handdator

Visa fullständig version : Fett


Martin Löwgren
2008-04-21, 13:15
Är det ofördelaktigt att basera stora delar av sitt fettintag under en dag på oliv och rapsolja?

Maten jag annars äter är väldigt snål på fett (kyckling, kalkon, lövbiff tillsammans med ris eller pasta) så därför kompletterar jag med olja.

/Axon

Wiken
2008-04-21, 18:27
Tror jag inte skall vara några som helst problem. Se bara till att välja
en olja med jämn sammansättning mellan 3 och 6, typ rapsolja

Scratch89
2008-04-21, 19:04
Nej, det är ingen hälsofara med att få i sig stora mängder vegetabiliskt fett. Ekonomiskt är det väl ingen höjdare, men så stor skillnad tror jag inte att det blir.
Här har du ett fint diagram över olika fetter.

Koloftw
2008-04-21, 19:10
Kan ingen hitta den där studien med grafen på testosteronnivåerna vid intag av olika fetter?

Martin Löwgren
2008-04-21, 19:55
Nej, det är ingen hälsofara med att få i sig stora mängder vegetabiliskt fett. Ekonomiskt är det väl ingen höjdare, men så stor skillnad tror jag inte att det blir.
Här har du ett fint diagram över olika fetter.

Tack så mkt.

Känns ju som att solros rockar hårdast? Massor av fleromättat *flex*

Kör raps och oliv nu men kanske ska byta?

Sverker
2008-04-21, 19:57
Solros är ett bottennapp eftersom det endast är linolsyra/Omega-6 i den:(

Eddie Vedder
2008-04-21, 20:02
Känns ju som att solros rockar hårdast? Massor av fleromättat *flex*

Kör raps och oliv nu men kanske ska byta?

Solrosoljan är definitivt sämst av oljorna i den tabellen.;) Just av den anledningen du nämner, alltså överdrivet stor mängd fleromättat fett. Och som Sverker nämner är fördelningen mellan omega-3 och -6 helt värdelös.

Så att gå från den utmärkta olivoljan till solrosolja vore ett skitval helt enkelt.:Virro

Scratch89
2008-04-21, 20:14
Olivolja och rapsolja är de bästa fetterna i den tabellen, anser jag. Har man det som enda fettkälla vill man inte få i sig onödigt stora mängder o-3 eller fleromättat fett.

Martin Löwgren
2008-04-21, 20:14
Solrosoljan är definitivt sämst av oljorna i den tabellen.;) Just av den anledningen du nämner, alltså överdrivet stor mängd fleromättat fett. Och som Sverker nämner är fördelningen mellan omega-3 och -6 helt värdelös.

Så att gå från den utmärkta olivoljan till solrosolja vore ett skitval helt enkelt.:Virro
Uppfattat. Behåller rapsoljan oxå? Känns som att den innehåller allt i lagom mängd enligt tabellen?

Anders The Peak
2008-04-21, 20:33
Hur mycket fleromättat fett behöver vi?

5 till 10 procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär 1 procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag.

Jag föreslår fler äggulor för att öka energiintaget. Det minimerar riskerna med fleromättade fettsyror om det handlar om energi som motsvarar 2-3dl olja/dag.

Koloftw
2008-04-21, 20:34
Rapsoljan är nyttig.

Kvoten 3/6 ska vara så hög som möjligt helst (inom rimliga, praktiska gränser), det totala innehållet av fleromättat fett spelar inte så stor roll.

Även smör, kokosfett, m.m. är nyttigt.

Scratch89
2008-04-21, 20:36
Rapsoljan är nyttig.

Kvoten 3/6 ska vara så hög som möjligt helst (inom rimliga, praktiska gränser), det totala innehållet av fleromättat fett spelar inte så stor roll.

Även smör, kokosfett, m.m. är nyttigt.

Nu pratar du goja. Det finns en anledning till att man har ett rekommenderat högsta intag av fleromättade fetter (10-15 E%). Inte heller kan kvoten kan inte vara hur hög som helst; ju högre kvot, desto svårare att få i sig sina EFA, om man ska ha rimlig nivå på sitt fettintag.

Anders The Peak
2008-04-21, 20:36
Rapsoljan är nyttig.

Kvoten 3/6 ska vara så hög som möjligt helst (inom rimliga, praktiska gränser), det totala innehållet av fleromättat fett spelar inte så stor roll.

Även smör, kokosfett, m.m. är nyttigt.
Kokosfett är det inget fel på. Det har ju Ravnskov visat på för ett antal år sedan. När det gäller smör så är det inte så oskyldigt som det kan verka vara.

Anders The Peak
2008-04-21, 20:41
Hur mycket fleromättat fett behöver vi?

5 till 10 procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär 1 procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag.

Jag föreslår fler äggulor för att öka energiintaget. Det minimerar riskerna med fleromättade fettsyror om det handlar om energi som motsvarar 2-3dl olja/dag.

Hur mycket enkelomättat fett behöver vi?

Mellan 10 och 15 procent av den energi vi får i oss under en dag bör komma från enkelomättat fett. För en kvinna motsvarar det cirka 30 gram och för en man knappt 40 gram enkelomättat fett per dag. Det är ungefär den mängd svenskar redan i dag får i sig i genomsnitt.

Koloftw
2008-04-21, 20:43
Nu pratar du goja. Det finns en anledning till att man har ett rekommenderat högsta intag av fleromättade fetter (10-15 E%). Inte heller kan kvoten kan inte vara hur hög som helst; ju högre kvot, desto svårare att få i sig sina EFA, om man ska ha rimlig nivå på sitt fettintag.

Jag tycker att man bör försöka ha så mycket omega-3 i förhållande till omega-6 som möjligt. Det slutar ändå med typ 1:2 omega-3:omega-6. Inom rimliga gränser skrev jag också, dvs inte dricka 2dl fiskolja per dag.

pragmatist
2008-04-21, 20:45
Mitt tips: välj oljor med så mycket oljesyra (enkelomättat omega-9) och så lite linolsyra (omega-6) som möjligt och låt omega-3 komma från fisk och ägg. Den givna kandidaten är olivolja (även om avocadoolja i teorin är ännu bättre).

Scratch89
2008-04-21, 21:02
Jag tycker att man bör försöka ha så mycket omega-3 i förhållande till omega-6 som möjligt. Det slutar ändå med typ 1:2 omega-3:omega-6. Inom rimliga gränser skrev jag också, dvs inte dricka 2dl fiskolja per dag.

Åh, jag trodde du menade att du ville ha mycket o-6 i förhållande till o-3. Nu håller jag med dig lite mer, fast fortfarande inte så hög kvot som 1:2.

Eddie Vedder
2008-04-22, 04:47
Jag tycker att man bör försöka ha så mycket omega-3 i förhållande till omega-6 som möjligt. Det slutar ändå med typ 1:2 omega-3:omega-6.

Det behöver det ju inte göra. Inte på en kost rik på animalier t.ex. Och jag tycker faktiskt inte rapsolja är SÅ fantastisk när det börjar komma till så stor mängder att man fyller hela sitt fettintag på det.

Du vet ju själv att a-linolensyran inte på långa vägar kan jämföras med EPA och DHA.

Inom rimliga gränser skrev jag också.

Och hur ska någon kunna gissa vad det betyder när DU skriver det? Du är ju extremkosten personifierad, inte konstigt att Scratch89 undrar.

Scratch89
2008-04-22, 05:01
Och hur ska någon kunna gissa vad det betyder när DU skriver det? Du är ju extremkosten personifierad, inte konstigt att Scratch89 undrar.

:D