handdator

Visa fullständig version : orolig


mangemani
2003-05-27, 17:50
nu har man än en gång blivigt alltför pluffsig och än en gång fått tankar på att börja deffa igen.
problemet är att min förra deff slutade helt i katastrof,trots att vissa här på forumet gav mej tips på vad jag skulle äta osv och att jag var så strikt och noga på vad jag åt,så gick det åt helvete.förlorade en del muskler!

tänkte om ni kunde banka in i huvet på mej igen hur man ska äta...jag kommer ihåg att man ska dra ner 500 kcal från det man nu får i sej,har suttit och klurat i hur mycket jag får i mej per dag just nu,och det är runt 3000-3500 skulle jag tro(kan mycket möjligt vara mer).kommer också ihåg att man ska ligga på runt 2500-2800 kcal per dag,men eftersom jag nu ligger på runt 3500 ska jag då dra ner till 3000 eller?

sen den här metoden som jag använde när ag deffade,där jag drog ner på kolisarna rejält och istället åt mat åt det protein rika hållet,är det fel?

ska man få i sej det vanliga 300gr proteinerna när man deffar?


nu är jag tjatig,vet det,men vill ju inte att det här ska misslyckas igen

z_bumbi
2003-05-27, 19:17
Då du ju ändå kommer att räkna efter hur mycket du äter senare så kan det väl vara smart att räkna redan nu så vet du ju vad du ligger på i kalorier och slipper gissa.
Om du nu har lust att deffa av någon anledning.

ivandrago
2003-05-27, 20:17
är du säker på att du vill deffa igen? det luktar jojodiet på långt håll - då kommer du stå och trampa mark och aldrig komma någonvart, vare sig bygga muskler eller förlora fett.

Om du blivit plufsig så har du ätit fel/för mycket. Jag skulle åtgärda detta istället för att få panik och hoppa över till deff.

shirunai
2003-05-27, 20:57
om du nu ska bums börja deffa igen...innan du börjar deffa hitta din nollpunkt där du inte går upp eller går ned....testa en vecka...sen sänka kcal sakta men säkert men högst 500kcal håll dig till 35%protte 20%fett 45% kollisar funkar bra jag har inte märkt muskelförlust

mangemani
2003-05-27, 22:16
Originally posted by ivandrago
är du säker på att du vill deffa igen? det luktar jojodiet på långt håll - då kommer du stå och trampa mark och aldrig komma någonvart, vare sig bygga muskler eller förlora fett.

Om du blivit plufsig så har du ätit fel/för mycket. Jag skulle åtgärda detta istället för att få panik och hoppa över till deff.


vet faktiskt inte om jag vill börja deffa pga det ni sagt om msukelväxten och att fettet hjälper musklerna att växa.

men det där sista som du skrev,att jag ska åtgärda det hela,hur gör man det?ska jag börja se efter det jag äter eller?
kan inte du säga vad du tycker om detta:
morgon:gröt,vassle drink,ägg
mellanmål:gröt/mackor med skinka/ägg
lunch:ris/pasta/gröt,tonfisk(och eventuelt ägg)
middag:samma som ovan,men kan slinka in nått från den vanliga middagen som serveras.
mellanmål:gröt
kvällsfika:gröt,ägg vassle drink.

äter fett till allt,typ det jag steker steker jag i olivolja.

ivandrago
2003-05-27, 22:38
detta verkar som ett uppdrag för grubben :D .. verkar konstigt att du skulle bli tjock på den kosten, men gröten på kvällen kanske är en bov i dramat? Hursomhelt äter du vääldans mycket gröt. Byt ut gröten mot någon annan kolhydratskälla någon måltid. äter du ingen frukt?? inga grönsaker? har du räknat på hur mycket kcal, protte, fett, kolisar ditt kostupplägg ger?

mangemani
2003-05-28, 06:51
nej jag har ingen koll på hur mycket jag av varje jag får i mej,det enda jag vet är att jag får i mej 300gr protte per dag.
frukt händer det att man äter,men inte så ofta.
grönsaker äter jag nästan aldrig

mangemani
2003-05-28, 06:54
föresten vet jag inte riktig hur man ska räkna ut hur mycket exakt man får i sej per dag,det varierar från dag till dag....

z_bumbi
2003-05-28, 09:25
Om du ska räkna så kör ett genomsnitt på varje vecka eller nått i den stilen.

King Grub
2003-05-28, 11:16
Det är ju egentligen inte konstigt om du går upp i fettvikt, om du inte gör av med all energi du stoppar i dig. Om du äter som du gör och tränar styrketräning 1-1.5 timme om dagen, och i övrigt inte rör på dig något speciellt, så kan du omöjligt göra av med så pass mycket kolhydrater som du trycker i dig. Så enkelt är det. Det är intensivt fysiskt arbete som kräver kolhydrater som bränsle, och går de inte åt så lagras överskottet som kroppsfett helt enkelt. Ligger du på ett överskott på 500 kcal per dag som aldrig går åt har du lagt på dig ett halvt kilo efter en vecka.

Du äter 6 ggr per dag, och om vi säger att du stoppar i dig 700 kcal per mål, vilket absolut inte alls är något svårt, har du varje dag ätit 4200 kcal, och det är antagligen mer än du behöver.

