handdator

Visa fullständig version : "Barnlagar", vad gällde när du var liten?


Grisen
2008-04-20, 18:33
Tycker det är intressant med olika regler/lagar skapade av och för barn t.ex. "den som delar den väljer", vilka kommer ni ihåg?

Fyll på!

Tricce
2008-04-20, 18:34
"slå inte din lillebror"

Cilia
2008-04-20, 18:36
Vi hade den som delar väljer inte

Trance
2008-04-20, 18:38
Skriker en så slår jag bägge.

Lellan
2008-04-20, 18:39
ät inte sand, ät inte gul snö, ät inte snö alls förresten (man kan få mask i magen), lite skit rensar magen (ee.. ska jag äta lite sand? :confused: ), bada inte inom en timme efter att du ätit - då får du kramp, drunkar du så slår jag ihjäl dig (drunkdöden eller agadöden, var god välj), akta dig för fulgubbar, krama farbror skunk nu, säg tack när du får något, ta aldrig emot något från främlingar, vänner är främlingar du inte känner.

Inte lätt att va färsk här på jorden..

Palm
2008-04-20, 18:42
"Varannat liv, varannan bana."

Three pigs
2008-04-20, 18:52
"Behandla andra som du själv vill bli behandlad"

Ignatius72
2008-04-20, 18:56
"Slicka inte på stolpar". Värdelöst råd, alla har provat en gång.

mela
2008-04-20, 18:58
Som många nämnt innan
"Vänta en timme efter mat innan du badar" "En halvtimme efter frukost"
"Lita inte på främlingar"
"Ta inte emot godis från fula gubbar"
"Ät inte upp allt smör" (gällde bara mig och int emin bror)

Sedan var det en massa där vi hade båten på somrarna.
- Kunna ro typ 100m i kraftig vind innan man fick köra en båt.
- Kunna simma typ.. 50m innan man fick gå från flytväst till seglarväst när man sprang runt på bryggorna.
- Simma 100m klädsim innan man fick gå utan seglarväst.

Nithian
2008-04-20, 19:00
"Lightweight baby"
"Nutin but a peanut"
"Good ol' cornbread"

Hade en tuff uppväxt.

Tricklev
2008-04-20, 19:06
Tycker det är intressant med olika regler/lagar skapade av och för barn t.ex. "den som delar den väljer", vilka kommer ni ihåg?

Fyll på!

Känns som att den där AV delen är rätt missad här, eller försöker ni på allvar säga att "Behandla folk som du vill bli behandlad" och dylika idiotiska meningar vad sådant som barnen själva kom på?


Iaf, ont: Man får slå sina syskon.

Mental
2008-04-20, 19:10
"Bara jag får slå min lillebror"

Den regeln myntade jag själv, och den var lag.
Vi slogs vilt hela tiden, men om någon annan slog min lillebror då jävlar...

Lellan
2008-04-20, 19:14
Känns som att den där AV delen är rätt missad här, eller försöker ni på allvar säga att "Behandla folk som du vill bli behandlad" och dylika idiotiska meningar vad sådant som barnen själva kom på?


Iaf, ont: Man får slå sina syskon.

Ajdå, slavläst.

OnT:

Jag kan allt. Kan själv. Jag har rätt? :D

dam00r
2008-04-20, 19:15
"Lightweight baby"
"Nutin but a peanut"
"Good ol' cornbread"

Hade en tuff uppväxt.

De är något med dig och Ronnie Coleman... whats up with that?

Nithian
2008-04-20, 19:17
De är något med dig och Ronnie Coleman... whats up with that?

Han har stor.

Solros
2008-04-20, 20:33
"bara en kommer levande ur ringen"

zishen
2008-04-20, 20:41
"Den som kläckte den släppte den"

Ignatius72
2008-04-20, 20:43
En riktigt idiotisk grej var om någon hade blivit av med något då kunde ungen som blivit av med grejen säga "den som hittar den får den".

Fogue
2008-04-20, 20:47
En riktigt idiotisk grej var om någon hade blivit av med något då kunde ungen som blivit av med grejen säga "den som hittar den får den".

Haha :laugh:

Bullen!
2008-04-20, 20:50
ingen regel kanske men ett ordspråk när jag tjatade om att man ville ha ditt och datt.

"skit i ena näven och önska i den andra så får du se vad du får mest av"

har fungerat bra. jag har lärt mig att man själv får se till att jobba för det man vill ha på ett eller annat vis. det har fallit ut mycket bra.

annars har nog mina regler varit att det skulle vara så lika det kunde vara mellan mig och syrran, att man skulle låna ut leksaker till varandra och att dela lika med mycket.

tack och lov så gillade syrran översidan på frallan medans jag ville ha undersidan. underlättade mycket morgonbråk =)

egge
2008-04-20, 20:54
tack och lov så gillade syrran översidan på frallan medans jag ville ha undersidan. underlättade mycket morgonbråk =)

Hur kan man gilla översidan bäst? :confused:

mela
2008-04-20, 20:58
Hur kan man gilla översidan bäst? :confused:

den är ju godast *screwy*

Fogue
2008-04-20, 20:59
Hur kan man gilla översidan bäst? :confused:

För att den är godare ;)

Palm
2008-04-20, 21:09
Utfallet av en sax-sten-påse-duell var juridiskt bindande.

