med prickarna som kan skapas vid skulderbladen osv. Däremot är det sjukt obekvämt att ligga på mage i ett solarium om man fortfarande vill bli brun i ansiktet. Du kan ju vända dig 3-4minuter bara.

Att du blir brunare på ovansidan är väl kanske annars för att du har bättre pigment där?

Erikzzon
2010-05-17, 17:10
Fläckarna som blir vid skulderbladen, hur kommer dom dit?

Kimball
2010-05-17, 17:26
Fläckarna som blir vid skulderbladen, hur kommer dom dit?

För mig beror det på att jag helt enkelt ligger på dem när jag ligger i solariets yta. För att få bort dem kan man försöka ändra liggställningen (någon sorts latsspreadgrej brukar funka för mig) för att ändra punkten man ligger på, typ :)