handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som har fått böter..


Roosen
2008-04-23, 11:36
Idag, kl 11.08 fick jag min första böter, någonsin.
Jag satt i bilen på väg hem från strängnäs, höll 45km/h på en 50 sträcka, polarens mobiltelefon ringde så sträckte mig efter stereon för att sänka samtidigt som jag lade i en lägre växel för att motorbromsa, det var 30km/h-sträcka en bit fram.
I all hast så råkade jag tydligen nudde gasen och for upp i 65km/h för att sedan bromsa direkt för att komma ner i 30km/h. Ja, ja är noga med hastigeten runt skolor osv. Vad händer då ? Sanningens ögonblick.. Snuten skjuter laser nere i backen. BANG en fin liten bot på 2400Kr (FY FÄN.) Farbrorn som verkade något så där vettig sa faktiskt att han såg att ja höll 45km/h för att sedan gasa upp sedan börja bromsa. Men lagen är lagen. Tur för mig som fick behålla körkortet, i och med att jag fortfarande ligger på min prövotid.

Har ni någonsin råkat ut för nåt liknade ? Eller åkt på någon annan kul böter? Dela gärna med er av denna roliga händelse...

denpa
2008-04-23, 11:54
"Eller åkt på någon annan kul böter? " :-)

Finns det sådana?

Har fått fort- och parkeringsböter. Enbart trist...

mangs
2008-04-23, 11:57
Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=111441&highlight=b%F6ter) har du min historia.

pervan
2008-04-23, 12:18
Tråden för oss som blivit ägda..

.. snarare.

Roosen
2008-04-23, 12:36
Tråden för oss som blivit ägda..

.. snarare.

Jaa, typ.


:(

Snafu
2008-04-23, 12:43
Vafan har du för bil som gasar upp i 65 om man nuddar gasen?

Tricklev
2008-04-23, 12:44
Lider med dig, samtidigt så vill jag smått säga åt dig att du förtjänade det, mobiler och körning går inte ihop.

Vercetti
2008-04-23, 12:44
Vafan har du för bil som gasar upp i 65 om man nuddar gasen?

Att öka 20 km/h med en låg växel är inte omöjligt, tänk på hur slöa reaktioner man har med mycket annat i huvudet, t.ex. mobilsamtalet :)

vesterberg
2008-04-23, 12:49
Att öka 20 km/h med en låg växel är inte omöjligt, tänk på hur slöa reaktioner man har med mycket annat i huvudet, t.ex. mobilsamtalet :)lyckas du "råka" gasa upp upp 20km/h bör du låta mobilen vara i fred när du kör bil.

joriice
2008-04-23, 12:55
Jag fick en för jag inte stämplade på en spårvagn, 800 var boten på, men eftersom jag var student och hade mitt "skolkort" så behövde jag bara betala typ 40 eller nåt :D

Exdiaq
2008-04-23, 12:57
Vafan har du för bil som gasar upp i 65 om man nuddar gasen?



http://www.webb-portalen.se/hungler_media/_image_archive/batmobil_stor.jpg

pragmatist
2008-04-23, 13:00
Om jag var du skulle jag snarare vara tacksam att inget allvarligare hände, du tappade ju faktiskt kontroll över bilen när du körde förbi en skola.

Dav0d
2008-04-23, 13:03
:laugh: Underbar

KlopFer
2008-04-23, 13:03
En fråga bara, vad brukar parkeringsböterna ligga på?

Mart|n
2008-04-23, 13:08
En fråga bara, vad brukar parkeringsböterna ligga på?

För mig brukar det ligga runt 300-700 kronor.

300 kronor om parkeringstiden har gått ut, eller liknande. 700 om man har parkerat för nära korsning.

Granstr0m
2008-04-23, 13:39
jag har endast blivit stoppadav polisen när ja kört moped, MEN jag har en väldigt fin liten historia om en som fick böter ;)
Det var en person som åkte lite under 90km/h på vägen, han var laglydig och hade aldrig fått böter. Sen kommer han fram till en fartkamera och han ser att den blixtrar till, WTF? -Tänkte han. Han blev väldigt cockad för han hade ju inte alls kört för fort! så han vände och åkte en gång till, fast nu i bara 80km/h alltså 10km/h under fartbegränsgningen. Och de blixtrade till igen. Nu skrattade han för sig själv och tänkte -nu ringer jag till polisen och mallar upp mej över att dom där jävla fartkamerorna inte funkar, Så han ringde till farbror blå - Ja Hej, jag har kört förbi era fartkameror längs väg X 2 gånger i ungefär 90km/h och båda gångerna tog den kort??, hur kan den göra de när ja inte alls åkt för fort? Dom där fartkamerna är bara ett skämt, ni försöker lura folk på pengar etc .etc, och klgade på så gott han kunde, Och efter ett tag sa polisen -Det var en 70 väg du åkte på, så snart får du 2 böteslappar hemskickade.


HAHAHAHAHAAHAH SÅ JÄVLA ÄGD!! :D Läste de där i tidgningen i sommras

KlopFer
2008-04-23, 13:42
För mig brukar det ligga runt 300-700 kronor.

300 kronor om parkeringstiden har gått ut, eller liknande. 700 om man har parkerat för nära korsning.

och typ 500 kr om man ställt sig på vanlig parkering utan lapp?

Roliga är att jag skulle kunna spara den tian man använder nästan varje dag och lägga i burken så skulle inte dem där 500 kr kännas så mycket. Bara för att testa hur länge det funkar att inte betala parkering.

KlopFer
2008-04-23, 13:43
jag har endast blivit stoppadav polisen när ja kört moped, MEN jag har en väldigt fin liten historia om en som fick böter ;)
Det var en person som åkte lite under 90km/h på vägen, han var laglydig och hade aldrig fått böter. Sen kommer han fram till en fartkamera och han ser att den blixtrar till, WTF? -Tänkte han. Han blev väldigt cockad för han hade ju inte alls kört för fort! så han vände och åkte en gång till, fast nu i bara 80km/h alltså 10km/h under fartbegränsgningen. Och de blixtrade till igen. Nu skrattade han för sig själv och tänkte -nu ringer jag till polisen och mallar upp mej över att dom där jävla fartkamerorna inte funkar, Så han ringde till farbror blå - Ja Hej, jag har kört förbi era fartkameror längs väg X 2 gånger i ungefär 90km/h och båda gångerna tog den kort??, hur kan den göra de när ja inte alls åkt för fort? Dom där fartkamerna är bara ett skämt, ni försöker lura folk på pengar etc .etc, och klgade på så gott han kunde, Och efter ett tag sa polisen -Det var en 70 väg du åkte på, så snart får du 2 böteslappar hemskickade.


HAHAHAHAHAAHAH SÅ JÄVLA ÄGD!! :D Läste de där i tidgningen i sommras

Såg den artikeln också :laugh:

Nitrometan
2008-04-23, 13:47
och typ 500 kr om man ställt sig på vanlig parkering utan lapp?

Roliga är att jag skulle kunna spara den tian man använder nästan varje dag och lägga i burken så skulle inte dem där 500 kr kännas så mycket. Bara för att testa hur länge det funkar att inte betala parkering.
300 här i stan. Så brukar jag göra. Blir inte ens upprörd för de tre lappar jag har fått på fem år.

I förra veckan slutade dessutom kommunens två lapplisor. :thumbup:

Tricce
2008-04-23, 14:02
2 ggr har det legat 700hundrings bot på vindrutan men lyckats snacka mig ur bägge.

Roosen
2008-04-23, 15:27
Vafan har du för bil som gasar upp i 65 om man nuddar gasen?

50km/h sträcka, ligger på 3ans växel i en nedförsbacke, man behöver ingen ferarri...

Klenis
2008-04-23, 16:30
Inte i sverige men ändå...

Var i Paris och hade köpt en sån hära heldagsbiljett till tunnelbanan. Åkte runt hela dagen och kolla på sevärdheter, och efter 10 timmar i Paris skulle jag tillbaka till hotellet för att sova. Men när jag rotar runt i fickan så inser jag att jag glömt biljetten på att café. Det hade inte varit några kontrollanter på hela dagen så jag tänkte skitsamma... Jag plankar.
Men 100 meter in ser jag kontrollanterna, jag vänder om och stoppas då av en civilklädd kontrollant, jävla typiskt. Fick paya 40 euro :(

saab900
2008-04-23, 16:57
chippad saab kanske?

