handdator

Visa fullständig version : Vill inte deffa, inte bulka. Vad vill jag?


Vadå?
2008-04-21, 15:04
Hej,
Eftersom deffning är något för folk som vill bli smalare och muskulösare så är det inget för mig (smal som fan, 177cm 58kg)
Bulka är ju att äta upp sig och träna upp sig så man blir s.k. "biff", haken är den att man ofta blir rund/klämvänlig runt magen, vilket jag helst inte vill vara (det är jag dessutom redan nu, litegrann iallafall)

Frågan är då vad jag vill, vad jag behöver göra utöver träningen. Vill ha en slim-kropp med mycket muskler och lite fett. Frågan är bara om jag bör konditionera eller om det räcker att gymma, om jag fortfarande bör äta mer än vad jag förbränner (btw, hur fan vet man hur mycket man förbränner? ;P)
För det är så det går till för "bulkarna" de äter väl mer än de förbränner, och sedan deffar de bort överskottsfettet. Vill helst göra det så effektivt som möjligt nu till sommaren.

Har tränat sen februari (seriöst), 3 pass i veckan, väger ca. 60 kg på 177cm. Så ni förstår att det inte blir en lätt match att bygga på sig muskler (och samtidigt så lite fett som möjligt)

Tack på förhand! MVH

Scratch89
2008-04-21, 15:07
Hej!
Jag tycker att man kan sluta tänka i banorna deff och bulk om man känner att det inte är något som passar en. Träna hårt och ät bra mat så märker du åt vilket håll det går. Träna både styrka och kondition; 3-4 styrkepass och 2-3 konditionspass i veckan borde fungera. Börja i nederkant och jobba dig uppåt, om du känner att du inte klarar av en stor träningsdos i början. Hur du delar upp dina träningspass är av mindre betydelse.
Se träningen som en livsstil, en hobby och något som du gör för att det är roligt och för att det känns bra.

Fjällbrynt
2008-04-21, 15:10
vill du ha mycket muskler måste du först gå upp i vikt för att få de, sen om du vill ha en slimmad kropp kommer du att få deffa till dig... när du är nöjd försöker du hitta en kcal-balans så att du ligger kvar där du är. Det är omöjligt att gå upp i muskler utan att gå upp i vikt. Man kan nog säga att detta kommer inte att hända fram till sommaren...

demode
2008-04-21, 15:21
Träna på, du är ju nästan otränad som jag var förra året.. så du har bara positiva resultat att vänta nästan oberoende på vad du gör, men jag hade rekommenderat dig att äta lite till (t.ex. en port havregrynsgröt om dagen) eftersom du väger väldigt lite.

Mushan
2008-04-21, 15:46
Ligg på kaloribalans, tar längre tid än att bulka.. men det går, även om vissa inte tror det. Men var noga med att äta alla närningsämnen, vitaminer, mineraler, fiber osv. Istället för att äta mycket, lägg till frukt + grönsaker osv.

Gädda
2008-04-21, 17:13
Saken är att det i princip är omöjligt att ligga på kaloribalans. Detta gör också att man inte måste tänka i termer av bulk eller deff. Ena dagen råkar du ligga på kaloriplus och den andra kanske lite minus, men tränar man och äter en hyfsad sammansättning gynnas alltid musklerna.

På lång sikt visar vågen vägen vart det går rent genomsnittligt och jag tror inte att om du tränar bra och går upp några kilon kommer lägga på dig nåt synligt fläsk.

Masdonne
2008-04-21, 17:17
Hej,
Eftersom deffning är något för folk som vill bli smalare och muskulösare så är det inget för mig (smal som fan, 177cm 58kg)
Bulka är ju att äta upp sig och träna upp sig så man blir s.k. "biff", haken är den att man ofta blir rund/klämvänlig runt magen, vilket jag helst inte vill vara (det är jag dessutom redan nu, litegrann iallafall)

Frågan är då vad jag vill, vad jag behöver göra utöver träningen. Vill ha en slim-kropp med mycket muskler och lite fett. Frågan är bara om jag bör konditionera eller om det räcker att gymma, om jag fortfarande bör äta mer än vad jag förbränner (btw, hur fan vet man hur mycket man förbränner? ;P)
För det är så det går till för "bulkarna" de äter väl mer än de förbränner, och sedan deffar de bort överskottsfettet. Vill helst göra det så effektivt som möjligt nu till sommaren.

