handdator

Visa fullständig version : Amerikansk fotboll


Dindeo
2008-04-22, 07:14
Tjena, har nu bestämmt mig för att börja lira amerikansk fotboll som kompensation för mitt gymmande, att bara gymma känns väldigt stelt.

Så jag tänkte fråga,

hur påverkas min styrketräning av att jag lirar kanske 2 -3 gånger i veckan?

Hur tränar jag upp explosiv fart / Acceleration ?

Antar att jag bör proppa i mig mera mat nu eftersom jag lär förbränna mycket? ( Målet är fortförande att bygga muskler).

15 bast

1.88 lång

82 kg

Kanske är det någon som spelar som kan ge lite tips? tack i förväg*flex*

Miiix
2008-04-22, 08:20
Kul att du ska börja spela!

Du kommer troligtvis inte få lika bra resultat av styrketräningen som du skulle fått om du inte spelade, men skillnaden är nog försumbar.

Sprinter (10-40 meter vanligtvis) / snabbhetsövningar (Dock är det kanske svårt att hinna med det specifikt under säsongen som börjar snart)

Förbränningen kommer nog öka en del = du bör/kan äta mera mat.

Bara att fråga om du vill veta något mer!

L-Sami
2008-04-22, 11:06
Frivändning och knäböj är bra övningar att behärska.

MilkmaN
2008-04-22, 11:14
Också sugen på att börja, men är orolig att mina stackars axlar kommer gå åt helvete inom kort.

Hur är det, hur mkt stryk får just axlarna? Klarar en gammal handbollspelare det? :P

L-Sami
2008-04-22, 11:16
Också sugen på att börja, men är orolig att mina stackars axlar kommer gå åt helvete inom kort.

Hur är det, hur mkt stryk får just axlarna? Klarar en gammal handbollspelare det? :P

Beror på positionen, som en kicker klarar du dig säkert bra med axlarna ;)

mystic[-_-]
2008-04-22, 11:24
Också sugen på att börja, men är orolig att mina stackars axlar kommer gå åt helvete inom kort.

Hur är det, hur mkt stryk får just axlarna? Klarar en gammal handbollspelare det? :P

Klarar du av handboll så klarar du amerikansk fotboll

Nithian
2008-04-22, 11:59
Vad skulle du säga att du vill spela, Dindeo? Någon specifik position?
Vad är dina styrkor/svagheter? Kolla igenom dessa filmer:

Any given sunday.
Remember the titans.
Friday night lights.
Longest yard.

Då taggar du till som fan (och vet nog vilken position du vill spela).

Miix sa bra grejor också.

Miiix
2008-04-22, 13:47
Milkman: Jag tror inte du behöver oroa dig för dina axlar alls.

Ett annat tips är att kolla matcher från NFL, och att kolla mer specifikt på just den positionen du spelar.

Jay-Z
2008-04-22, 13:56
Vilken position som sagt?

Control_61
2008-04-22, 14:38
Vilka positioner finns det och vad kännetecknar spelarna på dessa positioner? Skulle vara intressant att veta.

L-Sami
2008-04-22, 14:54
Vilka positioner finns det och vad kännetecknar spelarna på dessa positioner? Skulle vara intressant att veta.


Liten kort brief.

Offense Team
Center
Guards
Offensive Tackles

Stora spelare, stora och starka. I NFL väger de uppemot 130-150kg.

Quarterback: Ska ha bra spelsinne, rörlig, snabba fötter, kan passa en amerikansk fotboll, en del styrka osv. I NFL väger de oftast minst 90kg.

Runningback: Snabba fötter och styrka. Lite kortare spelare medellängd i NFL skulle jag gissa på är någonting 180cm och ca 90kg.

Fullback: Samma som runningback, fast fullback är oftast en större spelare som springer korta yardage. Lite starkare och kraftfullare än RBs.

Wide Receiver: Spänstiga, snabba, rörliga framför allt. Egentligen spelar inte längden så stor roll, gäller att man är spänstig för att kunna fånga höga bollar. Längden varierar från 175cm till 195cm i NFL.

Tight End: Lite större än WRs och springer inte långt på planen. I NFL väger väl de ca 105-110kg är är rätt så långa 190-195cm

Defense Team

Defensive Tackle: Störst och mest kraftfulla spelare i defense, möjligtvis starkaste också. Väger kring 130-140kg i NFL

Defensive End: Stora men mindre än DT och mer rörliga. Väger kring 115-125kg i NFL.

Lineback: Snabba, starka och rörliga. Väger oftast minst 110kg i NFL.

Cornerback: Spänstiga, rörliga och snabba som försvarar Wide Receivers. Samma längd som på WRs

Safeties (Free och Strong): Nästan som målvakter, det djupaste försvarsspelaren på planen. Snabba, starka, rörliga och spänstiga.

Vinter
2008-04-22, 15:06
Vilka positioner finns det och vad kännetecknar spelarna på dessa positioner? Skulle vara intressant att veta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_fotboll

Förenklat kan man säga att de stora killarna spelar line, och de mindre snabbare spelarna spelar i mer rörliga positioner på fältet. Men det finns många undantag som bryter mot reglerna där riktigt stora killar som är extremt snabba spelar på mer rörliga positioner. Det är en mycket komplicerad sport men riktigt kul.

Dindeo
2008-04-22, 19:52
Hade tänkt Offensiva linjen (OL), men som sagt så vet jag inte än :smash:

Vinter
2008-04-22, 23:24
Hade tänkt Offensiva linjen (OL), men som sagt så vet jag inte än :smash:

Finns det ett lokalt U16/U19 lag kan du ju gå tid och testa, för övrigt är du optimal längd för en QB om det visar sig att du kan kasta en boll tillräckligt bra. :D Bara att börja träna så visar det sig snart vad du passar bäst som. Är det ett litet lag finns ju risken att du tvingas spela både O och D. Jobba på konditionen.

MilkmaN
2008-04-23, 14:04
Riktigt jäkla sugen nu.

Mailade just marvels :O

Miiix
2008-04-23, 15:04
Kul Milkman!

Hur gammal är du? Att spela i superserien (vilket Marvels gör) kan bli ganska kämpigt som nybörjare.

MilkmaN
2008-04-23, 15:31
Kul Milkman!

Hur gammal är du? Att spela i superserien (vilket Marvels gör) kan bli ganska kämpigt som nybörjare.

20, precis fyllda.

Jag inbillar mig dock att jag rent fysiskt skall klara av det :D

Spelade div.1 handboll tidigare.

L-Sami
2008-04-23, 17:14
20, precis fyllda.

Jag inbillar mig dock att jag rent fysiskt skall klara av det :D

Spelade div.1 handboll tidigare.

Om du inte har några skador sen förr så skall du klara av att köra am.fotboll.

MilkmaN
2008-04-23, 22:26
Om du inte har några skador sen förr så skall du klara av att köra am.fotboll.

Haft lite trubbel med en instabil skottarm. Men det är på god väg nu och pressarna skjuter i höjden. Which is nice :)