Luttis
2008-04-23, 17:23
Jag och min väninna var påväg till en bar i Fairfield, CT och "råkade" tappa en flaska när vi såg en polisbil komma eftersom man inte får dricka på offentlig plats. Polisen såg det, stannade och gav oss en bot på $219. Enda boten än så länge..

http://i29.tinypic.com/2r5euc9.jpg

Hank
2008-04-23, 17:51
Jag har aldrig fått några böter. Däremot har jag delat ut en hel del. :)

Viktor_Balck
2008-04-23, 18:09
Jag har aldrig fått några böter. Däremot har jag delat ut en hel del. :)

Tvärtom för mig, dock inte fått en hel del böter men ett par, dock enbart parkeringsböter. Blir lika glad varje gång fast man får faktiskt skylla sig själv, nu var det ett bra tag sen iofs.

mangs
2008-04-24, 11:52
Polisen:
- Ni körde alldeles för fort!

Kvinnan:
- Oh, jag förstår.

Polisen:
- Kan jag få se körkortet!

Kvinnan:
- Jag skulle gärna ge er det, men jag har inget.

Polisen:
- Har ni inget?

Kvinnan:
- Jag har förlorat det fyra gånger, för att ha kört onykter.

Polisen:
- Kan jag i stället få se registreringsbeviset!

Kvinnan:
- Tyvärr inte.

Polisen:
- Varför inte?

Kvinnan:
- Jag har stulit bilen.

Polisen:
- Stulit den?

Kvinnan:
- Jaa, och jag har dödat ägaren och styckat honom i bitar.

Polisen:
- Vad har ni gjort sa ni?

Kvinnan:
- Delarna av honom ligger I plastpåsar I bagageutrymmet, ifall ni vill kolla.

Polisen tittar på kvinnan, backar långsamt därifrån, och ringer efter förstärkning.
Inom några minuter kommer ytterligare fem polisbilar,
och ett polisbefäl närmar sig med dragen pistol.

Polis 2:
- Kan ni gå ur bilen!

Kvinnan:
- Är det något problem?

Polis 2:
- Min kollega har sagt att ni har stulit den här bilen, och mördat ägaren.

Kvinnan:
- Mördat ägaren?

Polis 2:
- Ja, kan ni vara snäll och öppna bagageluckan!

Kvinnan öppnar luckan, men där finns inget.

Polis 2:
- Är det här er bil?

Kvinnan:
- Naturligtvis, här är registreringsbeviset.

Polisen är alldeles tyst.

Polis 2:
- Min kollega säger också att ni inte har något körkort.
Kvinnan gräver I handväskan,
tar upp sin plånbok, och räcker sedan över körkortet.

Polis 2:
- Jag måste medge att jag är konfunderad.
Min kollega har berättat att ni inte har något körkort,
inget registreringsbevis, att ni har stulit bilen, och mördat ägaren!

Kvinnan:
- Jaha, och snart påstår han väl att jag körde för fort också? ? ?

Granatgiraffen
2008-04-24, 11:56
text

Ge mig tillbaka minuten det tog att läsa den skiten.

Tricce
2008-04-24, 12:33
Ge mig tillbaka minuten det tog att läsa den skiten.

Mr youtube comment..

A.Steinbach
2008-04-24, 12:54
I förra veckan slutade dessutom kommunens två lapplisor. :thumbup:

Ja men inom en snar framtid tar CREAB över det arbetet och då blir det minsann andra bullar. :thefinger


Att tänka på för alla som blivit tagna för fortkörning så har man en relativt god felmarginal. De flesta hastighetsmätare i bilar visar runt 5km/h för mycket och polisens laser drar bort 3km/h och avrundar ner till närmaste heltal.

Så säg att man kör i 50,9km/h enligt ens egen hastighetsmätare så visar värdet på lasern runt 42km/h. Sen har ju polisen oftast en egen gräns för hur många km/h över den gällande hastigheten dom stoppar ett fordon och det är ju beroende på plats och även stad, i storstäderna tar dom oftast lite högre hastigheter då det ger mer och det är så många som kör för fort så det är ingen större mening att ta dom som inte kör på tok för fort.

