handdator

Visa fullständig version : Rutten grönsak i magen?!


PePPinO
2008-04-21, 07:07
Hörde nyss ett av dom mest sjukaste påståennde jag nånsin hört,
Min flickvän berätta då att hennes klasskamrat påstod att man var tvungen att äta grönsaker o frukt FÖRE den tyngre maten pga att om man åt grönsakerna sist skulle det ligga ovapå maten och ruttna i magsäcken.
Hmm vet inte hur jag ska beskriva, hoppas ni förstår, vart kan hon ha fått detta ifrån?Och det finns väll inget som styrker det?

Mvh

Scratch89
2008-04-21, 07:11
Nej, det är bara struntprat. För att det ska ruttna krävs det flera dagars nedbrytning.

Musselbank
2008-04-21, 07:12
Dessutom lagrar sig inte maten i magsäcken som på en komposthög, skulle jag våga påstå.

Tolkia
2008-04-21, 07:13
Lägger man något i saltsyra lär det förstöras innan det hinner ruttna (Alternativt: Hinner något ruttna i matspjälkningssystemet är man nog gaaaaaaanska förstoppad ...). ;)

Myten är inte så sällsynt, men den är fortfarande en vansinnig myt.

Edit: Pucktrea.

PePPinO
2008-04-21, 07:16
Lägger man något i saltsyra lär det förstöras innan det hinner ruttna (Alternativt: Hinner något ruttna i matspjälkningssystemet är man nog gaaaaaaanska förstoppad ...). ;)

Myten är inte så sällsynt, men den är fortfarande en vansinnig myt.

Edit: Pucktrea.

*skrattar*Helt rätt om man tänker lite logiskt på det:P
Aldrig hört den innan faktikst, tyckte den lät så sjuk så var tvungen att dela med mig:P

Tolkia
2008-04-21, 07:18
En variant som är vanligare är att grönsaker och frukt är "fräsch" mat som bryts ned på ett "fräscht" sätt, medan kött "ruttnar (ofräscht) i magen".

Musselbank
2008-04-21, 07:31
"kött ruttnar (ofräscht) i magen" - den har jag hört... det är någonting med sådana memer som är livskraftigt, antagligen bara den råa äckligheten.

---

Dock OT verkar det ligga nåt i det hela :em: :


Nodulation signalling, foodstuff Intake Order and legume putrification

Article series: Gastric Biology
Putrification, kinases and nodulation signalling in legumes
Giles E. D. Oldroyd1 & J. Allan Downie1 About the authors

Abstract
Several genes have recently been identified using legume-pepsin cofactors that are defective for nodulation signalling. The proteins they encode include novel types of receptor-like kinase that are predicted to recognize bacterial nodulation (Nod) factors, a leucine-rich-repeat receptor kinase, a putrificationally active ion channel and a predicted Ca2+/calmodulin-dependent protein kinase induced response to foodstuff layering in ventricle. The identification of these gene products provides new insights into the legume signalling responses, and a better understanding of stomachal putrefaction and "vegetable rotting".

Nature Reviews Molecular Cell Biology 5, 566-576 (July 2004) | doi:10.1038/nrm1424

Musselbank
2008-04-21, 07:38
Nåja, det blir säkert pinsamt förr eller senare om jag inte skyndar mig att erkänna att ovanstående var ett skämt. Artikeln är ett falsarium. Jag har för mycket tid.

CoolHandLuke
2008-04-21, 15:17
Jag har för mycket tid.
Kvalitetstrolling. :)

Men jag tänker att det finns lättare akuta effekter av matkombinationer. Kroniskt har det antagligen ingen betydelse.

Bättre att köra på den upplevelse som är skönast. Tycker man det är trevligare att äta sallad innan övrig mat så varför inte?

Cohen
2008-04-21, 21:39
Detta var en av de roligaste kost-myterna jag hört på länge. Skrattade högt för mig själv. :)

Ser framför mig en hög med mat ligga i magen, toppad med lite halvruttna tomater och sallad.

agazza
2008-04-21, 21:45
Aldrig någonsin hört något liknande, måste vara en storstads grej.

Rödfärg
2008-04-23, 23:58
Haha den har jag aldrig hört förut.
Men köttmyten har jag hört, det var någon tjej som hade fått för sig att kroppen inte kan bryta ner kött överhuvud taget. Hon påstod att ALLT kött låg och ruttna i magsäcken.

Sniggel
2008-04-24, 09:17
Visste du att kött blir till bajs i magen, det om nåt är äckligt!11one

Mapa
2008-04-24, 09:48
Visste du att kött blir till bajs i magen, det om nåt är äckligt!11one

*spy*

























:laugh:

lamerica
2008-04-24, 13:29
En variant som är vanligare är att grönsaker och frukt är "fräsch" mat som bryts ned på ett "fräscht" sätt, medan kött "ruttnar (ofräscht) i magen".

Glöm inte att kött även ligger kvar i tarmarna jättelänge och ruttnar! :naughty: