handdator

Visa fullständig version : skating med stavar vs. utan


Nate
2003-05-27, 21:48
Hur pass stor blir skillnaden om man skatar med stavar mot när man "nöjesåker" utan? Snackar inlines nu...

Med stavar får man ju staka på rätt mkt vilket aktiverar hela kroppen, tar mkt i rygg och mage. Ger det mer sett ur förbränning- och konditionssynpunkt att åka med stavar?

shirunai
2003-05-27, 22:08
50% mer ungefärligt beräknat är ju relativt iof hur stora armar man har ;) och hur intensiteten är en tumregel är dock 50% mer

shirunai
2003-05-27, 22:09
YEAH 400POSTS !

Nate
2003-05-28, 03:26
såpass mkt mer? oj.

Tanman
2003-05-28, 09:11
Nej, så mycket mer tror jag inte att man bränner. Förbränningen beror ju till största delen på andningen så vid samma fart skulle jag tro att du bränner mindre om du använder stavar om du inte verkligen åker skitsakta...

Munter
2003-05-28, 10:07
Såg siffror på att gång med stavar skulle öka förbränningen med liknande procent... tycker det säger sig själv att det är rejäl bullshit, både vad gällande rullskridskor och gången.

Bamse
2003-05-28, 10:35
50 %?

20-30 % är vad jag har hört....

Nate
2003-05-28, 17:40
Det borde väl ändå ge mer att skata än att bara rullåka? Skating tar ju på hela kroppen, är väl närmare skidåkning än vanlig inlinesåkning?

Pudzianovski
2003-05-28, 17:46
Det har väl med InTeNZiTy!! o göra med va!?

:rolleyes:

Funderar starkt på o köpa rullskridskor.

Maskin
2003-05-28, 17:52
Mina egna erfarenheter av inlines åkning med och utan stavar är att utan stavar så sätter benen gränsen för hur fort man kan åka och med stavar är det mera hjärta/lungor som säger stopp. Dock så går det otroligt mycket fortare med stavar så turerna blir lätt 20km långa utan att det tar alltför mycket tid.

Jozii
2006-09-26, 08:39
Är det någon skilnad på stavar man använder till stavgång och stavar till inlinesåkning? Eller är det samma?

PepperKeenan
2006-09-26, 10:15
Stavar till inlines behöver vara längre då du kommer upp en del. Sedan behöver inlinesstavar ha metallspets så man får bättre fäste.

Chiaro
2006-09-26, 10:20
Vad har ni köpt för inlines och stavar? Vart? Märke?

Och vart har ni hittat dessa siffror på förbränningen?

Cicero
2006-09-26, 10:57
Naturligtvis resulterar träning med stavar i en högre förbränning än träning utan stavar. Givet att träningen sker med identisk intensitet förbränner två aktiva muskelceller mer energi än en aktiv och en inaktiv.

Tycker fö att det är värdelöst att gå med stavar - gravitationen är för stor i förhållande till den framåtriktade kraften vilket gör att stavarna inte kommer till sin rätt. Att springa med stavar ger däremot tillräckligt med driv framåt för att axlar, lats, triceps, mm ska orka jobba igenom rörelsen.

Dumleman
2006-09-26, 11:41
Med inlines tycker ivf jag att det är svårt att kunna åka på ett säkert sätt så fort som man vill. Det behövs en väldigt liten utförsbacke för att det ska börja gå äckligt fort utan att man anstränger speciellt mycket. Sen vet jag inte vad lagen säger, får man åka inlines på bilvägar? Det är ivf inte speciellt kul att åka inlines efter trafikerade vägar.

Cicero
2006-09-26, 13:02
Håller med. Tycker att inlines fungerar bäst i svagt motlut, det ger ett lagom motsånd. Ingen lutning eller utförslut ger nästan inget motstånd alls.

Man får färdas med inlines på trafikerad väg (undantag motorväg...nat). Håller med om att det är besvärligt. Man blir ju så bred när man skatar. Dessvärre dräller det ju inte direkt av breda, nyasfalterade cykelvägar.