handdator

Visa fullständig version : Kreatin under/efter deff?


mochrashad
2008-04-21, 16:46
hej jag är mitt uppe i en deff och jag undrar hur jag ska få ut mest av kreatinet för att se stor ut. tips och trix nån?.

Mr.Cosybear
2008-04-21, 18:25
Ta det som vanligt? Inget speciellt som gäller vid deff förutom att du har svårt att se viktnedgången om du inte kontrollerar matintaget noggrant.

747
2008-04-21, 19:21
Ta det som vanligt? Inget speciellt som gäller vid deff förutom att du har svårt att se viktnedgången om du inte kontrollerar matintaget noggrant.

Va?

Scratch89
2008-04-21, 19:23
Va?

Kreatin binder vatten och kan ge varierande vikt, beroende på hur mycket man intar, om man tar en paus i en cykel osv. Om man har vågen som ända mått på resultat kan de bli rätt så felaktiga.

Eddie Vedder
2008-04-21, 19:24
Va?

Börjar man med en kreatinkur under deff kan man ju gå upp i vikt, vätskevikt tack vare kreatinets vätskebindande effekt.

Då kan det ju vara lätt att luras om man stirrar sig blind på vågen och ser att den gått upp istället för ner. Är man dock medveten om detta faktum samt har järnkoll på kaloribalansen slipper man risken för den missen.;)

mochrashad
2008-04-21, 20:45
om man kollar på kroppsfettet och muskelmassan. Kanske är smartast och ta efter deffen när man har uppnått låg kroppsfett. Hur kommer de se ut och påverka en då?

Eddie Vedder
2008-04-22, 04:41
om man kollar på kroppsfettet och muskelmassan. Kanske är smartast och ta efter deffen när man har uppnått låg kroppsfett. Hur kommer de se ut och påverka en då?

Varför vänta tills efter? Det är väl perfekt att ta kreatin och eventuellt få lite extra tryck och styrka under en period när du medvetet underäter?

Det är ju som sagt inte fettvikt som ökar av kreatin. Kreatinkur eller ej, ditt kroppsfett minskar vid kaloriunderskott. Så enkelt är det.:)

auToeXeC
2008-04-22, 11:16
Men om det nu binder vätska så sätter det sig kanske kring magen med och man kan inte se om man bli mindre eller inte heller? kanske inte så bra för motivationen?

Eddie Vedder
2008-04-22, 11:30
Men om det nu binder vätska så sätter det sig kanske kring magen med och man kan inte se om man bli mindre eller inte heller? kanske inte så bra för motivationen?

Nu utgår du från dig själv. Alla är nog inte lika livrädda för marginellt marginellt större mage förhoppningsvis.

Men dessutom kommer det förstås inte sätta sig där, det binder ju vätska i musklerna. Om något så ser man grövre ut och inte fetare.

mochrashad
2008-04-23, 20:12
så de påverkar alltså de synliga resultatet på deffen. typ att magen "svullnar" och midjan kanske inte minskar lika mkt som den annars hade gjort utan kreatin. hade en tanke om att börja ta kuren efter eftersom man då är så smaaal;/ och vill ha en återhämtare liksom;P vad säger ni ?

Eddie Vedder
2008-04-23, 20:34
så de påverkar alltså de synliga resultatet på deffen. typ att magen "svullnar" och midjan kanske inte minskar lika mkt som den annars hade gjort utan kreatin.

Nej för andra gången. Kreatinet sätter sig inte runt midjan, det lagrar vätska i dina muskler.

Men dessutom kommer det förstås inte sätta sig där, det binder ju vätska i musklerna. Om något så ser man grövre ut och inte fetare.

King Grub
2008-04-23, 20:55
Det finns inget negativt med kreatin under deff, snarare tvärtom. Möjligen om man har en viktklass man har svårt att klara, eller är fixerad vid en viss siffra på vågen, utan att bry sig om vad vikten består av.

mochrashad
2008-04-24, 14:24
tack för svaren=)

Blockerad
2008-04-25, 12:46
Jag har en fråga angående kreatin och muskelminne efter deff. Jag har aldrig tagit kreatin och avslutar strax min deff. Jag tar två exempel:
1. Jag tappar 5 kg styrka på bänkpressen under deffen och efteråt hjälper muskelminnet mig att få tillbaka den styrkan över 2 veckor.
2. Jag tappar 5 kg styrka på bänkpressen under deffen. Efteråt börjar jag med kreatin som ökar min styrka med 2,5 kg på bänkpressen.

Kommer muskelminnet bara hjälpa mig att öka 2,5 kg till, eftersom kreatinet redan gett tillbaks halva den tappade styrkan?

Siffrorna är tagna för enkelhetens skull. Jag hoppas ni förstår frågan; läggs kreatinets effekt på, utöver muskelminnets?

Guddi
2008-04-25, 14:21
Det finns i stort sett ingenting som bevisar ens existensen av något som man kan kalla för muskelminne. Din fråga är helt omöjlig att svara på. Det man kan säga är att kreatin aldrig har visat sig försämra träningseffekten. Det man ser är antingen en förbättring eller ingen skillnad.