Har tränat sen februari (seriöst), 3 pass i veckan, väger ca. 60 kg på 177cm. Så ni förstår att det inte blir en lätt match att bygga på sig muskler (och samtidigt så lite fett som möjligt)

Tack på förhand! MVH

Jag har lyckats att öka ungefär 10 kg ren muskelmassa på drygt ett år utan att varken bulka eller deffa.

Jag menar, du bränner ju fett även när du enbart styrketränar, så kör på och ät ordentligt med mat så kommer du bli vältränad biff(igare) utan att vare sig bulka eller deffa.

Smml
2008-04-21, 17:19
Ligg på kaloriöverskott på träningsdagar och underskott på vilodagar.

AmericanDragon
2008-04-21, 18:02
Jag har lyckats att öka ungefär 10 kg ren muskelmassa på drygt ett år

Är det ens möjligt?

tobbo
2008-04-21, 18:23
Är det ens möjligt?

Ja. Speciellt om man är nybörjare. Fast jag tror inte han räknar med vatten och dylikt.

Mega_man1000
2008-04-21, 18:44
Ligg på kaloriöverskott på träningsdagar och underskott på vilodagar.

det dära kan väl knappast vara bra för muskelutvecklingen *screwy*

sleep is the enemy
2008-04-21, 18:46
det dära kan väl knappast vara bra för muskelutvecklingen *screwy*

I praktiken är det nog så det ser ut för dom flesta av oss. Fast inte medvetet då.

sleep is the enemy
2008-04-21, 18:49
edit: kanske inte överskott på just träningsdagar, men att man ligger på överskott ena dagen och på underskott nästa.

Masdonne
2008-04-21, 20:15
Är det ens möjligt?

Som tobbo säger, självklart är det vatten osv medräknat, men jag har gått upp 10 kg men ändå fått ökad muskeldefinition plus mer massa. Det ser jag som "rena" muskler.

Durre
2008-04-21, 20:42
Jag kör så att jag skiter i spegeln och säger till mig själv att nu ska jag upp 10kg sen är det så, strunta i resten.

Uffesmyg
2008-04-21, 20:51
Hej,
Eftersom deffning är något för folk som vill bli smalare och muskulösare så är det inget för mig (smal som fan, 177cm 58kg)
Bulka är ju att äta upp sig och träna upp sig så man blir s.k. "biff", haken är den att man ofta blir rund/klämvänlig runt magen, vilket jag helst inte vill vara (det är jag dessutom redan nu, litegrann iallafall)

Frågan är då vad jag vill, vad jag behöver göra utöver träningen. Vill ha en slim-kropp med mycket muskler och lite fett. Frågan är bara om jag bör konditionera eller om det räcker att gymma, om jag fortfarande bör äta mer än vad jag förbränner (btw, hur fan vet man hur mycket man förbränner? ;P)
För det är så det går till för "bulkarna" de äter väl mer än de förbränner, och sedan deffar de bort överskottsfettet. Vill helst göra det så effektivt som möjligt nu till sommaren.

Har tränat sen februari (seriöst), 3 pass i veckan, väger ca. 60 kg på 177cm. Så ni förstår att det inte blir en lätt match att bygga på sig muskler (och samtidigt så lite fett som möjligt)

Tack på förhand! MVH

Jag tänkte precis likadant som dig i början. Att jag inte ville lägga på mig fett eftersom jag bl.a varit fet innan. Därför höll jag koll på maten och höll mig till en kaloribalans. Det gav inte speciellt mycket resultat förutom styrka.

Det var inte förräns jag började proppa i mig mera mat och gainer efter avslutat träningspass jag märkte resultat. Med ökad vikt kommer resultat. Jag har inte lagt på mig märkbart med fett på mina ökade kilon iaf. Va inte så orolig, några kgn är ju inte speciellt märkvärdigt att gå upp eller ner. Prova dig fram bara.

Vadå?
2008-04-21, 21:20
I februari, när jag började träna så vägde jag 54 kg. På dessa månader fram tills idag så väger jag 57-8 kg, och det är jävligt lite enligt mig. Går ju inte att gå upp på kort tid, fattar inte hur folk bär sig åt. Spyr nästan så mkt ja äter ibland.

