handdator

Visa fullständig version : Feedback på träningsschema


oscar?
2008-04-21, 22:41
Hej!

Tack till alla er som skriver på Kolozzeum. Jag har lärt mig mycket av er. Jag har försökt hitta svar på mina frågor i andra trådar, men jag tror att det bästa är att jag presenterar mitt träningsschema här och låta er kommentera det.

Jag är i grund och botten en högst medioker tennisspelare som på senare tid fattat tycke för gym. Har varit medlem på gymmet i två år, men inte förrän jag för två månader sedan lyckades få en vän att börja träna med mig har det blivit något seriöst utav det. Målet är att gå från spinkig till vältränad.

Vi kör följande 3-split:

Måndagar - bröst/mage
Bänkpress 3x8
Hantelpress 3x8
Peckdeck 3x8

Situps 3x12

Torsdag - rygg/axlar
Hantelrodd 3x8
Latsdrag till bröst 3x8
Shrugs i smith 3x8Sittande rodd 3x8

Hantellyft åt sidan 3x8
Hantellyft framåt 3x8
Hantelpress 3x8

Fredagar biceps/triceps
Hantelcurl 3x8
Scottcurl 3x8

Smal bänkpress 3x8
Pushdown 3x8
"Dra tvådelat rep" 3x8

Tennis kör vi onsdagar.

Hur kan vi förbättra detta schema?

Tack på förhand.

Whistler
2008-04-21, 23:11
Tycker ni ska läsa här och köra det här schemat istället:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

För att öka i muskelmassa krävs även ett energiöverskott, alltså att du ökar i vikt och blir tyngre genom att äta mycket mat.

muffe85
2008-04-21, 23:56
För att öka i muskelmassa krävs även ett energiöverskott, alltså att du ökar i vikt och blir tyngre genom att äta mycket mat.

För en tennisspelare tror jag inte en bulk är speciellt effektivt för hans huvudidrott.

Med systematisk styrketräning kommer han att lägga på sig muskelmassa utan att behöva bulka. Dock har du rätt i att man bygger mycket mer muskler utan stort överskott, men att man måste bli tyngre för att bli starkare ser jag som en överdrift.

Om han nu är villig att bli tyngre och därmed långsammare är det ett utmärkt råd att frosseriäta.

Deceiver85
2008-04-22, 00:09
Ni glömmer det viktigaste av allt, speciellt för tennisspelare, nämligen benträning! (oroa er inte, ni kommer inte få så stora ben att de blir osmidiga)

oscar?
2008-04-22, 08:04
Tack för svaren hittils.

En kort kommentar från mig innan jag måste springa till skolan: Det är alltså inte för att bli bättre tennisspelare vi gymmar. Vi vill bli stora!

birra_peroni
2008-04-22, 08:45
Känns det verkligen nödvändigt att köra (om det är vad du menar), Plan hantelpress och plan bänkpress samma pass?

Snehantel / planbänk - Planhantel / Snebänk

sen skulle jag skala bort nå axelövningar, att kör för många övnignar är ofta ett nybörjar misstag. Kör istället fler set eller mer reps på de övnignar du kör.
Sen får axlarna ofta mycket stryk i triceps (bänkpress med smaltgrepp) samt i hantelpress/bänkpress.

Skulle även byta ut "hantelrodd" mot "stångrodd". Det av för att du aktiviterar fler muskelgrupper och då kan öka mer i massa.

Kör ben. Kommer se förjävla löjligt ut.

muffe85
2008-04-22, 09:32
Tack för svaren hittils.

En kort kommentar från mig innan jag måste springa till skolan: Det är alltså inte för att bli bättre tennisspelare vi gymmar. Vi vill bli stora!

Isf ska du köra hypertrofiträning. och träna då alla viktiga muskler, glöm inte halva kroppen (benen) som någon tidigare sa.