handdator

Visa fullständig version : Stekta äggvitor?


estranegd__
2008-04-22, 22:26
Finns det samma kvalitativa proteiner i stekta äggvitor som i kokta äggvitor?
Och är det samma kcal innehåll om man steker i teflonpanna helt utan fett?

har hört att en del proteiner försvinner vid stekning av äggvitor, stämmer det?

Scratch89
2008-04-22, 23:11
Hej!
Det kommer alltid att ske en denaturering av proteiner, oavsett om du kokar ägget eller steker det. Om du inte är helt galen i köket ska det inte spela någon större roll hur du tillagar ägget.
När du steker ägg får du tänka på att ha lite lägre temperatur, då vitan börjar koagulera redan vid 60 grader. Om du steker för hårt och för snabbt kommer ägget att få en mörk stekskorpa i botten innan resten av ägget är klart, och det kommer smaka metall.

Whistler
2008-04-23, 00:14
Varför är folk så fixerade vid äggvitan? Ät hela ägget och få i dig mer protein! :)

Tjuckot
2008-04-23, 08:30
Mums, en del av min frukost idag var 4 äggvitor och en gula. Gott var det om inte annat :)

bollio
2008-04-23, 10:33
Varför är folk så fixerade vid äggvitan? Ät hela ägget och få i dig mer protein! :)

Proteinet i äggvitan är dessutom sämre än det i äggulan.

Lepras
2008-04-23, 11:26
Går ju typ 6-8 vitor på 1gula i kcal...så om man vill äta sig mätt,få i sig mer protein och hålla kcal samt fett lågt äter man fler vitor än gulor...

Scratch89
2008-04-23, 13:10
Går ju typ 6-8 vitor på 1gula i kcal...så om man vill äta sig mätt,få i sig mer protein och hålla kcal samt fett lågt äter man fler vitor än gulor...

Om man inte har äggvita på dunk, så blir det väldigt oekonomiskt, om man ser till kronor per gram protein. Då är det både lättare och smidigare att få i sig proteinet från kött eller kvarg.

He-man
2008-04-23, 16:39
Jag har letat otaliga gånger, men jag finner aldrig äggvita på dunk! :(

regus
2008-04-23, 16:47
Jag har letat otaliga gånger, men jag finner aldrig äggvita på dunk! :(

Gå in till ett konditori och fråga den person som ser snällast ut om du kan få köpa en dunk.

He-man
2008-04-23, 16:58
Gå in till ett konditori och fråga den person som ser snällast ut om du kan få köpa en dunk.

har du testat, fick du köpa? :)

Edit: Undra om ÖoB kan tänkas få in något överskottsparti nån gång?

Eddie Vedder
2008-04-23, 17:49
Anledningen till att det inte finns att få tag på i affären är därför att det är från de äggen som inte godkänns för försäljning. Då går det till livsmedelsindustrin istället.

Det är alltså inte så att äggen är farliga men har bara inte fyllt alla kriterier vid kontrollen och får inte säljas till hemkonsumenten. Så du får som sagt leta reda på någon konditor, restarang, något storhushåll eller så.

Scratch89
2008-04-23, 18:25
Jag kan köpa äggvita på dunk om jag vill, då jag känner en (egentligen flera) bagare, men jag ser inte riktigt anledning till det. Äggvita är inte gott, och att göra en stor ugnsomelett bara apå äggvita låter inte så jättegott heller. Kanske om man blandar ner det i gröten... Hmm, nu fick jag lömska planer.

Eddie Vedder
2008-04-23, 18:27
Kanske om man blandar ner det i gröten... Hmm, nu fick jag lömska planer.

Jag vet en som har testat.:D

Vi gjorde emulsionssåser i skolan så det blev en sjujäkla massa separerade äggvitor över. Tog hem i en liten plastlåda och gjorde gröt med säkert 200 gram äggvita eller nåt. Den gröten behövde "lite" mer vatten om man säger så, satan vad matig och dryg den gröten blev!:D

Scratch89
2008-04-24, 07:04
Det lät inget vidare. :D
Däremot om man kokar gröt på vanligt sätt, och sen steker äggvita, för att sedan blanda ner den lite hackad och i småbitar, kryddad med något gott, så är det kanon. Det körde jag när jag bodde hemma.