handdator

Visa fullständig version : Arbetsmarknadstaktiksdilemma


skaparn
2008-04-21, 12:04
Rent hypotetiskt:

Antag att en person, s, har ett jobb på företag M. Företag K vill ha s på en intervju för en tjänst som s faktiskt tycker låter intressant. Hur ska s göra för att inte bli betraktad som ett luder och inte förarga någon i onödan samtidigt som s maximerar sin profit?

1. Gå på intervjun och ifall den går bra säga till företag M att de har chansen att ge ett motbud för att behålla s? Vilket s faktiskt vet att de vill, men vet också att M är lite snålt
2. Gå på intervjun men inte säga något till M utan ifall jobbet på K känns bra bara säga upp sig?

För om M skulle komma med nya roligare arbetsuppgifter och bättre villkor skulle jag kanske fortsätta där, men då undrar jag dels hur rekryteraren för K ser på mig, och hur M ser på mig i fortsättningen.

Hur skulle ni med arbetsgivarroll se på det hela? Eller hur skulle ni alla andra agerat?

Tror inte det är ett särskilt stort omedelbart lyft i lön, men det är coolare, verkar intressantare och ligger snyggare till än bredvid en sunkig pub.


Som sagt. Rent hypotetiskt.

shut teh face
2008-04-21, 12:07
Gå på intervjun på andra företaget. Verkar det intressant så gå fram till gamla chefen och berätta att du har fått ett jobberbjudande där arbetsuppgifterna är mer utvecklande för dig personligen, än vad gamla chefen erbjuder dig.

Det är väl inget konstigt att kolla öppna dörrar lite här och där även när man har fast jobb? Du ska inte rapportera att du ska på intervju på ett annat företag.

JJ
2008-04-21, 12:09
Hur länge har du jobbat? Först och främst skulle jag gå på intervjun, alltid lärorikt. Verkade det intressant så skulle nog ta en diskussion med min nuvarande arbetsgivare där jag uttryckte en önskan att få nya arbetsuppgifter mot högre lön. Säg vad du vill och hur han ser på det. Efter det har du förhoppningsvis 2 val som du kan ställa mer konkret mot varandra utan att ha lovat något åt någon. När du sen väljer kan du kanske pressa någon krona till om det känns lämpligt.

MasterChief
2008-04-21, 12:10
När jag blev "headhuntad" till mitt nuvarande jobb gick jag helt sonika in till chefen på mitt gamla jobb och körde med "utpressning". De avböjde (vilket fick vissa i företaget att bli helt tokiga) av princip. Sen när jag slutade fick jag veta att min tjänst skulle ersättas av två personer :-/

De har fortfarande inte ersatt min tjänst fullt ut och de anställda på min avdelning har haft det väldigt tufft. Så ibland kostar det att ha "principer".

Jag tycker du ska gå på intervjun och gör allt för att få jobbet. Först då frontar du ditt gamla jobb och frågar om de kan matcha erbjudandet. Det här funkar nog bättre på större företag än mindre.

jwzrd
2008-04-21, 12:12
s bör gå på intervjun hos K och vara öppen men taktisk med sitt förhållande till M. K vet ju naturligtvis hur det fungerar med att s själv måste bestämma vad denne vill. Att gå på intervju är ju just inget annat än just det. s ber K ge ett anbud och är sen lika öppen men taktisk med M. Ett företag de inte behöver känna namnet på erbjuder s N kkr, företagsbil och/eller bikiniflickor at his disposal, det är upp till M att förhålla sig till vad det betyder för deras gemensamma framtid.

skaparn
2008-04-21, 12:23
Likt en författare ger jag den fiktive peronen s liv och en egen vilja och han bestämmer sig för att utan oväsen gå på intervjun för att noga lyssna på deras erbjudande, och sedan helt enkelt gå till ursprungsarbetsgivaren M och fråga om de kan göra något åt situationen.
M kan däremot precis som MC antydde bli tjuriga och backa, men då kan vi faktiskt anta att en ganska stor affär helt plötsligt måste hitta en annan styrman samt att allt mindre IT-bôhs måste göras av någon som inte fixar det utöver sina andra heltidsuppgifter.

Hur länge har du jobbat?

1,5 år, så det känns som att snacket om att jag fortfarande ska visa vad jag går för blivit obsolet, även om jag måste tillstå att det har hänt ganska mycket under tiden som gått. Men de har fått en lång och billig prövotid.
Fast det är ju samtidigt ingen evighet. Min far hade två arbetsgivare under hela sitt yrkesverksamma liv. SJ och sedan Banverket.

Oj, nu skrev jag jag. Stor-fet-torsken där.

skaparn
2008-04-21, 12:24
bikiniflickor at his disposal

Givetvis. Det kräver väl till och med facket vid nyanställning?

Snafu
2008-04-21, 12:27
Gå på intervju för företag två, helt klart. Sen om du blir erbjuden jobb med det nya företaget sitter du i en väldigt bra förhandlindssist med det gamla företaget. Det har du naturligtvis listat ut själv.

Jag har fulförhandlat själv och lyckades få upp lönen men jag hade en moralisk anledning till det hela - dvs jag var i en temporär-roll och blev erbjuden en permanent roll. Således sågs jag inte som ett luder.

