handdator

Visa fullständig version : Är lagom bäst ?


Björkvedens mästare
2008-04-21, 11:55
Jag har det problemet att psyket orkar mer än kroppen, om jag tar i mer än jag klarar och går på rent psyke i slutet av passet (springer med maxpuls typ) eller jag tar 2 extra set marklyft tyngre än någonsin fast det tar emot så får jag lida för det i flera dagar efteråt. Jag ökar inte heller i styrka eller kondition känns det som. Kanske äter jag fel eller periodiserar fel, vilar för mycket eller för litet, vad vet jag.

Jag läser ofta att små eller inga ökningar minsan beror på att man inte tar i ordentligt. Finns det några belägg för det eller är kanske lagom bäst ?

Fram med era teorier och/eller vetenskapliga belägg vetja.

jwzrd
2008-04-21, 11:58
Teorier om vad och vetenskapliga belägg för vad?

myggan
2008-04-21, 12:00
Hur mycket äter du då ? Vilar du ordentligt emellan passen?

Personligen tror jag att sån typ av träningen gynnar ens muskelutveckling så länge man äter som en häst och vilar bra, annars blir det förmodligen endast destruktivt.

Jag ökade i alla fall som mest när jag tog i pressade mig själv som hårdast.
Nu äter jag mindre, tränar inte riktigt lika hårt och självklart uteblir resultaten.

Slartibartfast
2008-04-21, 12:07
Jag ökade i alla fall som mest när jag tog i pressade mig själv som hårdast.
Nu äter jag mindre, tränar inte riktigt lika hårt och självklart uteblir resultaten.

För mig är det tvärt om. När jag tränar så hårt jag orkar så blir det till ingenting. När jag tar det lugnare går det bättre.

Björkvedens mästare
2008-04-21, 12:10
Teorier om vad och vetenskapliga belägg för vad?
Alla har ju sina teorier om hur hårt man ska ta i menar jag.
Ok då lite luddig fråga kanske... Jag läser ofta att små eller inga ökningar minsan beror på att man inte tar i ordentligt. Finns det några belägg för det eller är kanske lagom bäst ?

Vad tror eller vet du om detta är det vi ska diskutera.

forslund
2008-04-21, 12:15
Efter kik i din träningsjournal ser jag att du springer. Det tar tid att få igång en bra kondition (självklart relevant ifrån var du startade). Resultat kommer inte på 2 veckor. Det kommer på månader, helst år.

Martin Löwgren
2008-04-21, 12:20
Jag ligger alltid på gränsen till överträning. Det är en fin balansgång men det krävs jävligt mycket träning för att komma nån vart enligt mig om man verkligen tränar på elitnivå.

jwzrd
2008-04-21, 12:27
Alla har ju sina teorier om hur hårt man ska ta i menar jag.
Ok då lite luddig fråga kanske... Jag läser ofta att små eller inga ökningar minsan beror på att man inte tar i ordentligt. Finns det några belägg för det eller är kanske lagom bäst ?

Vad tror eller vet du om detta är det vi ska diskutera.

Men det blir så absurt detta. Vad har du för mål för olika aspekter av din fysik, när vill du ha uppnått dem och hur kommer du att gå till väga för respektive? Detta är frågor du ställer dig själv och använder som mall för att göra upp en plan. Planen är naturligtvis inget som behöver tryckas upp i ett tjog inbundna exemplar utan en tydlig mental notering räcker hur bra som helst.

Vissa kortsiktiga mål, t ex mer muskelmassa på triceps för att ta ett exempel, löser du kanske genom att träna den oftare och med omväxlande intensitet och "övertygelse" en period. För att bygga vidare på exemplet i ett försök att åskådliggöra hur grundligt man ibland behöver angripa saker så kan det ju vara så att du kanske i dagsläget inte förmår utföra de riktigt effektiva tricepsövningarna som dips och smalbänk för att <skriv förklaring här>, alltså behöver du jobba på att komma till rätta med det först.