Wao
2008-04-24, 12:56
Ge mig tillbaka minuten det tog att läsa den skiten.

Det var ju roligt ju

Tuniz
2008-04-24, 20:38
I mitt jobb* slipper jag från de mesta forkörningsböter när polisen stannar mig :D

Dock så verkar lapp-lisan älska oss! *grr*



*Jobbar som låssmed i samarbete med SOS alarm och Polisen

robin-
2008-05-21, 20:02
Rent teoretiskt ;) : Vad ligger boten på (i kronor), ifall man ligger i ungefär 80 på en 70-sträcka förbi en kamera ?

duce
2008-05-21, 20:14
400 kr för cykelfylla i nyköping :D
600 kr urinering på allmän plats ( ga stan sthlm ) hehe

där är mina bedrifter

+ ett tiotal parkeringsböter

8x8
2008-05-21, 23:31
-> Robin

Det kostar 2000 kr om du kör på 30-50 väg och annars 1500 kr.


-> Duce

Du kan inte fått 400 kr i böter för cykelfylla för det är inget brott.

vesterberg
2008-05-21, 23:59
-> Duce

Du kan inte fått 400 kr i böter för cykelfylla för det är inget brott.men att vara för full på allmän plats är det.

PowPow
2008-05-22, 00:24
Har aldrig fått en bot i hela mitt liv, av någon konstig anledning. Har arbetat som yrkeschaufför från och till i 5 år (lite mer än 1,5 år heltid) och kör så gott som alltid lite för fort.

Har dock blivit stoppad 2 gr i samma fartkontroll, av samma person (!) på samma dag och körde för fort båda gångerna. Men han var snäll. Andra gången bara skakade han på huvudet och vinkade mig vidare, haha. Lär haft en nära anhörig som arbetade för samma företag som jag eller något. Sen har en polis sagt åt mig att sätta på bältet när hon stod bredvid mig i ett rödljus, men slapp böter då med som tur var. För det är väl ganska ordentliga böter nu för tiden?

Edit: Jo fanken, parkeringsböter har jag fått två gånger faktiskt. En gång för att jag råkade parkera på grannens plats (snäll granne som ringde parkeringsbolaget istället för att ta min plats. jävla skitskalle.).

Avesta
2008-05-22, 00:44
men att vara för full på allmän plats är det.

Nej, hoppas att du skojar nu.

Avesta
2008-05-22, 00:46
Annars så, ja 3200 för 2 veckor sen, Farstavägen. Lasrades 99 på 70 väg.

Biceps
2008-05-22, 09:22
Har fått 2 parkeringsböter när min bil vägrade fungera i nån vecka, löjligt nog på parkeringen hemma... kostar 48kr dygnet och automaten tog inte kort.. jättekul att springa stan runt för att växla till sig några hundra i MYNT

Fick min första fortkörningsbot på 2000:- vid södra infarten i Lund nån sen lördagsnatt i vintras.. 50-sträcka som övergår till 70.. så jag gasade väl upp lite tidigt och tänkte inte på att farbror blå brukar stå där.. de tog mig i 58km/h

Sett till summan av alla mina fortkörningar så får jag nog säga att det e en bra deal. Någon bot per år e egentligen en helt ok kostnad för all fortkörning man får för pengarna

duce
2008-05-22, 09:27
-> Robin


-> Duce

Du kan inte fått 400 kr i böter för cykelfylla för det är inget brott.

på bötes lappen stod det ngt om fylla, jag satt på cykeln och de sa att om jag haft körkort hade jag kunnat sumpa det. men detta var 6-7 år sedan.

cyklade iaf mitt i centrum, hade antagligen fått gå vidare om man inte hade drygat sig.

tntballe
2008-05-22, 09:46
Olovlig körning- Skjutsade en kompis på min trimmade moped. Fick skruva loss kolv och cylinder på plats, och det var inte lätt med 5-6 folköl i varje ärm.

Grov olovlig körning- Åkte utan körkort med oreggad 125:a, frontade med en cross. Bröt benet.

Böter för att inte haft bälte- Bogserade obesiktigad och oreggad bil utan regplåtar. Bilen var även i riktigt dåligt skick. Blev stoppade, snuten tyckte synd om oss fattiga ungdomar. Men han ville inte låta oss gå helt utan straff, så jag fick den lite lindrigare bötern istället.