Vill du minska risken att ses som ett luder så bör du naturligtvis spela kortet som att "du vill ha mer spännande och intressanta arbetsuppgifter", och inte fokusera på just lönen särskilt mycket.

skaparn
2008-04-21, 12:30
Vill du minska risken att ses som ett luder så bör du naturligtvis spela kortet som att "du vill ha mer spännande och intressanta arbetsuppgifter", och inte fokusera på just lönen särskilt mycket.

Kan vara bra, vad sägs om:

Jag känner att det här projektet snart går över i en fas där någon annan, mer lagd åt det administrativa hållet, skulle kunna ta över och att ni kan ge mig en ny roll och använda mig i projekt där jag kan tillföra mer.

JJ
2008-04-21, 12:30
1,5 år, så det känns som att snacket om att jag fortfarande ska visa vad jag går för blivit obsolet, även om jag måste tillstå att det har hänt ganska mycket under tiden som gått. Men de har fått en lång och billig prövotid.
Fast det är ju samtidigt ingen evighet. Min far hade två arbetsgivare under hela sitt yrkesverksamma liv. SJ och sedan Banverket.


Jag har bara haft 2 arbetsgivare, bytte första efter ett år. Då sa jag bara upp mig utan några diskussioner innan. De kontrade med högre lön samt att få bygga upp en egen avdelning etc. men jag hade redan bestämt mig.
Min mor har haft en arbetsgivare, Åhlens. Några hon började jobba med står fortfarande i kassan medan hon har ett gäng chefsjobb bakom sig. Allt beror ju på hur man vill och kan utvecklas inom det företag man jobbar inom.
Inte för att det här inlägget hjälpte dig, men jag skrev det ändå.

skaparn
2008-04-21, 12:37
Inte för att det här inlägget hjälpte dig, men jag skrev det ändå.

Sant.

Men sant är också att man säkert kan gå rätt långt inom samma företag, men det finns emellertid vissa statistiska löneskillnader inom olika branscher och företag, så nu när det både verkar intressantare och på sikt mer lukrativt blir jag lite lockad.

Snafu
2008-04-21, 12:39
Kan vara bra, vad sägs om:

Eller så tar du det till nästa steg och helt enkelt kommer fram med en tjänst/strategisk rekommendation själv, alternativt säger att du kan göra person Xs jobb (och du kan person X klättra uppåt/sidled någonannanstans).

Det kan naturligtvis ses som att du tror att du är någon så du får balansera det på ett bra sätt.

Om det är ditt första vuxenjobb skulle jag inte vara alltför rädd för att byta företag. Du kommer lära dig mycket och 1.5 år (dvs din anställningstid) är på rätt sida av hoppluderskalan. Dvs en framtida arbetsgivare kommer inte titta snett på dig och tycka att du inte lagt in tillräckligt med tid hos den förra arbetsgivaren.

Nitrometan
2008-04-21, 12:52
Givetvis. Det kräver väl till och med facket vid nyanställning?
Bara om du är lokal fackrepresentant.

I övrigt har du fått många bra råd att fundera på.

MasterChief
2008-04-21, 12:53
Sant.

Men sant är också att man säkert kan gå rätt långt inom samma företag, men det finns emellertid vissa statistiska löneskillnader inom olika branscher och företag, så nu när det både verkar intressantare och på sikt mer lukrativt blir jag lite lockad.

Ett litet tips. För framtida referenser är det viktigt att det sköts snyggt. Den research som görs på en del jobb är oerhört omfattande.

Det här gick jag igenom:

* Först 90 minuters intervju hos rekryteringskonsulten
* Sen en intervju på 3 timmar hos arbetsgivaren
* Sen ringde rekryteringskonsulten samtliga referenser
* Alla eventuella hål i min cv täpptes igen
* Sen utfördes kreditprövning
* Därefter hälsotest
* Sen kollade de brottsregistret
* Sen avslutade de med drogtest

Kontentan är att för framtida toppjobb måste man hålla bra stil mot sina arbetsgivare. Du vill inte ha en sur chef som sänker dig när du om 2 år söker nästa jobb.

Snafu
2008-04-21, 12:59
Ett litet tips. För framtida referenser är det viktigt att det sköts snyggt. Den research som görs på en del jobb är oerhört omfattande.

Det här gick jag igenom:


* Sen ringde rekryteringskonsulten samtliga referenser


Kontentan är att för framtida toppjobb måste man hålla bra stil mot sina arbetsgivare. Du vill inte ha en sur chef som sänker dig när du om 2 år söker nästa jobb.


MC har bra points där. Jag har glömt bort men i England får arbetsgivare inte ge mer information än "ja person X har jobbat här i 2 år". Dom säger inget mer pga risk för att bli stämda.

Sen skulle jag nästan vilja hävda att referenssystemet kan vara lite vanskligt. Man är nog inte så benägen att faktiskt ge ut referenser till folk som inte kommer ge en själv bra referenser, så att säga.

Anyway, alltid bra att stå på bra fot med arbetsgivare. Men jag tycker ändå det kan vara värt att byta arbetsgivare.

skaparn
2008-04-21, 13:01
Ett litet tips. För framtida referenser är det viktigt att det sköts snyggt. Den research som görs på en del jobb är oerhört omfattande.

