handdator

Visa fullständig version : Hur placera måltiderna


Pettisson
2008-04-23, 14:05
Hej Kolo

Jag har läst och sökt en massa nu men känner ändå min fråga obesvarad :)

Vad jag förstått nu är att de flesta verkar äta tre stora mål om dagen dvs frukost, lunch och middag. Det är dessa jag är intresserad över och hur ni äter dem i förhållande till tiden när ni tränar.

Som jag ätit hittils så är det frukost vid 0700 sedan lunch vid 1200 sedan middag runt 1630 och träning vid 1700 dvs jag äter middagen innan träningen. Sedan äter jag bara någon banan efter träningen.

Efter lite läsning så verkar alla äta middagen efter träningen. Jag blir förvirrad =P Jag har inte skrivit någon c-uppsats i näringslära men handlar det inte bara om hur mycket energi jag har i kroppen efter träningen.
Menar - Jag fyller på med energi före träningen under lunchen och middagen. Räcker inte den här energin till det arbetet man utför på jobbet under dagen och det arbetat musklerna utför under träningen samt för att återhämta sig och bygga muskler efter träning.

Jag talar om styrketräning och mitt mål är väl att bli både större och starkare, men kanske prio ett är att bli fit (mindre fett ni vet). Spelar det alltså roll vart jag lägger middagen? 185 cm 80 kg målvikt 90 kg orimligt?

Det är så jag tänkt hittils i alla fall dvs att arbetet redan är utfört och nu ska jag bara vila och behöver inte äta mer (och att jag har ätit protein i middagen innan som musklerna nu efter träningen använder till uppbyggnad.)

Om jag ändrar mig och äter middagen efter träningen som jag är klar med 1900 då känns det som jag borde äta bara proteiner och inga kolhydrater. Förutom de kolhydrater som krävs för basbehovet och att klara natten. Jag utför ju inget arbvete under sömnen. Så varför ska jag ha fyllda energidepåer under natten? Alltså Jag äter ju fyller ju upp dem under frukosten dagen efter?

En sista - mer praktisk fråga, är hur det känns för er som bara äter lunch före träning (små mellanmål osv ingår självklart) men orkar ni verkligen med att bara äta lunch och sedan träna efter jobbet? Äter ni ofantliga mängder mat på lunchen eller?

Pz

King Grub
2008-04-23, 14:09
Du måste fylla på med protein efter träning, annars är den nästan bortkastad. Proteinnedbrytningen kommer att vara större än proteinnybildningen, tills aminosyror tillförs.

Det finns inget bättre tillfälle att tillföra kolhydrat än efter träning. Det är då kolhydrat lagras in bäst och snabbast som muskelglykogen, och det är det glykogenet du kommer att använda som bränsle nästa träningspass.

Scratch89
2008-04-23, 15:25
Du måste fylla på med protein efter träning, annars är den nästan bortkastad. Proteinnedbrytningen kommer att vara större än proteinnybildningen, tills aminosyror tillförs.

Det finns inget bättre tillfälle att tillföra kolhydrat än efter träning. Det är då kolhydrat lagras in bäst och snabbast som muskelglykogen, och det är det glykogenet du kommer att använda som bränsle nästa träningspass.

Men om man äter en stor middag en timma innan träningspasset borde väl aminosyror finnas tillgängligt i blodet?

regus
2008-04-23, 15:38
En sista - mer praktisk fråga, är hur det känns för er som bara äter lunch före träning (små mellanmål osv ingår självklart) men orkar ni verkligen med att bara äta lunch och sedan träna efter jobbet? Äter ni ofantliga mängder mat på lunchen eller?

Pz

Jag äter lunch 11.40 och börjar träna 16.00 till 17.00, äter inga små mellanmål i mellan. Köper jag mat på resturangen på jobbet blir det mycket mat och mycket energi (oftast fet mat). Tar jag med en matlåda blir det en normal men stor portion. Äter middag vid 18.00-19.00 och då är det oftast väldigt mycket.

Eddie Vedder
2008-04-23, 15:44
Jag äter ofta frukost vid fem på morgonen och tränar sen vid 12-13 på dagen. Det sker ofta, inte lider jag av det.

Likaså med lunchen, den kan bli vid 11:30 och sedan träning vid 17-tiden. Precis som regus alltså, inga mellanmål eller så. Jag kan uppleva att jag är lite seg till en början men snabbt kommer jag igång. Det är ju inte i magen maten skall finnas, huvudsaken är ju att energin finns lagrad i musklerna.:)

Sedan en tid tillbaka äter jag oftast fyra måltider per dag. Vissa dagar bara frukost, lunch och middag men de dagar när energibehovet är extra högt (vilket är ganska ofta nuförtiden då konditionsträningen flyter på som jag vill) äter jag oftast två middagar. En extra måltid på kvällen alltså.

På kvällen tycker jag maten smakar som absolut bäst och det är skönt att somna mätt och belåten.:thumbup:

King Grub
2008-04-23, 15:46
Men om man äter en stor middag en timma innan träningspasset borde väl aminosyror finnas tillgängligt i blodet?

Det är plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte några gram i timmen från ett mål man åt för X timmar sedan.

the intake of food during post-exercise recovery is necessary for hypertrophy to occur. Therefore, athletes need to ingest protein following exercise to attain a positive protein balance and maximise their skeletal muscle adaptive response.

Sports Med. 2007;37(10):895-906.

Scratch89
2008-04-23, 15:57
Tack för svar och bra studie!

Xerxex
2008-04-24, 14:31
Hur blir det då om man tillför EAA precis innan passet. Borde det ej vara lika akut att käka direkt efter.. eller har jag fel*slap*

Koloftw
2008-04-24, 14:36
Desto fortare du får upp insulinnivåerna genom näring desto fortare minskar muskelnedbrytningen.

Men "lika akut" är det väl inte, nej.

Kräket
2008-04-24, 16:44
Lite nyfiken angående nedanstående.

Det är plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte några gram i timmen från ett mål man åt för X timmar sedan.

Sports Med. 2007;37(10):895-906.

Jag brukar fasta relativt länge innan passet, ungefär som Eddie Vedder. Innan kör jag EEA och direkt efter vassleprotein.

Problemet är att det därefter kan dröja ett tag innan jag får i mig "riktig" mat. Optimalt är givetvis att både bryta katabolismen och stimulera syntesen (både vassle och därefter mat). Det går inte riktigt att hjälpa att ställa sig frågan hur mycket mitt upplägg "skadar" min träning...?

Pettisson
2008-04-24, 18:13
Bra svar här. Tyvärr måste jag konstatera att två månaders tränings verkar vara mer eller mindre bortkastad pga det här. Det här kan ju vara en anledning till att jag känner att jag tar mindre i allt och också går ner i vikt (om än lite).

grunt_grunt
2008-04-26, 16:18
Bra svar här. Tyvärr måste jag konstatera att två månaders tränings verkar vara mer eller mindre bortkastad pga det här. Det här kan ju vara en anledning till att jag känner att jag tar mindre i allt och också går ner i vikt (om än lite).

Att du går ner i vikt kommer inte ändras för att du lägger om måltiderna. Du måste äta mer mat också. Se till att gå upp i vikt om du vill öka ordentligt i muskelmassa. :)