handdator

Visa fullständig version : Rekommenderat med 1.5 liter per dag

shut teh face
2008-04-20, 14:15
Vatten vill säga.

Jag sitter här med ett 0.5L glas. Och jag har druckit 90%, och pissat 4 gånger redan. Jag dricker inte för jag är törstig kan jag tillägga. Utan för att tillfredställa 1.5 liter per dag.

Men om jag ändå pissar ut det känns det ju onödigt att dricka?

Scratch89
2008-04-20, 14:17
Du ska inte behöva dricka vatten om du inte är törstig. Att bara dricka vatten rakt upp och ner utan samband med måltid eller tillsammans med salt är också onödigt. Du får troligen i dig tillräckligt med vatten från maten, särskilt då du inte tränar.

shut teh face
2008-04-20, 14:18
Du ska inte behöva dricka vatten om du inte är törstig. Att bara dricka vatten rakt upp och ner utan samband med måltid eller tillsammans med salt är också onödigt. Du får troligen i dig tillräckligt med vatten från maten, särskilt då du inte tränar.
Hur vet du att jag inte tränar? :confused:

Det vet du kanske, nee jag tränar inte.

Tack för svaret, jag ska återgå till att dricka massa kaffe utan att tillföra vatten. :)

Eddie Vedder
2008-04-20, 14:20
Ja kaffe är också vätska.:) Men du ska inte tro att du enbart kissar för att du druckit för mycket. Det finns anledningar utöver positiv vätskebalans till att kroppen gör sig av med urinen. Hade du aldrig kissat skulle du nog inte må särskilt bra.

Du märker själv om färgen på urinen är svagt gul/genomskinlig samt att du inte behöver spinga på toan i jämt och ständigt. Då är antagligen vattenbalansen alldeles utmärkt.:)

Scratch89
2008-04-20, 14:21
Hur vet du att jag inte tränar? :confused:

Det vet du kanske, nee jag tränar inte.

Tack för svaret, jag ska återgå till att dricka massa kaffe utan att tillföra vatten. :)

Du har ju sagt det till mig flera gånger, senast i veckan. :D
Dricker du ett par koppar kaffe om dagen så behöver du verkligen inget mer tillfört vatten.

Svedberg
2008-04-20, 14:21
Tycker att jag håller mig friskare om jag dricker mer vatten än när jag är törstig.