Det här gick jag igenom:

* Först 90 minuters intervju hos rekryteringskonsulten
* Sen en intervju på 3 timmar hos arbetsgivaren
* Sen ringde rekryteringskonsulten samtliga referenser
* Alla eventuella hål i min cv täpptes igen
* Sen utfördes kreditprövning
* Därefter hälsotest
* Sen kollade de brottsregistret
* Sen avslutade de med drogtest

Kontentan är att för framtida toppjobb måste man hålla bra stil mot sina arbetsgivare. Du vill inte ha en sur chef som sänker dig när du om 2 år söker nästa jobb.


Mycket bra genomgång! Det är just det sistnämnda som skrämmer mig, att de bara för att jag valde att gå en annan väg kanske inte ger mig den cred jag förtjänar när referensen kollas upp. Sedan är det i allmänhet onödigt att göra folk förbannade och att bli betraktad som alltför sniken.

Nitrometan
2008-04-21, 13:10
Mycket bra genomgång! Det är just det sistnämnda som skrämmer mig, att de bara för att jag valde att gå en annan väg kanske inte ger mig den cred jag förtjänar när referensen kollas upp. Sedan är det i allmänhet onödigt att göra folk förbannade och att bli betraktad som alltför sniken.
Du kanske kan be dem att inte ringa nuvarande chef eftersom du inte har informerat denne om att du söker nytt jobb? Det brukar accepteras.

F'låt. Glömde att det inte var personen i filmen som hade skrivit brevet.

S kanske kan be dem att inte ringa nuvarande chef eftersom s inte har informerat denne om att s söker nytt jobb?

skaparn
2008-04-23, 11:50
Jaha, det var ju ändå rätt intressant det där. Jag måste fundera lite själv och de måste kanske fundera lite också. Det var några förmåner jag gillade, några jag kommer sakna ifall jag byter samt en väldigt resultatbaserad ersättning vilket såklart är bra när det går alla tiders, men kanske mindre kul när firman har det svårt.

Vi ska höras igen nästa vecka så jag får fundera till dess.

Nitrometan
2008-04-23, 11:56
Ja! Fundera ordentligt.

Spännande situation.

Bolio
2008-04-23, 11:59
Jag befinner mig förresten i samma sits som du. Knepigt som fan hur man skall berätta det för chefen.

skaparn
2008-04-23, 12:02
Jag befinner mig förresten i samma sits som du. Knepigt som fan hur man skall berätta det för chefen.

True dat. Men jag har kommit fram till att inte säga något till min nuvarande chef förr än det är klart med hur det nya avtalet ser ut och att jag verkligen får jobbet. Annars är man ju sjukt ägd av sin nuvarande arbetsgivare om man kommer tillbaka med mössan i handen.

Bolio
2008-04-23, 12:08
True dat. Men jag har kommit fram till att inte säga något till min nuvarande chef förr än det är klart med hur det nya avtalet ser ut och att jag verkligen får jobbet. Annars är man ju sjukt ägd av sin nuvarande arbetsgivare om man kommer tillbaka med mössan i handen.

Jo, givetvis. Men jag menar, ändå... Arbetsgivaren har ju satsat massor på en och gör det nu också. Det är massa saker långt fram i planeringen som hänger på en. Menade mest den typen av saker.

Bolio
2008-04-23, 12:09
Vad säger man egentligen exakt? Hur framför man något sådant?

mini
2008-04-23, 12:11
Vad säger man egentligen exakt? Hur framför man något sådant?

"Vi måste prata..."

Nitrometan
2008-04-23, 12:12
"Vi måste prata..."
"Det är inte dig det är fel på..." ;)

Nitrometan
2008-04-23, 12:13
Vad säger man egentligen exakt? Hur framför man något sådant?
"Jag vill säga upp mig. Var skriver jag på?"

Sen när chefen frågar varför så säger man att man har hittat en ny... arbetsgivare.

skaparn
2008-04-23, 12:14
Jo, givetvis. Men jag menar, ändå... Arbetsgivaren har ju satsat massor på en och gör det nu också. Det är massa saker långt fram i planeringen som hänger på en. Menade mest den typen av saker.

Ah, du menar så. Jag känner inte den lojaliteten utan ser arbetsmarknaden som vilken marknad som helst. Det man vill ha måste man betala för och behandla så att det(!) vill stanna, annars får man ta konsekvenserna. Däremot kommer jag givetvis om jag byter anstränga mig till det yttersta för att avslut och kunskapsöverföring går så smidigt som möjligt.

Bolio
2008-04-23, 12:57
Jo, ni har nog rätt. Det är dock ändå jobbigt.

LÅT MIG TYCKA ATT DET ÄR JOBBIGT OM JAG VILL, OK??????????????? ALLA ÄR INTE LIKA DUKTIGA PÅ ATT HANTERA ALLT SOM NI, OK?????????????

skaparn
2008-04-23, 14:00
Jo, ni har nog rätt. Det är dock ändå jobbigt.

LÅT MIG TYCKA ATT DET ÄR JOBBIGT OM JAG VILL, OK??????????????? ALLA ÄR INTE LIKA DUKTIGA PÅ ATT HANTERA ALLT SOM NI, OK?????????????

Tyvärr. Tyck om - tyck rätt.