Vadå?
2008-04-21, 21:22
Jag tänkte precis likadant som dig i början. Att jag inte ville lägga på mig fett eftersom jag bl.a varit fet innan. Därför höll jag koll på maten och höll mig till en kaloribalans. Det gav inte speciellt mycket resultat förutom styrka.

Det var inte förräns jag började proppa i mig mera mat och gainer efter avslutat träningspass jag märkte resultat. Med ökad vikt kommer resultat. Jag har inte lagt på mig märkbart med fett på mina ökade kilon iaf. Va inte så orolig, några kgn är ju inte speciellt märkvärdigt att gå upp eller ner. Prova dig fram bara.

Tack för ett soft svar btw.
Är gainer överskattat, eller kan det verkligen göra så stor skillnad som vissa påstår? Ni får hemskt gärna tipsa om olika isåfall som har fungerat för er.
Tack för alla svar.

Uffesmyg
2008-04-21, 21:30
Tack för ett soft svar btw.
Är gainer överskattat, eller kan det verkligen göra så stor skillnad som vissa påstår? Ni får hemskt gärna tipsa om olika isåfall som har fungerat för er.
Tack för alla svar.

Jag tar det efter varje träningspass, eller när jag känner att jag fått i mig för lite mat. Jag har en bit hem med buss, så jag tycker det fungerar bra med gainer för att fylla på med kolhydrater tills jag kommer hem och kan käka vanlig mat.

L-Sami
2008-04-21, 21:52
I februari, när jag började träna så vägde jag 54 kg. På dessa månader fram tills idag så väger jag 57-8 kg, och det är jävligt lite enligt mig. Går ju inte att gå upp på kort tid, fattar inte hur folk bär sig åt. Spyr nästan så mkt ja äter ibland.

Man äter energitäta livsmedel som inte mättar så bra utöver vanlig mat, nötter, vittbröd och smör, några extra skedar rapsolja till maten, majs/risflingor och standard mjölk, juice osv

Vadå?
2008-04-22, 08:24
Hej igen,
här är en bild på mig fram och bak.
http://img236.imageshack.us/img236/9135/bildsp1.jpg

Lila strecket; som ni ser så är det ju lovehandles, otroligt nog med tanke på hur smal jag är. Hur gör jag mig av med dem? Träna som vanligt? Träna mage? Träna latsen? "Deffa"? Annat?

Gröna strecket; där uppe ovanför bröstet är det riktigt smalt så man nästan kan se revbenen. :-P Vad kan man träna för att bli grövre där?

Har jävligt svårt för att få magmuskler, tränar det 1 gång i veckan, kommer det göra Mycket mer resultat om jag tränar det 2-3 ggr/vecka?

Jacksatan
2008-04-22, 08:50
Hej igen,
här är en bild på mig fram och bak.
http://img236.imageshack.us/img236/9135/bildsp1.jpg

Lila strecket; som ni ser så är det ju lovehandles, otroligt nog med tanke på hur smal jag är. Hur gör jag mig av med dem? Träna som vanligt? Träna mage? Träna latsen? "Deffa"? Annat?

Gröna strecket; där uppe ovanför bröstet är det riktigt smalt så man nästan kan se revbenen. :-P Vad kan man träna för att bli grövre där?

Har jävligt svårt för att få magmuskler, tränar det 1 gång i veckan, kommer det göra Mycket mer resultat om jag tränar det 2-3 ggr/vecka?

Jag tycker inte du är så värst smal. Du har rätt mkt fett. Det är därför dina lovehandles syns och du inte har så synliga magmuskler. Vill du få bort det handlar det om att deffa. Å andra sidan så kommer de synas mindre ju mer muskler du lägger på dig. Jag tycker du ska rikta in dig på att bygga muskler ett tag framöver och helt enkelt bara skita i fåfängan ett tag. Du kommer bara bli väldigt, väldigt tunn ifall du går ner i vikt nu.

Arnoldski
2008-04-22, 08:56
Min ödmjuka tanke är att det blir lite fånigt att snacka deff/bulk i det här läget.

Det enda rådet du behöver härifrån är: -Träna!

