handdator

Visa fullständig version : Zinc


Martin Löwgren
2008-04-21, 13:13
Jag käkar alltid zinc, magnesium och B6 innan jag går och lägger mig (ZMA) direkt innan läggdags. Problemet är att mina kvällsmål (kesella, keseinprotein) alla innehåller kalcium som enligt de rapporter jag läst ska försämmra upptaget av zinc. Stämmer detta och hur kan man gå runt problemet? Höja dosen på zinc? Vänta ett tag med intaget av ZMA efter kvällsmålet?

/Axon

Englund
2008-04-21, 15:40
Ta ditt ZMA någon timme innan kvällsmålet kanske är ett alternativ?

ackilf
2008-04-21, 19:04
lite ot, men vilka livsmedel är rika på zink? :)

Martin Löwgren
2008-04-21, 19:56
Ta ditt ZMA någon timme innan kvällsmålet kanske är ett alternativ?

Är inte själva grejer med ZMA att de ska tas direkt innan läggdags?

Sniggel
2008-04-21, 21:30
lite ot, men vilka livsmedel är rika på zink? :)

Ostron ;)

StandAlone
2008-04-21, 21:58
Jag käkar alltid zinc, magnesium och B6 innan jag går och lägger mig (ZMA) direkt innan läggdags. Problemet är att mina kvällsmål (kesella, keseinprotein) alla innehåller kalcium som enligt de rapporter jag läst ska försämmra upptaget av zinc. Stämmer detta och hur kan man gå runt problemet? Höja dosen på zinc? Vänta ett tag med intaget av ZMA efter kvällsmålet?

/Axon

Det stämmer faktiskt. Tyvärr är hela grejen rätt knepig. Alla mineraler påverkar varandra i någon utsträckning. Kalcium och Zink ligger emot varandra. Även magnesium och kalcium ligger emot varandra men kalcium kräver magnesium för upptag samtidigt som kalcium trycker ned magnesium så det är lite knepigt och inte så lätt.
Jag har funderat och pratat med andra terapeuter om det. Dock så brukar de inte har förståelse för ZMA upplägget ;) .
Men för att återgå. Att komma runt problemet. Tja, nu är det spekulationer, men att höja dosen zink kan vara en idé, dock så kommer de att påverka andra mineraler såsom järn i sin tur, så frågan är om det i långa loppet är värt det.
Äh, jag vet inte om du blev något klokare av det där..

Knabb
2008-04-22, 08:49
Jag hade inte höjt zink intaget, finns lite siffror som inte är helt bra.

"Department of Epidemiology, Istituto di Ricerche Farmacologiche "Mario Negri", Milan, Italy. gallus@marionegri.it Eur Urol. 2007 Oct;52(4):1052-6. Epub 2007 Feb 5."

"CONCLUSIONS: In this large study we found a direct association between high zinc intake and prostate cancer risk, particularly for advanced cancers. Our findings allow one to exclude a favourable effect of zinc on prostate carcinogenesis."

Sniggel
2008-04-22, 09:20
Komplettera ett högt zinkintag med högre intag av tomat då så minskar man risken för prostatacancer :P