handdator

Visa fullständig version : Tankspridd

Lellan
2008-04-20, 17:22
Ja och så jävla trött på det. Snabbfix? *popcorn*

Jag kommer aldrig ihåg något, tar fel, tappar. Känns ibland som att jag är inslängd i en torktumlare. I perioder blir jag sån här. :(

Handcuff
2008-04-20, 17:23
Andas...varva ner. Slappna av :)

mini
2008-04-20, 17:27
Anteckningsblock.

Lellan
2008-04-20, 17:31
Andas...varva ner. Slappna av :)

Problemet är snarare det motsatta. För nedvarvad. Anstränger för få hjärnceller.

Anteckningsblock.

Jag blir söndermobbad på jobbet för de är miljöhuliganer och accepterar inte mina tusen papperslappar. Särskilt inte post-its, de är tydligen djävulens verktyg (för de har klister på sig och får inte kastas i pappersåtervinningen och nåt mer som jag glömt).

Så jag är utlämnad till whiteboard, dator och mobilen. Den sista börjar bli jävligt seg för de 2 (öööö... stora mb.. gig.. nu är jag snurrig på riktigt) är nästan fyllda.

Buhu lixom. *rolleyes* Men allvarligt, hur tänker man? Å använder sig av det och bevarar tanken man nyss tänkt? :confused:

FreCKo
2008-04-20, 17:36
Är i precis samma sits, grymt tankspridd och klumpig (pga det). Det bästa är att försöka fokusera på det man sysslar med, anteckna mycket, göra allt metodiskt blablabla.

Trance
2008-04-20, 17:39
http://www.rememberthemilk.com/

rolf
2008-04-20, 17:39
Jag är också sjukt tankspridd. Glömmer vad jag håller på med mitt i, ska jag t.ex. hämta nåt ur bilen har jag garanterat glömt vad och varför när jag kommer ner dit om jag inte repeterar det för mig själv hela vägen. Glömmer jämt vad det var jag tänkt säga också.
Minnet är bra men kort. :D

Cilia
2008-04-20, 18:25
Börja aktivera hjärnan mer. Ett bra tips är korsord. Då får dom grå jobba och det är ingen skillnad mot annat i kroppen. Det som tränas blir bättre

Lellan
2008-04-20, 18:35
Börja aktivera hjärnan mer. Ett bra tips är korsord. Då får dom grå jobba och det är ingen skillnad mot annat i kroppen. Det som tränas blir bättre

:D Haha, dissigt. Men ok.

Grejen är: vissa saker är tråkiga att tänka på. Jag är jättebra på att vara närvarande i stunden, om jag sitter rakt uppåner och tänker på något jobbrelaterat eller när någon jag tycker om pratar.

Men när det gäller tråkiga saker, ja det känns liksom trååkigt att vara närvarande i nuet när det gäller tex att handla, beta av praktiska saker, komma ihåg att sätta igång torkskåpet efter jag hängt in osv. Jag är inte personen som kollar dörren efter att jag har låst den direkt, orka ödsla tid på sån skit.

Jag vill bara tänka på roliga eller intressanta saker. Förstår inte hur jag ska motivera mig till att tänka på trista saker, för även om stundtals blir lite småjobbigt när tvätten hänger våt när jag kommer för att hämta den eller när jag för femtielfte gången glömmer köpa mjölk så har min hjärna ju under tiden roat sig med märkliga saker. Är dock medveten om att jag borde. Borttappade plånböcker, nycklar etc kan bli tröttsamt i längden men är i sig inte motivation nog.

(korsord är ibland kul, men det hänger på makaren.)

Cilia
2008-04-20, 18:39
Jag dissar inte, det var du som sa att du inte aktiverade dig tillräckligt.

Jag glömmer mer och mer och framförallt när jag är stressad.
Jag måste skriva ner när jag har möten om vad jag ska göra annars är det borta. Det går helt enkelt för fort ibland.

Men det du beskriver tycker jag handlar om engagemang.

Lellan
2008-04-20, 18:47
Jag dissar inte, det var du som sa att du inte aktiverade dig tillräckligt.

Jag glömmer mer och mer och framförallt när jag är stressad.
Jag måste skriva ner när jag har möten om vad jag ska göra annars är det borta. Det går helt enkelt för fort ibland.