Bolio
2008-04-23, 14:21
Ok. :/

cwzrd-
2008-04-23, 20:55
Vill du dra vidare så gör det, du har inga direkta skyldigheter mot din nuvarande arbetsgivare.
Vi är inget annat än ett gäng spelpjäser i ett gigantiskt spel. Många känner att de måste vara lojala mot sitt företag - jaha, tror de verkligen att företaget kommer premiera deras lojalitet? Nope. Låt säga att det blir svårare tider, då kommer de sparka ut dem fortare än kvickt. Då spelar det ingen roll att man jobbat arslet av sig och varit lojal.

Let the game begin, men sköt det snyggt. Det är dumt att bränna broar som kan behövas i framtiden.

Pontus
2008-04-23, 22:06
Hur brukar det gå till när man funderar på att byta jobb och får ett erbjudande?

Skriver man på hos någon ny innan man säger något till sin gamla, och kan man sådana fall bara bryta sitt nya avtal om den nuvarande arbetsgivaren kommer med ännu bättre? Stor risk att man sådana fall sabbat framtida kontakter med nya arbetsgivaren?

skaparn
2008-04-24, 14:19
Jaha. Nu sitter jag här med ett till mig skickat anställningsavtal i handen som väntar på min underskrift. Jag har även tagit upp det med min närmsta chef, en bra kille som alltid behandlat mig juste och förtjänade att få en förvarning.

Helt plötsligt var det inte så enkelt längre och jag förstod den kurdiska ångesten hos bolio. Jag är nog en kurd.

cwzrd-
2008-04-24, 14:31
Vad är problemet? Är det för dåliga förmåner på nya kneget eller? :)

skaparn
2008-04-24, 14:34
Vad är problemet? Är det för dåliga förmåner på nya kneget eller? :)

Nej. Så vad väntar jag på? Jag ska skriva ihop en avskedansökan och sova på det tills imorgon.

cwzrd-
2008-04-24, 14:36
Precis.

Spännande med ett nytt jobb. Jag byter själv snart :thumbup:

Bolio
2008-04-24, 14:36
Nej. Så vad väntar jag på? Jag ska skriva ihop en avskedansökan och sova på det tills imorgon.

Kan jag få se på den som inspiration sen? Du kan sudda bort alla detaljer.

shut teh face
2008-04-24, 15:36
Vore intressant att veta vad det är för typ av jobb, du är ju programmerare eller något liknande.

Bolio
2008-04-24, 15:37
Vore intressant att veta vad det är för typ av jobb, du är ju programmerare eller något liknande.

Han är ekonom för tusan.

shut teh face
2008-04-24, 15:40
Han är ekonom för tusan.
Aha jag blandade nog ihop honom med Trance. :D

skaparn
2008-04-24, 15:43
Fan. De senaste två samtalen har inte varit kul. Jag började nämligen med de som jag anser tillhöra en värdig skara människor, och helt plötsligt börjar man svinga med lockelser och tal om hur viktig jag är inför framtiden. MEN FÖR HELVETE!! DÅ KUNDE MAN VÄL BETALAT TILLRÄCKLIGT BRA FRÅN BÖRJAN!

Jävlar. Jag tror jag cyklar till ECI och handlar lite cykelprylar. Det här måste övervägas under lite konsumtion.

shut teh face
2008-04-24, 15:52
Det är väl klart ! Det är väl det som är grejen också, att de ska få en chans att behålla dig också?

shut teh face
2008-04-24, 15:52
Det är tufft det där o jobba som programmerare

/ Bolio från stf's dator

Nitrometan
2008-04-24, 15:56
och helt plötsligt börjar man svinga med lockelser och tal om hur viktig jag är inför framtiden. MEN FÖR HELVETE!! DÅ KUNDE MAN VÄL BETALAT TILLRÄCKLIGT BRA FRÅN BÖRJAN!
1) Ja.
2) Nej, arbetsgivaren vill ju inte betala mer än nödvändigt. Nu vet du ju att de är ena snåla jävlar. Screw them.

Din nya arbetsgivare verkar ju mycket mer villig att supporta ditt behov av kolfiber och andra exotiska material. Yay! :thumbup: Det är ju jättebra.

Cilia
2008-04-24, 16:02
jag gör en Slarti och säger sonika, orka läsa tråden

Jag tycker du ska fokusera på att ta det jobbet som utvecklar dig mest. Det är klart att det är kul att få mer i lön men du är fortfarande ung och det viktigaste för att kunna maximera på lång sikt är att skaffa dig bra erfarenhet och hålla på med något du tycker är kul och intressant. Om det sedan skulle ge dig några kronor mindre så vinner du det på lång sikt.

Cilia
2008-04-24, 16:08
Mycket bra genomgång! Det är just det sistnämnda som skrämmer mig, att de bara för att jag valde att gå en annan väg kanske inte ger mig den cred jag förtjänar när referensen kollas upp. Sedan är det i allmänhet onödigt att göra folk förbannade och att bli betraktad som alltför sniken.

orkade läsa lite

Det där ser en rekryterare igenom. Som arbetsgivare är man normalt sett ganska logisk och vet att arbetskraft kommer och går. Du kan ju inte söka dig vidare för att du är rädd för att chefen ska bli sur.

Däremot är det som MC skriver viktigt att vara korrekt. När jag fick mitt senaste jobberbjudande gick jag in tidigt till min chef och sa att jag har fått ett erbjudande. Jag hade inga tankar på att söka mig vidare själv etc etc. När man ska gå in och prata beror på situationen. Jag visste att min dåvarande chef skulle bli sur om jag inte sa ngt och jag värderar vår relation högt så jag valde det här sättet. Det gjorde att vi fortfarande har en bra relation.

