handdator

Visa fullständig version : Gym på morgonen innan skolan


J_al
2008-04-20, 11:00
Jag undrar om det är bra och gymma på morgonen. Jag orkar mer på morgonen och dessutom slipper jag träna på eftermiddag efter skolan då jag är mycket tröttare.
Nu till min fråga. Är det bra att gymma på morgonen innan skolan? Och fortsätta bli biffigare o biffigare. Är det samma sak som om o träna efter skolan? [ Finns det någon nackdel med det? Skriv alla nackdelar, om det nu finns. Vill verkligen kämpa till sommaren.
Och vad ska jag äta innan och efter för att bli så biffig som möjligt? Har hört att det är typ en macka innan och 3 ägg efter.. Eftersom jag inte har tillgång till proteintillskott.

Allt ni skriver är lämpligt. Kommentera fritt. Så länge vi kommer fram till något vettigt.

Eldhroka
2008-04-20, 11:09
Jag undrar om det är bra och gymma på morgonen. Jag orkar mer på morgonen och dessutom slipper jag träna på eftermiddag efter skolan då jag är mycket tröttare.


du svarade bra själv där :)

J_al
2008-04-20, 11:14
du svarade bra själv där :)

Men på något sätt känner jag på mig att det är dåligt :(
Kroppen fungerar på ett annat sätt osv. Kan man bli starkare, större och biffigare av att träna på morgonen utan någon nackdel alls?
Ingen nackdel alls?




Vad ska man äta innan och efter? Man måste äta något innan man drar eller? Man kan väl inte ha tom mage och gå o styrketräna väl?

King Grub
2008-04-20, 11:15
Se till att du har ätit tillräckligt med kolhydrat dagen innan passet, och försök få i dig något proteinrikt innan träningen. Ett glas mjölk går säkert bra.

En vanlig rejäl frukost efter passet.

J_al
2008-04-20, 11:19
Se till att du har ätit tillräckligt med kolhydrat dagen innan passet, och försök få i dig något proteinrikt innan träningen. Ett glas mjölk går säkert bra.

En vanlig rejäl frukost efter passet.

Räcker ett glas mjölk innan träningen och 2 mackor och 3ägg efter träningen? Tycker ni att det är lagomt? Är inte nybörjare, bara det att jag inte vet något om morgonträning. :smash:

King Grub
2008-04-20, 11:21
Ät gärna en större frukost om du har möjlighet. Det finns inget bättre tillfälle att fylla på med energi och byggmaterial efter passet än så snart som möjligt när du är klar.

Annars är det inget speciellt som gäller, bara du fyller på tillräckligt under resten av dagen sedan.

J_al
2008-04-20, 11:29
Ät gärna en större frukost om du har möjlighet. Det finns inget bättre tillfälle att fylla på med energi och byggmaterial efter passet än så snart som möjligt när du är klar.

Annars är det inget speciellt som gäller, bara du fyller på tillräckligt under resten av dagen sedan.


Ska jag äta mer innan träningen menar du? Japp har möjlighet och göra det. Men det jag äter efter är väl bra? Två mackor och tre ägg, eller?

Och så vill jag bara fråga om det hjälper mycket om jag äter mycket protein i lunchen som dom serverar 2 timmar efter att jag har styrketränat. Dom brukar alltid servera något med mycket kött och grönsaker som innehåller protein.
Alltså är det ju bra att ha morgon träning. För då kan man äta mycket dagen framöver. Så hela återhämtnings grejjen fungerar på ett annat sätt väl?

L-Sami
2008-04-20, 11:51
Två mackor och tre ägg räcker efter träningen, men det viktigaste är att du fyller på med mycket mat resten av dagen också.

Ganymedes
2008-04-20, 11:53
Du kan äta lite mer kvällen innan istället, men direkt före passet ska du ligga lite lågt med födointaget. Ät en rejäl frukost direkt efter passet istället. Två mackor och tre ägg är inte en rejäl frukost. Men det är inte värdelöst heller. Mit tips är att utöka det med en portion gröt, en frukt och kanske en proteinshake om du vill. Då börjar det likna något.