Din diet ser ut att vara helt okej för att bygga muskler. Antingen accepterar du att du lägger på dig fettvikt samtidigt, eller också drar du ner på energiintaget, företrädesvis genom att minska gröt/pasta/ris/bröd-portionerna.

mangemani
2003-05-28, 13:25
Originally posted by King Grub
Det är ju egentligen inte konstigt om du går upp i fettvikt, om du inte gör av med all energi du stoppar i dig. Om du äter som du gör och tränar styrketräning 1-1.5 timme om dagen, och i övrigt inte rör på dig något speciellt, så kan du omöjligt göra av med så pass mycket kolhydrater som du trycker i dig. Så enkelt är det. Det är intensivt fysiskt arbete som kräver kolhydrater som bränsle, och går de inte åt så lagras överskottet som kroppsfett helt enkelt. Ligger du på ett överskott på 500 kcal per dag som aldrig går åt har du lagt på dig ett halvt kilo efter en vecka.

Du äter 6 ggr per dag, och om vi säger att du stoppar i dig 700 kcal per mål, vilket absolut inte alls är något svårt, har du varje dag ätit 4200 kcal, och det är antagligen mer än du behöver.

Din diet ser ut att vara helt okej för att bygga muskler. Antingen accepterar du att du lägger på dig fettvikt samtidigt, eller också drar du ner på energiintaget, företrädesvis genom att minska gröt/pasta/ris/bröd-portionerna.


ok,men om jag rör på mej mera,säger typ 4-5 grr per vecka,och sen blir lite mer strikt över vad jag får i mej(har ju hänt under denna tid som jag tränat nu att det har slinkigt ner en och annan godis),då borde väl viktökningen dras ner en aning eller?alltså inte gå ner i vikt utan att den saktas ner?

King Grub
2003-05-28, 13:33
Ju närmare du ligger din +-0 gräns, desto långsammare ökar du i vikt, ja. Ett överskott på 100 kcal per dag ger en (teoretisk) viktökning på 1 kilo på 70 dagar.

feldtarn
2003-05-28, 19:21
Dietat lite ett tag nu utan o cäga mat lr räkna kalorier!

vet iofs ungefär hur mycket mat väger o vad jag står stilla på! Känns ganska jobbit att mäta o väga allt!

men en tid för att få lite koll på det kan ju va bra!


Har tappat bra i fett i inget i styrka änsålänge!

Käkar kolisar + protte på förmiddan o fett + protte på kvällen!

Funkar utmärkt o i är inte ett dugg jobbit enligt mig! Något tröttare än vanligt kanske med det kan ju va annat det beror på...

Funkar fint för mig iaf!

Lycka till hur du än gör:thumbup:

mangemani
2003-05-28, 20:43
Originally posted by feldtarn
Dietat lite ett tag nu utan o cäga mat lr räkna kalorier!

vet iofs ungefär hur mycket mat väger o vad jag står stilla på! Känns ganska jobbit att mäta o väga allt!

men en tid för att få lite koll på det kan ju va bra!


Har tappat bra i fett i inget i styrka änsålänge!

Käkar kolisar + protte på förmiddan o fett + protte på kvällen!

Funkar utmärkt o i är inte ett dugg jobbit enligt mig! Något tröttare än vanligt kanske med det kan ju va annat det beror på...

Funkar fint för mig iaf!

Lycka till hur du än gör:thumbup:


låter vettigt,eller hur grub?
tack!ska nog ta det VÄLDIGT försiktigt nästa gång jag deffar.

nån här på forumet sa att man inte får muskler utav fett,men däremot att fettet sparar proteinerna,kan nån förklara hur det funkar?är det så om jag typ äter mer än 300 gr protte per dag,sparas dom proteinerna till ett annat tillfälle eller?

Kero
2003-05-28, 21:02
fettet gör så att kroppen tar upp proteinerna saktare vilket kan vara en fördel på kvällen tex.

Pez
2003-05-28, 21:52
Kör ganska precis som Feldtarn, funkar kanon - har tightat till mig lite, tappat fett men blivit både starkare och något större.
Hade tänkt "deffa" men insåg hur värdelöst det är att deffa utan att ha en egentlig muskelmassa att deffa fram.. lite späck behövs för att man inte ska se ut som en sticka. :D

I min mening så "deffar" alldeles för många, så länge personen ifråga inte är rejält fet så känns det ovidkommande såtillvida man inte ska tävla eller öht har nåt att deffa fram. :smash:

/pez

mangemani
2003-05-28, 22:38
Originally posted by recon
fettet gör så att kroppen tar upp proteinerna saktare vilket kan vara en fördel på kvällen tex.


nej jag menade inte fettet man äter,utan fettet som man redan har på kroppen,späcket alltså.

ivandrago
2003-05-29, 16:07
fettet man drar på sig under bulken har inget syfte - det är bara oundvikligt om man bulkar i ordets rätta bemärkelse. Poängen med bulk är att brutal överätning i sig ger muskeltillväxt. Lägg till styrketräning så har du ett optimalt sätt att bygga så mycket muskler som möjligt snabbt. Men fet blir man också. De flesta väljer en mellanväg och äter ordentligt men försöker undvika att dra på sig för mycket fett. Men en sak är säker (för de flesta): du bygger inga muskler om du inte har ett kcal-överskott. Det gäller bara att se till att överskottet blir muskler och inte fett i så stor utsträckning som möjligt.