Bolio
2008-04-24, 16:46
Det där ser en rekryterare igenom.

Hur menar du med detta?

jwzrd
2008-04-24, 16:50
orkade läsa lite

Det där ser en rekryterare igenom. Som arbetsgivare är man normalt sett ganska logisk och vet att arbetskraft kommer och går. Du kan ju inte söka dig vidare för att du är rädd för att chefen ska bli sur.

Däremot är det som MC skriver viktigt att vara korrekt. När jag fick mitt senaste jobberbjudande gick jag in tidigt till min chef och sa att jag har fått ett erbjudande. Jag hade inga tankar på att söka mig vidare själv etc etc. När man ska gå in och prata beror på situationen. Jag visste att min dåvarande chef skulle bli sur om jag inte sa ngt och jag värderar vår relation högt så jag valde det här sättet. Det gjorde att vi fortfarande har en bra relation.

Detta är otroligt viktigt. Aldrig ljuga, aldrig bete sig som ett retard osv eftersom man aldrig vet vilka som känner vilka.

jakke
2008-04-24, 16:58
orkade läsa lite

Det där ser en rekryterare igenom. Som arbetsgivare är man normalt sett ganska logisk och vet att arbetskraft kommer och går. Du kan ju inte söka dig vidare för att du är rädd för att chefen ska bli sur.
.

Fråga på det där. Kommer man inte som arbetgivare tveka att anställa en person som har bytt jobb väldigt ofta? det är väl ändå ganska stora kostnader att lära upp en ny person?

cwzrd-
2008-04-24, 17:35
Fråga på det där. Kommer man inte som arbetgivare tveka att anställa en person som har bytt jobb väldigt ofta? det är väl ändå ganska stora kostnader att lära upp en ny person?

Det finns s.k. konsult-luder som hoppar runt från bolag till bolag för att boosta lönen. Såna blir ganska snabbt kända via djungeltrumman, och de får det inte så lätt nästa gång de vill byta jobb.

Cilia
2008-04-24, 17:48
Hur menar du med detta?
Jag menar att om man som rekryterare ringer och frågar på referens och den man frågar är sur för att man slutar så tror jag att man ser igenom det genom att ställa frågor.

Under intevjun så bör man ha meddelat att man inte var helt överens vid avslut. Det kommer fram.

Det där med hoppjerkor är en annan sak. Jag avstod senast från att rekrytera en. Ingen dålig CV men bytt ofta och det var alltid fel på den tidigare arbetsgivaren av olika skäl.

Men har man bytt en gång på 2 år är det inte så farligt i hans ålder. Värre när man är äldre tycker jag. Han bör också meddela sin tidigare arbetsgivare att han slutar för att han kände att utvecklingsmöjligheterna upplevdes som små. Då förstår dom varför han lämnar. Att dom sedan kom med förslag när han var på väg kan man diskutera omkring. Jag tycker det finns en bra öppning att skiljas som vänner. Dom kommer lära sig ngt av det hela när det gäller att ta hand om unga och hungriga medarbetare och Skaparn lär sig att vara tydligare mot arbetsgivaren om hur han upplever situationen.

Bolio
2008-04-24, 17:53
Jag menar att om man som rekryterare ringer och frågar på referens och den man frågar är sur för att man slutar så tror jag att man ser igenom det genom att ställa frågor.

Under intevjun så bör man ha meddelat att man inte var helt överens vid avslut. Det kommer fram.

Förstår fortfarande inte riktigt detta. Jag tänker ju t.ex. inte lämna min nuvarande chef som refrens utan en kollega. Menar du i framtiden när man byter till ännu ett jobb?

Cilia
2008-04-24, 17:57
Förstår fortfarande inte riktigt detta. Jag tänker ju t.ex. inte lämna min nuvarande chef som refrens utan en kollega. Menar du i framtiden när man byter till ännu ett jobb?
Jag menade i framtiden just i det här sammanhanget eftersom det var det som MC menade.

Men om jag anställer någon så tar jag alltid referens på nuvarande chef. Det är det sista jag gör. Då är allt eg klart. Den enda som kan förstöra det hela är om det framkommer något uppseendeväckande när jag tar referens på nuv chef. Det är något du då har dolt och då är det totalkört.

Bolio
2008-04-24, 17:58
Jag menade i framtiden just i det här sammanhanget eftersom det var det som MC menade.

Men om jag anställer någon så tar jag alltid referens på nuvarande chef. Det är det sista jag gör. Då är allt eg klart. Den enda som kan förstöra det hela är om det framkommer något uppseendeväckande när jag tar referens på nuv chef. Det är något du då har dolt och då är det totalkört.

Ah. Men just nu vill jag liksom inte lämna min nuvarande chef som referens. Vill inte säga något till honom om att jag fått nytt förslag föränn det är helt klart och färdigt för påskrift.

Cilia
2008-04-24, 18:00
Ah. Men just nu vill jag liksom inte lämna min nuvarande chef som referens. Vill inte säga något till honom om att jag fått nytt förslag föränn det är helt klart och färdigt för påskrift.

å i just det läget innan påskrift skulle jag ta referens från honom. Han måste ju ändå få reda på att du ska sluta.

Bolio
2008-04-24, 18:03
å i just det läget innan påskrift skulle jag ta referens från honom. Han måste ju ändå få reda på att du ska sluta.