Palm
2008-04-20, 21:12
Skriker en så slår jag bägge.

Hälsingland?

jakke
2008-04-20, 21:21
Min pappa är starkare än din!

Gustaven
2008-04-20, 22:05
"Varannat liv, varannan bana."
Utfallet av en sten-sax-påse-duell var juridiskt bindande
Hälsingland?

De två första var ju de bästa och de gäller fortfarande :D

Hälsingland vad är det för påhopp?:laugh:

L-Sami
2008-04-20, 22:08
"Om du blir slagen, så slår du tillbaka" "Den som hittar får behålla"

Tolkia
2008-04-20, 22:14
"Varannat liv, varannan bana."
Så fullständigt hopplöst när man själv var värdelös medan lillebror vad bra ... *grr27*

AlexGBG
2008-04-20, 23:46
först till bilen får sitta fram..

the_cube
2008-04-21, 02:27
På den gamla goda tiden så tog far fram rottingen och disciplinerade oss oduglingar till slynglar när vi hade varit olydiga. När jag uppfostrade mina barn var detta olagligt, och jag antar att det är därför de alla blev missbrukare.

Nelli
2008-04-21, 05:05
den som spar han har ( brorsan spara - inte jag haha)

STADA DITT RUM

Grisen
2008-04-21, 07:16
Vi hade den som delar väljer inte

haha, såklart, menade likadant

Ignatius72
2008-04-21, 07:24
Jag hade (och har) regeln att den som äter upp först får börja äta av de andra.
Mina syrror hade inte en chans.

gorillan11
2008-04-21, 07:55
"Ät inte upp allt smör" (gällde bara mig och int emin bror)

Haha, min lilla syster satt oxå o käkade smör direkt ur paketet :D

"man får aldrig slå inte andras barn" sa min farfar när jag busade med honom och slog honom :D

Palm
2008-04-21, 08:48
De två första var ju de bästa och de gäller fortfarande :D

Hälsingland vad är det för påhopp?:laugh:

Det lät precis som något en klasskompis kunde ha sagt. Han sa det nog aldrig, men han borde ha gjort det. Och han var från Hälsingland :D

Loke
2008-04-21, 10:11
Vi hade en hirarki på dagis som byggde på att den som var starkast bestämde. Styrka avgjordes dock genom att ta reda på vem som var äldst, vilket var trist för mig som var född sent på året. Han som var "starkast" var inte alls nån ledarperson, kanske är det därför jag senare i livet har haft så svårt för auktoriteter.

PowPow
2008-04-21, 10:16
"den som delar den väljer"

Det är ju helt fel. Den ena delar och den andra väljer är ju bäst. Då har man otrolig press på sig som delare. Delar man ojämnt så förlorar man ju big time /=

Konsten är att dela så att den ena biten ser mindre ut, men i själva verket är större.

"Alla som inte dansar är våldtäktsmän" är en annan barnregel som alla borde följa.

mystic[-_-]
2008-04-21, 10:27
"Bytt är bytt och kommer aldrig mer tillbaka"

Krampus
2008-04-21, 10:32
Du visar din så visar jag min.

Nithian
2008-04-21, 14:54
Du visar din så visar jag min.

Hade du också den? :thumbup: :laugh: :hbang: *gah!* :confused:

Motorbreath
2008-04-21, 14:56
Han som sa det, han var det.

Langster
2008-04-21, 15:00
Störst går först

Tricklev
2008-04-21, 15:04
Kan hålla med om dom flesta som har sagts i tråden.

Har 4 syskon, och ansåg alltid att det var okej att slå sina syskon, 4 killar och en tjej, och viss slogs vi.

Minns när vi gick på dagis, och jag stog på en av mina småbröder, varpå en dagistant kommer och rycker av mig o skäller på mig, varpå jag svarar med att jag är hans broder, vilket borde göra det okej, men trots att jag fortsatte att påpeka att jag var hans storebror så fick jag skäll.

Wth :confused:

Langster
2008-04-21, 15:07
Störst går först

Kom på ett par till:

Störst är bäst
Störst får mest
Störst får först

Jag har en storebror. *rolleyes*

Exdiaq
2008-04-21, 15:11
"Lek inte med dom andra barnen" myntat av en idiotlärarinna på lågstadiet som tyckte jag var för bråkig. Gick till och med så långt att jag fick skriva på ett kontrakt att jag inte skulle leka eller prata med vissa elever på rasterna.