Jag är inte något rättesnöre, men min frukost brukar se ut så här:

* 1 portion gröt eller yoghurt
* 2-3 smörgåsar med keso och skinka
* 1 proteinshake (kasein/vassle)
* 1 banan eller annan frukt
* 1 glas ProViva
* 1 kokt ägg
* 1 kapsel omega-3

Icke
2008-04-20, 12:53
Får några år sedan tränade jag tidigt på morgonen. Pass på 60-90 min. Då tog jag ca. 30g vassle 20 min innan och 60g (1dl) maltodextrin i vattenflaskan under passet. Kvaliteten på frukosten efteråt kunde nog ha varit lite bättre. Men resultatet av träningen kan jag inte klaga på mer än vanligt.
Skillnaden, nu när jag kan jämföra är att jag får sämre tryck i kroppen så tidigt på morgonen än på eftermiddag/kväll.

barnaerskoent
2008-04-20, 19:02
Du kan äta lite mer kvällen innan istället, men direkt före passet ska du ligga lite lågt med födointaget. Ät en rejäl frukost direkt efter passet istället. Två mackor och tre ägg är inte en rejäl frukost. Men det är inte värdelöst heller. Mit tips är att utöka det med en portion gröt, en frukt och kanske en proteinshake om du vill. Då börjar det likna något.

Jag är inte något rättesnöre, men min frukost brukar se ut så här:

* 1 portion gröt eller yoghurt
* 2-3 smörgåsar med keso och skinka
* 1 proteinshake (kasein/vassle)
* 1 banan eller annan frukt
* 1 glas ProViva
* 1 kokt ägg
* 1 kapsel omega-3

Det där ver en REJÄL frukost, helvete!
För mig räckte det med två skinkmackor och en proteinshake som frukost när jag bulkade. Bara man har koll på närointaget så behöver man ju inte överäta..

Ganymedes
2008-04-20, 19:45
Det där ver en REJÄL frukost, helvete!
För mig räckte det med två skinkmackor och en proteinshake som frukost när jag bulkade. Bara man har koll på närointaget så behöver man ju inte överäta..

Tja, men kan ju inte stirra sig blind på enbart frukosten. Det är ju hela <valfri mätperiod> som räknas. Men ja, jag äter en rejäl frukost. Fast jag sitter inte still hela dagarna, så det jämnar ut sig. Jag kör just nu en semi-bulk. Går upp ca 1 kg i månaden. Det är rätt lagom takt. Så något överätande är det inte frågan om. Hade tänkt påbörja en deff i juni, då har jag enligt planerna nått upp till 100 kg. Och ska då deffa ner mig till 92-93 kg. Helt ok känns det som.

barnaerskoent
2008-04-20, 20:08
Tja, men kan ju inte stirra sig blind på enbart frukosten. Det är ju hela <valfri mätperiod> som räknas. Men ja, jag äter en rejäl frukost. Fast jag sitter inte still hela dagarna, så det jämnar ut sig. Jag kör just nu en semi-bulk. Går upp ca 1 kg i månaden. Det är rätt lagom takt. Så något överätande är det inte frågan om. Hade tänkt påbörja en deff i juni, då har jag enligt planerna nått upp till 100 kg. Och ska då deffa ner mig till 92-93 kg. Helt ok känns det som.

Yes, efter sommaren blir det långsam ökning som gäller, gick upp ca. 30 kg på ett år och allt det är långt ifrån rena muskler. Ska satsa på en ökning mellan 0,5 - 1,0 kg per månad nästa gång, så fördelningen mellan fett och muskler lägger sig på 1:2 istället för 1:100, hehe. Och hade jag kastat i mig samma frukost som du beskrev skulle det ligga på den senare fördelningen av muskel:fett. Så, det där är väldigt individuellt.

J_al
2008-04-20, 20:39
När ni säger (frukost) menar ni efter eller före träningen? Ska man äta mer efter än före? måste förstå mig lite på det där när det gäller MORGON PROMENAD.
Annars har ni hjälpt mig mycket och motiverat mig så jag verkligen vill träna på morgonen utan att tänka på att få sämre resultat.´:)

Dumleman
2008-04-20, 20:43
Så det är inte optimalt som jag gör då att direkt när väckarklockan ringer cyklar jag några km till gymmet och tränar ett helkroppspass sen cyklar tillbaka och äter frukost? :Virro

dyxeldoff
2008-04-20, 21:21
Jag undrar om det är bra och gymma på morgonen. Jag orkar mer på morgonen och dessutom slipper jag träna på eftermiddag efter skolan då jag är mycket tröttare.
Nu till min fråga. Är det bra att gymma på morgonen innan skolan? Och fortsätta bli biffigare o biffigare. Är det samma sak som om o träna efter skolan? [ Finns det någon nackdel med det? Skriv alla nackdelar, om det nu finns. Vill verkligen kämpa till sommaren.
Och vad ska jag äta innan och efter för att bli så biffig som möjligt? Har hört att det är typ en macka innan och 3 ägg efter.. Eftersom jag inte har tillgång till proteintillskott.

Allt ni skriver är lämpligt. Kommentera fritt. Så länge vi kommer fram till något vettigt.

GL HF säger jag