handdator

Visa fullständig version : Solarium. Hur ofta behövs det?


Timme
2008-04-21, 17:50
Hur ofta behöver man sola i solarium för att behålla en schyst bränna man fixat? Räcker det med 1 gång/månad?

moment22
2008-04-21, 17:57
http://kulturserver-hildesheim.de/home/storch/imagesheywen/neger2.jpg

http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/749/img_472b17ccaa176.jpg

Alla har inte samma förutsättningar så jag tror att du får testa dig fram :thumbup:

sundvall
2008-04-21, 17:57
Hur ofta behöver man sola i solarium för att behålla en schyst bränna man fixat? Räcker det med 1 gång/månad?

Jag brukar sola minst en gång varje vecka, och efter bara 5-6dagar kan jag märka att den försvinner lite. Solariumbränna tycks verkligen inte sitta i längen, iallafall inte för mig.

Timme
2008-04-21, 18:11
Sant, olika förutsättningar var det ju. Jag får prova att sola lite solarium senare. Nu är det ju sommar :D

Whistler
2008-04-21, 18:12
Går du till en salong med schyssta solarier så ska det sitta hudtypsaffischer i lokalen, typ så här:

Gröna ögon, rött hår, fräkar, sällan brun alltid röd = undvik solarie
blå ögon, blondt hår, ofta röd ibland brun = 6min första, 9 min andra, 12 min tredje gången

osv osv

Timme
2008-04-21, 18:23
Går du till en salong med schyssta solarier så ska det sitta hudtypsaffischer i lokalen, typ så här:

Gröna ögon, rött hår, fräkar, sällan brun alltid röd = undvik solarie
blå ögon, blondt hår, ofta röd ibland brun = 6min första, 9 min andra, 12 min tredje gången

osv osv

Ja, det ska jag följa. Frågan är dock om en solarie bränna kan hålla i sig i 4 veckor? Det vore nice faktiskt. Jag brukar normalt hålla en okej bränna ganska länge när jag väl fått den.

Kabuto
2008-04-21, 18:26
Går du till en salong med schyssta solarier så ska det sitta hudtypsaffischer i lokalen, typ så här:

Gröna ögon, rött hår, fräkar, sällan brun alltid röd = undvik solarie
blå ögon, blondt hår, ofta röd ibland brun = 6min första, 9 min andra, 12 min tredje gången

osv osv

6min?? Jag låg 20min första gången bara för nån dag sen, vad är det som kan vara farligt att ligga så länge? förutom att man blir brun snabbare?

tobbo
2008-04-21, 18:26
6min?? Jag låg 20min första gången bara för nån dag sen, vad är det som kan vara farligt att ligga så länge? förutom att man blir brun snabbare?

Man blir som en kräfta? :em: Fast det beror på styrkan hos "solariemaskinen" du gick på.

Tricklev
2008-04-21, 18:27
6min?? Jag låg 20min första gången bara för nån dag sen, vad är det som kan vara farligt att ligga så länge? förutom att man blir brun snabbare?

Solarier är olika starka, och olika solarier har olika rekommendationer, inget att vara oroad för.

Fast för att svara indirekt på din fråga, klart det är farligare att ligga längre, 1 cigarett är ju inte lika farlig som 101 limpor cigaretter. ;)

L-Sami
2008-04-21, 18:32
Minst 1 gång veckan om man vill behålla en bränna som jag har på avataren. Jag har bruna ögon och brunt hår och bränner mig inte i solen.

tobbo
2008-04-21, 18:34
Minst 1 gång veckan om man vill behålla en bränna som jag har på avataren. Jag har bruna ögon och brunt hår och bränner mig inte i solen.

Kollar man inte på vårtgårdarna också.

bubbe
2008-04-21, 18:36
Har det inte kommit fram tillräckligt mycket information om solarier att folk väljer att inte sola längre? tycker man har hört mycket negativt.

egge
2008-04-21, 18:36
Kollar man inte på vårtgårdarna också.

Vet inte hur du menar nu, men släng gärna upp en bild. :thumbup:

tp_88
2008-04-21, 18:38
Har det inte kommit fram tillräckligt mycket information om solarier att folk väljer att inte sola längre? tycker man har hört mycket negativt.
Typ som med t.ex. alkohol och tobak, menar du? :)

tobbo
2008-04-21, 18:39
Vet inte hur du menar nu, men släng gärna upp en bild. :thumbup:

http://www.calder.net/images/photos/janet_jackson1.jpg

Färgen på nipples, t. ex Janet Jackson har bruna/svarta så hon kan nog sola ett bra tag utan att bränna sig.

NiXPhoenix
2008-04-21, 18:45
Måste man ha solarieglasögon?
Räcker det inte med att hålla ögonen stängda? Känns som det är risk för att det ska bli kvar blekt runt ögonen.

Tricklev
2008-04-21, 18:47
Måste man ha solarieglasögon?
Räcker det inte med att hålla ögonen stängda? Känns som det är risk för att det ska bli kvar blekt runt ögonen.

Det räcker inte att hålla ögonen stängda, och risken att det blir blekt runt ögonen är små, du håller ju ögonlocken öppna majoriteten av dygnet iaf.

Om du inte vill bli blind dvs, men det är väll lite väl långt att gå även för folk ytliga nog att ligga i solarium, trots riskerna.

