handdator

Visa fullständig version : Träning för 12åring


kaer
2008-04-21, 14:03
Hej Kolo
Jag skriver för min kollegas räkning, han har en 12-årig son som tränar och tävlar i utförsåkning, som jag förstår det börjar det väl likna någon seriös satsning vid det här laget.

Hursomhelst så pratade vi lite om träning och hur man kan lägga upp det.
Egentligen inte riktigt mitt område så jag skickar glatt frågan vidare.

Målet är mestadels att få extra styrka i ben, mage, rygg och ökad mjölksyretolerans. Samt att komma in i säsongsstarten väl förberedd.

Så lite rekomendationer på träningsupllägg emotages tacksamt. Gärna exempel på övningar utan vikter, men enklare övnignar med stång eller hantlar går bra. Det finns ingen tillgång till gym men ev så kan man ju köpa in en stång mm. Pappan ifråga har ingen egen erfarenhet av styrketräning.

Länka gärna till artiklar eller trådar här på forumet som berör ämnet.

Morty
2008-04-21, 14:07
Jag skulle hänvisa till tolkias nybörjarprogram.

JoeyP
2008-04-21, 14:08
Knäböj är ju en bra övning för styrkan i benen. Strika crunches (situps) med lite vikt är ju bra för magen. Och stångroddar för en stark rygg!

Dock är han ju bara 12år så. Men styrketräning med lätta vikter är inte farligt vid den åldern har man ju läst.

Control_61
2008-04-21, 15:48
Borde väl bygga ett program runt alla olika rörelser.

Knäböj (Knädominant)

Marklyft (Höftdominant**)

Bänkpress (Vertikal Press)

Rodd (Vertikal Drag)

Chins (Horisontell Drag)

Militärpress (Horisontell Press)

Sen bålövningar och så vidare.
Dock lär väl ingen överdrivet frekvent träning bedrivas i så ung ålder.


Annars konditionsträning av olika slag, hinderbanor osv.?

Tolkia
2008-04-21, 16:06
Jag skulle hänvisa till tolkias nybörjarprogram.
Öh, möjligen menar du z_bumbis (jag skulle inte rekommendera någon att använda mig som rekommendation ...)? :D

Morty
2008-04-21, 17:03
Öh, möjligen menar du z_bumbis (jag skulle inte rekommendera någon att använda mig som rekommendation ...)? :D

ojoj, fel av mig ^_^

joriice
2008-04-21, 17:10
Man borde väl kunna träna tungt med en gång har jag för mig, det skrevs ju om ämnet här på kolo för ett tag sedan.

tobbo
2008-04-21, 17:11
Man borde väl kunna träna tungt med en gång har jag för mig, det skrevs ju om ämnet här på kolo för ett tag sedan.

Menar du med åldern eller rent generellt när man börjar träna?

Eddie Vedder
2008-04-21, 17:11
Den här ligger ju bara några rader under denna i skrivandets stund:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104047

Hur missar man den?:D

kaer
2008-04-22, 09:23
Den här ligger ju bara några rader under denna i skrivandets stund:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104047

Hur missar man den?:D

Jag missade inte alls den. Men den svarar väl mer på frågan om styrketräning är bra eller dåligt för barn, jag var mer ute efter mer handfasta råd, träningsupplägg och specifika övningar.

Eddie Vedder
2008-04-22, 09:43
Jag missade inte alls den. Men den svarar väl mer på frågan om styrketräning är bra eller dåligt för barn, jag var mer ute efter mer handfasta råd, träningsupplägg och specifika övningar.

Jag tycker artiklarna som tas upp och länkas till ger en hel del konkreta råd. Kanske inte specifika träningsscheman men angående övningar lär inte skillnaden vara jättestor, det viktiga är ju utförandet och att vikterna kan hanteras.

Guddi
2008-04-22, 10:10
Målet är mestadels att få extra styrka i ben, mage, rygg och ökad mjölksyretolerans. Samt att komma in i säsongsstarten väl förberedd.

Så lite rekomendationer på träningsupllägg emotages tacksamt. Gärna exempel på övningar utan vikter, men enklare övnignar med stång eller hantlar går bra. Det finns ingen tillgång till gym men ev så kan man ju köpa in en stång mm. Pappan ifråga har ingen egen erfarenhet av styrketräning.

Länka gärna till artiklar eller trådar här på forumet som berör ämnet.Mjölksyratolerans ska inte tränas förrän man kan ta till sig träningen. Detta sker i övre tonåren, ibland senare beroende på mognad. Man kan få lite effekt innan det med träning men det är inte värt det med tanke på hur mycket mjölksyraträning sliter både fysiskt och mentalt.

När det gäller styrekträning är det bara att köra på. Då det är en idrottare så se till att han håller sig borta från maskiner och rörelser som bara involverar en led. Repetitioner nära 1RM är inte heller att rekommendera utan håll det till minst 4-5RM.

Se till att killen lär sig bra teknik från början och precis som andra skriver så är inte styrketräning någon prioritet i hans ålder utan teknik, koordination och liknande har företräde. Men styrketräning 1-2ggr/vecka är inte fel om tiden räcker till. Boken MAQ kan vara ett bra alternativ då den prioriterar koordination och rörelseförmåga framför styrka i de första programmen.