Körförbud på bil- Blev stoppad då jag hade varit o lämnat tjejen på vägverket. Blev under dom 2 följande månaderna stoppad 3 ggr till, då utan böter.

tja88
2008-05-22, 09:57
Böter för några år sedan när jag blev skjutsad på cykel. Snuten, som var på andra sidan gatan korsade den i full trafik och började spurta efter oss. Vi stannade och hon grep tag i oss för att hojta: "nu är ni fast!". Vi fick böter på 300 var och sedan dess har jag fan aldrig skjutsat på cykel igen.

Blev inget godis på netto den rasten. :D

vesterberg
2008-05-22, 10:10
Nej, hoppas att du skojar nu.det finns en lag som heter något i stil med "fylla på allmän plats".

babbett
2008-05-22, 12:11
För ett par veckor sedan fick jag 2x400kr. P-böter på parkeringen här jag bor, har bott här snart 2 år och använt samma parkering då och då (har ju annars garage då..).
Nu har de ändrat skylten och mitt p-tillstånd gäller INTE FÖR JUST DEN PARKERINGEN helt plötsligt.
Typisk att jag stått där två dagar utan att använda bilen också...annars hade jag sparat 400kr.

*gah!*

Tricklev
2008-05-22, 12:30
Är det bara för mig denna tråden är Tråden för oss som vill gotta sig över andras böter? *popcorn*

shut teh face
2008-05-22, 13:06
Sambon får cirka 2000 kr varje månad i P-böter. *gah!*

hahavaffan
2008-05-22, 13:32
det finns en lag som heter något i stil med "fylla på allmän plats".Hittat på annat forum: "För nåt tag sen hade vi personalfest och en av tjejerna ville inte cykla hem när hon druckit. Jag ringde därför för hennes räkning till trafikpolisen i Luleå och frågade hur det ligger till. Dom sa följande: "På Cykel, Skateboard, Spark, Inlines etc betraktas du som fotgängare. Det finns alltså ingenting som heter 'styrfylla' eller 'styrstångsfylla' eller liknande. Vi (polisen) kan ta dig för vårdslöshet i trafik men det har ingenting med att du inte får framföra cykeln onykter att göra. Promillehalt är helt ovesäntligt utan det är beteendet i trafiken som har betydelse.""

Deceiver85
2008-05-22, 13:36
Tråden för oss som har fått böter eller vill skratta åt de som har

8x8
2008-05-22, 14:48
hahavaffan har helt rätt. Det är inte olagligt att cykla berusad. Däremot om du orsakar en olycka med cykeln kan du dömas för vårdslöshet i trafik, men det kan man även om man är nykter...

OCH det är inget brott att vara berusad på allmän plats. Det fanns ett brott som hette fylleri men som avkriminaliserades för många, många år sedan. DÄREMOT kan man bli omhändertagen (inte gripen) av polis om man är berusad på allmän plats. Men man får inget straff eftersom man inte begått något brott... sen att det inte är så kul att ligga i fyllecell är ju en annan sak...

hultman
2008-05-22, 15:13
hahavaffan har helt rätt. Det är inte olagligt att cykla berusad. Däremot om du orsakar en olycka med cykeln kan du dömas för vårdslöshet i trafik, men det kan man även om man är nykter...

OCH det är inget brott att vara berusad på allmän plats. Det fanns ett brott som hette fylleri men som avkriminaliserades för många, många år sedan. DÄREMOT kan man bli omhändertagen (inte gripen) av polis om man är berusad på allmän plats. Men man får inget straff eftersom man inte begått något brott... sen att det inte är så kul att ligga i fyllecell är ju en annan sak...

Om du varken är full eller gjort någonting dumt så kan du dessutom omhändertas enligt PL 13. Att vägra erkänna något påhittat blahajbrott på plats brukar vara det snabbaste sättet att få gratis sängplats.

Versus
2008-05-22, 16:19
Aldrig fått böter. Vet var polisen brukar stå och skjuta med pikadolerna.

Idag mötte jag 11st! mc poliser på rv40 runt kalleback. Det konstiga var att de körde med mellan 50-500meter mellan sig.