handdator

Visa fullständig version : Teoretisk fråga


Black Star Abyss
2008-04-22, 18:01
Håller inte på med någon deff ännu på något år, men jag undrar om man när man deffar om man vill ha en enkel variant helt enkelt kan minska kolhydrat- och kaloriintaget, och köra en jävla massa mer styrketräning på hög intensitet, hopprep och löpning? Om man inte vill sitta och räkna siffror alltså.

Pompere
2008-04-22, 18:11
Kör på som vanligt med styrketräningen och lägg till några joggingrundor dom dagarna du inte styrketränar för att sedan sedan äta lite mindre (sikta på ungefär 500kcal- för att få en stabil viktnedgång) bara.. det är så de flesta gör som inte "räknar kcal"?

träna lika hårt som vanligt - ät mindre.

Koloftw
2008-04-22, 18:14
Att dra ner på fettintaget låter klokare enligt mig. Med tanke på att kolhydrater mättar mer och ger energi till träningen.

I övrigt så är styrketräning nästan ett måste för att det ska få kallas deff och både hopprep och löpning är utmärkt träning :)

Knabb
2008-04-22, 18:43
Att dra ner på fettintaget låter klokare enligt mig. Med tanke på att kolhydrater mättar mer och ger energi till träningen.


Nja, lite fett i maten ger en snabbare magsäckstömning som leder till hungerskänslor. Det är lite olika vad människor tycker passar bäst, minska kolhydrater eller minska fett eller vad man nu hittar på för att minska kalorierna.

Koloftw
2008-04-22, 18:49
Jag tror ändå att X kalorier från pasta tar längre tid på sig att tömma en X kalorier från smör, t.ex.

Knabb
2008-04-22, 18:53
Jag tror ändå att X kalorier från pasta tar längre tid på sig att tömma en X kalorier från smör, t.ex.
Då råkar du tro fel :)

Eddie Vedder
2008-04-22, 19:19
Jag tror ändå att X kalorier från pasta tar längre tid på sig att tömma en X kalorier från smör, t.ex.

En värdelös jämförelse, om vi däremot tar pasta med den fetare såsen A och mer pasta fast med den magrare såsen B men två isokaloriska pastamåltider så är jag helt övertygad om att pastamåltid A lämnar magsäcken långsammare. Låt säga att A är en köttfärssås på fläskfärs och B på nötfärs för att konkretisera det ytterligare.

Ditt extremexempel (du är som vanligt svag för extremexempel av någon outgrundlig anledning) är svårt att säga något om, men det är ju irrelevant när man diskuterar vanliga kostvanor.

Koloftw
2008-04-22, 19:22
Okejdå. Men jag står fast vid mitt påstående att kolhydrater mättar bättre än fett, samt att man får mer energi till träningen.

Men SJÄLVKLART är det individuellt, fast det är så jag känner iaf.

Scratch89
2008-04-22, 19:23
Sen kan man göra det ännu roligare;
500 kcal från havregrynsgröt mättar troligen bättre än 500 kcal från smör. (Bara för att göra exemplet ännu sämre)

Sniggel
2008-04-22, 19:53
Håller inte på med någon deff ännu på något år, men jag undrar om man när man deffar om man vill ha en enkel variant helt enkelt kan minska kolhydrat- och kaloriintaget, och köra en jävla massa mer styrketräning på hög intensitet, hopprep och löpning? Om man inte vill sitta och räkna siffror alltså.

Små förändringar gör skillnader, om man är konsekvent med dem. Du behöver inte räkna ut några siffror så länge du vet att du får i dig mindre energi och gör av med mer.
Så... ja, det kan nog funka. Sen får man ju säkert justera något efterhand när man ser/känner utvecklingen.

Black Star Abyss
2008-04-22, 20:06
Ja alltså, det jag tänker mest på är att jag ska orka träna och att jag absolut inte får tappa någon (eller så lite som möjligt) muskelmassa.

demode
2008-04-22, 20:31
Själv tycker jag att havregrynsgröt mättar dåligt :P

en klick smör i så är saken biff*whatever*

Sniggel
2008-04-22, 20:43
Ja alltså, det jag tänker mest på är att jag ska orka träna och att jag absolut inte får tappa någon (eller så lite som möjligt) muskelmassa.

Jag hade inte kört mer styrketräning när jag deffat. Då hade jag bara varit klen och inte lyckats stimulera musklerna lika bra som om jag tränat mindre.
Bättre isåfall att köra mer cardio som inte ger träningsvärk eller påverkar ens återhämtningsförmåga speciellt mycket.

pragmatist
2008-04-22, 20:57
Att halvera intaget av kolhydrater från ris, pasta, potatis o.s.v. och ersätta med fiberrika grönsaker på tallriken är förmodligen det enklaste sättet att deffa som finns.

Knabb
2008-04-23, 12:18
Okejdå. Men jag står fast vid mitt påstående att kolhydrater mättar bättre än fett,

Kolhydrater ger en snabb mättnad tack vare dess bulk effekt (fyller ut magsäcken). Fett har inte samma bulk effekt men ligger kvar i magsäcken länge. Olika typer av mättnad. Bäst mättnad får man när man mixar dem och det enklaste är nog att göra som Pragmatist skrev.