Bara för att jag är invandrare.

Granatgiraffen
2008-04-24, 19:39
Klart att man kan ta referens från vilken kommunal chef som helst när man slutar där. Man sitter mest och fiser hela dagarna. Vinstdrivna privata företag där kan chefen bli lite surare om personen som slutar är huvudperson i många projekt.

Cilia
2008-04-24, 19:45
Klart att man kan ta referens från vilken kommunal chef som helst när man slutar där. Man sitter mest och fiser hela dagarna. Vinstdrivna privata företag där kan chefen bli lite surare om personen som slutar är huvudperson i många projekt.
är det därför det luktar så illa på mitt rum?

Nu anställer vi ju inte bara folk som tidigare har jobbat i offentlig sektor.
Lätt att vara stor i käften när man inte vet vad man pratar om.

Granatgiraffen
2008-04-24, 19:58
är det därför det luktar så illa på mitt rum?

Nu anställer vi ju inte bara folk som tidigare har jobbat i offentlig sektor.
Lätt att vara stor i käften när man inte vet vad man pratar om.

:)

edit
eller :/

skaparn
2008-04-24, 20:47
jag gör en Slarti och säger sonika, orka läsa tråden

Jag tycker du ska fokusera på att ta det jobbet som utvecklar dig mest. Det är klart att det är kul att få mer i lön men du är fortfarande ung och det viktigaste för att kunna maximera på lång sikt är att skaffa dig bra erfarenhet och hålla på med något du tycker är kul och intressant. Om det sedan skulle ge dig några kronor mindre så vinner du det på lång sikt.

Can she get an amen??

Du sätter ord på vad jag känt under kvällens funderande. Jag är inte för gammal för att korrigera inriktningen på mitt kommande yrkesliv som visserligen hade tagit fart sett till ansvar och så vidare, men mer åt ett managementhåll. Projekten har varit storvulna men saknat intellektuellt djup och i för stor utsträckning handlat om att få väldigt många göra väldigt enkla ting. Detta nya är småskaligt på ett annat sätt men mer avancerat. Och jag kommer ta med mig min erfarenhet från management, så det har ju inte varit förgäves. Fast nog kommer jag att i början få bita i kudden av att mycket är nytt. Man blir ju så härligt van och bekväm i ett jobb efter ett tag och kan så mycket bättre styra det att passa ens liv.

En annan sak som tilltalar mig, och nu får ni kalla mig snobbig. Men en medelålder på lite över 30 och i stort sett bara civilekonomer och -ingenjörer är en stor del av lockelsen. Jag saknar universitetets intellektuella miljö och intressanta diskussioner. Okej, nu låter det som att jag jobbade som gorillaskötare, men ibland undrade jag var allt saliv jag var tvungen torka bort från folks mungipor kom från. Förklara saker med fingerfärg är bara kul en liten stund.

Cilia
2008-04-24, 20:54
Jag tycker du ska använda det du säger i din sista post när du pratar med din chef. Att det handlar om att du ser utmaningar som du känner att du inte kan få på ditt nuvarande jobb. Att du har lärt dig mycket men att du vill byta inriktning. Ge dom lite komplimanger men var ärlig.

Som arbetsgivare vill man inte hålla tillbaka sina anställda. Visst kostar det och svider lite men man vet att dom går vidare. Jag tycker de största problemen är dom som inte flyttar på sig. Dom stangerar.

skaparn
2008-04-25, 07:24
Kan jag få se på den som inspiration sen? Du kan sudda bort alla detaljer.


Ok, here we go. Less is more. Har inte visat den för någon än.




Uppsägning







Härmed avslutar jag, <Mitt namn>, från dagens datum min anställning vid <Företagets namn>






--------------------
<Mitt namn>





--------------------
Ansvarig överordnad





--------------------
Datum

skaparn
2008-04-25, 07:27
Tack alla för en intressant diskussion. Och särskilt tack till Cilia. Jag ger dig detta, vi kan ha våra åsiktsskillnader i andra ämnen men på det här området vet du vad du snackar om. I’ll be damned.


Snart möte. Igen. Helt plötsligt vill alla i management prata med mig. Det här var ett enkelt sätt att bli uppmärksammad.

skaparn
2008-04-25, 10:36
Påskriven, daterad och inlämnad.

Jävlart säkert.

Nitrometan
2008-04-25, 10:56
Lycka till på nya stället!

*popcorn*

mini
2008-04-25, 11:22
Grattis som fan!

cwzrd-
2008-04-25, 11:35
Hur reagerade chefen (din nuvarande)?

skaparn
2008-04-25, 11:39
Hur reagerade chefen (din nuvarande)?

Bra, respektive ganska bra.

Efter att jag klargjort att det inte handlade om att de skulle övertrumfa något med en tusenlapp eller två utan att de helt enkelt inte klarar att erbjuda lika utmanande arbetsuppgifter och miljö som mitt nya gav de upp och önskade mig lycka till. Och det var uppriktigt.

Något säger mig att denna månad av överlämning kommer vara rätt… omfattande.

skaparn
2008-04-25, 11:40
Grattis som fan!

Tackar. Snart, mycket snart, startar mitt nya liv som hipp innerstadsarbetare

cwzrd-
2008-04-25, 11:41
Tänk om du inte klarar av de utmanande uppgifterna på ditt nya kneg då? :)

JJ
2008-04-25, 11:43
Bra, respektive ganska bra.