Men, som jag skrev i början. Ett av verktygen är att pressa sig (mycket) hårdare periodvis. När man pressar på så kan det vara så att man kortsiktigt går lite tillbaka i "känsla" i muskeln och maxstyrka. Kanske tom uthållighet. På det stora hela är det inte särskillt viktigt.

Det jag är ute efter är att du kanske inte ska känna efter så mycket när det gäller en del av en annan del i den stora helheten. Inte utan att först försöka skaffa sig en uppfattning om helheten, vilka delar som är viktiga för just dig och din utveckling den närmaste tiden i den osv.

dyxeldoff
2008-04-21, 12:55
För mig är det tvärt om. När jag tränar så hårt jag orkar så blir det till ingenting. När jag tar det lugnare går det bättre.

+1
tycker det är sjukt lätt att bli övertränad

pragmatist
2008-04-21, 13:07
Det jag tror händer är inte att folk är "övertränade" i ordets rätta bemärkelse men att de har lite "overreach" d.v.s. tränar lite mer och hårdare än kroppen helt hinner kompensera för. Och när det sedan tar det lite lugnare så hinner kroppen ikapp och kompenserar för tidigare "overreach", vilket folk då feltolkar som att det är bättre att träna lugnt än hårt. Det man i själva verket gjort är en sorts omedveten formtoppning, d.v.s. man har vilat sig i form.

Slartibartfast
2008-04-21, 13:09
Vad är skillnaden mellan överträning och overreaching?

jwzrd
2008-04-21, 13:12
Vad är skillnaden mellan överträning och overreaching?

Överträning kan ta ett år att komma tillbaka ifrån. Overreach är att man känner sig ledbruten och sliten, går tillbaka (lite) i styrka och känner sig allmänt osugen på att träna. Om man från det utgångsläget ändå fortsätter att pressa sig (mycket) hårt så sitter man ett par månader längre fram sannolikt som övertränard. Man måste övertyga kroppen ganska hårt för att bli övertränad.

Slartibartfast
2008-04-21, 13:29
Överträning kan ta ett år att komma tillbaka ifrån. Overreach är att man känner sig ledbruten och sliten, går tillbaka (lite) i styrka och känner sig allmänt osugen på att träna. Om man från det utgångsläget ändå fortsätter att pressa sig (mycket) hårt så sitter man ett par månader längre fram sannolikt som övertränard. Man måste övertyga kroppen ganska hårt för att bli övertränad.

Aha, ok. :thumbup:

Rahf
2008-04-21, 13:30
Overreach når man på ett par veckor av för mycket träning har jag känt, överträning i ordets rätta bemärkelse tar nog längre tid. Overreach är förmodligen ohyggligt vanligt bland nybörjare, trots att de vet om det eller ej. Jag har själv en liten period nu då kroppen har känts slapp, kraftlös och slö men samtidigt vet jag att jag kommer igen.

pejo
2008-04-21, 14:55
Använd google och sök på overreaching & tapering så hittar ni nog en hel del intressant.

Björkvedens mästare
2008-04-21, 20:09
Efter kik i din träningsjournal ser jag att du springer. Det tar tid att få igång en bra kondition (självklart relevant ifrån var du startade). Resultat kommer inte på 2 veckor. Det kommer på månader, helst år.

Ca tre år har jag löpt nu och jag klarar en mil på timmen, i början väggade jag efter 500 meter.

Passar på att svara Jwsrd med här då, skulle du rekomendera att jag springer som hm hm i kanske 3 veckor för att sen vila i en vecka. Jag har så svårt för att vila. Ska prova detta tror jag.

Mina mål för den som undrar är att kunna jogga långt i normalfart och att det ska kännas härligt varje pass som det gör när man har vilat och allting är perfekt.

Men nu handlar inte allt om mej och vad jag vill utan jag ville få igång en diskussion i största allmänhet i detta ämnet bara.