Snafu
2008-04-21, 15:19
Kan hålla med om dom flesta som har sagts i tråden.

Har 4 syskon, och ansåg alltid att det var okej att slå sina syskon, 4 killar och en tjej, och viss slogs vi.

Minns när vi gick på dagis, och jag stog på en av mina småbröder, varpå en dagistant kommer och rycker av mig o skäller på mig, varpå jag svarar med att jag är hans broder, vilket borde göra det okej, men trots att jag fortsatte att påpeka att jag var hans storebror så fick jag skäll.

Wth :confused:

*cry* min bror var ungefär lika elak. Brings back memories. 5 meter långt fiskespö *smisk på mig* var nog ett av mina mer smärtsamma minnen.

Krampus
2008-04-21, 17:34
Hade du också den? :thumbup: :laugh: :hbang: *gah!*

Oh yes. Vore en kul grej om den tagits med upp i vuxen ålder. :)

Cilia
2008-04-21, 17:39
Det är ju helt fel. Den ena delar och den andra väljer är ju bäst. Då har man otrolig press på sig som delare. Delar man ojämnt så förlorar man ju big time /=

Konsten är att dela så att den ena biten ser mindre ut, men i själva verket är större.

"Alla som inte dansar är våldtäktsmän" är en annan barnregel som alla borde följa.
way to late

regus
2008-04-21, 17:41
Konsten är att dela så att den ena biten ser mindre ut, men i själva verket är större.


Haha, ja! Det där kom jag ihåg.

Andra regler vi hade var väl mest.
(som vanligt?) Lyd föräldrarna.
Och att grina/skrika för att få som man vill var helt oacceptabelt. Verkligen helt oacceptabelt.

Tricklev
2008-04-21, 17:46
*cry* min bror var ungefär lika elak. Brings back memories. 5 meter långt fiskespö *smisk på mig* var nog ett av mina mer smärtsamma minnen.

Äh, mellanbarnet du vet, måste slåss o skrika extra för o få uppmärksamhet.

Nejdå, men visst slogs vi, men alla slog alla, i en viss nivå självklart, tror inte någon av mina syskon minns det som traumatiskt.

Edit: Var ett riktigt lugnt barn enligt mina föräldrar.

Ironbabe
2008-04-21, 17:58
Har 4 syskon, och ansåg alltid att det var okej att slå sina syskon, 4 killar och en tjej, och viss slogs vi.


Äh, mellanbarnet du vet, måste slåss o skrika extra för o få uppmärksamhet.

Nejdå, men visst slogs vi, men alla slog alla, i en viss nivå självklart, tror inte någon av mina syskon minns det som traumatiskt.


hehehe, samma i min stora familj. Jag har fem syskon. Vi är 3 tjejer och 3 killar. De äldsta slog de yngre vilka slog de yngre som slog de yngsta..typ!

Regler: Var snäll mot dina syskon! Kom hem och ät!

Osten80
2008-04-21, 21:34
*cry* min bror var ungefär lika elak. Brings back memories. 5 meter långt fiskespö *smisk på mig* var nog ett av mina mer smärtsamma minnen.

Och nu för tiden är ni buksvågrar. Livet kan ibland te sig en smula märkligt. :D

PowPow
2008-04-21, 22:07
way to late

Ja, jag såg det sen. Flåt /=

amincissez
2008-04-23, 08:26
Hos oss fick alltid dom äldsta nya grejer,dom yngsta fick snällt ärva.

Dom äldre tog allt med våld.Jävl,,r vad de retade mig.
Hämnd lysten som jag blev,så hade jag rätt o gömma tandpetare i köks stolsdynorna.

Blev det bråk,grät jag djupt dramatiskt,så dom andra fick smaka på skärpet.
Skvallrade om allt till mamma.

Tjuvläste dagböcker,,min rättighet.

Var alltid duktigast inom sport.
Faktiskt så presterade jag bra bara av tanken att resten av syskonen skulle verka sämre .
Än idag är tränandet aningen triggat av att dom inte har karaktär o upprätthålla en fit kropp ,dom tränar 2 dagar ,sen ligger gymkortet i plånboken resten av året.O dom sörplar nutrilett,,köper cellulit krämer,,ahhahah
Hahaha,,,,så löjligt,,men sant.

Än idag rivaliserar vi så jäv.la töntigt. .
Vem får gratis grejer av pappa o mamma.

Vem är vältränad ,vem är tjock,vem har snygga kläder.
Än idag får jag inte följa med en av mina storasystrar ,,när det vankas fest.
För hon hamnar utanför spotlighten,,som hon älskar så mycket.

En sak som också känns bra är att mina storasystrar aldrig berömmer mina kläder ,,dom ignorerar ,,sen efter nån månad knallar dom omkring i exakt samma ,,bättre beröm kan man inte få,,tänker jag då.

Oj jag är en liten :devil:
Alla dom här reglerna är lagliga.

Jag är en snäll tjej.:D