Efter att jag klargjort att det inte handlade om att de skulle övertrumfa något med en tusenlapp eller två utan att de helt enkelt inte klarar att erbjuda lika utmanande arbetsuppgifter och miljö som mitt nya gav de upp och önskade mig lycka till. Och det var uppriktigt.

Något säger mig att denna månad av överlämning kommer vara rätt… omfattande.

Och det är precis så en bra chef ska agera. Kom ihåg att även han har nytta av att hålla sig väl med dig, ni vet aldrig när ni möts igen och vem som är chef då.
I konsultbranchen är det rätt vanligt att konsulter kommer tillbaka efter några år, så där skulle jag minst sagt bli förvånad om jag bemöttes på ett annat sätt om jag sa upp mig.

skaparn
2008-04-25, 11:43
Tänk om du inte klarar av de utmanande uppgifterna på ditt nya kneg då? :)

Det har slagit mig också...

Avesta
2008-04-25, 11:49
Grattis lille katt

skaparn
2008-04-25, 11:53
Och det är precis så en bra chef ska agera. Kom ihåg att även han har nytta av att hålla sig väl med dig, ni vet aldrig när ni möts igen och vem som är chef då.
I konsultbranchen är det rätt vanligt att konsulter kommer tillbaka efter några år, så där skulle jag minst sagt bli förvånad om jag bemöttes på ett annat sätt om jag sa upp mig.

Det var faktiskt vad vi tog upp också. Stockholm är ingen jättemarknad och vi sade i samförstånd att nästa gång vi möts kommer det inte vara några som helt hårda känslor utan då ska vi göra lönsam business. Typ.

JJ
2008-04-25, 11:54
Det var faktiskt vad vi tog upp också. Stockholm är ingen jättemarknad och vi sade i samförstånd att nästa gång vi möts kommer det inte vara några som helt hårda känslor utan då ska vi göra lönsam business. Typ.
Exakt. Man ska vårda sina kontakter. Stort grattis skaparn och lycka till.

Nitrometan
2008-04-25, 12:35
Tänk om du inte klarar av de utmanande uppgifterna på ditt nya kneg då? :)
Det har slagit mig också...
Det är ju en del av utmaningen att tvingas höja sig en eller ett par nivåer. Det blir extra spännande. Och roligt när man lyckas.

Det var faktiskt vad vi tog upp också. Stockholm är ingen jättemarknad och vi sade i samförstånd att nästa gång vi möts kommer det inte vara några som helt hårda känslor utan då ska vi göra lönsam business. Typ.
Skönt att höra att han tog det bra. Det här blir nog bra.



Än en gång grattis och lycka till!

Hoppas att du snart firar med lite kolfiber och ett gott glas vin!

Cilia
2008-04-25, 21:10
Tack alla för en intressant diskussion. Och särskilt tack till Cilia. Jag ger dig detta, vi kan ha våra åsiktsskillnader i andra ämnen men på det här området vet du vad du snackar om. I’ll be damned.
Grattis och tack för komplimangen.
Hoppas nu att det nya lever upp till dina förväntningar. När börjar du?








Sen tycker jag att det är kul att alla inte har samma åsikter. Det är ju det som gör att det blir lite fart. Jag ser inte det som något negativt

JJ
2008-04-25, 21:18
Sen måste alla lönelyft firas med ett inköp, det vet du va? Masterchief föreslår en digitalkamera.

skaparn
2008-04-25, 21:22
Digitalkamera... MEN, jag har ju en i mobilen!?

Jag börjar 26 maj. Så snabba ryck som möjligt i Mellerud

Jay-Z
2008-04-25, 21:29
Exakt. Man ska vårda sina kontakter. Stort grattis skaparn och lycka till.

Så...

Varför har du inte addat mig på linkedin? :/

Grattis skaparn! Höll på att glömma den lilla detaljen..

JJ
2008-04-25, 21:45
Så...

Varför har du inte addat mig på linkedin? :/

Grattis skaparn! Höll på att glömma den lilla detaljen..


Hatar linkedin, men skicka lite kontaktinfo så addar jag.

Jay-Z
2008-04-25, 21:50
Hatar linkedin, men skicka lite kontaktinfo så addar jag.

Ok...du ska få en ny bild. :D

Jax
2008-04-26, 07:08
Grattis!

...och som sagt, en digitalkamera är ditt nästa inköp. Inga mer taskiga bilder på underbara skapelser.

Nitrometan
2008-04-29, 12:18
Skaparn: Var din intervju nåt i den här stilen? Jag brukar använda denna som mental träning innan en intervju (oavsett vilken av rollerna jag ska ha).

2HkWV3LBiZc

Snafu
2008-05-07, 15:23
Skaparn:

Give us teh update. Skvaller? Problem? Slagsmål?

skaparn
2008-05-07, 20:45
Rätt lugnt faktiskt.hos min arbetsgivare. En inblandad i ett projekt som jag ägnat mig åt det här året är visserligen precis lika jobbig som vanligt och jag har lovat mig själv att hela tiden vara professionell genom att inte käfta mot denna kund för projektets fortsättnings skull. Får ta detta som en personlighetsutvecklande prövning. Varje dag jag inte tar fram en tvåhandsyxa och löper amok är en enligt mig imponerande uppvisning i självbehärskning.

