handdator

Visa fullständig version : Börja direkt eller vänta med kreatin?


Simoooon
2008-04-20, 13:44
Hej!

Det är så att jag ska skaffa gymkort nästa vecka (28e) och jag har redan beställt gainer och kreatin från GG eftersom jag har grymt svårt att gå upp i vikt hur mycket jag än äter. Jag får min beställning imorgon och undrar därför om jag ska börja med uppladdningskuren innan jag har gymkortet eller om jag ska vänta tills jag kan börja träna?

Skulle uppskatta några schyssta svar nu :)

// simon.

Danny Devito
2008-04-20, 14:20
Man behöver inte ha någon uppladdningsfas för kreatin. Här är en mkt bra tråd om kreatin:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Guddi
2008-04-20, 14:34
Kreatin utan träning har ingen effekt på muskelmassa. Vänta med kreatinet tills du har börjat träna. Personligen så skulle jag vänta någon vecka extra. De första passen brukar vara mer inkörning av övningar och tillvänjning för kroppen än styrketräning.

Simoooon
2008-04-20, 14:53
Man behöver inte ha någon uppladdningsfas för kreatin. Här är en mkt bra tråd om kreatin:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Så man ska inte ta 4 ggr per dag första fem dagarna?

Kreatin utan träning har ingen effekt på muskelmassa. Vänta med kreatinet tills du har börjat träna. Personligen så skulle jag vänta någon vecka extra. De första passen brukar vara mer inkörning av övningar och tillvänjning för kroppen än styrketräning.

OK :) får ta och vänta ett tag då tills jag börjat komma in i träningen mer :hbang:

Danny Devito
2008-04-20, 15:00
Står ju i länken: "Uppladdningsfas är inget måste och man får troligen samma effekt av att inta 5g/dag konstant. Skillnaden blir att det tar längre tid att mätta muskulaturen."

:)

Simoooon
2008-04-20, 15:59
Står ju i länken: "Uppladdningsfas är inget måste och man får troligen samma effekt av att inta 5g/dag konstant. Skillnaden blir att det tar längre tid att mätta muskulaturen."

:)


Hade läst igenom det där en gång tidigare, men det där fastnade inte. Så jag läste nyss igen och såg det nu :) tack så mycket för svaret:thumbup:

fonzie
2008-04-20, 17:48
Intas mest fördelaktigt oralt tillsammans med kollisar direkt efter träning. *flex*

flesh
2008-04-20, 23:19
Intas mest fördelaktigt oralt tillsammans med kollisar direkt efter träning. *flex*

Eller ca 1 timme före träning om man vill vara säker på att musklerna för tillfället (inför passet) har ett fullt creatin lager.

ligne
2008-04-21, 11:07
De första passen brukar vara mer inkörning av övningar och tillvänjning för kroppen än styrketräning.

oj då.

då kan man sin sak om det bara tar några pass *rolleyes*

Guddi
2008-04-21, 11:38
oj då.

då kan man sin sak om det bara tar några pass *rolleyes*:em: Du har nog rätt där. Såg det mer ur mitt egna perspektiv då jag har uppehåll från styrketräning lite då och då. Förutsättningen för att det jag skrev ska gälla är givetvis att man har styrketränat tidigare eller att man till en början inte bara ger sig på teknikövningar utan samtidigt kör enklare övningar likt benpress mm.

fonzie
2008-04-21, 11:53
Eller ca 1 timme före träning om man vill vara säker på att musklerna för tillfället (inför passet) har ett fullt creatin lager.

Nöh! Efter passet är upptaget som störst, tillsammans med rejält sockerpåslag så går ATPn direkt ut dit den ska (imo).

Simoooon
2008-04-22, 15:30
nu har jag fått allting, tänkte bara höra hur jag ska ta 6gram kreatin. Är det ett kryddmått eller? Någon som kan säga hur mycket det ska vara ungefär i vanliga matmått..? :)


edit; hittade nu, 1½ tesked...

tack iaf :)

flesh
2008-04-30, 17:16
Nöh! Efter passet är upptaget som störst, tillsammans med rejält sockerpåslag så går ATPn direkt ut dit den ska (imo).

Tja, kanske det, jag har alldrig sett någon vetenskaplig jämförelse. Men insulinspik är ju inte bra för receptorernas skull, om man äter gott om kolisar i övrigt.

Sen så om man har en aktiv livsstil så är chansen stor att man har slut kreatin inför nästa pass.

Mitt råd till trådskaparen är iallafall - testa båda varianterna, dvs intag ca 1 timme före i en period..och sedan intag efter i en period. Känn efter, dra slutsats.
För min egen del ökar jag bättre i styrka om jag tar det före.

flesh
2008-04-30, 17:21
Glöm det där om insulinspik. Jädra 3 minuters gräns.