handdator

Visa fullständig version : Frågor om buljong


Runda Grodan
2008-04-20, 09:37
Jag läste om en diet för ett tag sedan som var väldigt låg på energi. Har för mig att det var en kille som var tvungen att snabbt komma i form till en tävling. Han åt nästan ingenting men en sak som han stoppade i sig var buljong. Vad jag nu undrar är varför han valde just buljong? Är det väldigt näringsrikt eller mättar det väldigt bra? Är grönsaksbuljong mer näringsrikt än köttbuljong?

Koloftw
2008-04-20, 11:08
Gott, ganska mättande.

Buljong är mest salt, fett och kemikalier.

Eddie Vedder
2008-04-20, 14:05
Buljong är mest salt, fett och kemikalier.

Nej det är det inte alls. Du kanske väljer buljontärningar men att koka sin egen buljong är både enkelt och nyttigt.

Att t.ex. koka buljong på det som blir över från rensad kyckling tillsammans med kryddor och lite olja är supergod och enkel mat.

Cohen
2008-04-20, 21:33
Fast buljong utan någonting till är ju i princip som vatten med lite smak - knappast något att basera kosten på.

Kött- och grönsaksbuljong är nog likvärdiga.

Koloftw
2008-04-20, 21:51
Nej det är det inte alls. Du kanske väljer buljontärningar men att koka sin egen buljong är både enkelt och nyttigt.

Att t.ex. koka buljong på det som blir över från rensad kyckling tillsammans med kryddor och lite olja är supergod och enkel mat.

Oops. Trodde han menade sådana där färdigköpta buljontärningar:

http://www.matservice.se/bilder/stora/7310300000536.jpg

Runda Grodan
2008-04-21, 13:15
Tack för svaren guys. Undrar varför personen ifråga valde just buljong, det verkar ju finnas bättre saker att stoppa i sig - fast han kanske tycker det är väldigt gott. :ike