Men det du beskriver tycker jag handlar om engagemang.

Ok, ser att jag förklade dåligt. "använder för få hjärnceller" kan bytas ut "fokuserar mina få hjärnceller på fel saker". Är inte stressad, är tillfreds. Och glömsk. Skulle aldrig glömma ett möte.

Det är mer praktiska saker (tvätta är roligare när man tex fantiserar om att det kommer en bov och gömmer sig och så ser de mig och tar mig som gisslan för att jag inte ska uppmärksamma polisen som snokar i området på dem, då kan jag fundera ut hur jag skulle - likt en kvinnlig macgyver - avslöja boven utan att själv gå hädan. Sen när man ska hämta tvätten och den hänger blöt i torkskåpet önskar jag kanske att jag för en sekund hade kommit ihåg att slå på det istället för att bakom ryggen på rånare morseblinka med min ficklampa på nyckelknippan) och att inte slarva bort saker.

Gnusram
2008-04-20, 18:54
Det är mer praktiska saker ... och att inte slarva bort saker.

:laugh: Jag tycker det ser ut som om din hjärna ändå har ganska kul!

Annars tror jag det handlar om att bestämma sig. Trix kan ju vara att lära sig att stanna upp innan man far vidare mot nästa sak. Jag räknar t.ex alltid till fyra och klappar mig på fickorna innan jag lämnar lägenheter. (plånbok, mobil, nycklar och snus). I fallet med tvättstugan så lär dig att stanna till när du är på väg ut, tids nog kommer du nog på varför du står på tröskeln och blänger.

Trance
2008-04-20, 19:00
Ok, ser att jag förklade dåligt. "använder för få hjärnceller" kan bytas ut "fokuserar mina få hjärnceller på fel saker". Är inte stressad, är tillfreds. Och glömsk. Skulle aldrig glömma ett möte.

Det är mer praktiska saker (tvätta är roligare när man tex fantiserar om att det kommer en bov och gömmer sig och så ser de mig och tar mig som gisslan för att jag inte ska uppmärksamma polisen som snokar i området på dem, då kan jag fundera ut hur jag skulle - likt en kvinnlig macgyver - avslöja boven utan att själv gå hädan. Sen när man ska hämta tvätten och den hänger blöt i torkskåpet önskar jag kanske att jag för en sekund hade kommit ihåg att slå på det istället för att bakom ryggen på rånare morseblinka med min ficklampa på nyckelknippan) och att inte slarva bort saker.

Kan ju försöka tvinga dig att alltid göra vissa saker i en viss ordning. Även om det är rätt tråkigt.

Lellan
2008-04-20, 19:17
Kan ju försöka tvinga dig att alltid göra vissa saker i en viss ordning. Även om det är rätt tråkigt.

Så tråkigt är jag inte beredd att ha inser jag nu. Du är nog bättre lämpad; ser du en vit text rödmarkerar du, sedan skriver du något torrt och kanske tråkigt. Alltid i en viss ordning så att du inte glömmer. ;)

Vinter
2008-04-20, 19:20
Post-it lappar på ytterdörren väl synliga, kan funka om det är något vardagligt som kan vara pinsamt att glömma.

Lellan
2008-04-20, 19:21
:laugh: Jag tycker det ser ut som om din hjärna ändå har ganska kul!

Annars tror jag det handlar om att bestämma sig. Trix kan ju vara att lära sig att stanna upp innan man far vidare mot nästa sak. Jag räknar t.ex alltid till fyra och klappar mig på fickorna innan jag lämnar lägenheter. (plånbok, mobil, nycklar och snus). I fallet med tvättstugan så lär dig att stanna till när du är på väg ut, tids nog kommer du nog på varför du står på tröskeln och blänger.

Måste ha väldigt få grejer, annars kommer jag tröttna, men du har en bra poäng.

Kolla alltid att plånbok och mobil är med (nycklar är överkurs, det märker jag när jag låser, å utan snus försmäktar jag på denna ö). Å stanna på tvättstugetröskeln. Alla goda ting är tre. :)

När jag tänker efter har jag redan en ramsa jag drar när jag ska åka å träna (för att allt ska med), den kom till efter att ha fått låna svettiga skor, köpa tusen vattenflaskor och lås samt rabbla mitt pnr i repan allt för många gånger.

