handdator

Visa fullständig version : Söndagsutflyktsbilar?


J de Koof
2008-04-23, 07:11
Dållit' med biltrådar här på forumet...

Ponera en ren hobbybilsbudget (inköp + ev fix) om 125.000 Skr. Finalkandidaterna äro följande, i hierarkisk ordning:

1. Pontiac Trans Am LS1 1998-2002
2. Chevrolet Camaro LS1 1998-2002
3. Nissan 300 ZX TT
4. Porsche 928
5. BMW 635 CSi E24
6. BMW M535i E28 (en joker, lär kräva omfattande renovering men känslorna är starka)

Som synes gäller behovet avdelningen Grand Tourer, knappt några praktiska hänsynstaganden är applicerbara. Vissa möjligheter och kunskaper att skruva själv finns, men tanken är att slippa denna gång.

Rejsing - nej, lugna söndagsutflykter till Österlen - ja.

Vad finns här för känslor och erfarenheter kring dessa alternativ?

Ignatius72
2008-04-23, 07:12
Söndagsbil så tänker jag mer åt jaguarhållet, gärna en riktigt gammal rackare, möjligen en Merca av modell äldre. Nissan som söndagsutflykt? Nä

J de Koof
2008-04-23, 07:36
Nissan som söndagsutflykt? Nä

Japaner är underskattade;) Nå, åtminstone somliga.

Grand Tourer-konceptet innefattar element som 2+2, herr och fru, minimalt med bagage, sport/komfort/lyx i en fulländad (nåja) symbios.

Visst hade en gammal E-type varit fint, men pris och exklusivitetsgrad är aningen bortom min horisont. Mercedes är för lite sport.

gatewarden
2008-04-23, 07:50
Dållit' med biltrådar här på forumet...

Ponera en ren hobbybilsbudget (inköp + ev fix) om 125.000 Skr. Finalkandidaterna äro följande, i hierarkisk ordning:

1. Pontiac Trans Am LS1 1998-2002
2. Chevrolet Camaro LS1 1998-2002
3. Nissan 300 ZX TT
4. Porsche 928
5. BMW 635 CSi E24
6. BMW M535i E28 (en joker, lär kräva omfattande renovering men känslorna är starka)

Som synes gäller behovet avdelningen Grand Tourer, knappt några praktiska hänsynstaganden är applicerbara. Vissa möjligheter och kunskaper att skruva själv finns, men tanken är att slippa denna gång.

Rejsing - nej, lugna söndagsutflykter till Österlen - ja.

Vad finns här för känslor och erfarenheter kring dessa alternativ?

Nissan 300 Zx i Bra skick? Måste vara riktigt svårt att få tag på. Hade jag varit du hade jag i så fall köpt en 200 och lagt ner 30000 på att fixa upp den.
MR2 Turbo kan du få också för det priset. GRYM bil, skulle lätt skaffa en sådan om jag hade råd.

Tricce
2008-04-23, 07:51
En riktig söndagsglidar bil måste ju va en Thunderbird från mitten av 60talet (tänk sista natten med gänget) men själv hade jag spart och spart och spart till en Dodge Challenger :D

Mats Loefstroem
2008-04-23, 08:11
Challenger? Pfft, pojkbil. Charger!

En 60-tals Pontiac Boneville sitter också fint. Eller en Ford Galaxie -65 ā la ZZ-Top. Eller kanske allra helst den optimala boulevardcruisern, en Cittra DS - helst cab. Fast då får man lägga ett par tre lådor champagne emellan förstås.

J de Koof
2008-04-23, 08:23
Nissan 300 Zx i Bra skick? Måste vara riktigt svårt att få tag på. Hade jag varit du hade jag i så fall köpt en 200 och lagt ner 30000 på att fixa upp den.
MR2 Turbo kan du få också för det priset. GRYM bil, skulle lätt skaffa en sådan om jag hade råd.

Jepp, en oskruvad/omoddad 300 ZX som vårdats väl är svårt. Men det går.

De andra bilarna du nämner faller bort pga storleken. Jag har en svag nerv för det storslagna och majestätiska, inom vissa gränser. Därav de nämnda finalkandidaterna. Porsche Boxster går också bort pga storlek, 944/968 i sin tur pga för mycket sport och för lite touring (tror jag).

Och believe me; om jag satt på ens hälften av ekonomin till inköp av exvis Challenger/Charger eller liknande från sent 60-tal så vore saken biff, naturligtvis. Men dagens prisbild gör att jag beslutat att de är fullkomliga skitbilar...:D

J.Saarela
2008-04-23, 08:41
alternativ 1 lr 2 dom andra är ju skämt till bilar

jwzrd
2008-04-23, 08:45
Utflyktsbil. Resten är poof-kärror i tråden. (Med undantag för Chargern och Pontiacen i mister Loefstroems inlägg).
http://www.marshalld.net/camaro68.jpg

Mats Loefstroem
2008-04-23, 08:52
En Eldorado kan också vara cool. Tänk Nina Persson med kajal och gipsad arm på väg genom en soltorr öken i en nercabbad cad. Inte illa!