Dessutom har det varit sinnesjukt mycket jobb för att få allt klart för en överlämning. Det är inte bra för träningen.

16 dagar kvar.

mini
2008-05-07, 20:52
Rätt lugnt faktiskt.hos min arbetsgivare. En inblandad i ett projekt som jag ägnat mig åt det här året är visserligen precis lika jobbig som vanligt och jag har lovat mig själv att hela tiden vara professionell genom att inte käfta mot denna kund för projektets fortsättnings skull. Får ta detta som en personlighetsutvecklande prövning. Varje dag jag inte tar fram en tvåhandsyxa och löper amok är en enligt mig imponerande uppvisning i självbehärskning.

Dessutom har det varit sinnesjukt mycket jobb för att få allt klart för en överlämning. Det är inte bra för träningen.

16 dagar kvar.

Du kanske bara inte är mogen för det här.

Nitrometan
2008-05-07, 20:52
16 days and counting...

16 dagar och räknande...

skaparn
2008-05-14, 08:01
Fortsättning.

Jag tillfrågades om jag skulle vara tillgänglig för lite konsultation efter det att jag avslutat min tid på denna firma och gått över till nya. Dealen skulle då vara att vi till exempel kommer överens om att på min slutlön läggs till ersättning för ett antal konsulttimmar och att jag sedan jobbar av dessa när det behövs på kvällar och helger. Dels vore det väl sweet med en slant men det känns även som att jag vill att överlämningen ska fungera bra, och frågor uppstår alltid.

Problemet är det här kan vara en pandoras ask av jobb om det visar sig att det är mycket som behöver göras, eller så är det en kanondeal där jag får en slant utan att behöva svettas så mycket öht.

Någon som har erfarenhet av ett liknande upplägg?

mini
2008-05-14, 08:07
Jag skulle tackat ja bara för att få kalla mig konsult.

shut teh face
2008-05-14, 08:12
Att kalla sig konsult är rätt kul men lite luddigt. Kallade mig själv det redan i gymnasiet när jag var konsult på ett bemaningsföretag. :laugh:

Jag tycker Skaparn icke ska tacka ja till detta erbjudande, varför vill du jobba kvällar + helg också?

bulldozer
2008-05-14, 08:12
Jag skulle nog föredra att inte låsa mig..
Säga ja till att jobba extra men få betalt efter mina arbetstimmar så att jag
inte behöver känna mig tvingad att arbeta bara för att de redan betelat på
förhand.

Nitrometan
2008-05-14, 08:17
Spännande, skaparn.

Jag är konsult. Iofs i en annan bransch. Hör med din nya arbetsgivare om de tycker att det är OK. Tror inte att det är några problem, men alltid bra att kolla innan.
Fundera på situationen. Båda scenariona som du målar upp kan inträffa. Du kanske kan gissa vilket som är mest troligt.

Det kan vara skönt att bryta helt med det gamla jobbet. Gå därifrån bara. Med vetskapen om att du gjorde ett bra jobboch skötte överlämningen proffsigt och bra.
Å andra sidan, som du säger, kan det ju bli lite fina pengar. Kolfiber anyone?

skaparn
2008-05-14, 08:17
Jag skulle tackat ja bara för att få kalla mig konsult.

Jag har nästan fått nog av att kalla mig konsult. För inte så länge sedan var jag ute hos kund och de hade ett möte där jag inte fick vara med bara för att jag var konsult. Och på mötet serverades jättefins frallor med pumpafrön och god ost. Så nej tack, konsult konschmult.

varför vill du jobba kvällar + helg också?

Var frågan retorisk eller?

Dels vore det väl sweet med en slant men det känns även som att jag vill att överlämningen ska fungera bra, och frågor uppstår alltid.

Nitrometan
2008-05-14, 08:19
Om du tar uppdraget så ska du givetvis ta betalt per timme.

skaparn
2008-05-14, 08:20
Jag skulle nog föredra att inte låsa mig..
Säga ja till att jobba extra men få betalt efter mina arbetstimmar så att jag
inte behöver känna mig tvingad att arbeta bara för att de redan betelat på
förhand.

Sant att det nog är bättre att ta betalt per arbetad timme och inte ett i förväg betalt paket som detta, men det här upplägget minimerar administration. För efter jag avslutat min anställning kan jag nog inte få utbetalt i lön eftersom min nya arbetagivare inte lär gilla att jag har kvar min gamla anställning.

Vore det inte så meckigt borde man ha eget så att jag kan fakturera enligt konstens alla regler, men då ska man nog ha lite mer verksamhet än vad jag planerar för att det ska vara värt det.

skaparn
2008-05-20, 23:04
Jag borde sluta oftare. Kom just hem från en trevlig grillfest med gott vin och god whiskey. Sedan fick jag en Château La Grave à Pomerol 2001 i avskedspresent. Gott jefla mos.

Snafu
2008-05-20, 23:11
Jag borde sluta oftare. Kom just hem från en trevlig grillfest med gott vin och god whiskey. Sedan fick jag en Château La Grave à Pomerol 2001 i avskedspresent. Gott jefla mos.

Du skriver alldeles för nyktert. Håller med, skönt att sluta på jobb - man får alltid en massa sprät och oftast får man veta precis vilken tjej som kärat ner sig i en - lagom till man drar.