Jag inser mina begränsningar i att tvinga hjärnan till tråktänk och nöjer mig där tror jag.

Lellan
2008-04-20, 19:23
Post-it lappar på ytterdörren väl synliga, kan funka om det är något vardagligt som kan vara pinsamt att glömma.

"Hämta sonen på dagis"?

Haha, aldrig hänt. Jag gömmer saker, inte människor och sånt jag bryr mig om.

Trance
2008-04-20, 19:28
Så tråkigt är jag inte beredd att ha inser jag nu. Du är nog bättre lämpad; ser du en vit text rödmarkerar du, sedan skriver du något torrt och kanske tråkigt. Alltid i en viss ordning så att du inte glömmer. ;)

Vissa viktiga saker kan ju vara bra att göra så, annars är jag rätt tankspridd själv tyvärr. Angående rödmarkeringen så har jag ju precis börjat. Jag fick idén av någon annan och tyckte den var bra, blir lättare att läsa då.

"Hämta sonen på dagis"?

Lellan
2008-04-20, 19:30
Vissa viktiga saker kan ju vara bra att göra så, annars är jag rätt tankspridd själv tyvärr. Angående rödmarkeringen så har jag ju precis börjat. Jag fick idén av någon annan och tyckte den var bra, blir lättare att läsa då.

Lär om, lär rätt. Livet är hårt. Yo MTV raps.

Edit: kom på att det var en annan ja, ursäkta en tankspridd tanta. jwzrd? nä.. minns inte. :(

Edit 2: HAHA. Trance tänker också på banditer och poliser när han är i tvättstugan. :D

Vinter
2008-04-20, 19:32
"Hämta sonen på dagis"?

Nja om det är rent allmänt saker och ting du lägger ifrån dig och sedan glömmer kan du vara rätt lugn, det händer mig med numera ju närmre jag kommer 30-strecket.

Lellan
2008-04-20, 19:39
Nja om det är rent allmänt saker och ting du lägger ifrån dig och sedan glömmer kan du vara rätt lugn, det händer mig med numera ju närmre jag kommer 30-strecket.

Ehh... alltså fy faaan va du är EELAK. Jag kanske har värsta krisen ok??? :D (2 veckor kvar... )

Vinter
2008-04-20, 19:44
Ehh... alltså fy faaan va du är EELAK. Jag kanske har värsta krisen ok??? :D (2 veckor kvar... )

Har själv börjat känna av det lite, "vad har jag egentligen uträttat nu när jag snart är 30 och GAMMAL" inte sant? :devil:

Lellan
2008-04-20, 19:59
Har själv börjat känna av det lite, "vad har jag egentligen uträttat nu när jag snart är 30 och GAMMAL" inte sant? :devil:

Nej, DET har jag koll på. :) Minns allt viktigt.

zanzi
2008-04-20, 22:32
Jag lider med dig!

Är likadan själv ibland. Idag senast när jag tvätta cykeln och kom på att jag kunde komma åt vissa ställen bättre om jag hade ett litet rep. Springer upp, letar upp repet men hittar inte saxen så jag lägger ifrån mig allt och börjar leta efter den istället. Hittar saxen till slut men nu har det gått en viss tid så jag har börjat tänka på annat. Funderar vidare medan jag går ner till garaget och väl framme, när jag ska öppna dörren inser jag att jag glömt nyckeln. Istället står jag där med en sax i handen!? Repet hade jag också glömt att ta med mig. Inte heller har jag med mig kortet för att öppna porten så jag får ringa upp grannen och förklara för att bli insläppt.
Ibland är man helt hopplös!

Någon bra lösning vet jag inte om det finns. Använder själv lappar för det som är viktigt men orkar knappast gå omkring med lapparna över allt och skriva ner varenda liten sak som behöver hållas reda på.
Min teori är i alla fall att sådana som oss är mer begåvade. :) Våra hjärnor är helt enkelt för aktiva och upptagna med viktigare saker. Vi vet som ex. exakt vad som behöver göras och sägas inför nästa föreläsning. Okej att vi tar fel avfart och istället står inför ett gäng 8-åringar på ett dagis men jävlar, innan ungarna får gå hem för dagen ska dom kunna allt om Sustainable Parallel System Branching And Bipolar Weighted Branch Prediction!