handdator

Visa fullständig version : Cykelsäkerhet


Purren
2008-04-22, 21:52
Jag vet att det finns ett par cykelfantaster här och jag hade lite undringar kring hur ni håller cykeln säker. Brukar ni använda cykeln fram och tillbaka till jobbet och dyl? Har ni något überlås? Vad vidtar ni för åtgärder för att ingen ska få för sig att det är "deras cykel" hursomhelst.

Funderar på att köpa en dyrare cykel (mest för att jag är en prylbög, delvis för att jag behöver en cykel), men känns lite sisådär med om man faktiskt vågar parkera någonstans.

Edit: Förutom vad ni gör för att hålla cykeln säker, berätta gärna om era dåliga erfarenheter också!

Prankie
2008-04-22, 21:58
Jag har gett upp på bra cyklar, de blir stulna direkt i Umeå. Även med lås som kostar multum. Tror fan det är organiserade brottsliga bakom cykelstöder på bra cyklar. Har cykeln i din lägenhet om möjligt, lämna aldrig den övernatt så bör du kunna behålla den lite längre. Skaffa gärna lås med självriskeliminering.

Sniggel
2008-04-22, 22:11
Jag bor i Landskrona så jag gör (oavsett vilken kvalité på cykeln) följande:
Godkänt lås på bakhjulet
Kedjelås runt ramen, genom framdäcket och låser fast det i något ej flyttbart föremål.
När jag är hemma gör jag samma sak fast inlåst i källaren, snacka om paranoid :D

Purren
2008-04-22, 22:12
Har cykeln i din lägenhet om möjligt, lämna aldrig den övernatt så bör du kunna behålla den lite längre. Skaffa gärna lås med självriskeliminering.

Absolut, skulle aldrig kunna lämna den utomhus. Men tänkte typ om man ska till skolan eller till jobbet. Det är ju platser med ganska mycket människor så det kanske avskräcker tillräckligt?

Vart kan man hitta ett lås med självriskeliminering? Är det försäkringsbolaget som avgör det?

Prankie
2008-04-22, 22:30
Absolut, skulle aldrig kunna lämna den utomhus. Men tänkte typ om man ska till skolan eller till jobbet. Det är ju platser med ganska mycket människor så det kanske avskräcker tillräckligt?

Vart kan man hitta ett lås med självriskeliminering? Är det försäkringsbolaget som avgör det?

Det är låsföretaget som erbjuder det. Köper du det här låset och din cykel bli stulen får du tillbaka 1000kr. De lås är oftast godkända hos försäkringsbolaget också.

Tolkia
2008-04-23, 07:38
Jag har gett upp på bra cyklar, de blir stulna direkt i Umeå. Även med lås som kostar multum.
Att jag fck cykelsn snodd när jag bodde i studentghettot var väl en sak, men när jag har fick den snodd ur bostadsrättsföreningens (Låsta? Åtminstone med lås försedda.) cykelhus ... Umeå är en svår stad för den som vill behålla sin cykel, si.

Torwald
2008-04-23, 07:45
Och jag som trodde stockholm var jobbigt :/

För att svara på frågan ser jag till att ha skitcyklar och låsa dem. Det är en stor fördel om sadeln inte kan monteras bort utan en betydande ansträngning. Helst ska det vara en skitsadel som ingen vill ha.

Dumleman
2008-04-23, 08:41
Se till att man måste ha verktyg för att skruva loss hjul och sadel. Men det är som sagt helt omöjligt att skydda en dyr cykel. Kanske om du gör ett lås av en järnvägsräls som väger sådär 50 kg med tiodubbla lås så måste de åtminstone anstränga sig för att sno den. Men då slår de säkert sönder cykeln istället i ren förbannelse.

Fredrik S
2008-04-23, 09:38
Cyklar värda över 500kr tas med in i lght/arbetsplats. Ser till att alltid ha en 150kr vågaställaifrånsigvarsomhelstcykel tillgänglig om jag skall någonstans där det inte är möjligt att ta med cykeln in.

Har bara blivit av med en cykel då jag för 15 år sedan, i ungdomligt oförstånd, struntade i att låsa den när jag skulle på krogen. Det var olja på låset och jag ville inte smutsa ner händerna, så det fick bli en promenad hem.

Myran
2008-04-23, 09:48
Jag bor i Landskrona så jag gör (oavsett vilken kvalité på cykeln) följande:
Godkänt lås på bakhjulet
Kedjelås runt ramen, genom framdäcket och låser fast det i något ej flyttbart föremål.
När jag är hemma gör jag samma sak fast inlåst i källaren, snacka om paranoid :D

Det finns väl enligt rykten en hel del "lösa" folk nere i Landskrona ? Så i ditt läge är säkerheten väl befogad ;)

skaparn
2008-04-23, 10:10
Cyklar värda över 500kr tas med in i lght/arbetsplats. Ser till att alltid ha en 150kr vågaställaifrånsigvarsomhelstcykel tillgänglig om jag skall någonstans där det inte är möjligt att ta med cykeln in.


Så ja. Tråd låst.

Mirre
2008-04-23, 10:13
Det handlar inte bara om att inte få cykeln stulen utan även att se till så att den inte är i vägen för en ligist. Jag förstår inte nöjet i att sparka sönder ekrar mm på låsta cyklar...*grr27*

saab900
2008-04-23, 11:01
Ja jävlar, man får inte ha något ifred längre...
När jag gick av tåget sent på kvällen för ett par år sedan hade jag cykeln på stationen, och den var bara låst mellan bakdäcket och ramen. Jag såg nån sitta vid cykelställena och pilla med nåntng, sen cyklade han iväg. När jag kom fram till min cykel var framhjulet borta, och bredvid stod ett ensamt framhjul fastlåst i cykelstället. Måste nästan beundra killens hängivenhet, men det var nog en jävla tur att jag inte hann ifatt honom...