Käka normalt, aptiten reglerar sig själv om du behöver mer käk. Om du inte har enorma krav på att vara 3000% optimal kan du skita i sådana där funderingar ett bra tag framöver skulle jag säga.

Lyssna på Jack här ovanför och kör igång med hård styrketräning som kommer resten ge sig.

Sen kan du ju kuta 1-2 ggr vecka också för att hålla flåset uppe om det känns bra. Magmusklerna är en ständig fråga här på forumet. Generellt sett är den målbild som nybörjare har nåt som man ser på kalsongmodeller och förutom att de tränat på ett sätt få av oss gör så har de en fettprocent låångt under din.

Träna på som kommer korppen förändras till det bättre. Med grövre bröst och axlar "krymper" midjan visuellt.

Lycka till!

dyxeldoff
2008-04-22, 17:30
så jävla orginell tråd *mini

Vadå?
2008-04-22, 18:04
så jävla orginell tråd *mini

Dude! You're not helping!

Jo, såhär är det också;
Innan tränade jag ca. 50minuter och sedan varvade jag ner till 40. Nu kör jag bara 30-35 minuter på gymmet, är detta bra eller dåligt? Jag kör väldigt få övningar men jävligt hårt.

T.ex. ett rygg och biceps pass kan se ut såhär:
Marklyft 10x5
Latsdrag 10x4
Hypers 10x4
Hantelrodd 10x4
Bicepscurls med skivstång 10x4

Och någon till övning. Många påstår att det är "omöjligt" att jag tränar de övningarna på så kort tid. Vad anser ni? Är det för kort tid?
Jag hinner ju trots allt med de övningarna, bör jag öka antalet övningar, öka vilotiden, öka längden på övningarnas utförandetid?

Masdonne
2008-04-23, 17:11
Hej igen,
här är en bild på mig fram och bak.
http://img236.imageshack.us/img236/9135/bildsp1.jpg

Lila strecket; som ni ser så är det ju lovehandles, otroligt nog med tanke på hur smal jag är. Hur gör jag mig av med dem? Träna som vanligt? Träna mage? Träna latsen? "Deffa"? Annat?

Gröna strecket; där uppe ovanför bröstet är det riktigt smalt så man nästan kan se revbenen. :-P Vad kan man träna för att bli grövre där?

Har jävligt svårt för att få magmuskler, tränar det 1 gång i veckan, kommer det göra Mycket mer resultat om jag tränar det 2-3 ggr/vecka?

Exakt så hade jag (har liten rest på ena sidan kvar från love-handel), men jag har kört grymt mycket mage, även sidorna.
Mage 3-4 ggr i veckan i gym, och varje dag ett par sit-ups hemma gav mig ganska snabbt, men bara om man drog bort fläbbet så att säga. Kan nämna att jag drog ner lite grann på godiset också. Men säg ett år så har jag fått "normala" rutor genom att köra det som jag beskrev.
<----

Raschmus
2008-04-23, 18:13
Jag är bara 16 år och har själv inte tränat så länge, men hade jag varit i din situation hade jag tränat på som vanligt (om du nu tränar på hårt vanligtvis), ätit när du är hungrig och försökt att skippa skit såsom godis o dyl, sen inte varit rädd för att gå upp i vikt. Som jag tolkar dig att det är utseendet som prioriteras eftersom målet var till sommarn, så jag hade struntat i vågen. Sen om du vill ha v-formen utan behöva gå på händer (hö-hö) så hade jag börjat köra mycket lats. Stora lats får breda höfter att se mindre ut. Har själv rätt breda höftben.
Lycka till!


Sen om passen var för korta. Om du tycker att du inte sliter ut dig och kan ställa fokus på så kort tid och funkar för dig i allmänhet, borde det inte vara några problem. Har f ö läst här någonstans att det är bäst att hålla sig under 50-60 minuter, då kroppen har mest hormoner och adrenalin, o dyl. Men det tror jag du känner bäst själv!

killer7
2008-04-25, 15:58
sj har jag väldigt lite fett och har mag rutor, jag väger lite för jag har "fågel" skellet men har såpass mycket muskler men väger ändå lite. jag har kört mycket armhävningar dips pull ups, dom hjälper mycket.