handdator

Visa fullständig version : viktökning efter fylla


Rickard143
2008-04-20, 10:38
Finns säkert massa trådar om det här redan, men hittade ingen nu.. Var på fest i Fredags o blev ganska rejält berusad :Virro . I går morse (lördag) och idag (söndag) när jag vägde mig hade jag gått upp nästan 3,5 kg sen i fredags morse*screwy*, visst precis dagen efter kanske det inte var så konstigt i och med att jag druckit o ätit en massa, men efter att ha hållt igen lite och gått på toaletten en massa igår blev jag lite förvånad över att jag fortfarande vägde 3 kg mer än i fredags.. :confused:

Vad beror detta på? Kan väl inte bero så mycket på fettinlagring? Binder kroppen upp mycket vätska efter en fylla?

Nelo322
2008-04-20, 11:54
måste vara kolhydratslagring och vätska.... kan inte vara fett eftersom ett kg fett är ca 7000 kcal, du kan omöjligt fått i dig 21000 kcal.

ElecTr0n
2008-04-20, 12:12
Sjukt.. Efter jag hade varit grymt full och vägde mig dagen efter någon gång hade gått ner 2 kg!

Crille666
2008-04-20, 12:24
Samma här har alltid gått ner några kilo dagen efter en riktig fylla

Ellis Wyatt
2008-04-20, 12:26
Anledningen till att man väger mindre dagen efter man druckit alkohol (förutsatt att man inte ätit en massa extra mat, förstås) är att alkohol är vätskedrivande.

Andre001
2008-04-20, 12:37
mjoo skumt att du har gått upp :S

Rickard143
2008-04-20, 12:38
Anledningen till att man väger mindre dagen efter man druckit alkohol (förutsatt att man inte ätit en massa extra mat, förstås) är att alkohol är vätskedrivande.

Då verkar det ju väldigt konstigt att jag gått upp 3 kg*screwy* Att jag vägde mer på morgonen direkt efter kändes inte så konstigt i och med att jag hade druckit en massa vatten också, men efter att ha skitit o pissat ur mig en massa på lördagen känns det konstigt att jag låg kvar på samma vikt.. Jag kan väl inte ha lagrat så mycket kolhydrater av fyllan heller så att det binder 3 liter vatten?? Jag blev ju visserligen ganska packad i fredags, men det rörde sig inte om några extrema mängder alkohol heller..

Vad kan det bero på egentligen?:confused:

Scratch89
2008-04-20, 13:28
Du sa ju precis själv att du ätit och druckit mer än vad du brukar. Efter fyllan blev du uttorkad, och du åt massor av mat och drack en hel del. Beroende på din dåliga vattenstatus så fick du troligen en större inlagring av vatten.

Rickard143
2008-04-20, 16:45
Du sa ju precis själv att du ätit och druckit mer än vad du brukar. Efter fyllan blev du uttorkad, och du åt massor av mat och drack en hel del. Beroende på din dåliga vattenstatus så fick du troligen en större inlagring av vatten.

Ja iof, men inte extremt mycket.. var lagras allt vattnet förresten, under huden?

L-Sami
2008-04-20, 22:05
En del fett och en del vätska. Förmodligen mest vatten har du gått upp.

terax
2008-04-20, 22:10
Brukar ha samma problem... brukar vara tillbaks på gamla vanliga vikten på måndagen dock :)

Rickard143
2008-04-20, 23:26
Skönt att det inte bara är jag som råkat ut för det då. Men vad innebär det egentligen att jag "gått upp i vatten" då, glykogeninlagring eller?

groddddaan
2008-04-20, 23:55
brukar gå ner 3 kg i snitt när jag super ordentligt. var ute i fredags och söp och vägde mig idag har än inte återhämtat mig riktigt från de och vågen stod på 72,7 vägde mig ochså innan jag börja supa i fredags och vågen stanna på 75,8 käka inte heller så mkt igår pga illamående men idag har de varit bättre så lär nog vara tillbaka på samma vikt imorrn

Eddie Vedder
2008-04-21, 06:07
Men vad innebär det egentligen att jag "gått upp i vatten" då, glykogeninlagring eller?

Glykogenet binder vatten, saltet binder vatten (fyllekäk har en förmåga att vara jäkligt salt;)), mycket mat in i munnen innebär mycket mat i mag- tarmsystemet vilket i sig innebär extravikt under en tid (d.v.s. tills dess att all närings brytits ner, tagits upp samt att en del av tarminnehållet kommit ut den naturliga vägen) samt att en liten fettökning sannolikt skett.

gorillan11
2008-04-21, 07:31
Anledningen till att man väger mindre dagen efter man druckit alkohol (förutsatt att man inte ätit en massa extra mat, förstås) är att alkohol är vätskedrivande.

Jo, men en kebabpizza 1300kcal, 7a sprit 1500kcal + drinktillbehör till det 1500kcal, så man går ju på lite extra kcal under dagen man dricker :)

InBreed
2008-04-21, 07:35
Jo, men en kebabpizza 1300kcal, 7a sprit 1500kcal + drinktillbehör till det 1500kcal, så man går ju på lite extra kcal under dagen man dricker :)


Det var en liten pizza?

Rahf
2008-04-21, 09:52
Jo, men en kebabpizza 1300kcal, 7a sprit 1500kcal + drinktillbehör till det 1500kcal, så man går ju på lite extra kcal under dagen man dricker :)

Av den mängden så kommer inte 4200kcal (totalmängden) att sluta som ren vikt på din kropp. Större delar av det bryts ju ner eller hoppar ut bakvägen.

Eddie Vedder
2008-04-21, 10:00
Ytterst liten mängd försvinner ut bakvägen av dom kalorierna. Det bryts som sagt ner, när det bryts ner hamnar det i kroppen. Mängderna energi som åker ut med faeces och urinen varje dag är inte ens värda att räkna med såvida man inte lider av någon sjukdom. Och den mängden är ganska konstant, d.v.s i proportion till energiintaget. Samma princip som TEF, alltså ingen stor skillnad vid frosseri.

Rahf
2008-04-21, 10:11
Man lär sig något nytt varje dag! YAAAY!