handdator

Visa fullständig version : Middag Efter TrÄningen, NÄr?


CaptainCharisma
2008-04-23, 11:01
Jag dricker alltid en Gainomax direkt efter mitt träningspass. Men inom vilken tidsram efter träningspasset ska jag äta middag? Eller ska jag inte göra det, eftersom jag precis har fyllt på med protein och kolhydrater från Gainomaxen? Måste veta, hehe... (Jag tränar på kvällen, och brukar vara klar vid 19.00) Att vänta några timmar med middagen vill jag inte göra, eftersom att äta middag kl.22.00-23.00 inte är speciellt bra..

L-Sami
2008-04-23, 11:03
Ät så fort som möjligt efter träningspasset.

Ganymedes
2008-04-23, 11:26
Jag dricker alltid en Gainomax direkt efter mitt träningspass. Men inom vilken tidsram efter träningspasset ska jag äta middag? Eller ska jag inte göra det, eftersom jag precis har fyllt på med protein och kolhydrater från Gainomaxen? Måste veta, hehe... (Jag tränar på kvällen, och brukar vara klar vid 19.00) Att vänta några timmar med middagen vill jag inte göra, eftersom att äta middag kl.22.00-23.00 inte är speciellt bra..


Varför är inte det bra då? Jag äter ofta ett stort mål runt 22.00 - speciellt om jag ska träna på morgonen efter. Det enda jag kan komma på som "giltig anledning" är väl om du tycker dig sova sämre om du lägger dig mätt, eller om du är för lat för att laga maten sent. Men bortsett från det så spelar det ingen som helst roll vad klockan är, det är det totala intaget under dygnet som gäller.

Själv har jag samma träningstider som du och jag tar min gainer direkt efter passet, för att sedan äta så fort som möjligt när jag kommer hem. Brukar bli max en timme efter avslutat pass.

Så det är väl det jag skulle rekommandera: ät så fort som möjligt efter passet.

gorillan11
2008-04-23, 11:43
Efter träningen är det bästa: vassleprotein (0.5 g per kilo kroppsvikt) och druvsocker (1 gram per kilo kroppsvikt), blandat i vatten direkt efter passet.

Någon timme senare: ett kolhydrat- och proteinrikt mål, baserat på lättsmälta livsmedel, t ex ris, kyckling och grönsaker, för att ta ett enkelt exempel. Inget extraordinärt. (Taget av king_grub) i en utav trådarna jag såg...

Eddie Vedder
2008-04-23, 11:46
Efter träningen är det bästa: vassleprotein (0.5 g per kilo kroppsvikt) och druvsocker (1 gram per kilo kroppsvikt), blandat i vatten direkt efter passet.

Den gainern lär inte vara direkt bättre än en Gainomax. Billigare helt klart, men lär knappast göra någon skillnad rent kvalitativt. Åtminstone inte om vi förutsätter två isokaloriska drycker här (d.v.s. Gainomax vs. vasslepulver+dextropur).

Sniggel
2008-04-23, 11:49
Vill du bli stor och få muskler så är det att äta ASAP efter träning, även om du tagit gainer. Det kvittar vilken tidpunkt det är på dygnet. Spara aldrig in på maten som är i direkt anslutning efter träning, det är inte smart!

CaptainCharisma
2008-04-23, 11:51
Varför är inte det bra då? Jag äter ofta ett stort mål runt 22.00 - speciellt om jag ska träna på morgonen efter. Det enda jag kan komma på som "giltig anledning" är väl om du tycker dig sova sämre om du lägger dig mätt, eller om du är för lat för att laga maten sent. Men bortsett från det så spelar det ingen som helst roll vad klockan är, det är det totala intaget under dygnet som gäller.

Själv har jag samma träningstider som du och jag tar min gainer direkt efter passet, för att sedan äta så fort som möjligt när jag kommer hem. Brukar bli max en timme efter avslutat pass.

Så det är väl det jag skulle rekommandera: ät så fort som möjligt efter passet.

Ja, eftersom jag inte kommer somna när jag har ätit nästan direkt innan jag ska gå och lägga mig (får ju energi då), sen kommer magen växa dessutom eftersom man inte gör av med en hel middag under natten (man lär ju inte ha nåt träningspas i sömnen). Sen om jag äter middag direkt efter jag tagit en gainer, så blir det väl kaka på kaka. Kroppen kan ju inte ta upp mer än en viss del av både protein och kolhydrater?

Scratch89
2008-04-23, 13:01
Du kommer ta upp all energi du äter. Att du kommer lagra in fett på natten, som om en bägare blivit full och på något sätt nollställs på natten, är bara en myt. Ät på kvällen om du tränat innan, det finns bara nackdelar att inte göra det.