J de Koof
2008-04-23, 08:57
alternativ 1 lr 2 dom andra är ju skämt till bilar

Jo. Jag hade också stenhårt bestämt mig för det. Men detta har hänt mig förr; innan jag kommer till skott börjar det suga i en massa andra tarmar, bland annat BMW-80-tals-tarmen är en svår jäkel. Och har jag väl börjat lyssna till den - då kommer Nissan twinturbo-tarmen och galer om att den ska vara med.

Jag anser att min bilnördhet är dominerad av jänk, allt mellan 1965-2002. Likväl har jag aldrig kommit närmare än Dodge Van -89, kommer alltid annat trevligt skröfs emellan.

Liten Men Fet
2008-04-23, 10:30
Om du ska ha den till söndagsutflykter när det är fint väder så borde det ju vara en cab.

Exdiaq
2008-04-23, 12:07
Ingen av dom, köp en Mustang!

J de Koof
2008-04-23, 20:27
Om du ska ha den till söndagsutflykter när det är fint väder så borde det ju vara en cab.

Har funderat på't. Men kommit fram till att ett evinnerligt upp- och nedcabbande är för osexigt. För att inte tala om den svenska temperatursituationen.

J de Koof
2008-04-23, 20:32
Ingen av dom, köp en Mustang!

Hmjo. Budgeten skulle ju räcka till en GT typ 1997-98 ungefär, av förra generationen. Antagligen en ganska bra bil, men den lyckas inte spela på mina strängar.

Alltså en amerikansk bil med V6 är totalt uteslutet. Från Europa/Japan går 6 burkar bra, men absolut inte 4.

hahavaffan
2008-04-23, 20:46
Jag är BMW-kåt så jag röstar på dem. Det kör en äääääääääckligt fräsch 928 GTS från typ 92-94 nångång på vår väg ibland. Den vrålar, mullrar och är seriöst i bättre skick än vår 530i från 07. En sån hade jag sjukt gärna tagit några sändagsturer i!

pragmatist
2008-04-23, 21:08
Om du menar allvar med "sport/komfort/lyx" så är det ju tysk som gäller, i alla fall i min föreställningsvärld. Frågan är hur viktig image är för dig, tyska lyxbilar ser ju väldigt lätt turkiga ut.

J de Koof
2008-09-12, 23:50
För övrigt så bidde det en

http://img125.imagevenue.com/loc714/th_59686_azev_003_122_714lo.jpg (http://img125.imagevenue.com/img.php?image=59686_azev_003_122_714lo.jpg)

840Ci 6-växlad manuell. 12-an vågar jag mig ändå inte på. Jag har nu ägt den i sex veckor och så mycket beröm och uppskattning jag fått hittills från omgivningen tror jag inte hade varit möjligt med någon av de nämnda kandidaterna. Emellertid torde denna bli dyr att äga i klass med Porsche 928 men vaffan, man lever bara en gång vad jag vet...

Pepparkakssmurfen
2008-09-13, 10:49
Tänkte precis rösta på BMW 8-serie och så har du gått och skaffat en sån!
Bra val! :thumbup:

Brooklyn
2008-09-13, 12:36
BRA VAL! :hbang:

Brooklyn
2008-09-13, 12:37
Om du menar allvar med "sport/komfort/lyx" så är det ju tysk som gäller, i alla fall i min föreställningsvärld. Frågan är hur viktig image är för dig, tyska lyxbilar ser ju väldigt lätt turkiga ut.

jo om man köper någon av de motorsnålare varianterna (318, 518etc) så har dem tendens till det :D...

Chaan
2008-09-13, 15:38
944/968 i sin tur pga för mycket sport och för lite touring (tror jag).



Kanske tänker du på den strippade varianten 968CS - ClubSport. Man sitter ju lågt i de här frontmotor-porscharna och visst händer det (ofta) att andra bilister väjer, det förutsätts att man drar på. Men de här bilarna är ju underbara på lagom krokiga landsvägar. 944 är nog lite för lite sport iom tämligen ordinär motor. Men lämna gärna 968:orna till mig :D

Grelle-
2008-09-13, 17:43
Inte dumt val, så länge den håller. 8-serien är en av de dyrare ( kanske den dyraste) BMWn om saker börjar gå sönder.

Men till skillnad mot de tidigare skribenterna så måste jag säga att dina två förstaval var de sämsta i mina ögon. Amerikanare finns vettiga runt 60-talet och Corvette C6 men resten är inget att ha.

daja
2008-09-13, 17:54
Ingen av dom, köp en Mustang!

+1
Mustang e hot!