Viktor_Balck
2008-04-25, 17:11
Börjar man med en kreatinkur under deff kan man ju gå upp i vikt, vätskevikt tack vare kreatinets vätskebindande effekt.

Då kan det ju vara lätt att luras om man stirrar sig blind på vågen och ser att den gått upp istället för ner. Är man dock medveten om detta faktum samt har järnkoll på kaloribalansen slipper man risken för den missen.;)

Att ha bra kontroll på sitt kaloriintag borde dock vara en förutsättning för en diet, både med och utan kreatin. Jag reagerade också lite på inlägget.

Eddie Vedder
2008-04-25, 17:15
Att ha bra kontroll på sitt kaloriintag borde dock vara en förutsättning för en diet

Att något borde vara på ett visst sätt innebär ju inte att det alltid är så. Ta en titt i lite trådar här i deffdelen, verkar det som om alla har järnkoll på sin förbrukning och sitt intag tycker du?

Viktor_Balck
2008-04-25, 17:46
Att något borde vara på ett visst sätt innebär ju inte att det alltid är så. Ta en titt i lite trådar här i deffdelen, verkar det som om alla har järnkoll på sin förbrukning och sitt intag tycker du?

Självklart är det så, och det var inte så jag menade heller. Det jag menade var att det lät som att behövde ha extra koll om man dietar och kör med kreatin, man bör ha koll oavsett menar jag.

phel
2009-06-23, 22:05
Nu utgår du från dig själv. Alla är nog inte lika livrädda för marginellt marginellt större mage förhoppningsvis.

Men dessutom kommer det förstås inte sätta sig där, det binder ju vätska i musklerna. Om något så ser man grövre ut och inte fetare.

Förekommer det att tävlingsbyggare går på kreatin under tävling för ökad volym?

WorkOutBuddy
2009-06-23, 22:13
De försöker väl få så definierade muskler som möjligt. Massa vätska i musklerna hjälper nog inte det.

joel92
2009-06-23, 22:19
en dum fråga kan jag tänka mig här men kreatin är 0 kalorier va?:D och en fråga till 5 g kreatin om dagen kan det binda mycket vätska?

b0ya
2009-06-24, 00:58
en dum fråga kan jag tänka mig här men kreatin är 0 kalorier va?:D och en fråga till 5 g kreatin om dagen kan det binda mycket vätska?

Ja. Ja. :D

phel
2009-06-24, 16:07
De försöker väl få så definierade muskler som möjligt. Massa vätska i musklerna hjälper nog inte det.

Massa vätska i musklerna = större och mer definerade muskler?

Simon_aeg
2009-06-24, 16:25
frågan är ju som "Phel" sade. Går tävlingsbyggare på kreatin under deras deff?

Går ju på kreatin vanligtvis men inte nu under deffen då. Känns inte som man lägger på sig så himla mycket mer vätska än vanligt.

Eddie Vedder
2009-06-24, 18:27
Förekommer det att tävlingsbyggare går på kreatin under tävling för ökad volym?

Det kan jag inte svara på, det får du fråga någon som är insatt i den sporten.:)

Men jag har hört (vet inte helt om det stämmer) att man vid riktigt lågt kroppsfett kan se lite "plufsigare" ut av kreatin. Alltså den vätskeökningen som för de allra flesta enbart fyller upp muskulaturen kan göra att den som är grymt rippad ser mindre rippad ut.

Men det här kanske jag fått om bakfoten helt.:D

Sverker
2009-06-24, 18:47
Kreatinet som sitter i musklerna ska man vara tacksam för. Det gäller istället att bli av med det kreatin och kreatinin som snurrar runt i blodet.

Fungerar alldeles utmärkt att sluta med kreatinet 7 - 10 dagar innan tävlingsdagen.
Tränar man inte de sista dagarna så används inte så mycket kreatin och risken att man ska bilda kreatinin är liten under själva formtoppningen de sista dygnen.

BobaFett
2009-06-24, 19:42
Det finns i stort sett ingenting som bevisar ens existensen av något som man kan kalla för muskelminne.

Om jag inte är ute och cyklar så är muskelminne att man kan komma tillbaka snabbt i form om man varit vältränad en gång tidigare. Behöver man verkligen bevis för det? Har märkt av det efter längre uppehåll och jag är inte den enda. Men muskelminne betyder däremot inte att muskeln kommer ihåg någonting för den kan inte tänka :smash:

Ostknäcket
2009-06-24, 19:45
Om jag inte är ute och cyklar så är muskelminne att man kan komma tillbaka snabbt i form om man varit vältränad en gång tidigare. Behöver man verkligen bevis för det? Har märkt av det efter längre uppehåll och jag är inte den enda. Men muskelminne betyder däremot inte att muskeln kommer ihåg någonting för den kan inte tänka :smash:

Sen kan det ju också vara inbillning för att man tror att det ska vara så + 10 andra faktorer (som pump etc).