NiXPhoenix
2008-04-21, 18:50
Det räcker inte att hålla ögonen stängda, och risken att det blir blekt runt ögonen är små, du håller ju ögonlocken öppna majoriteten av dygnet iaf.

Om du inte vill bli blind dvs, men det är väll lite väl långt att gå även för folk ytliga nog att ligga i solarium, trots riskerna.


Okej, de täcker bara ögonlocken då? Tycker mig ha sett folk med simglasögon* vid solarier och såna är ju lite större. :)
Var hittar man solarieglasögona då? Brukar det finnas där?

Frågorna är många... Har aldrig legat i ett solarie i hela mitt liv men är lite sugen på att prova.

* eller är dem? Jag vete fan, har inte varit i ett badhus på många år, men känns som de täcker en del yta.

Kabuto
2008-04-21, 19:20
Direkt efter jag skrev i tråden så gick jag på mitt andra solarie-pass någonsin! Passet gick bra, hade bra tryck genom hela 20minutrarna och blev inte lika rädd för fläktarna den här gången ;)

Där jag solariar så är det små svarta ögonskydd, täcker bara ögonlocken typ..

NiXPhoenix
2008-04-21, 19:25
Direkt efter jag skrev i tråden så gick jag på mitt andra solarie-pass någonsin! Passet gick bra, hade bra tryck genom hela 20minutrarna och blev inte lika rädd för fläktarna den här gången ;)

Där jag solariar så är det små svarta ögonskydd, täcker bara ögonlocken typ..


Hahah, okej, låter bra.

Det där med fläktarna låter lite kul, tänk om du fått panik där inne och viftat vilt omkring dig och slagit sönder ett lysrör. :D Glassplitter kan vara farligt.

Wao
2008-04-21, 19:26
Det är bättre att börja mjukt så att du inte bränner dig. Jag soalde första gången 12, sen 15 och sen 16.

Kabuto
2008-04-21, 19:30
Hahah, okej, låter bra.

Det där med fläktarna låter lite kul, tänk om du fått panik där inne och viftat vilt omkring dig och slagit sönder ett lysrör. :D Glassplitter kan vara farligt.

Haha, som TUR är så är alla lysrör skyddade av tjockt plexiglas *phew* . Annars hade jag nog varit död vid det här laget...

Whistler
2008-04-21, 19:33
Det man brukar varna för är att huden drar ihop sig när man solar för länge och/eller ofta. Detta syns inte förrän man blir äldre och då får man överdrivet med rynkor.

Så som jag har för mig så tar det 7-10 dagar för pigmentens melanin att återbilda sig, därför bör man inte sola oftare än så, samt följa de rekommendationer som finns på planscherna. I ett 450W-solarie med nya rör solar jag max 12 minuter, var sjunde dag. Blir man röd har man solat för länge.

Sleigh
2008-04-21, 19:35
Glassplitter kan vara farligt.

Förmodligen inte lika farligt som all argon och kvicksilver du skulle andats in.

Timme
2008-04-21, 21:12
Minst 1 gång veckan om man vill behålla en bränna som jag har på avataren. Jag har bruna ögon och brunt hår och bränner mig inte i solen.

Jag har mörkblåa ögon. De lyser alltså inte särskilt klart.

Jag har mörkbrunt hår. Jag kan bli röd men blir brun också.

Timme
2008-04-21, 21:17
Det man brukar varna för är att huden drar ihop sig när man solar för länge och/eller ofta. Detta syns inte förrän man blir äldre och då får man överdrivet med rynkor.

Så som jag har för mig så tar det 7-10 dagar för pigmentens melanin att återbilda sig, därför bör man inte sola oftare än så, samt följa de rekommendationer som finns på planscherna. I ett 450W-solarie med nya rör solar jag max 12 minuter, var sjunde dag. Blir man röd har man solat för länge.

På sommaren solar jag typ varje dag. Inte bra?

Whistler
2008-04-21, 22:05
På sommaren solar jag typ varje dag. Inte bra?

Inte om du bränner dig, det är därför man använder solskyddskräm (något som verkligen inte är att rekommendera i solarium!). :)

L-Sami
2008-04-21, 22:11
Måste man ha solarieglasögon?
Räcker det inte med att hålla ögonen stängda? Känns som det är risk för att det ska bli kvar blekt runt ögonen.

Jag tar den dumma risken att inte använda de bra solarieglasögonen, för att varje gång jag har solat med dem så har jag två vita fläckar runt ögonen.

dooh
2008-04-22, 05:59
Är det inte så att en solariebränna inte alls ger samma skydd som en vanlig solbränna? Dvs man får bara färgen men man får inte den "skyddande" effekten som av långsam riktig solning?

Är inte så hej på det där med solarier, är väldigt emot det om jag ska vara ärlig. Blekt är vackert;) vampirestyle ftw...

L-Sami
2008-04-22, 06:27
Är det inte så att en solariebränna inte alls ger samma skydd som en vanlig solbränna? Dvs man får bara färgen men man får inte den "skyddande" effekten som av långsam riktig solning?



Stämmer nog bra det där. Andra solstrålar i solarier än ute i naturen.

stevebc
2008-04-22, 07:47
Solarium emitterar UV-strålning i ungefär samma proportion som solinstrålningen på oss.

lovelysmile
2008-04-22, 08:02
The ray of death.